Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bericht door Erics »

ik wil graag een 1.8 16V 'KR' blok monteren in deze GTI mk1 1800 van 1983 (moet m nog ophalen), en dan voorzien van webers met snelle nokkenassen.

Gaat dat passen in de motorruimte op de bestaande steunen van de 1800 en aan de versnellingsbak?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erics op 13 apr 2014, 22:55, 8 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door bzb »

ow sjit zo snel kan ik het niet bijspammen :)
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door RobvR »

Mooie vraag voor Spuugemmer. Die weet dit soort dingen wel.

Sorry Yal, jij natuurlijk ook!!
Groet RobvR
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.

De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.

Succes , grt yal.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

yal schreef:De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.

De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.

Succes , grt yal.
Oke dan! dan moet ik ook nog even op zoek naar de bak.

In ieder In ieder geval heb ik de auto alvast... net gekocht en op de terugweg naar huis. :D

Ik ga dadelijk op pad voor een KR motor… weer op pad, zucht….
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erics op 28 mar 2014, 11:11, 4 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
jellejelle
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 aug 2013, 21:03

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door jellejelle »

Twee mooie auto's bij elkaar!!
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal
Hebbus… een KR motor van een Scirocco met bak.

Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erics op 28 mar 2014, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:
yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal
Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?
Goed bezig , je laat er geen gras over groeien :D

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

yal schreef:
Goed bezig , je laat er geen gras over groeien :D

Grt Yal
je moet het ijzer smeden als het heet is… :D
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…

@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?

Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.

Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

[/quote]

je moet het ijzer smeden als het heet is… :D
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…

@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?

Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.

Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?[/quote]

Zo is het maar net :D
Ik heb geen ervaring met Weitec of met Bilstein.

Wel positieve ervaringen met KW en onder mijn mk1 GTI heb ik Koni geel met originele veren , stug zat naar mijn idee zelfs met 175/70/13 ''ballon'' banden eronder. Wegligging is prima nadat ik alle rubbers heb vervangen.

Alle 16V Scirocco's hadden een dwars versteviging onderaan tussen de voorste draagarmen , die zou ik ook maar meteen scoren!
Zo voorkom je dat de boel uit elkaar getrokken wordt met dat extra vermogen.
Ik heb er ook 1 alleen weet ik het merk niet meer , auto staat nog in de winterstalling dus ik z.s.m. een kijken.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.

Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord

En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.

Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord

En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
Carter bescherming is niet standaard , wel beter!
Zender achterklep spoiler is wel een fraai ding.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Jako »

Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…

Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk :shock:
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…

iemand enig idee?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:
Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…

Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk :shock:
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…

iemand enig idee?
Daarom kom je ook vaak rottigheid tegen onder zo'n zender spoiler.
Boren in het plaatwerk doe ik niet dus vandaar dat ik geen zender spoiler heb.....wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Golf88 »

yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html

ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb :(
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Golf88 »

Erics schreef:
Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html

ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb :(
Als het alleen om die schroeven gaat, zou dat voor mij geen reden zijn om het te laten. Persoonlijk vind ik deze spoiler alleen geen toegevoegde waarde voor een MK1.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door yal »

Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
:shock: , dan zal ik z.s.m. eens kijken bij mijn wielkuipen/voorspoiler aangezien ik alles heb vastgezet met RVS.
Bedankt voor de tip!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: 1.8 16V in een mk1

Bericht door Erics »

vanavond twee uurtjes met mijn zoon aan de gang met de 16V motor.

Uitlaatspruitstuk met de K-Jectronic gedemonteerd,
Die ga ik alvast te koop zetten, meteen weer ruimte maken… :D

Ik had gedacht verder te gaan met de 8V, maar heb mij toch bedacht.

De standaard 27pk verschil heb ik dan alvast gewonnen.

Maar wat een ongelooflijk dom profiel van de inlaatpoorten zeg. :o Misschien laat ik die gekke openingen aan de bovenkant van de inlaatpoorten wel deels oplassen zodat de gaten normaal ovaal worden en de luchtstroming wat sneller gaat. Heel wat anders dan een standaard Cosworth kop.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bericht door Erics »

Het motortje ligt uit elkaar.
Nu eens kijken wanneer en waar ik met de kop en het onderblok langs ga.

Ik heb in een spreadsheet vrijwel alle componenten apart benoemd en er zo veel mogelijk prijzen achter gezet, uhum, het kostenplaatje doet zo maar € 10.000. Ik zal wel te veel er op hebben gezet :shock: (zal kijken of ik de spreadsheet kan toevoegen)

Is het nodig om bv nieuwe (sterkere) klepveren te nemen voor 276° graden nokkenas van Schrick (geschikt voor hydraulische stoters)? En is het dan echt nodig om nieuwe hydraulische klepstoters te nemen zoals Schrick aangeeft (anders vervalt garantie)?

Afbeelding
Afbeelding
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bericht door Erics »

Heb ook nog wat huiswerk gedaan…

De diameter vd zuigers: 80,8 mm
Slaglengte: 85,8 mm
Dikte koppakking: 2 mm
Hoogte tot Deck: 1,5 mm
CC verbrandingskamer: 46 mm (nog niet gemeten)

Dan kom ik op een compressieverhouding van: 9,2:1 ! berekend met Hotrod.nl calcs, http://www.hotrod.nl/calculators/compre ... ouding.php

Ik zal de som wel fout hebben…

Maar het "puzzels" mij of ik met een 276 graden nokkenas omhoog kan/moet met compressieverhouding?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bericht door Spuugemmer »

Compressie kan sowieso naar 11:1.
Setje verse stoters kan sowieso geen kwaad.
Kijk ook even bij cat cams. Die hebben hele mooie nokkenassen profielen voor KR motoren.
Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Bericht door yal »

Klepstoters kan je meten , meer dan 0,1mm speling is vervangen.
Zou ze sowieso vervangen.... zijn er maar 16 :mrgreen:

Boring van zowel KR als PL is 81mm , slag 86,4 en compressie verhouding 10,0:1 standaard.
Koppel PL is hoger bij lager toerental 168nm/4250 rpm en KR 163nm/4600 rpm :lol:
Inlaat nokkenassen zit ook behoorlijk verschil in, uitlaat as beide hetzelfde.

€10.000,- is wel een beetje veel :shock:

Lijkt dat er een beste stootrand in het onderblok zit , je gaat toch opboren.
Gekke inlaat of niet, ik vond zowel de PL als de KR fijne motoren en best zuinig bij normaal gebruik.....

Succes met je mooie project!

Groet Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten