G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Daniël1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2020, 21:30
Type auto: Golf MK7 facelift

G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door Daniël1998 »

Beste leden,

Ik rijd in een Golf 7 facelift 1.4 tsi 125 pk dsg bouwjaar 2018. Op 14 december ging er plots een rood lampje branden op m'n dashboard met de melding: koelvloeistofpeil controleren, a.u.b. raadpleeg het instructieboekje. Ik ben toen meteen naar de dichtsbijzijnde tankstation gereden en heb toen de koelvloeistofpeil gecontroleerd. Deze was echt schrikbarend laag (+- 0.5 liter onder min-streepje op de koelvloeistoftank). Nadat de motor was afgekoeld heb ik G11 universele koelvloeistof van het merk All Ride, die ik ondertussen had gekocht bij de Total tankstation, bijgevuld. Nadat ik thuis kwam die avond had ik even het instructieboekje doorgenomen, en kwam ik erachter dat het mengen van deze twee koelvloeistoffen absoluut niet kan. Het verslechtert de corrosiebescherming, kan het uitvallen van de motor veroorzaken en daardoor ook motorschade aanrichten.

Nu staat mijn auto bij de dealer voor een grote beurt en heb ik dit voorval aangegeven. Ze gaven aan dat omdat ik 1 liter heb bijgevuld, dat dus teveel is en ze dan het koelsysteem leeg moeten laten lopen, schoonspoelen, ontluchten etc en dat dit mij €225 extra gaat kosten bovenop de kosten voor de grote beurt van ruim €700. Ik heb even mijn garage gebeld en hij gaf aan dat het mengen van die vloeistoffen niet zo heel erg is, maar dat hij dezelfde werkzaamheden kan verrichten voor +- €100. De dealer gaf overigens ook aan dat indien ik het koelsysteem niet laat reinigen bij hun, ik een formulier moet tekenen dat eventuele toekomstige koelsysteemdefecten op eigen risico zijn dan.

Mijn vragen:

- Waarom heeft mijn auto mij niet gewaarschuwd op het moment dat het koelvloeistofniveau laag was? (een geel lampje hoort dan toch normaal gesproken te branden?)
- Hoe erg is het daadwerkelijk dat deze twee soorten koelvloeistoffen zijn gemengd?
- Wat zouden jullie persoonlijk doen als jullie in mijn schoenen stonden?

Ik hoor het graag van jullie!
Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door PassatB8TDI »

1. Geen idee, ik heb ook nog nooit een geel kvs lampje zien branden. Hetzelfde gebeurde ook bij de Ibiza van een oom.
2 & 3. Je mag verschillende kleuren kvs niet mixen. Zie de citaat hieronder.
Roze koelvloeistof mengen met blauwe

Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.

Is er echt niks anders voorhanden en moet je doorrijden? dan kan je als noodoplossing de roze met de blauwe mengen of andersom. Ons advies is om dan wel zo snel mogelijk het hele systeem opnieuw te vullen met de juiste koelvloeistof.
Jij hoeft trouwens niks te ondertekenen, wie denken ze dat ze zijn? Of zit er nog garantie op de auto? Dan snap ik het wel ergens.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 988
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door Maarten »

Ik weet niet of je auto nog in de garantie zit? Anders weg bij die stealers... absurde prijzen...

Serviced by EM Services.

Serviced by EMServices.
Daniël1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2020, 21:30
Type auto: Golf MK7 facelift

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door Daniël1998 »

PassatB8TDI schreef: 29 dec 2020, 18:52 1. Geen idee, ik heb ook nog nooit een geel kvs lampje zien branden. Hetzelfde gebeurde ook bij de Ibiza van een oom.
2 & 3. Je mag verschillende kleuren kvs niet mixen. Zie de citaat hieronder.
Roze koelvloeistof mengen met blauwe

Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.

Is er echt niks anders voorhanden en moet je doorrijden? dan kan je als noodoplossing de roze met de blauwe mengen of andersom. Ons advies is om dan wel zo snel mogelijk het hele systeem opnieuw te vullen met de juiste koelvloeistof.
Jij hoeft trouwens niks te ondertekenen, wie denken ze dat ze zijn? Of zit er nog garantie op de auto? Dan snap ik het wel ergens.
Dank voor je duidelijk reactie! Toch wel erg, dat er geen geel kvs lampje gaat branden voordat het rode lampje begint te branden ..

Ik heb vandaag bij de grote beurt op advies van de dealer het koelsysteem laten spoelen, ontluchten etc. Ik hoop dat die periode van 14 december tot nu toe te kort is geweest voor het mengsel om schade/mankementen te veroorzaken in het koelsysteem of de motor.

Er zit inderdaad nog garantie op de auto tot halverwege februari 2021.
Daniël1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 aug 2020, 21:30
Type auto: Golf MK7 facelift

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door Daniël1998 »

Maarten schreef: 29 dec 2020, 19:50 Ik weet niet of je auto nog in de garantie zit? Anders weg bij die stealers... absurde prijzen...

Serviced by EM Services.
Er zit inderdaad nog garantie op tot medio februari 2021. Ik heb het uit angst voor verdere problemen/mankementen uiteindelijk toch wel meteen bij die grote beurt laten doen ..
Wat een dure grap is m'n beurt uiteindelijk geworden inderdaad. Ruim €900 voor alleen de grote beurt, remvloeistof verversen en dus het koelsysteem spoelen, ontluchten etc ..
Nu maar hopen dat in die korte periode van 14 december tot en met nu dat mengsel geen zaken heeft aangetast in het koelsysteem of de motor. Dat is ook nog maar eens de vraag ..
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door StarSqream »

Daniël1998 schreef: 31 dec 2020, 00:55
Maarten schreef: 29 dec 2020, 19:50 Ik weet niet of je auto nog in de garantie zit? Anders weg bij die stealers... absurde prijzen...

Serviced by EM Services.
Er zit inderdaad nog garantie op tot medio februari 2021. Ik heb het uit angst voor verdere problemen/mankementen uiteindelijk toch wel meteen bij die grote beurt laten doen ..
Wat een dure grap is m'n beurt uiteindelijk geworden inderdaad. Ruim €900 voor alleen de grote beurt, remvloeistof verversen en dus het koelsysteem spoelen, ontluchten etc ..
Nu maar hopen dat in die korte periode van 14 december tot en met nu dat mengsel geen zaken heeft aangetast in het koelsysteem of de motor. Dat is ook nog maar eens de vraag ..
€125 meer betalen voor 2 maanden 'zekerheid' is het waard. Er gebeurt sowieso niets meer anders was het al duidelijk.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door NielsED30 »

Maarten schreef: 29 dec 2020, 19:50 Ik weet niet of je auto nog in de garantie zit? Anders weg bij die stealers... absurde prijzen...

Serviced by EM Services.
Hoge uurlonen, klopt. Maar als je voor 100 euro minder wel het advies krijg dat het "geen kwaad kan" moet je jezelf soms ook even afvragen of goedkoop geen duurkoop is.

Ik werk zelf bij een dealer en ik vind het uurloon ook achterlijk. Daarintegen weet ik ook dat er over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) kennis en service tegenover staat, bij ons wel in ieder geval. Ik breng mijn GTI zelfs bij een andere vestiging van het bedrijf waar ik werk om als "klant" de auto de laten onderhouden omdat ik graag de mobiliteits service wil hebben.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: G13 (LILA) VOLKSWAGEN KOELVLOEISTOF MENGEN MET G11 UNIVERSELE (BLAUWE) KLOEIVLOEISTOF ERNSTIG?

Bericht door PassatB8TDI »

NielsED30 schreef: 02 jan 2021, 10:41
Hoge uurlonen, klopt. Maar als je voor 100 euro minder wel het advies krijg dat het "geen kwaad kan" moet je jezelf soms ook even afvragen of goedkoop geen duurkoop is.

Ik werk zelf bij een dealer en ik vind het uurloon ook achterlijk. Daarintegen weet ik ook dat er over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) kennis en service tegenover staat, bij ons wel in ieder geval. Ik breng mijn GTI zelfs bij een andere vestiging van het bedrijf waar ik werk om als "klant" de auto de laten onderhouden omdat ik graag de mobiliteits service wil hebben.
Daar ben ik het niet mee eens.

Hier in de regio heb ik alleen maar ervaring met 1 VW dealer waarvan de kennis en service redelijk was, maar ook zij hebben verbeteringspunten. De rest van de VW dealers uit deze regio waren letterlijk bagger. Daarom doe ik het liever zelf, en ach... dat ik geen mobiliteitsgarantie heb neem ik voor lief. Door het onderhoud zelf te doen (of laten doen) bespaar je zoveel dat je daarmee een abbonement bij de wegenwacht van de ANWB kan nemen.
In de garantieperiode van mijn Passat ben ik bijv. voor 1 probleem wel 4 keer teruggeweest, terwijl ik vanaf het begin had aangegeven waardoor het kwam. Hier was ik zeker van, omdat het een bekende kwaal is bij dit type. Toch besloot ik te vertrouwen op hun expertise. Uiteindelijk had ik toch gelijk... Wel ruim een maand verder om een probleem op te lossen, terwijl het direct in 1 keer kon. Daarna is hetzelfde weer voorgekomen met een ander probleem, gelukkig was het toen met 2 bezoeken opgelost. Echter werd ik er wel moe van op een gegeven moment...

Dan is er nog een Vw dealer waar je langs gaat voor een afspraak. Na 20 minuten staat de auto nog altijd voor de deur terwijl je ruim op tijd was. Ondertussen zit de serviceadviseur wel gewoon achter zijn bureau aan zijn koffie te sippen. Is het zoveel moeite om even de auto naar achteren te rijden? Ook dat is een stukje service. Als een klant ziet dat zijn/haar auto bijna direct naar achteren naar de werkplaats wordt gereden, dan zal diegene daar sneller een goed gevoel bij krijgen. Helaas heb ik dit meerdere malen meegemaakt, in een aantal gevallen was ik erbij toen het de auto van een maat betrof, ook hij kreeg dezelfde behandeling, zou het normaal zijn dat ze je zo lang laten wachten tot je auto eindelijk naar achteren word gereden?

Mocht ik ooit bij 1 van die Vw dealers aan het werk gaan en een redelijk hoge functie krijgen binnen de vestiging. Dan zou ik serieus bijna de helft van het personeel gaan vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten