DSG of manueel

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF R in alle uitvoeringen.
kurtje
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 aug 2012, 10:54
Type auto: 2018 VW GOLF R
Locatie: Beringen België

DSG of manueel

Bericht door kurtje »

Goedemiddag

Ik denk eraan om mijn huidige Golf VI GTI te vervangen door een nieuwe Golf VII R.
Ik zit alleen een beetje met de keuze, DSG of manueel.

Mijn huidige GTI is manueel en dit bevalt me uitstekend, de testritten met DSG zijn echter ook zeer aangenaam en vlot verlopen...

Waarom zouden jullie voor jullie voorkeur kiezen?

Grtz
2018 GOLF MK7.5 R
Stage 2+ 412pk / 556nm by DVX Performance
KW V2
Motec Ultralight MRC2
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: DSG of manueel

Bericht door ferry »

Ik ben wel fan van dsg.
Als je rustig rijd hoef je lekker niets te doen.
Als je hard gaat rijden dan denkt de dsg bak gewoon mee. Schakelt over wanneer het nodig is.
Schakelt echt super snel en maakt een mooi geluid met schakelen.
En kan je helemaal naar wens laten aanpassen.

Mijn min puntjes zijn het wat lastiger weg rijden zonder schok.(iets oudere auto zal bij nieuwe wel mee vallen.
En de bak de tijd geven met het schakelen van D naar R
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: DSG of manueel

Bericht door bluetiger »

Ik had dezelfde afweging bij mijn 7 gti. Pro DSG stoplicht sprintjes en rijgemak, nadeel dsg optieprijs. Ik beleef nog veel plezier aan de handbak en heb de optieprijs gestoken in een groot navischerm (discovery pro). Ik heb ook nog geen idee in hoeverre de DSG bak stage 2 tuning aankan, volgens mij gaat het makkelijk maar was ook een reden om voor de handbak te gaan. Die schakelt in mijn ogen enorm soepel.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
g-loudertje
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jun 2013, 22:51
Type auto: Porsche Boxster S
Locatie: Sommelsdijk

Re: DSG of manueel

Bericht door g-loudertje »

ferry schreef:Ik ben wel fan van dsg.
Als je rustig rijd hoef je lekker niets te doen.
Als je hard gaat rijden dan denkt de dsg bak gewoon mee. Schakelt over wanneer het nodig is.
Schakelt echt super snel en maakt een mooi geluid met schakelen.
En kan je helemaal naar wens laten aanpassen.

Mijn min puntjes zijn het wat lastiger weg rijden zonder schok.(iets oudere auto zal bij nieuwe wel mee vallen.
En de bak de tijd geven met het schakelen van D naar R
Same here. In dagelijkse omgang erg fijn. Zou het zo weer doen.
Gebruikersavatar
Back@GTI
Berichten: 336
Lid geworden op: 31 jul 2011, 21:12
Type auto: ED35

Re: DSG of manueel

Bericht door Back@GTI »

Oei... lastige keuze Kurtje.

Ik begrijp dat je al een aantal testritten met een DSG hebt gemaakt. Als je er toch nog niet helemaal uit bent
zou ik er toch nog een aantal gaan maken om het zeker te weten.

Natuurlijk kan je de meningen van andere vragen en het meenemen in je keuze maar je zult
het toch echt zelf moeten beslissen.

Voor mij zou het trouwens geen moelijke keuze zijn...
Nooit, nooit, nooit geen DSG meer!
Tuurlijk werkt het fantastisch en het is super snel maar ik vind het helemaal niks. :oops:
Groeten Michel.


--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Gebruikersavatar
TheDGM
Berichten: 491
Lid geworden op: 24 nov 2011, 20:30
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: DSG of manueel

Bericht door TheDGM »

Ik heb pas 3 jaar mijn rijbewijs, en rijd al bijna 3 jaar in een handgeschakelde GTI. Ik heb al een best een aantal keren met dsg gereden en elke keer als ik daarna in mijn eigen auto stap heb ik spijt dat ik daar toen niet voor heb gekozen. Een must op mijn volgende auto is een dan ook dsg.

Ik zelf vind dat voor de keren dat je echt sportief wilt gaan rijden je altijd nog de flippers achter het stuur kan gebruiken. Daar komt nog bij dat de GTI een allrounder is, waarbij de dsg het rijden nog comfortabeler maakt.

De keuze is ook echt persoonlijk. Vond jij het rijden met dsg leuker als met handbak, neem dan de dsg. Als het jou niet uitmaakt of je met een handbak of automaat rijdt, maak de keuze niet moeilijk en kies voor een handbak.
MK5 GTI 60 edition | 18" Detroit Summer | 17" Denver Winter | Full Leather | OEM Xenon | Sonnyboy | RNS510 | Non Modified Engine |

Afbeelding

Gr. Dave
kurtje
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 aug 2012, 10:54
Type auto: 2018 VW GOLF R
Locatie: Beringen België

Re: DSG of manueel

Bericht door kurtje »

Inderdaad, ik heb al wat testritten met een DSG gemaakt.

Het blijft een heel mooie bak, echter voelt het soms wat 'te gemakkelijk' aan...
Qua rijgemak natuurlijk top...

Manueel geeft iets meer beleving naar mijn gevoel.

Blijft een moeilijke keuze om te maken!
2018 GOLF MK7.5 R
Stage 2+ 412pk / 556nm by DVX Performance
KW V2
Motec Ultralight MRC2
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: DSG of manueel

Bericht door yal »

Ik heb een GTI gehad met een DSG6 en een Octavia 1,8 TSI met een DSG7 , hierna wil ik alleen maar een handbak.

De DSG7 was echt een kreng , wat een waardeloos stuk rommel was dat.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: DSG of manueel

Bericht door Edition30 »

Heb je een hekel aan schakelen en/of rijd je veel in file, dan zou een DSG een optie zijn. In alle andere gevallen altijd kiezen voor de handbak. ;)

Persoonlijk vind ik een DSG veels te afstandelijk en heeft het een heel hoog "spelletjescomputer" gehalte. Met de handbak beleef je veel meer het rijden, het vloeiend wegrijden (ook als het snel moet/kan), het strak overschakelen c.q. terugschakelen en het gevoel als je op koppel versneld. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk ;)
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
roka
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 mar 2013, 10:19
Type auto: Golf 6R2.5 Golf 7GTD

Re: DSG of manueel

Bericht door roka »

Lastig, hangt ervan af hoe je hem gaat gebruiken en met welke tuning.
De dsg voelt iets tammer aan dan een handbak, vooral op een standaard auto op een getunde auto met aangepaste bak software kies ik zeker voor een dsg. Idieaal voor stads verkeer en tijdens files maar ook zeker fun om mee te flipperen en lekker sportief te rijden.
Het blijft een lastige keuze die vooral af hangt, zoals eerder gezegd, hoe je hem gaat gebruiken.

Suc6 met je keuze
SennaProducts
Golf6R25 Golf7GTD
Gebruikersavatar
HansR32
Berichten: 510
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:51
Type auto: Golf mk5 R32
Locatie: Friesland

Re: DSG of manueel

Bericht door HansR32 »

kurtje schreef:Inderdaad, ik heb al wat testritten met een DSG gemaakt.

Het blijft een heel mooie bak, echter voelt het soms wat 'te gemakkelijk' aan...
Qua rijgemak natuurlijk top...

Manueel geeft iets meer beleving naar mijn gevoel.

Blijft een moeilijke keuze om te maken!
Dito :mrgreen:
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: DSG of manueel

Bericht door Doohie »

kurtje schreef:Inderdaad, ik heb al wat testritten met een DSG gemaakt.

Het blijft een heel mooie bak, echter voelt het soms wat 'te gemakkelijk' aan...
Qua rijgemak natuurlijk top...

Manueel geeft iets meer beleving naar mijn gevoel.

Blijft een moeilijke keuze om te maken!
Kurtje,

Als ik hier jou mening lees dan zou ik absolut gaan voor de handbak.
Ooit zelf in dit geval moeten kiezen (vorige golf VI Gti DSG nu golf 7R manueel)
Voor alle duidelijkheid, ik vind de DSG-bak absolut top en een mooi staaltje techniek,
met mijn Gti reed ik altijd manueel(spelen met de flippers).
Kochte destijds een DSG omdat iedereen daar vol lof over was en ik het geluid wel de max vond tijdens het schakelen (tussen gas + frat) mooie ervaring mee.
De grootste ergenis die ik had was het koppel/turbo gevoel....
DSG loopt als een trein. Het vermogen komt en gaat niet meer weg ook met een 7R. Opzich zoals het moet maar zo verdwijnt de belevenis.
Manueel voel je veel meer het koppel/turbo gevoel leven. Het vermogen komt, wordt onderbroken om te schakelen en hop daar voel je weer het koppel..
dus naar mijn gevoel veel meer motor beleving.
Ondertussen heb ik nu 13000 km met een manuele bak en ik heb nog geen sec. de DSG gemist.
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: DSG of manueel

Bericht door Doohie »

bluetiger schreef:Ik had dezelfde afweging bij mijn 7 gti. Pro DSG stoplicht sprintjes en rijgemak, nadeel dsg optieprijs. Ik beleef nog veel plezier aan de handbak en heb de optieprijs gestoken in een groot navischerm (discovery pro). Ik heb ook nog geen idee in hoeverre de DSG bak stage 2 tuning aankan, volgens mij gaat het makkelijk maar was ook een reden om voor de handbak te gaan. Die schakelt in mijn ogen enorm soepel.
@bluetiger
Hoe gaat het met de koppeling ?
Zie dat deze nu 340pk/465nm moet voort bewegen.
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: DSG of manueel

Bericht door bluetiger »

Doohie schreef:
bluetiger schreef:Ik had dezelfde afweging bij mijn 7 gti. Pro DSG stoplicht sprintjes en rijgemak, nadeel dsg optieprijs. Ik beleef nog veel plezier aan de handbak en heb de optieprijs gestoken in een groot navischerm (discovery pro). Ik heb ook nog geen idee in hoeverre de DSG bak stage 2 tuning aankan, volgens mij gaat het makkelijk maar was ook een reden om voor de handbak te gaan. Die schakelt in mijn ogen enorm soepel.
@bluetiger
Hoe gaat het met de koppeling ?
Zie dat deze nu 340pk/465nm moet voort bewegen.
Koppeling gaat prima, bij 1800 rpm lichte trilling in vliegwiel als je full throttle gaat maar dat moet je echt opzoeken. In overleg met JD geen aanpassing gedaan aan het koppel. Het is een genot om mee te rijden.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
kurtje
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 aug 2012, 10:54
Type auto: 2018 VW GOLF R
Locatie: Beringen België

Re: DSG of manueel

Bericht door kurtje »

Dank je wel voor de vele ervaringen en meningen!

Momenteel heb ik ook een handbak en ik stoor me er echt geen moment aan.
Ik doe nl wel redelijk wat km's, echter ik heb amper last van file rijden...
2018 GOLF MK7.5 R
Stage 2+ 412pk / 556nm by DVX Performance
KW V2
Motec Ultralight MRC2
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: DSG of manueel

Bericht door staffpride »

Hey Kurt :)

Lastige keuze, rij nu 3 jaar dsg en vind het Super hoe het schakels. Alleen soms doet hij wel eens schakelen wanneer ik het niet wil of niet. Je moet bij dsg de bak "leren kennen" en dan kan je hem wel beetje bespelen.
Aanpassingen maken het dsg rijden zeker een stuk leuker en aangenamer.

De handbak daarintegen geeft idd wel meer rijbeleving en heeft wat mij betreft een lichte voorkeur op de dsg. Maar omdat het gemak van de dsg daar weer tegenover staat zou ik bij de volgende auto voor mezelf toch weer de keuze maken voor dsg ondanks dat de handbak toch kwa rijbeleving nipt op 1 staat bij me :mrgreen:

Hoop dat je er wat aan hebt Kurt, maar denk het niet haha
MVG EMServices

Afbeelding
kurtje
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 aug 2012, 10:54
Type auto: 2018 VW GOLF R
Locatie: Beringen België

Re: DSG of manueel

Bericht door kurtje »

Elke ervaring en mening helpt me zeker! Dank je wel voor je uitleg...
2018 GOLF MK7.5 R
Stage 2+ 412pk / 556nm by DVX Performance
KW V2
Motec Ultralight MRC2
Gebruikersavatar
maRRRtinus
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jul 2013, 07:06
Type auto: Audi TTS comp 500

Re: DSG of manueel

Bericht door maRRRtinus »

Huidige robotbakken zijn dermate goed dat mijn volgende auto waarschijnlijk ook met 'dsg achtige' bak gaat komen.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: DSG of manueel

Bericht door bzb »

ook hier nog geen problemen ondervonden met de dsg, rijd nog steeds, ik zou vooral goed proefrijden, het geluid is ook een echt pluspunt, vooral met een non res uitlaat
Nick87
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jun 2013, 14:26
Type auto: Golf 7 GTI PFM

Re: DSG of manueel

Bericht door Nick87 »

De eeuwige discussie.

Heb zelf ook getwijfeld, maar gezien het vele stadsverkeer dat ik doe en het feit dat de DSG zo goed is ben ik toch voor de automaat gegaan.
Rijdt wel heel relax of sportief, zoals je wilt.

Kon destijds niet testrijden omdat hij nog niet uit was, misschien beter zo :D
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: DSG of manueel

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ik rij nu een half jaar dsg en vind het geweldig, persoonlijk vind ik de mening dat een handbak meer beleving geeft een beetje achterhaald. Je kunt met een dsg als een automaat rijden, je hem in sport stand zetten, je kunt zelf schakelen met pook en flippers hoe veel meer beleving wil je nog hebben? Plus het feit een dsg is iets waardevaster als een handbak.
Maar goed dat is puur een persoonlijke mening. :D
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: DSG of manueel

Bericht door Doohie »

NL_MK5 GTI schreef:Ik rij nu een half jaar dsg en vind het geweldig, persoonlijk vind ik de mening dat een handbak meer beleving geeft een beetje achterhaald. Je kunt met een dsg als een automaat rijden, je hem in sport stand zetten, je kunt zelf schakelen met pook en flippers hoe veel meer beleving wil je nog hebben? Plus het feit een dsg is iets waardevaster als een handbak.
Maar goed dat is puur een persoonlijke mening. :D
Denk dat je niet begrijpt wat wij bedoelen onder beleving van een handbak...
ik citeerde...

"DSG loopt als een trein. Het vermogen komt en gaat niet meer weg ook met een 7R. Opzich zoals het moet maar zo verdwijnt de belevenis.
Manueel voel je veel meer het koppel/turbo gevoel leven. Het vermogen komt, wordt onderbroken om te schakelen en hop daar voel je weer het koppel.."


Het koppel(max Nm) verloop van een DSG is niet te vergelijken met een handbak en net daar zit de grootste beleving.
DSG is op dat gebied saai (voor mij)...gelukkig kon je je nog vermaken met de geluiden en manueel schakelen zoals ik ook citeerde..

"Voor alle duidelijkheid, ik vind de DSG-bak absolut top en een mooi staaltje techniek,
met mijn Gti reed ik altijd manueel(spelen met de flippers).
Kochte destijds een DSG omdat iedereen daar vol lof over was en ik het geluid wel de max vond tijdens het schakelen (tussen gas + frat) mooie ervaring mee.
De grootste ergenis die ik had was het koppel/turbo gevoel...."
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: DSG of manueel

Bericht door NL_MK5 GTI »

Doohie schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Ik rij nu een half jaar dsg en vind het geweldig, persoonlijk vind ik de mening dat een handbak meer beleving geeft een beetje achterhaald. Je kunt met een dsg als een automaat rijden, je hem in sport stand zetten, je kunt zelf schakelen met pook en flippers hoe veel meer beleving wil je nog hebben? Plus het feit een dsg is iets waardevaster als een handbak.
Maar goed dat is puur een persoonlijke mening. :D
Denk dat je niet begrijpt wat wij bedoelen onder beleving van een handbak...
ik citeerde...

"DSG loopt als een trein. Het vermogen komt en gaat niet meer weg ook met een 7R. Opzich zoals het moet maar zo verdwijnt de belevenis.
Manueel voel je veel meer het koppel/turbo gevoel leven. Het vermogen komt, wordt onderbroken om te schakelen en hop daar voel je weer het koppel.."


Het koppel(max Nm) verloop van een DSG is niet te vergelijken met een handbak en net daar zit de grootste beleving.


DSG is op dat gebied saai (voor mij)...gelukkig kon je je nog vermaken met de geluiden en manueel schakelen zoals ik ook citeerde..

"Voor alle duidelijkheid, ik vind de DSG-bak absolut top en een mooi staaltje techniek,
met mijn Gti reed ik altijd manueel(spelen met de flippers).
Kochte destijds een DSG omdat iedereen daar vol lof over was en ik het geluid wel de max vond tijdens het schakelen (tussen gas + frat) mooie ervaring mee.
De grootste ergenis die ik had was het koppel/turbo gevoel...."
Ja, ik kan je ergens begrijpen het is puur een smaak kwestie.
Maar het kan er bij mij niet in dat je minder beleving voelt. Ik kocht in 2012 een gti handbak, omdat ik bang was voor de horror verhalen over de dsg bak. Tot dat ik in een gti met een dsg heb gereden en besefte dat ik een enorme fout had gemaakt om niet voor een dsg te hebben gekozen. Naar eigen mening veel meer beleving omdat je meerdere mogelijkheden hebt om te schakelen, de plofjes, tussen gas juist het mooie koppel dat continu is en je geen terugvallen hebt wanneer je de koppeling intrapt. Dus gti verkocht (ook door omstandigheden)
en toen er weer mogelijkheden waren opzoek gegaan naar een gti met dsg bak. En geen moment spijt van gehad! Dus ik zal voortaan mits het mogelijk is altijd kiezen voor een dsg achtige schakelbak. :D
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: DSG of manueel

Bericht door ferry »

Doohie schreef:
kurtje schreef:Inderdaad, ik heb al wat testritten met een DSG gemaakt.

Het blijft een heel mooie bak, echter voelt het soms wat 'te gemakkelijk' aan...
Qua rijgemak natuurlijk top...

Manueel geeft iets meer beleving naar mijn gevoel.

Blijft een moeilijke keuze om te maken!
Kurtje,

Als ik hier jou mening lees dan zou ik absolut gaan voor de handbak.
Ooit zelf in dit geval moeten kiezen (vorige golf VI Gti DSG nu golf 7R manueel)
Voor alle duidelijkheid, ik vind de DSG-bak absolut top en een mooi staaltje techniek,
met mijn Gti reed ik altijd manueel(spelen met de flippers).
Kochte destijds een DSG omdat iedereen daar vol lof over was en ik het geluid wel de max vond tijdens het schakelen (tussen gas + frat) mooie ervaring mee.
De grootste ergenis die ik had was het koppel/turbo gevoel....
DSG loopt als een trein. Het vermogen komt en gaat niet meer weg ook met een 7R. Opzich zoals het moet maar zo verdwijnt de belevenis.
Manueel voel je veel meer het koppel/turbo gevoel leven. Het vermogen komt, wordt onderbroken om te schakelen en hop daar voel je weer het koppel..
dus naar mijn gevoel veel meer motor beleving.
Ondertussen heb ik nu 13000 km met een manuele bak en ik heb nog geen sec. de DSG gemist.
Dat gevoel de (belevenis) is ook tijd verlies. En het door de versnellingen heen vliegen scheelt ook echt tijd.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: DSG of manueel

Bericht door Doohie »

ferry schreef:Dat gevoel de (belevenis) is ook tijd verlies. En het door de versnellingen heen vliegen scheelt ook echt tijd.
Tijd verlies speelt geen rol bij mij, als ik maar kan genieten van het rijden...en dit moet niet altijd met snelheid/sprintjes of racen te maken hebben.
Trouwens het merendeel noemt zelfs de file als argument voor een DSG...file..als dat geen tijd verlies is.

Nogmaals ik heb enorm genoten van mijn DSG jaren en ik zeg zeker niet nooit meer..
maar de jaren voordien (cosworth) en nu (7R) geniet ik toch dat tikkeltje meer van een handbak
zoveel dat ik tot op heden een DSG niet mist.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF "R"”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten