Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
senui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020, 03:55
Type auto: Golf MK5

Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door senui »

Beste leden,

Ik heb een vraagje m.b.t. een accu probleem van een Golf Mk5. Sorry dat ik de vraag in het GTI gedeelte post, maar als het goed is de elektronica in de GTI en non-GTI nagenoeg identiek.

Ik heb namelijk van de week de head unit van mijn Golf Mk5 (BJ: 2008) geupgrade naar een RCD330 Plus en ondervind het befaamde probleem: de accu loopt leeg na een dag of twee. Aan de canbus gateway zou het niet moeten liggen - deze is namelijk 1K0 907 530Q en volgens online bronnen zou alles na de L revisie geen accuproblemen moeten opleveren.

In de bekabeling voor de head unit zie ik een aparte rode kabel (ACC) lopen die aangesloten was aan de oude head unit d.m.v. een quadlock-naar-ISO adapter. Als het goed is zorgt dit ervoor dat de head unit detecteert of de sleutel in het contact zit of niet. Ik denk dat de ACC kabel direct met de desbetreffende zekering verbonden is. De RCD330 sluit je echter direct aan op het quadlock harnas, en heb het ACC draadje daar dus niet op aangesloten (ligt nu los in de auto). De RCD330 zou volgens mij het ACC signaal via de CAN+/- signalen af moeten lezen.

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen dat de accu leegloopt?
senui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020, 03:55
Type auto: Golf MK5

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door senui »

Ik heb zojuist de volgende adapter gevonden:

https://nl.aliexpress.com/item/32888260 ... 7560%23213

In de recensies schijnt het voor sommigen het probleem op te lossen. Iemand ervaring mee?
harrygti
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 19:55
Type auto: MK5 GTI

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door harrygti »

heb hier verder geen ervaring mee maar heb gehoord dat je ook tussen pin 19 en 27(geloof ik) ieen zekering tussen kan zetten en dit vaak ook dit probleem oplost
senui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020, 03:55
Type auto: Golf MK5

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door senui »

Bedankt voor je suggestie! Je hebt het denk ik over deze fix: https://www.mk5golfgti.co.uk/forum/inde ... ic=37977.0

Als ik het goed begrijp sluit je hiermee de radio zekering aan op de contactschakelaar, en wordt de radio ontkoppeld van de accustroom als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Op die website wordt als enig nadeel genoemd:
each time you turn the car on it scans the sd card and cd tray again so take 30 seconds or so before you can play music
Nu gaat het om een andere HU dan op die website, dus dat hoeft niet per se waar te zijn. Met 30 seconden zou ik trouwens prima kunnen leven :)

Ik las ergens ook dat door deze fix bepaalde dingen die in het geheugen van de HU opgeslagen zouden zijn, daarmee gereset worden (zoals opgeslagen radiostations e.d.). Dat zou minder fijn zijn, maar ook geen dealbreaker.

Ik heb de verkoper van die adapter een berichtje gestuurd of dit het probleem kan oplossen en wacht zijn antwoord af. Als dat niet lukt, dan denk ik dat deze truc met de zekeringen mijn laatste optie is.
harrygti
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2020, 19:55
Type auto: MK5 GTI

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door harrygti »

Ja precies, je kan het altijd proberen want het meeste kost het ook niet :D
senui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020, 03:55
Type auto: Golf MK5

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door senui »

Adapter besteld. Kijken of dat het probleem oplost :)
senui
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2020, 03:55
Type auto: Golf MK5

Re: Accu stroomt leeg na head unit upgrade

Bericht door senui »

Excuses voor de late update; had tijdelijk even geen toegang tot de auto.

De adapter heeft helaas niet geholpen :|

Multimeter geeft aan dat de consumptie 0.3A is nadat ik de sleutel van het contact heb verwijderd en 20 minuten gewacht heb. Het verwijderen van de sleutel zorgt ervoor dat de radio uit gaat (scherm wordt zwart). Ik kan hem nog steeds aandoen door op de aan-knop de klikken, maar volgens mij is dit normaal.

M'n oude radio had trouwens een verbruik van 0.01A als de auto uit stond.

Ik wil de truc met de zekeringen wel proberen, maar vroeg me af of iemand nog een andere suggestie heeft?
Zo niet, weet iemand misschien waar ik zulke zekering kabeltjes kan vinden (zie afbeelding)?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 23 gasten