RNS510 antennes
- superdave
- Type auto: GTE
RNS510 antennes
Ik heb in mijn G5 GTI MY2009 maar 1 antenne gevonden voor de radio, en aangezien de RNS510 2 aansluitingen heeft ben ik toch wel benieuwd of de andere ergens verstopt zit?
Ik vind een Blauwe (GPS), Rood (Telefoon) en 1 witte (Radio)
Er zat origineel een RNS300.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
- Jeanmarc
- Type auto: Golf V GTI
Re: RNS510 antennes
Volgens mij in je achterruit.
Althans mijn auto is in het bezit van 2 antennes. Dit geeft de RNS-510 aan. (Dat er 2 antennes zijn
)
Of dit ook het geval is met de modellen waarbij standaard de RNS-300 is gemonteerd weet ik niet.
Althans mijn auto is in het bezit van 2 antennes. Dit geeft de RNS-510 aan. (Dat er 2 antennes zijn

Of dit ook het geval is met de modellen waarbij standaard de RNS-300 is gemonteerd weet ik niet.
Gr. Marcel
- superdave
Zelfs mijn oude G5 TDI 2004 had 2 kabels... vind het een beetje vreemd
VW Golf GTE MY16
Een GTI heeft 2 antennes, die worden gebruikt voor radio/tmc ontvangst. De tuner wisselt hiervoor steeds van antenne voor een optimale ontvangst. Daarnaast kan er bij een af-fabriek ingebouwde satnav. een satnav.ontvanger zijn ingebouwd. Deze zit in de 'vin' op het dak. De andere ontvangers zitten onder de dakhemel bij de achterklep. Aansluiting van de radio-antennes geschiedt via een zgn. Fakra-stekker, zie afbeelding.superdave schreef:Ik heb in mijn G5 GTI MY2009 maar 1 antenne gevonden voor de radio, en aangezien de RNS510 2 aansluitingen heeft ben ik toch wel benieuwd of de andere ergens verstopt zit?
Ebay: http://cgi.ebay.nl/FAKRA-Antenne-RadioA ... 0469908416

Gr. Wehoo.

- superdave
Thx wehoo! Maar die kabels moeten er dus allebei liggen?
VW Golf GTE MY16
Ja. Bij mijn vorige Pioneer f900bt was er ook maar 1 kabel (antenne) aangesloten. De ander kabel lag "verstopt" (iets dieper) in het dashboard. Gebruik de originele Fakra stekker, ook te halen bij de VW dealer. Prijs valt reuze mee.
Gr. Wehoo.

- superdave
Ik heb het hele middelste gedeelte nu open... maar geen 2e antenne te vinden 
Ik heb nog zo'n VIN op het dak met antenne er nog aan...

Er loopt er nog 1 rode stekker naar de telefoonaansluiting.

Ik heb nog zo'n VIN op het dak met antenne er nog aan...

Er loopt er nog 1 rode stekker naar de telefoonaansluiting.
VW Golf GTE MY16
- superdave
Ik heb nog even de bekleding RV losgehaald, maar hij komt met 3 kabels binnen (RADIO, TELEFOON EN GPS) deze lopen onder het vloergedeelte van de passagier.
Ik kan geen 2e radio kabel vinden.
Ik heb nog even bij de ruit gekeken, linker kabelgeleiding los gehaald, dat zijn alleen maar dunne kabels (wit hoofdzakelijk).
En rechts zit een kabel verwerkt in plastic, deze loopt uiteindelijk naar het motorcompartiment...
Mijn vraag is dus nu, waar komt hij nu naar voren?
Ik kan geen 2e radio kabel vinden.
Ik heb nog even bij de ruit gekeken, linker kabelgeleiding los gehaald, dat zijn alleen maar dunne kabels (wit hoofdzakelijk).
En rechts zit een kabel verwerkt in plastic, deze loopt uiteindelijk naar het motorcompartiment...
Mijn vraag is dus nu, waar komt hij nu naar voren?
VW Golf GTE MY16
- superdave
OK check, begin bij het begin... de antennes... uhm welke antennes?

Ze zitten aan beide kanten niet.

Ze zitten aan beide kanten niet.
VW Golf GTE MY16
Hoi Dave, ik kan me herinneren dat zo'n vraag al tijden geleden speelde op het A'week-forum. En ik heb toen al begrepen dat je in mijn, oh sorry, jouw auto maar één kabel hebt lopen en dat er géén antenne in de achterruit zit verwerkt. De dubbele antennev.d. RNS 510 is natuurlijk bedoeld voor de dubbele tuner, maar dit moet dus worden opgelost met een verloopstuk van één naar 2 aansluitingen. Er heeft ooit ook een stukje gestaan in het Duitse blad "Gute Fahrt" over het achteraf inbouwen van een RNS510.
Je hebt hem trouwens aardig gestript zie ik! Vooral die kunststof-ellende rond de achterklep is niet makkelijk verwijderen. Na die aanrijding hadden ze de originele klemmetjes hergebruikt, maar dat zat niet goed vast. Toen zijn alle klemmetjes vervangen voor nieuwe.
Je hebt hem trouwens aardig gestript zie ik! Vooral die kunststof-ellende rond de achterklep is niet makkelijk verwijderen. Na die aanrijding hadden ze de originele klemmetjes hergebruikt, maar dat zat niet goed vast. Toen zijn alle klemmetjes vervangen voor nieuwe.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI S-Edition 170 pk, 20" PRG, panoramadak, MMI+, B&O, stoelverwarming, opbergpakket
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
VW Polo Blue GT 5-deurs, Candy White, Xenon, Navi, Stoelverwarming, privacy glass, anthraciet 17"
- superdave
@VroemTFSI Ja drama die bekleding, niet netjes gemonteerd... zal snel nieuwe klemmen bestellen.
Maar de originele antenneversterker zijn circa €40 per stuk en dan nog de bekabeling... maar als jij aangeeft dat zo'n splitter prima werkt, dan ga ik daar even naar opzoek.
@Wehoo of andere, Is het ook mogelijk een aftermarket antenne onder het dashboard of op het voorruit te monteren met FAKRA aansluiting?
Maar de originele antenneversterker zijn circa €40 per stuk en dan nog de bekabeling... maar als jij aangeeft dat zo'n splitter prima werkt, dan ga ik daar even naar opzoek.
@Wehoo of andere, Is het ook mogelijk een aftermarket antenne onder het dashboard of op het voorruit te monteren met FAKRA aansluiting?
VW Golf GTE MY16
@superdave.
Bij mij lopen 2 antennekabels naar de RNS510 en die worden via de Fakra stekker op de RNS510 aangesloten. De 2 antennekabels zijn standaard bij mijn uitvoering (LE240). Ik had geen RNS510 bij aflevering, maar een Pioneer f900bt. Die Pioneer gebruikt maar 1 antennekabel. GPS ontvangst loopt niet via de VW ontvanger (vin), maar had bij de Pioneer een aparte gps ontvanger onder het dashboard, in de buurt (onder) het aircorooster. Inmiddels de Pioneer vervangen door een rns510 en de 2e antennekabel, die onder het dashboard lag met de Fakra op de rns510 aangesloten. Verder geen andere kabels (telefoon of GPS) van OEM VW aangesloten. Wel aftermarket GPS ontvanger en die ligt nu op een betere ontvangstplaats, namelijk voor het stuur onder de klokken. Uiteraard uit het zicht, in het dashboard. Inbouw is eenvoudig; klepje onder klokkendashboard bij verstelling stuur is los te halen, schroefjes los en klokkendashboard komt naar buiten.
Misschien is e.e.a. toch uitvoeringsafhankelijk: zo heeft mijn LE240 ook 10 speakers.
T.a.v. het plaatsen van een extra (2e) antenne, zou ik eerst een proberen of de ontvangst van de RNS510 zo slecht is. De 2e antenne heeft voornamelijk de functie voor het (wisselend van antenne) ontvangen van zowel de radio-ontvangst, als de TMC gegevens. Dit kan uiteraard ook met 1 antenne.
Bij mij lopen 2 antennekabels naar de RNS510 en die worden via de Fakra stekker op de RNS510 aangesloten. De 2 antennekabels zijn standaard bij mijn uitvoering (LE240). Ik had geen RNS510 bij aflevering, maar een Pioneer f900bt. Die Pioneer gebruikt maar 1 antennekabel. GPS ontvangst loopt niet via de VW ontvanger (vin), maar had bij de Pioneer een aparte gps ontvanger onder het dashboard, in de buurt (onder) het aircorooster. Inmiddels de Pioneer vervangen door een rns510 en de 2e antennekabel, die onder het dashboard lag met de Fakra op de rns510 aangesloten. Verder geen andere kabels (telefoon of GPS) van OEM VW aangesloten. Wel aftermarket GPS ontvanger en die ligt nu op een betere ontvangstplaats, namelijk voor het stuur onder de klokken. Uiteraard uit het zicht, in het dashboard. Inbouw is eenvoudig; klepje onder klokkendashboard bij verstelling stuur is los te halen, schroefjes los en klokkendashboard komt naar buiten.
Misschien is e.e.a. toch uitvoeringsafhankelijk: zo heeft mijn LE240 ook 10 speakers.
T.a.v. het plaatsen van een extra (2e) antenne, zou ik eerst een proberen of de ontvangst van de RNS510 zo slecht is. De 2e antenne heeft voornamelijk de functie voor het (wisselend van antenne) ontvangen van zowel de radio-ontvangst, als de TMC gegevens. Dit kan uiteraard ook met 1 antenne.
Gr. Wehoo.

- superdave
VW Golf GTE MY16
- superdave
@Wehoo; ontvangst is redelijk brak, maar dat kan ook aan de versleten (VroemTFSI heeft hem echt versleten
) antenne liggen.
Daarnaast valt het signaal weg als ik uit een tunnel rijdt, dan moet ik eerst switchen tussen kanalen.

Daarnaast valt het signaal weg als ik uit een tunnel rijdt, dan moet ik eerst switchen tussen kanalen.
VW Golf GTE MY16
Allereerst vraag ik me af hoe je een antenne kunt verslijten? Op ons werkpaard de VW variant, doet ie al jaren dienst en is inmiddels de plastic isolatie afgebrokkeld. Het ijzeren staafje ontvangt nog altijd als voorheen. Sterk dat je een antenne dan kunt verslijten. (was/krasstraat zonder antenne te demonteren, wat bij een vin natuurlijk moeilijk gaat, zou Vroem nooit gedaan hebben).superdave schreef:@Wehoo; ontvangst is redelijk brak, maar dat kan ook aan de versleten (VroemTFSI heeft hem echt versleten) antenne liggen.
Ik heb even naar mijn RNS510 instellingen gekeken:
Indien bij je RNS510 het HIDDEN MENU niet is vrijgeschakeld zie je het volgende:

En deze opties bij niet vrijgeschakeld menu:beide antennes worden weergegeven, echter zonder verdere informatie.

Is het hidden menu wel vrijgeschakeld in je RNS510, krijg je (ook al lijkt het in 1e instantie hetzelfde) wel meer info te zien.

Namelijk onderstaande info, die meer aangeeft betreffende de tuners en (waarschijnlijk, daar ben ik niet zeker in) hun ontvangstkwaliteit. De waarde achter FS verandert steeds en geeft volgens mij Field Strength aan. (Veldsterkte). Op deze foto is de bovenste Tuner de Radioontvangst aan het binnenhalen, terwijl de onderste bezig is met TMC ontvangst.

Dit laatste scherm, bereikbaar via het hidden menu gaat over de instellingen, waarbij Phase Diversity belangrijk is.
SD = SwitchedDiversity
PD = PhaseDiversity
DD = Dynamic Diversity
SD kommt bei starken Sendern zum Einsatz, es wird die bessere Antenne gewählt, die andere bleibt für TMC frei verfügbar
PD kommt bei schwachen Sendern zum Einsatz, beide Antennen werden benutzt und phasenverschoben addiert.
DD schaltet zwischen beiden Verfahren dynamisch um und ist die Standardeinstellung.

Meer info:
http://www.rns510.de/NL/html/details.html
http://vwnavi.com/showthread.php/14636- ... o-Settings
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?p=1126870
Gr. Wehoo.

- superdave
Wonderbaarlijk.... wat zouden we toch moeten zonder jouw 

VW Golf GTE MY16
-
- Type auto: Golf MK5 GTI
Aan super Dave hoe heb je dit opgelost ? Heb namelijk ook slechte ontvangst na inbouw van me RNS-510.. Is ook namelijk aangesloten op 1 antenne !! Maar ja wat te doen als je maar 1 antenne hebt ? Dit weet ik nog niet zeker ,maar was benieuwd naar je oplossing ?
als je een rns510 hebt hoor je officieel 2 antennes in de achterruit te hebben zoals in dit topic al staan beschreven. je moet dus een antenne versterker kopen en die op je achterruit aansluiten. althans als die aansluiting er zit. dit zou ik eerst maar is checken.kevin78 schreef:Aan super Dave hoe heb je dit opgelost ? Heb namelijk ook slechte ontvangst na inbouw van me RNS-510.. Is ook namelijk aangesloten op 1 antenne !! Maar ja wat te doen als je maar 1 antenne hebt ? Dit weet ik nog niet zeker ,maar was benieuwd naar je oplossing ?
als hij er zit. kabel trekken via de hemel naar de rns, kabels door de kabelgoot van de achterklep. en dat aansluiten op de versterker. Ik heb het zelf allemaal al los gehad om het zo aan te sluiten. het is niet echt moeilijk maar je bent wel een middagje zoet
-
- Type auto: Golf MK5 GTI
Maar heb zo vermoede dat die er niet zit !! Heb een jahre 60 edition.. Dus vandaar ook geen boxen achterin..
Heb je de antennestekker die nu achter je radio zit al door verbonden met de Fakrastekker? Zo ja wat is dan je ontvangst? Je 2e tuner in de RNS510 is dan actief en kun je zijn ontvangst zien. (zie bovenstaande foto's). Phase Diversity op DD zetten.kevin78 schreef:Maar heb zo vermoede dat die er niet zit !! Heb een jahre 60 edition.. Dus vandaar ook geen boxen achterin..
Gr. Wehoo.