golf gti forum logo
Golf GTI forum
www.golfgtiforum.nl
Voor iedere Volkswagen liefhebber!

HOME
GOLF I GTI
GOLF II GTI
GOLF III GTI
GOLF IV GTI
GOLF V GTI
GOLF VI GTI
GOLF VII GTI FORUM
GTI NIEUWS

Volkswagen Golf II GTI




De Golf GTI 1.8 8V (82 kW / 112 pk) werd geïntroduceerd in 1984, en was ontworpen om in de voetsporen van de allereerste GTI te treden. Volkswagen maakte de A2 reeks veel aerodynamischer dan de A1. Maar de nieuwe A2 nam ook wat toe in gewicht (+/- 940 kg), deze extra kilo's hielpen de reputatie van de auto niet vooruit. De motor was niet krachtig genoeg om de auto net zoals de Golf I GTI voort te stuwen. Wegens de toegepaste aerodynamica, had de A2 GTI wel een iets hogere top snelheid dan de A1, maar de algemene handeling van de auto was niet goed genoeg.

In maart 1986 introduceerde VW de 1.8 16V (95 kW / 129 pk) motor voor de Golf GTI. Deze motor werd al verkocht in de VS, en werd gebruikt in de Scirocco. Deze nieuwe motor voor de A2 GTI werd ook de 129 pk versie. Wel nog steeds de 1.8 liter, maar nu met een 16V motorblok. De GTI 16V maakte het gebrek aan overtuigende power van voorheen, meer dan goed. De 16V versie had grotere anti-roll staven, en minder stugge flanken om het extra gewicht in de voorzijde van de auto goed te maken. Ook had 16V een paar leuke extra's in het motorcompartiment om het tot een glansmachine te schoppen. Vanaf dat moment hield Volkswagen de GTI motorisch een paar jaar bij hetzelfde. Tot december 1989, met de officiële lancering van de Golf GTI G60 1.8 8V (118 kW / 160 pk), hiermee konden nog hogere topsnelheden behaald worden.


In de loop der jaren paste VW het uiterlijk van de GTI met diverse cosmetische veranderingen aan. In September 1985 word de Golf GTI voorzien van een nieuwe grille met dubbele koplampen, dubbele uitlaten, side strips, en werd het interieur opgewaardeerd. Half 1987 word het pimping programma doorgevoerd, de ramen van de voordeuren werden onderhanden genomen (1 volledig ononderbroken ruit), ook het stuur, schakelpook knop, en emblemen op de achterkant werden gewijzigd. Tevens werd het velgen programma en ook het interieur schema gewijzigd. In augustus 1989 kreeg de GTI MK2 nieuwe geïntegreerde bumper schorten en aan de zijkant werd het lijstwerk vernieuw voor de zowel GL en GTI-versies. In 1992 word er ook een speciale uitgave aanboden van de A2 GTI. De speciale uitgave was alleen verkrijgbaar in het zwart, had "15inch BBS velgen, grote Recaro zetels, en een Europees 4 koplamp traliewerk (toegestaan voor gebruik in de V.S).



VW Golf GTI 2
Fabrikant: Volkswagen
Model: GTI
Type: A2, MK 2, MK II, Mark II
Bouwjaar: 1984 t/m 1992
Motor: 4 cil., 8 kleppen, 1781 cc, 154 Nm bij 3250 t/min, 79 kW (107 pk) bij 5400 t/min
Prestaties: topsnelheid 190 km/h, acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden
Aandrijving: voorwiel aandrijving
Transmissie: handgeschakeld 5 versnellingen
Verbruik: 8,5 l/100km
Nieuwprijs: € 19.047,00

Overzicht technische specificaties van alle Volkswagen Golf GTI Mark II
Specificaties Type Vermogen Katalysator Identificatie Code Gewicht
Golf GTI (107 pk)
1.8 8V 79 kW / 107 pk bij 5400 t/min Ja RD, RG, RF, PF 920/960
Golf GTI (112 pk) 1.8 8V 82 kW / 112 pk bij 5500 t/min
Nee EV
920/960
Golf GTI (112 pk) 1.8 8V 82 kW / 112 pk bij 5400 t/min
Nee PB 920/960
Golf GTI 16V 1.8 16V 95 kW / 129 pk bij 5800 t/min Ja PL 960/980
Golf GTI 16V 1.8 16V 102 kW / 139 pk bij 6300 t/min Nee KR 960/980
Golf GTI G60 1.8 8V 118 kW / 160 pk bij 5800 t/min Ja
PG 1080/1105
Golf GTI G60 syncro 1.8 8V 118 kW / 160 pk bij 5800 t/min Ja 1H 1165

Klik op het logo om naar het forum te gaan.

contact: info@golfgtiforum.nl