Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Hammie026
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:16
Type auto: Golf MK5 GTI

Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door Hammie026 »

Goeiedag allen,

Momenteel rijd ik in een seat ibiza 6L met 101pk. Echter ben ik zelf een sportieve rijder dus heb van alles geprobeert om er zoveel mogelijk pk’s uit te halen maar zonder turbo js dat best lastig en het kost gewoon bakken met geld.

Ik wil graag een MK5GTI kopen omdat ik die auto’s gewoon ontzettend mooi vind en de MK6 GTI vind ik toch minder betrouwbaar. Mijn budget is echter wel rond de 5/6 duizend euro en dan kom je GTI’s tegen die bijna of al wel 200.000 km hebben gelopen. De 5 gti is natuurlijk al wel 15 jaar oud dus zo gek is dat ook niet maar mijn vraag is dus, of het wel waard is om een 5 gti te komen met zo veel kilometers (die wel gewoon prima onderhouden is natuurlijk). Waar moet ik op letten? En is het überhaupt wel slim om het te doen? Want volgens mij zijn de blokken van de 5 GTI’s wel sterk.

Op internet kon ik niet echt info vinden over gti’s met veel kilometers (qua ervaringen van bestuurders etc.) dus vandaar deze topic :)

Alvast bedankt!
ERondaan
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 15:31
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door ERondaan »

Goed onderhoud is inderdaad erg belangrijk. Persoonlijk zou ik kijken om een auto van 2006 met het BWA blok, de AXX blokken hebben nog wel eens probleem met de spanner van de nokkenasketting.

Distributieriem dient om de 5 jaar vervangen te worden of om de 180k km. Thermostaat wil ook wel stuk gaan, dus even goed op letten of de motor rond de 5 min op 90 graden staat. Voor de rest is de nokvolger van de hpfp een slijtagepunt, ik zou overwegen om deze bij aanschaf preventief te vervangen. (Heel eenvoudig te doen en onderdeel kost 50 euro bij de dealer).

Mijn GTI heeft al 2 ton op de klok en heb afgezien van onderhoud geen gekke dingen gehad. Een maat van mij heeft er één met 280k km en die draait ook nog steeds prima, dus met goed onderhoud hoeft een hoge km stand niet altijd verkeerd te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hammie026
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:16
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door Hammie026 »

Ja ik keek ook naar de modellen van na 2006. En ik zie ook best veel mk5 gti’tjes met bijna 3 ton en daarom durf ik het wel aan om eentje met 2 ton erop te kopen die goed is onderhouden. Alleen ik twijfel nogal veel of ik het gewoon überhaupt moet doen haha.

Ik ken de kwaaltjes alleen niet echt rond die kilometers dus ik moet nog goed research doen voordat ik echt over ga tot kopen.

Bedankt voor je reactie!

Andere reacties zijn nog altijd welkom!
ED32JJ
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 jan 2020, 00:50
Type auto: GOLF MK6 ED35

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door ED32JJ »

Goed naar het type nr van het blok kijken.. en al het gedane onderhoud. Bij dik 2 ton zijn er natuurlijk wel wat onderhoudsdingen in de breedste zin die een keer kunnen komen en niet iets wat perse met de gti te maken heeft

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Golf GTI ED 35.
Hammie026
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:16
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door Hammie026 »

Ja dat snap ik ook wel. Bij de meeste auto’s zijn de kosten van onderhoud ook iets hoger rond die kilometerstand.

Maar waar ik dus benieuwd naar ben is of zo een BWA blok de 2 ton wel makkelijk kan hebben. Het is toch even een gokje wagen denk ik..

Bedankt voor je reactie!
harrygti
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 19:55
Type auto: MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door harrygti »

Rij zelf met 1 met over 250dkm BWA motor en rijd nog altijd super, dsg schakelt ook nog fijn. Zat wel alle onderhoudshistorie bij. Als ik jou was zou ik wel dingen vervangen vooral als je t zelf kunt zoals DB riem etc bij zo'n km stand

Enkel als je m ooit kwijt wilt zal toch wel lastig worden want denk niet dat veel mensen zulke auto's met die KM stand willen :D
Hammie026
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 23:16
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door Hammie026 »

harrygti schreef: 10 mei 2020, 10:27 Rij zelf met 1 met over 250dkm BWA motor en rijd nog altijd super, dsg schakelt ook nog fijn. Zat wel alle onderhoudshistorie bij. Als ik jou was zou ik wel dingen vervangen vooral als je t zelf kunt zoals DB riem etc bij zo'n km stand

Enkel als je m ooit kwijt wilt zal toch wel lastig worden want denk niet dat veel mensen zulke auto's met die KM stand willen :D
Bij welke km stand heb je ‘m aangeschaft dan? En inderdaad besef ik wel dat ik zo een auto minder snel kwijt raak maar ik wil ‘m ook echt ‘op rijden’ dan. Denk dat ik wel 4/5 jaar in die auto wil blijven rijden (als alles goed verloopt natuurlijk)
harrygti
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 19:55
Type auto: MK5 GTI

Re: Help! Aankoopadvies MK5GTI met veel km!

Bericht door harrygti »

heb hem nu zo'n 18000km gekocht bij net 240000 nu iets over de 258000 gedraaid. enkel gekocht omdat ie goedkoop was haha op beginnende lekkage bij waterpomp na prima auto!
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten