Ik kies geen kant in dit verhaal, zelf zoek ik regelmatig naar de goedkoopste aanbieder, maar ben daar ook wel (meer dan) eens mee op mijn snuffert gegaan.
Misschien een stukje beeld van de andere kant van het verhaal?
Sinds het "internet tijdperk" zijn er veel mensen altijd op zoek naar de scherpste prijs voor alles. Echter een prijs zegt lang niet alles. Ook service/ervaring/secuur werken etc zijn belangrijke dingen als je iets aanschaft. Ik zal hieronder enkele voorbeelden geven.
Veel tuning-parts hebben maar weinig marge en zijn niet goedkoop. Ter voorbeeld een carbonio airbox, kost inkoop iets van 280 euro (en dan heb je nog wat verzendkosten ook, daarom bestellen wij ze altijd maar per 10 stuks) incl montage worden ze regelmatig voor 299 euro verkocht. Kortom, hier verdien je als bedrijf geen cent aan. Als een klant dan om korting vraagt, zou je je product met verlies moeten gaan verkopen. Zo kan geen bedrijf blijven bestaan...
Je zult als bedrijf ook bovendien enige marge in moeten bouwen om een stukje service te kunnen verlenen. Plaats je bv een uitlaat en hang je alles netjes recht, dan kan het zijn dat de uitlaat zich wat gaat zetten in de rubbers (en bij het heet worden) en dan toch wat scheef gaat hangen na een week of 2. Geen probleem, dan hang je hem kosteloos nogmaals even goed... echter als je geen cent winst maakt, dan maak je direct verlies als je dezelfde auto nog even 30 minuten op je brug hebt hangen.
Voorbeeldje van een complete stage 2 set voor een g5 gti.
- Milltek uitlaatsysteem ~€ 1600 euro
- 2 uur demontage/montage/pakkingen/rechthangen etc € 175
- afstellen van de wagen op de rollenbank € 890,-
€ 2665,-
Setprijs € 2390,-
Daar geef je dus al 275 euro weg.
Kortom, de montage doe je al gratis en je trekt al 100 euro van je tuningsprijs af om een scherpe prijs neer te kunnen zetten.
Fout die ik zelf heb gemaakt in het verleden:
Zelf heb ik een keer aan een inkoopactie voor een uitlaatsysteem meegedaan (jaar of 6 terug), dit systeem was niet van milltek, maar van een specialist die ter plekke de uitlaat aflaste.Uiteindelijk van 9 uur in de ochtend aanwezig tot 8 uur in de avond. Waarna de uitlaat eindelijk hing. Echter rammelde de uitlaat regelmatig en moest ik hiervoor 2 keer terug komen om bevestigingspunten aan te passen.
Achteraf spijt als haren op mijn kop dat ik niet 100 euro extra had uit gegeven voor een pasklaar milltek systeem. Aan brandstof en tijd ben ik die 100 euro ruim kwijt geweest, zeker gezien achteraf bleek dat er geen metaalkat maar keramische katalysator geplaatst was, die duidelijk goedkoper is dan wat milltek levert.
Ander voorbeeld, recenter:
Tarox remmenset aangeschaft voor mijn ibiza via een leverancier die graag eens met tarox wilde starten qua verkoop (ervaring opdoen met het product etc), leverancier wilde mij het voor zijn inkoop leveren, zodat het voor een net even scherpere prijs kon. Na levering heb ik alles zelf gemonteerd en na de eerste testrit bleek dat de remmen bleven aanlopen als deze heet werden. Alles tot 2 maal toe gedemonteerd en opnieuw geplaatst/ontlucht etc etc.. maar mocht niet helpen. Contact met leverancier gehad die zou mailen met zijn toeleverancier, gezien hij weinig ervaring met de remmen had, kwam dit niet echt van de grond. Uiteindelijk met Xtreme tuning contact gehad en met steef gekeken wat het probleem kon zijn. Steef belde direct met tarox italië en regelde dat er direct 2 nieuwe klauwen werden verstuurd naar mij. Nieuwe klauwen gemonteerd, en probleem opgelost. Xtreme/steef heeft mij notabene niet eens de set geleverd, maar was wel een stuk assertiever met het oppakken van dit probleem, terwijl ik in dit geval niet eens zijn klant was. Die paar tientjes extra had ik dus beter bij xtreme tuning uit kunnen geven, dan had ik waarschijnlijk veel eerder een nieuwe set gehad..
Nog 1 dan maar?!
Een mede forumlid hier is aan het informeren geweest naar een zelfbouw uitlaatsysteem, om zo een goedkoop mogelijk alternatief te hebben.
Na plaatsing van het uitlaatsysteem gaf dit een vervelende resonantie. Terug naar de uitlaat specialist: middendemper er tussen geplaatst. Geluid is afgenomen. Maar de resonantie blijft. Vervolgens hang ik totaal een minuut of 10 aan de lijn met deze klant om uit te zoeken waar die resonantie vandaan komt, ik heb notabene geen uitlaatsysteem geleverd en in die 10minuten had ik ook 1 van mijn eigen klanten kunnen helpen. (zolang het niet elke dag gebeurd uiteraard geen probleem voor mij! Zulke dingen gebeuren en dan vraag je even een second opinion aan een ander die dezelfde artikelen verkocht, zeer logisch, zelfde wat ik met mijn tarox remmen deed...).
koop je een milltek uitlaatlijn bij xtreme via de lopende actie dan ben je in 1 keer klaar en heb je een bewezen product met een levenslange garantie op je uitlaat.
En als laatste:
"Floppy" hier op het forum kocht een ED30 met de belofte dat er een uitlaatsysteem geplaatst ging worden door een custom uitlaat bouwer. Auto gekocht, uitlaat geplaatst... auto naar JD toe, voor een stage 2 remap. Na een hoop plussen en minnen was de conclusie: uitlaatsysteem geeft problemen (tot achter de 2e kat was de uitlaat roodheet na 1 meting op de dyno), de auto doet niet meer dan 280pk. Bij nadere inspectie op de brug bleek dat de uitlaat vanaf de turbo nog origineel was en dat de 2e katalysator vervangen was door een katalysator die KLEINER was, dan een originele ED30 uitlaat. Paar weken later de uitlaat vervangen door een complete milltek: 344 pk!
Kortom, soms kun je wel op zoek naar het goedkoopste wat je kunt krijgen en een maximale korting afdingen, echter niet iedereen is daar van gediend... de prijzen zijn in principe duidelijk, als je naar de supermarkt gaat, ga je ook niet afdingen bij de kassa als je voor 200 euro aan boodschappen haalt voor je barbeque...
Nogmaals, ik oordeel niet, ik ben zelf ook regelmatig fout, maar misschien werkt mijn stukje tekst wat begrip op bij deze en genen....
