Zelfde bandenmaat, toch anders?

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
ronald81
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA

Zelfde bandenmaat, toch anders?

Bericht door ronald81 »

Hallo allen,

Ik heb onder m'n (verlaagde) GTI MK5 een set 19"inch velgen zitten met bandenmaat 235-35-19.
Ik heb 2 verschillende merken banden, 1 set Vredestein en een set van een onbekend merk, beide zowel voor als achter gehad zonder problemen.

Nu wilde ik de Vredestein banden vervangen omdat deze op waren en na wat speurwerk ben ik uitgekomen bij de Michelin Pilot Super Sport banden. Omdat onder m'n auto rondom de bandenmaat 235-35-19 zat heb ik weer dezelfde maat genomen.

En nu komt het, deze nieuwe banden lopen aan, zowel voor als achter maar aan de voorkant nog het meeste (en daar waren ze voor bedoelt).
Heb de set er nu af gehaald en de banden zijn gewoon breder dan de andere set die eronder zit.
Het zit hem dus niet in de hoogte van de nieuwe band maar puur in de breedte.
Waar ik de banden heb gekocht vang ik bot, zou liggen aan m'n auto en niet aan de banden.
In mijn ogen niet het probleem, als ik de banden op de grond naast elkaar leg is er echt gewoon duidelijk een verschil in de breedte en de vorm van de band.
Voor mij is dit nieuw, ik dacht dat ik altijd alleen maar op de juiste maat moest letten.

Mijn vraag is; hoe kan dit nou? Had ik dit van tevoren moeten weten als consument? En hoe kan ik er nou achter komen welke maat ik wel moet hebben?
Laatst gewijzigd door ronald81 op 02 dec 2014, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
ronald81

Re: Zelfde bandenmaat, toch anders?

Bericht door ronald81 »

Even 2 foto's ter illustratie.

Foto 1: De achterste band is de Michelin, de voorste van het merk "Milestone". Op de Michelin band is duidelijk te zien waar deze aanloopt.

Foto 2: Even een waterpas erop gelegd, zoals je kan zien is de Michelin band (rechts) breder als de velg. Aan de linkerkant ligt de waterpas vlak op de velg, aan de rechterkant steekt deze in de lucht. En als je onder de waterpas kijkt waar het loopvlak begint van beide banden zie je dat de Michelin band eerder begint wat in mijn geval dus net teveel is. De linkerband lijkt dus meer schuin te lopen naar het loopvlak wat de Vredestein band dus ook had.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Ronald

bzb

Bericht door bzb »

235 is ook goed veel voor een golf icm 19", je had mazzel bij de andere banden denk ik dat je minder krijgt, en dat michelin en bridgestone en dat soort merken meer kloppen met de aangegeven maten

zijn je kassen voor al gerold?
ronald81

Bericht door ronald81 »

bzb schreef:je had mazzel bij de andere banden denk ik dat je minder krijgt
Das ook een optie natuurlijk, wel toeval dan dat het bij 2 verschillende merken zo is maar het kan ja.
bzb schreef:zijn je kassen voor al gerold?
Naar mijn weten niet, is dat iets simpels (betaalbaars?)?
Groeten Ronald

ferry
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Bericht door ferry »

Wiel kasten rollen is vrij simpel als je weet waar je mee bezig bent. Ik heb met mij oude auto het bij lynx laten doen . Niet duur vond ik en goed werk geleverd!
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
bzb

Bericht door bzb »

je kan eerst de schroef mod doen, dat is precies die lijn
wehoo

Bericht door wehoo »

ronald81 schreef:Mijn vraag is; hoe kan dit nou? Had ik dit van tevoren moeten weten als consument? En hoe kan ik er nou achter komen welke maat ik wel moet hebben?
Dit heeft te maken met de wijze van berekenen van de breedte van de band. Zeker als het om millimeters gaat, maakt dit veel uit.

SECTIEBREEDTE: De theoretische afstand gemeten tussen de wangen van een band, op het breedste gedeelte en gemonteerd op een normvelg. De sectiebreedte van de band wordt weergegeven in millimeters. De sectiebreedte van een band is afhankelijk van de velg waar hij omheen wordt gelegd. De sectiebreedte zal groter zijn bij een brede velg, en geringer bij een smalle velg. Elke maat band is dan ook berekend op een specifieke velgbreedte.

Section Width
A tire's section width (also called "cross section width") is the measurement of the tire's width from its inner sidewall to its outer sidewall (excluding any protective ribs, decorations or raised letters) at the widest point. This measurement is made without any load placed upon the tire and after the tire has been properly mounted on its industry assigned measuring rim and has been inflated and reset to its test pressure after 24 hours.
Because a tire's section width is influenced by the width of the rim upon which the tire is mounted, the correct industry assigned measuring rim width for the tire size being measured must be used.
The width of a tire mounted on a narrow rim would be "narrower" than if the same tire was mounted on a wide rim. NOTE: because the overall diameter of a steel belted radial is determined by the steel belts, there is little, if any, change to the overall diameter of the tire due to differences in rim width.
The industry rule of thumb is that for every 1/2" change in rim width, the tire's section width will correspondingly change by approximately 2/10".
Gr. Wehoo.
Afbeelding
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

bzb schreef:235 is ook goed veel voor een golf icm 19", je had mazzel bij de andere banden denk ik dat je minder krijgt, en dat michelin en bridgestone en dat soort merken meer kloppen met de aangegeven maten

Golf 6R rijd standaard met 235 op 19''....
Het ligt puur aan de Et waarde.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Golf88

Bericht door Golf88 »

MkVI Nmgn schreef:
bzb schreef:235 is ook goed veel voor een golf icm 19", je had mazzel bij de andere banden denk ik dat je minder krijgt, en dat michelin en bridgestone en dat soort merken meer kloppen met de aangegeven maten

Het gaat hier om een Mkv? Heb je daar niet sowieso iets minder ruimte bij?
Michel5gti
Type auto: MK6 Edition 35

Bericht door Michel5gti »

De ene band "valt" net wat breder over de velg dan de andere band, ook al heb je dezelfde bandenmaat.
Daar zit per merk/type band soms behoorlijk verschil in
Michellin en Conti vallen vrij breed, kumho en hankook ook dacht ik
MK6 GTI Edition 35 DSG Candywhite/ JD 310PK / Full R20 Brakes/ OEM black 18" wheels

Ex-car:
MK5 GTI Laserblue (JD 275pk)
HansR32
Type auto: Golf mk5 R32

Bericht door HansR32 »

bzb schreef:je kan eerst de schroef mod doen, dat is precies die lijn

Mijne liepen eerst ook aan bij drempels.
Heb de schroef mod gedaan, en kan nu overal normaal overheen.
Het aanlopen is totaal verdwenen.
Ongelofelijk dat het verwijderen van een schroefje zoveel helpt !!!
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
ronald81

Bericht door ronald81 »

Bedankt voor de reacties en tips. Momenteel de 17inch wintervelgen eronder dus kan weer normaal rijden..
Zal beginnen met de schroefmod om te kijken of dat genoeg is.
Groeten Ronald

MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Golf88 schreef:
MkVI Nmgn schreef:

Het gaat hier om een Mkv? Heb je daar niet sowieso iets minder ruimte bij?

Heb zelf ook op mijn mkv 235 gereden met 19'' en nergens last van gehad.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”