Set was- en poetsmiddelen

Stel hier al jullie vragen met betrekking tot het detailen van de auto's. Ook tips en trucs zijn daarnaast welkom.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Beste mede forumleden.

Aangezien het komend weekend lekker weer wordt lijkt me dit een mooie gelegenheid om de auto eens goed met de hand te wassen en daarna in de garage goed in de was te zetten.

Nu heb ik al diverse poets- en wastopics gelezen echter daar zie ik prijzen variërend van €7,50 tot €25,-- voor een flesje autoshampoo.

Voor degene die dit leuk vinden en hier de tijd voor hebben, zouden jullie mij eens een mooi (budget) setje samen willen stellen met wat ik hiervoor nodig heb?
Shampoo, spons (Action spons volstaat ook?), droogdoek, autopoets/was en poetsdoeken.

Ik heb geen poetsmachine (mijn vader heeft er wel 1 maar hier waag ik met niet aan) dus ik doe alles met de hand.

Hierbij ook nog een linkje naar mijn voorsteltopic waar enkele foto's van mijn auto te vinden zijn: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=7&t=8894

Om er nog maar even een lekkere zin uit te knallen: ik ben absoluut niet zuinig m.b.t. mijn auto, maar wil een setje hebben wat goed is maar niet te duur (goede prijs/kwaliteits verhouding).
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Ik ben een groot fan van Gyeon producten. Kun je eigenlijk niet mee de mist in gaan. Shampoo bij voorkeur de Gyeon Bathe+. Hun droogdoek Silk Dryer is ook erg goed. Als je van een makkelijke coating houdt, ga voor de Gyeon WetCoat. Even op je natte auto spuiten (na het wassen bv.) en gelijk met een hoge druk reiniger afspuiten, je lak is dan zeker voor twee maanden beschermd.

Doeken kun je het beste van Monello aanschaffen. Zeker de Picolo Nero vind ik echt super. Ik zit even op m'n telefoon, dus kan geen uitgebreide reactie plaatsen, maar hopelijk heb je hier wat aan.

Bij vragen gewoon even hier reageren of een PB sturen. Succes! ;)
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Schippersss »

Op het carclean forum staat een how to do met producten. Ook staat dat forum vol met voorbeelden.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Heel erg bedankt voor jullie informatie!

Shampoo / reinigen: Gyeon Bathe+ (wat is het grote voordeel van de + t.o.v. de normale bathe)?
Droogdoek : Silk Dryer
Coating : Wetcoat (nog goede / beter alternatieven door zelf te poetsen? Heb er geen hekel aan wil gewoon voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk)
Poetsdoek : Picolo Nero.

Heb ook op het carclean forum gekeken maar was wel heel erg uitgebreid, wil gewoon in een halve - 3kwart dag mijn auto gewassen en gewaxt (voorkeur vloeibare wax) hebben.

Nog iemand andere ( bij voorkeur goedkopere) alternatieven.
Een flesje Gyeon Bathe+ kost bijvoorbeeld €18,99 voor 400 ML.
Ik persoonlijk vind dat best prijzig voor shampoo.
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Je doet heel lang met een flesje. De + is ook als 'coating' te gebruiken. Wanneer je deze puur aanbrengt en daarna droog maakt, dan is het ook water afstotend. Waarom zou je voor een wax gaan als je met WetCoat hetzelfde resultaat kunt bereiken? Zelf ben ik ook groot fan van Gyeon CanCoat, mocht je dan toch wat willen aanbrengen. Heeft bij mij driekwart jaar gewerkt.
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Dat is inderdaad wel waar.
En wat houdt in deze "puur aanbrengen" in? (sorry geen expert nog met dit soort dingen).
De reden waarom ik voor een wax wil gaan is omdat ik tijd zat heb zaterdag en ben niet helemaal overtuigd dat een wetcoat hetzelfde resultaat kan bereiken als met een wax, of is dit zo goed als even goed.
Daarnaast zie ik overal ook staan niet in de zon aanbrengen. Hoe nauw komt dit?
is dit echt noodzaak of is het gewoon mogelijk om je auto in de zon te wassen?
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Geloof mij, Gyeon WetCoat zal je verbazen. Ik heb nog nooit zo'n simpel product gebruikt.

Probeer altijd in de schaduw te werken. Een lak kan erg warm worden waardoor een polijstmiddel opeens heel anders kan gaan werken (in negatieve zin). Dit geldt ook voor veel waxen. Vaak kun je die ontzettend moeilijk uitpoetsen en laat 't vlekken achter als je niet oppast. Ook met de WetCoat erg oppassen. Per paneel aanbrengen en gelijk afspuiten, echt goed afspuiten!
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Weetje, ik ga het gewoon proberen :D

Dus, Gyeon Bathe+ en de Wetcoat.
Tussentijds drogen is dan dus niet nodig.
Auto wassen met spons of altijd met een Mitt? (wanneer Mitt voorkeur, welke raad je aan?)

En tenslotte nog een drietal vragen:
Moet je de Wetcoat nog uitsmeren of alleen sprayen en gelijk spuiten?
Na het afspuiten van de wetcoat, moet de auto nog afgedroogd worden of gewoon op laten drogen na het afspuiten van de wetcoat?
Heb jij nog een idee voor een goede interieur reiniger? De interieurreinigers die ik nu altijd gebruikte (om mijn dashboard etc op te poetsen) lieten altijd zo'n laagje achter wat een beetje plakte en waar een hoop stof op blijft zitten.

Nogmaals bedankt voor alle informatie die je me (al) gegeven hebt!
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Tussentijds drogen is inderdaad niet nodig, dat maakt het ook zo ideaal en lekker snel. Altijd een washmitt gebruiken, géén spons. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een washmitt van Meguiar's, vind ik altijd erg fijn. Ook die van Monello werkt goed.

WetCoat spuit je er op en daarna gelijk afspuiten onder hoge druk, dus geen tuinslang! Liefst binnen 20 seconden, anders kun je vegen krijgen. Die krijg je er alleen af door enkele maanden te wachten of door het eruit te polijsten.

Na het afspuiten gewoon drogen met een droogdoek (bijvoorbeeld de Gyeon Silk Dryer).

Om je interieur weer als nieuw te laten lijken kun je het beste de Poorboys Natural Look dressing gebruiken. Deze is totaal niet vettig en de geur is ook prettig. Niet te overheersend wat je bij sommige producten wel hebt.
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Gebruikersavatar
Golf VI GTI Adidas
Berichten: 447
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:15
Type auto: Golf 6 GTI Adidas
Locatie: Randstad

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Ik zou Wetcoat niet aanschaffen als je al Bathe+ "puur" aanbrengt. Dat wil zeggen, een druppeltje op je washandschoen per keer. De "beading en sheeting" is dan al erg goed en zie dan dus ook geen toegevoegde waarde meer van het (naar mijn mening) dure Wetcoat.

Blijf met Bathe+ inderdaad wel in de schaduw, want het kan aardige vlekken opleveren als het opdroogt...
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Is wat voor te zeggen. Ik doelde dan ook op het gebruik van Bathe+ als shampoo en niet als coating/wax.

Wanneer je persé een wax wilt, is de Poorboys Natty's Paste een fijne wax. Makkelijk aan te brengen en nog makkelijker af te nemen. Ook de Collinite 845 is een goede, hoewel die lastiger aan te brengen is dan de eerstgenoemde.
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Nieuw probleem heeft zich opgedaan.
De HD reiniger blijkt dus kapot te zijn :? :evil:

Ik zal dus moeten schoonmaken, drogen, met de hand moeten poetsen i.p.v. sprayen.

Denken jullie dat alleen de Bathe+ zal volstaan of raden jullie het wel aan om een wax te gebruiken / wordt de kleur daar wat dieper of meer glanzend van?
Zelf heb ik nog nooit met een paste gewerkt en altijd met vloeibaare wax middelen gewerkt, stelt paste niks voor, of zou de Natty's liquid blue ook volstaan (of eventuele andere alternatieven)?
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Een wax/coating laat een lak in principe nooit harder glanzen. Dat bereik je enkel door te gaan polijsten. Een vaste wax is in principe niets anders dan een vloeibare wax. Even met een pad door de vaste wax heen wrijven en dan op dezelfde manier aanbrengen. Door de wrijving wordt de vaste wax vanzelf wat warmer en wordt het dunner waardoor het op je pad komt. Wanneer je tóch een wat diepere glans op je auto wilt hebben, dan kan ik je Poorboys Black Hole (of in geval van een lichte kleur auto, Poorboys White Diamond) sterk aanbevelen. Deze vult de krasjes in de lak op en laat een aardige wetlook achter. ;)
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door MK5benGTI »

SjoerdB schreef:Wanneer je tóch een wat diepere glans op je auto wilt hebben, dan kan ik je Poorboys Black Hole (of in geval van een lichte kleur auto, Poorboys White Diamond) sterk aanbevelen. Deze vult de krasjes in de lak op en laat een aardige wetlook achter. ;)
Ideaal voor als je even geen zin hebt om je auto te polijsten! Werkt ideaal, even met behulp van je machine aanbrengen en het is een karweitje van een uur! PB BH na het polijsten vind ik persoonlijk zelf minder van toegevoegde waarde. Voor de rest vast er niks aan toe te voegen want Sjoerd heeft je alles al verteld. Het is inderdaad goed om even deze topics door te lezen. Ook op het forum staat veel informatie.

https://forum.carclean.nl/threads/volle ... atst.4265/
Gebruikersavatar
SjoerdB
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 okt 2014, 14:27
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door SjoerdB »

Na het polijsten heeft Black Hole of White Diamond eigenlijk geen zin. De standtijd van de wax/coating zal iets of wat verlengd worden, maar verwacht geen wonderen. ;)
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Heb nu het volgende lijstje (toch iets duurder geworden dan verwacht maar dat mag ook wel een keer)
Op volgorde:

- Monello Wash Mitt
- Monello Piccolo Nero Trio
- Gyeon silk dryer

- Gyeon Q2M Bathe (wassen)
- Poorboys SSR1 (lichte polijst, ben beginner dus wil niet een ruwe polijst)
- Poorboys Black hole (opvullen achtergebleven swirls en miniscule krasjes)
- Poorboys Natty liquid blue (wax laagje zodat de glans iets langer blijft)
- 303 - Rubber seal protectant (mijn raamrubbers worden heel dof en droog)

Heb geen machine dus ga alles met met de hand poetsen.
Nog iemand aanvullingen / verbeteringen / betere alternatieven ?

Anders ga ik namelijk vanmiddag bestellen en een kruisje slaan dat het zaterdag binnen komt.
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Verlengsnoer »

Leuke producten! Veel op het Carclean forum gelezen?

Ik zou beginnen met goede emmers en gridpads. En dan altijd wassen met 3 emmers (veel over te vinden bij Carclean).

Ik heb zelf nooit met de hand gepolijst omdat ik het een vreselijke klus is en een machine voor mij efficiënter is. Lichte polijst is voor lichte krasjes en heeft niets met je ervaring te maken ;) de lak op mijn golf is zo hard dat ik met wol begin en de lichte polijst eigenlijk zelden gebruik.
Je moet ook wel hard poetsen om een kras met de hand weg te krijgen.

Ik heb de hele ssr reeks maar ben daar zelf niet gek van! Monelle inizo, mexxx en finale zijn wel top in gebruik. Mocht je willen testen kijken dan of ze samples ervan hebben! Genoeg om je wagen 1 a 2 keer te doen en je blijft niet met een fles zitten waar je jaren mee voort kunt.

Ik heb vanmiddag 1 kant van de wagen gedaan met een "All in one" van auto finesse! Op dit product staat dat het met de hand aan te brengen is. Super product, makkelijk in gebruik, polijst glaze en wax. Ik zou je adviseren voor een 3 in 1 te gaan. En met het geld dat je bespaard klei, detail spray en een wash mitt te kopen. Na het wassen je wagen kleien en dan een 3 in 1!

https://www.carclean.nl/product/Auto_Fi ... 250_102145
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Bedankt voor je reactie!

Bovenstaande is vanmiddag al i.c.m. enkele pads besteld.
Merendeel is allemaal samples, maar uiteindelijk wordt het toch nog een redelijk bedrag.
Ik heb gekozen voor een lichte polijst omdat ik anders bang ben dat ik het misschien dof polijst of te veel of te hard of whatever (ben gewoon heel voorzichtig / een mietje ;) )

Maar wassen met 3 emmers? Ik lees overal met 2 emmers.

Ten slotte is dit gewoon een eenmalig probeersel, mocht het resultaat me bevallen ga ik verder kijken naar eventuele andere alternatieven en zaken zoals kleien.
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
MK5benGTI
Berichten: 1209
Lid geworden op: 10 sep 2014, 19:38
Type auto: Golf MK 5 GTI
Locatie: Leeuwarden

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door MK5benGTI »

Ik denk dat er ook bedoeld wordt met twee emmers te wassen!

Alles aanschaffen kost veel poen maar we belangrijk voor het juist onderhouden van je exterieur en interieur. Een veel gemaakt denkfout is dat 'beginners' denken dat ze door de lak heen gaan, of inderdaad dof gaan polijsten. Dit zal je niet snel gebeuren, zeker gezien als je een DAP gebruikt.

Heb je een dap besteld bij CC? Zoja, ga asjeblieff dan ook een potje klei bestellen. Anders kan het zijn dat je meer krassen aanbrengt dan weghaalt en dat je pads sne wegvreten door een vervuilde lak! Als er meer vragen zijn dan step je ze maar.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Doe alles met de hand
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Schippersss »

Lak is keihard bij vag. Lichte correctie is wel mogelijk met de hand maar blijft een pens werk. Voor het zwaardere werk is wel een DAP aan te raden.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Verlengsnoer »

De derde emmer is en blijft voor de velgen!

Klei is zeker aan te raden als je begint met detailaanzichten. Je zult versteld staan hoeveel vuil er van je "schone" auto afkomt!

veel was plezier :)
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Ahhh ja mijn velgen zijn toch prut joh, zie mijn voorstel topic, maar nieuw setje velgen met banden en verlagingssetje kost gewoon echt heel veel geld.
Doe mijn velgen gewoon het laatste wassen en een 3e emmer kan indd geen kwaad.
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door The happy smurf »

Gelukkig is het vandaag binnen gekomen.
Heb van alles eerst samples te kijken of ik het poetsen leuk vind en om eventuele alternatieven te gaan gebruiken.
Als het me allemaal bevalt gaat er bij de volgende bestelling ook klei en een detail of klei spray besteld worden.

Voor nu, op naar morgen :D

En nog bedankt voor de gratis doek en raamhanger jongens!!! :D

Afbeelding

Afbeelding
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Set was- en poetsmiddelen

Bericht door Schippersss »

Mooie set om te poetsen komende dagen met mooi weer!
Plaats reactie

Terug naar “Detailing Exterieur en Interieur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten