Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
activated charcoal filter system (engine codes AXX, BWA).
Volkswagen Golf, GTI, Jetta Evaporative Emissions System. Evaporative emissions system. Function description of EVAP canister system. Depending upon the air pressure and ambient temperature, fuel vapor will form above the level of fuel in the tank. The Evaporative Emissions system prevents these HC emissions escaping to the atmosphere.
In limited quantities, fuel vapors pass through a gravity valve (which closes at an angle of 45 ) located at the highest point in the tank and through a pressure retention valve into the evaporative emissions (EVAP) canister.
The EVAP canister stores these vapors like a sponge.
When the oxygen sensor control is active when driving (engine warm), the EVAP canister purge regulator valve -N80-, is activated (pulsed) from the engine control module depending upon load and engine speed. The opening period is dependent on the input signals.
Intake manifold vacuum draws fresh air through the ventopening on the underside of the EVAP canister during the purging procedure (regenerating the activated charcoal in the canister). The fuel vapors stored in the activated charcoal and fresh air are pulse-fed for combustion. The pressure retention valve prevents fuel vapors from being drawn from the tank when the solenoid valve is open and intake manifold vacuum is present. It therefore ensures that the evacuation of the EVAP canister has priority.
No voltage (e.g. wiring open circuit) the solenoid valve is closed and the EVAP canister will not be purged. The vacuum line from the throttle valve control part to the EVAP canister has an additional by-pass which is connected with the cylinder block breather valve. The non-return valve integrated in the cylinder block breather valve prevents the intake air gassing into the cylinder block during some partial load ranges. This improves the overall cylinder block breathing. The by-pass guarantees the cylinder block breathing.
Functional description of leak diagnosis. The evaporative emissions system (including fuel tank) is equipped with a leak diagnosis, the leak diagnosis will detect whether the system is leaking. The diagnosis operates by pressurizing the system and should detect leaks where the damage exceeds 1 mm in diameter.
During the diagnosis the Leak Detection Pump (LDP) – V144- builds up a pressure of approx. 30 mbar in the evaporative emissions system. The pump will switch off when the pressure is attained. When the pressure falls to below a certain figure, the pump will switch on again. The On Board Diagnostic (OBD) monitors the time between the switched on periods and if it is too short it will register a code in the DTC memory
Deze is een stuk goedkoper dan de meeste.. Maar is die dan ook slechter?
Ik snap wel wat de bedoeling is van een oil catch tank..
Alleen niet het verschil in werking van diverse merken.
Edition30 schreef:Hoorde van een forumlid dat de VW dealer de catch tank weer had verwijderd (hoort er niet in!).
Blijkbaar is niet iedereen overtuigd van het nut.
Dat zou ff lekker zijn!
Doet ie dat ook met mijn Twintake Air, rode slangenset, JVC-radio, subwoofer, Milltek-uitlaat, rommel in dashboardkastje enz. enz. ?
Edition30 schreef:Hoorde van een forumlid dat de VW dealer de catch tank weer had verwijderd (hoort er niet in!).
Blijkbaar is niet iedereen overtuigd van het nut.
Dat zou ff lekker zijn!
Doet ie dat ook met mijn Twintake Air, rode slangenset, JVC-radio, subwoofer, Milltek-uitlaat, rommel in dashboardkastje enz. enz. ?
Als jij je auto brengt voor wat problemen naar de bewuste dealer zou dat best eens kunnen
Ja meneer, we hebben het probleem opgelost, qua snelheid voldoet de auto nu helemaal weer aan de fabrieksspecificaties .
Edition30 schreef:Als jij je auto brengt voor wat problemen naar de bewuste dealer zou dat best eens kunnen
Dan mag hij wat mij betreft met naam en toenaam genoemd worden in het topic "(slechte) ervaringen dealers/garage" of hoe het dan ook heet!
Ja, maar dat mag degene zelf hier posten. Ik weet dat de auto poblemen had en dat ze (tot volle tevredenheid van de eigenaar) aardig bezig zijn geweest om het weer goed te krijgen. Een van die zaken was het verwijderen van het onderhavige onderdeel. Weet uit ervaring dat die garage wel vaker vreemd aankijkt tegen zaken die er niet vanuit de fabriek opzitten.
Vraag voor de techneuten onder ons..
Zo'n catch can met 1 ingang en op de uitgang een klein filtertje lijkt me wel wat..
Maar zou je de slang die van de pcv, naar je inlaatspruitsuk loopt.
Kunnen vervangen.
En dan de inlaatspruitstuk af doppen.
En de carter(pcv) kant kunnen aansluiten op een (open) catch can?
Heeft dit dan ook de zelfde reslultaten als bv een forge catch tank.
Dus inderdaad olie opvangen en geen warme viese damp lucht meer in je inlaat.
Mackdennis schreef:Vraag voor de techneuten onder ons..
Zo'n catch can met 1 ingang en op de uitgang een klein filtertje lijkt me wel wat..
Maar zou je de slang die van de pcv, naar je inlaatspruitsuk loopt.
Kunnen vervangen.
En dan de inlaatspruitstuk af doppen.
En de carter(pcv) kant kunnen aansluiten op een (open) catch can?
Heeft dit dan ook de zelfde reslultaten als bv een forge catch tank.
Dus inderdaad olie opvangen en geen warme viese damp lucht meer in je inlaat.
Eigenlijk is dat een nog beter idee. Krijg je die troep helemaal niet meer in je motor. Gaat het motormanagement dan niet protesteren op de een of andere manier. En wat komt er dan uit dat filter?