Oplossing!!!! Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Oplossing!!!! Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door LucaGTI »

Vandaag (wederom) bij de dealer geweest. Deze keer ivm een ratelend geluid onder de auto (ijzer op ijzer). Bij acc rond de 3000 toeren rammelt er iets onder mijn auto het is kort maar duidelijk te horen. Eerst dacht ik dat het ging om een loszittende hitteschild. Dus niet.......

Nu zit het mogelijk in de uitlaat maar dat is niet zeker. Nu wil de dealer de uitlaat in stukken zagen om erachter te komen waar mogelijk het losse onderdeel zit. Nu wil ik graag dat het probleem wordt opgelost maar ik wil liever niet dat ze gaan zagen. Dit kan nooit voordelig zijnb voor de auto / uitlaat.

Kan ik dit weigeren en een nieuwe uitlaat eisen!?

Iemand trouwens bekend met het bovengenoemde probleem.

Ondanks dat ik de gti een geweldige auto vind, komt het me momenteel wel de strot uit. Merk dat ik al met een schuin oog naar andere auto,'s kijk...........
Laatst gewijzigd door LucaGTI op 12 aug 2011, 15:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Technisch probleem

Bericht door NICO! »

Jammer dat het tegen zit, dit was toch die auto waarvan bij de dealer de wielen waren gestolen? Of vergis ik me?

Maar goed, als er een duidelijk probleem is moeten ze het oplossen. Er zit nu een "hele" uitlaat onder, het kan niet zo zijn dat ze hem kapot maken om iets te zoeken en dan weer in elkaar lassen en hem weer monteren. Als het iets is in de uitlaat is dat een fabricagefout en moet hij dus vervangen worden. Lijkt mij simpel.
Groeten, Nico
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Technisch probleem

Bericht door Wilcoos »

Is het een garantie kwestie?
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Technisch probleem

Bericht door Eric H »

Lijkt mij dat ze gewoon moeten beginnen met het vervangen van de kat ( wellicht heeft het monoliet losgelaten )
Dit gaat natuurlijk gewoon onder garantie lijkt me.....maar ik ken de garantie bepalingen niet.....
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

De auto is van 7 Jan 2011 en heeft nu ong 5500 km gereden.

De gti zit dus gewoon nog vol in de garantie en ik ga er gewoon vanuit dat de uitlaat in deze situatie er gewoon nog invalt.

Zagen vind ik geen optie. Kat vervangen is misschien een goed begin! (dan hoeven ze niet te zagen??)

Idd zijn de velgen van mijn gti, voor de aflevering bij de dealer, gestolen........
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Technisch probleem

Bericht door Wilcoos »

In dat geval is het simpel, auto brengen vervangend vervoer mee, en ophalen als het opgelost is. Zagen zou ik dan inderdaad niet accepteren. De originele uitlaat bestaat uit 2 delen, midden en einddemper en de kat en donwpipe. Kat van de downpipe zagen is voordeliger, maar zou ik zeker in garantie niet accepteren.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Waar bestaat de uitlaat precies uit?? (welke delen horen bij elkaar / zitten aan elkaar???)

Natuurlijk moet het probleem opgelost worden en ik ga er ook vanuit maar toch heb ik de gti liever niet bij de dealer staan.

Dit gezien ik vaak een auto retour heb gekregen van de dealer met onaangename verrassingen...... Wordt dan ook wel opgelost maar de autonwordt er nooit beter van :evil:

Ik ben super zuinig en kritisch en div monteurs zien de auto vaak puur als een werkopdracht..........

De dealer zou eerst nog gaan informeren bij pon en mij vrijdag opbellen om verdere afspraken te maken. Maar zagen wordt niet geaccepteerd. Dan maar iom de importeur!!!

Auto,'s...............
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Technisch probleem

Bericht door Eric H »

Wat je soms tegenkomt ( volgens mij was dit ook het geval bij de Golf 3 ) is dat het uitlaatsysteem waar de auto "af-fabriek" mee geleverd wordt afwijkt van datgene wat er bij vervanging wordt gebruikt.

De Golf 3 had bijvoorbeeld vanaf het spruitstuk 1 uitlaatdeel naar de middendemper. ( dus voorpijp en kat in 1 deel )
Wanneer de kat dan kapot ging was de klant "verplicht" om twee uitlaatdelen te laten vervangen, aangezien het deel niet in 1 stuk verkrijgbaar was als vervangend deel.

Ik weet niet hoe die constructie bij jouw auto is, kan hem zo snel ook niet terugvinden in onze database, maar je hebt zo maar kans dat deze situatie ook op jouw wagen van toepassing is.
In dat geval is het dus geen hobby / houtje touwtje werk van de dealer, maar gewooon een reguliere vervanging, waarbij er wel gezaagd MOET worden....
Maar nogmaals, ik weet niet of dit op jouw wagen van toepassing is.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Technisch probleem

Bericht door Wilcoos »

voorste deel = downpipe + cat
achterste deel = middendemper + einddemper.

Zoals Eric al aangeeft is het wel normaal dat een kapotte cat er dan tussenuit wordt gezaagd en los wordt vervangen. Maar met een dergelijke jonge auto vol in de garantie zou ik dat zelf ook niet willen. Misschien een idee om een deal te sluiten met de dealer en er een milltek onder te gooien? ;)
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Technisch probleem

Bericht door Wilcoos »

Bovenste uitlaat is origineel van een golf 5

Afbeelding
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Vandaag gesproken met de dealer en aangegeven dat ik niet wilde dat er gezaagd werd in de uitlaat. Gevraagd of pon niet een uitlaat kan leveren om het probleem uit te sluiten. (puur proberen dus niet ter vervanging)

Kreeg ik vervolgens het advies om met pon te bellen. Garantie ging wel via de dealer maar een verzoek/klacht moest ik zelf maar over bellen. Ik vond het heel vreemd maar toch maar gebeld.

Pon bevestigde mijn vermoeden; " pon is ter ondersteuning vd dealer dus de dealer moet het verzoek bespreken met pon".

De dealer wist ook nog steeds niet of de uitlaat uit 1stuk bestond..... Niet dus!!!!! (bedankt wilcoos voor de info)

Nu staat er weer een afspraak pas voor de 15e gezien ik zelf moest betalen voor vervangend vervoer......... (dit gezien ik maandag echt een auto nodig had)

Dus bij een garantie "reparatie" krijg je geen leenauto!?!?!?

Denk dat ik aankomende week maar eens ga informeren bij een andere dealer.

Ik denk nog steeds dat de oorzaak een hitteschild is!!!
Gebruikersavatar
WesleyGTI
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 apr 2011, 21:30
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Technisch probleem

Bericht door WesleyGTI »

bij welke dealer zit je nu dan ?
dan weet ik dat ik daar niet heen hoef te gaan

gr wes
VW Golf GTI 6 Carbon Steel Grey
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Duiven.

Volgens mij zijn er zeker dealers die een auto meegeven bij een garantie rep. Heb het zeker al eens meegemaakt bij BMW, Opel............
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Technisch probleem

Bericht door Eric H »

Wilcoos schreef:Bovenste uitlaat is origineel van een golf 5

Afbeelding
Deze foto bevestigd mijn vermoeden inderdaad.
Het probleem zit hem er dus in dat het bovenste deel niet in 1 stuk te vervangen is omdat het over je subrame loopt.
Wanneer je dus het deel in 1 keer zou willen vervangen spreek je al bijna van een motoruitbouw....
Af fabriek is dit allemaal wat makkelijker, daar hangen ze eerst het uitlaatsysteem op z'n plek en "gooien" vervolgens de motor er overheen.

V.w.b. leenauto, dit heb ik zelfs al bij mijn universele garage.
Gratis vervangend vervoer tijdens garantiewerkzaamheden door Autobedrijf *********
Het kastje / muur verhaal wat de dealer met jou probeerd uit te halen m.b.t. het zelf contact opnemen met Pon vind ik helemaal beneden peil !!
Zij zijn de "leverancier" van jouw auto......jij hebt er geen boodschap aan wat zij moeten regelen met de importeur.....dat is hun vak en verplichting.

Zou lekker zijn, ik koop een koffiezetapparaat bij de lokale elektronica boer, en op het moment dat ik er een probleem mee heb zegt hij "joh, moet je even bellen met *Braun/Nespresso/Philips" ( *doorhalen wat niet van toepassing is )
Als dat zou kunnen open ik morgen een winkel, maar dan wel met een bordje in de etalage :
Voor retouren en garantie zijn wij op vakantie !
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Uiteindelijk geregeld dat ik maandag de auto kan lenen van mijn schoonvader. Omdat ik in eerste instantie geen auto had een afspraak gemaakt voor 15 juni. De dealer wederom gebeld om aan te geven dat ik maandag alsnog de auto wilde brengen. Hadden ze in eerste instantie 1 1/2 dag de auto willen inplannen maar nu was alleen nog de maandag beschikbaar. Aangegeven dat we maandag maar eerst moesten kijken hoe en wat.

Een gehele dag is toch al redelijk wat.

Volgens de medewerker, die al 15 jr bij vw werkte werd er in dit soort situaties nooit vervangend vervoer meegegeven!?

Ik heb zelf het idee dat er een onderdeel, waarover het hitteschild heen zit, los zit of te dicht op het hitteschild zit zodat ze elkaar raken bij het acceleren (door de vrijgekomen trillingen).

Het is ook alleen maar te horen bij 2500 à 3000 toeren.
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Heel veel gelezen op het gti forum van aw.

Enkele berichten gelezen waarin hetzelfde probleem werd beschreven.

In deze berichten wordt er gesproken over een mogelijk probleem (de veroorzaker) uit de fiche vd wastgate???????

Ben nog niet achter wat er mee bedoeld wordt.

Iemand hier die er meer over weet?????
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem

Bericht door LucaGTI »

Om het probleem te horen;

Vul 2011 gti wastegate flutter in bij YouTube!!!

Goed luisteren en je hoort mijn probleem.

Het is een bekend probleem van de gti. Er is heel veel info te vinden op allerlei nationale en internationale forums (zie bv laatste reacties op het aw forum)
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Technisch probleem

Bericht door J3R »

LucaGTI schreef:Om het probleem te horen;

Vul 2011 gti wastegate flutter in bij YouTube!!!

Goed luisteren en je hoort mijn probleem.

Het is een bekend probleem van de gti. Er is heel veel info te vinden op allerlei nationale en internationale forums (zie bv laatste reacties op het aw forum)

Dit probleem wordt NIET door Volkswagen opgelost. Het is erg irritant dat er zo met de GTI rijder wordt omgegaan, het gaat om de GTI VI waar een hoop geld voor is betaald en dan verwacht je niet dit soort bijgeluiden.

Vermoedelijk wordt het vervangen van de turbo door Volkswagen te duur geacht en is het een afweging van negatieve publiciteit versus de kosten van het oplossen van het probleem. Nu wordt er door VW / PON geschermd met de term "constructief bepaald".

De standaard reactie uit het computersysteem bij elke Volkswagen dealer (4e mutatie al in augustus 2010):

(Bewerkingsnummer 2021062/4, vrijgegeven op 27-aug-2010):

Technische achtergrond:
Tijdens het accelereren kan tussen 2400 en 3000 t/min een rasselend of krakend geluid uit de buurt van motor/uitlaatsysteem komen.
Door pulsaties van het uitlaatgas trillen de klep van de wastegate en het stangenstelsel aan het begin van de laaddrukregeling.

Maatregel:
Bij klachten geen reparaties uitvoeren, de geluiden zijn constructief bepaald en overeenkomstig de productiestand. Dit leidt niet tot beschadiging van onderdelen. Leg dit uit aan klant.

Garantie afwikkeling:
Geen storing in het kader van garantie.
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Technisch probleem

Bericht door J3R »

Dit geeft denk ik wel aan waarom volkswagen geen oplossing heeft:

The K03 turbo on the TSI engines is now produced by OEM supplier IHI instead of Borg Warner who produced them for the FSI engines, and they now use a different process to attach the actuator to the turbo. The actuator bracket itself is permanently bonded to the exhaust housing of the turbo, and the actuator rod is also a fixed length, and is permanently attached to the wastegate flapper.

Installation would require complete removal of the turbo, drilling out the rivets/welds, drilling holes, tapping them with threads, finding a new way to affix the rod to the flapper, etc.
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door LucaGTI »

Ik hoop dat de dealer vandaag een oplossing heeft na een gesprek met pon!? :(

Twijfel of tuning een oplossing is.
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door LucaGTI »

Vandaag antw gehad vd dealer.

Het probleem vd wastegate is een bekend probleem bij pon maar er wordt niks aan gedaan.........

De dealer mag er niks aan doen. Volgens de fabriek is het geluid hoorbaar maar kan het geen kwaad....... :evil:

Einde verhaal. :evil:

Niet te geloven dat mijn gti soms klinkt als een oud barrel en er wordt niks aan gedaan.......
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door Spuugemmer »

Tijd om maar eens langs te gaan bij de echte specialist.

Originele actuator eraf en een verbeterde erop. Zwaai zwaai vervelend rammeltje.
Golf MK1 GTI
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door LucaGTI »

Kosten???

Echt de oplossing????

Kan ik meteen een nieuwe uitlaat laten plaatsen ;)
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door J3R »

Chris@XT Motorsport schreef:Tijd om maar eens langs te gaan bij de echte specialist.

Originele actuator eraf en een verbeterde erop. Zwaai zwaai vervelend rammeltje.
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar; VW geeft niet thuis, dus wil graag weten of dit de oplossing is.
LucaGTI
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 apr 2011, 15:14
Type auto: Golf GTI VII

Re: Technisch probleem wastegate/turbo GTI VI!

Bericht door LucaGTI »

Mijn dealer gaf ook nog aan dat alle gti-rijders met dit probleem dit moesten melden bij hun dealer zodat zij een melding konden doen bij de fabriek. Hoe meer meldingen hoe groter de kans dat er iets aan werd gedaan!!!!
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten