Vreemd geluid bij acceleratie

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Richard35
Type auto: MK 5 GTI

Vreemd geluid bij acceleratie

Bericht door Richard35 »

Goedemorgen mede-forumleden,

Bij het accelereren van mijn auto hoor ik, met enige regelmaat, een geluid wat ik niet thuis kan brengen.
Dit geluid komt voor bij wat lagere snelheden (acceleratie in de 2e of 3e versnelling), maar ook bij acceleratie op de snelweg (in de 4e of 5e versnelling).
Het gaat hierbij om snelle acceleratie. Bij rustig rijden en versnellen is het geluid niet aanwezig.
Het geluid is tijdens de acceleratie maar 1 keer te horen, en duurt ongeveer 1 seconden.

Om e.e.a. wat duidelijker te maken, heb ik het geluid vastgelegd op een kort filmpje. Na ongeveer 5 seconden is het bewuste geluid te horen.

Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat dit geluid is, of waardoor het veroorzaakt wordt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Richard35 op 28 dec 2014, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Richard

Golf MKV GTI /JD stage 2 - 276Pk & 404NM/ Forge Twintake / RON 102
ferry
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Vreemd geluid bij acceleratie

Bericht door ferry »

Lijkt het een beetje op een fluit toon? Kan het geluid niet heel goed horen. Lijkt mij turbo gerelateerd. Als er bij langzaam accelereren niet veel turbo druk is. En bij door acceleren wel. Je kan met iemand met de kap open even goed luisteren als je even goed gas geef.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Richard35

Bericht door Richard35 »

Hoi Ferry,

het geluid heeft inderdaad iets weg van een hele korte fluittoon.
Het lijkt ook wel wat op een 'slippend' geluid.
Groetjes Richard

ferry

Bericht door ferry »

Richard35 schreef:Hoi Ferry,

het geluid heeft inderdaad iets weg van een hele korte fluittoon.
Het lijkt ook wel wat op een 'slippend' geluid.
Als je zelf denkt aan slippende koppeling kan je dat goed zelf uitsluiten.
Slippende snaren en/of riemen, weet niet hoe je het moet noemen kan je zelf denk ik ook wel testen mits je erbij kan.
Ex edition 30
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Heb je je diverter valve al een gecontroleerd, deze kan namelijk ook lekken. Hoef hij overigens niet eens gescheurd te zijn.
MVG EMServices

Afbeelding
ferry

Bericht door ferry »

staffpride schreef:Heb je je diverter valve al een gecontroleerd, deze kan namelijk ook lekken. Hoef hij overigens niet eens gescheurd te zijn.
Hoe kan je die controleren?
Ex edition 30
Richard35

Bericht door Richard35 »

Kan een lekkende diverter valve dit bewuste geluid ook veroorzaken?
Vraag me inderdaad ook af hoe je dit het beste kunt controleren.

Slippende koppeling is het denk ik niet. Deze heb ik al meerdere keren getest, maar deze doet het prima.

Slippende snaar of riem zou wellicht ook nog een oorzaak kunnen zijn, had ik nog niet aan gedacht.
Groetjes Richard

Albert260

Bericht door Albert260 »

Beste Richard,

Ik kan het geluid niet goed thuisbrengen maar wil je toch even meenemen in een probleem met mijn GTI V 5 jaar geleden.
Ik had bij gas geven ineens een hoog gierend geluid (in tegenstelling tot jouw ervaring) bleef dat geluid zolang je gas gaf. Liet ik het gaspedaal los dan was het geluid meteen weg.
Er is zeer lang gezocht naar de oorzaak; DSG-bak, aandrijving, turbo, etc. Na dagen sleutelen bleek het een drukventieltje in het blok zelf (tussen compartimenten) te zijn dat was vastgelopen. Doordat een van de compartimenten in de motor sterk in onderdruk raakte en het ventiel vervolgens niet opende om olie door te laten werd de motorolie dus met kracht door een minuscuul openingetje langs het dichte ventiel getrokken. Dat veroorzaakte een gierend geluid. het klepje zelf koste nog geen tientje, alle onderzoeken en sleutelen (een week lang) 1000 euro. Is overigens prima opgelost door mijn dealer en de importeur.
Wellicht begint zo'n klepje vast te lopen.... Hou het in elk geval in gedachten als mogelijkheid. Succes!
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Een lekkende diverter valve kan idd een piep geluid geven. Komt vaker voor bij getunede motoren.
Op zijn maximale turbodruk duwt de druk de DV een stukje open wat dus het piep geluid geeft.
In de meeste gevallen is er aan de DV zelf niets te zien qua scheuren, maar vervangen voor een revisie D DV lost het "probleem" op omdat deze een hogere druk aan kunnen.
Je hebt ook aftermarket upgrade setjes te koop.

Heb het al vaker meegemaakt dat een DV een piepgeluid gaf, dus zeker even het checken waard.

Schade/scheurtjes kan je overigens controleren door hem te demonteren, maar bij een scheur zou je al wel vermogensverlies moeten hebben.
MVG EMServices

Afbeelding
Richard35

Bericht door Richard35 »

@Albert: Bedankt voor jouw ervaring/reactie.

@Staffpride: Aan de DV heb ik zelf ook zitten denken inderdaad. Deze is echter al vervangen door een type D. Dit zal zo'n 35.000 km geleden gebeurd zijn. Maar het is het controleren zeker waard, want is vermoed dat er ergens lucht doorheen wordt geperst.
Groetjes Richard

Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”