Golf IV R32

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF R in alle uitvoeringen.
Plaats reactie
Lars Niebeek
Type auto: Golf IV R32

Golf IV R32

Bericht door Lars Niebeek »

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar een (goed onderhouden) Golf IV R32 alleen resten mij echter nog wel wat vragen die jullie deskundige wellicht kunnen oplossen. :-)
Nou staan er op marktplaats wel wat Golfjes aangeboden de één boven de 100K kilometers de ander er wat onder, allemaal tussen de 10.000 euro en de 16.000 euro.
Wat zijn de voornaamste dingen waar ik op moet letten bij een aankoop van zo'n fantastische scheur monster?
Ik hoor her en der wat dingen over de ketting van de wagen die rond de 160K kilometers wel eens speling kan krijgen?
Zijn er verder nog wat dingen die van toepassing zijn bij zo'n zonneschijn?

Voor de mensen die een IV R32 hebben of wellicht hebben gehad;
Hoeveel waren jullie per maand ongeveer kwijt aan benzine en dergelijke? Nieuwe koppeling? Ketting etc..
Als er iets kapot of onderhouden moest worden wat waren dan de voornaamste dingen daarvan, bijvoorbeeld wat moet er allemaal onderhouden worden aan zo'n bak?
En is die onderhoud dan zeer prijzig of?

Die bak gaat er zeker komen, wil alleen wat informatie winnen van wanneer ik zo'n wagen heb waar ik dan goed op moet letter en wat ik goed moet onderhouden en wat dan de evt. richtprijzen daarvan zijn. Dat beest lust nog wel wat benzine zoals ik een biertje lust maar als je zo'n wagen wil dan weet je dat dat met zich meebrengt.

Vriendelijke groet,

Lars.
ferry
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Golf IV R32

Bericht door ferry »

Als die auto er toch gaat komen, lekker belangrijk wat dan de kosten zijn. Dus is alleen van toepassing waar op te letten bij aankoop.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
wjb#222
Type auto: passat R36

Bericht door wjb#222 »

hoeveel km ga je rijden
leeftijd?
schade vrije jaren?

ga je voor de 4 of 5?
handbak of dsg

wensen kwa opties

enzo enzo
Lars Niebeek

@ferry, bedankt voor je nuttige reactie.

20 jaar, 0 schadevrije jaren, golf 4 handgeschakeld. Opties, sja, ik koop de auto puur voor de herrie dat die maakt.
Wat ik graag "zou" willen weten is heeft zo'n bak veel onderhoud nodig en gaan er snel dingen "kapot" of moeten er onderdelen vaak vervangen worden.
Mijn werk is op 5 kilometer afstand en voor de rest gebruik ik het meer als een hobby.
wjb#222

Bericht door wjb#222 »

20 jaar en 0 schade vrije jaren?
dan zul je hem op pa of ma zijn naam moeten zetten
anders reken maar op 100-200 per maand aan verzekering als ze je al aan nemen om te verzekeren

wegenbelasting zit tussen de 50-70 euro afhankelijk van gewicht
maar dat kun je na kijken op
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

en ja een km of 350-400 dan is de tank toch ECHT leeg (€80)

en kwa onderhoud zijn is het gewoon net als elke andere auto
behalve de onderdelen dan want alles waar een R/AMG/M enzo op staat kost gewoon klauwen met geld :twisted:
Nigel-R32
Type auto: AMG GT S en MK6 GTI
Contacteer:

Bericht door Nigel-R32 »

wjb#222 schreef:20 jaar en 0 schade vrije jaren?
dan zul je hem op pa of ma zijn naam moeten zetten
anders reken maar op 100-200 per maand aan verzekering als ze je al aan nemen om te verzekeren

wegenbelasting zit tussen de 50-70 euro afhankelijk van gewicht
maar dat kun je na kijken op
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

en ja een km of 350-400 dan is de tank toch ECHT leeg (€80)

en kwa onderhoud zijn is het gewoon net als elke andere auto
behalve de onderdelen dan want alles waar een R/AMG/M enzo op staat kost gewoon klauwen met geld :twisted:
Heel veel punten kloppen inderdaad. Zo'n auto verzekeren met toch een behoorlijk aantal pk's blijft gewoon lastig als 'beginnend bestuurder'. Dit ondervond ik zelf ook (met destijds 21 jaar) om mijn Golf V R32 te kunnen verzekeren. Uiteindelijk wel gelukt op eigen naam al betaal je natuurlijk niet hetzelfde als met een Golf 1.4.

De wegenbelasting zit volgens mij bij het type 4 inderdaad op +/- €70,- per maand.

En dan wat voor veel mensen altijd zo belangrijk is, het verbruik. Ook dit wordt vaak aan mij gevraagd onderweg door anderen. Makkelijkste antwoord: Wanneer de tank leeg is dan wordt de R gewoon weer volgegooid ;)
Maar houdt er gewoon rekening mee dat zo'n 6 cilinder niet goedkoop is qua verbruik. Zelf zit ik gemiddeld rond de 1 op 8/9. Ik neem dan ook aan dat dit met een type 4 niet veel zal schelen. Pak je een keer de autobahn dan loopt het gemiddeld verbruik behoorlijk terug haha, maar zit je met een big smile in de auto :D
AMG GT S '15 - 510pk & 650Nm - fun
Golf VI GTI 2.0 DSG '12 - 211pk & 280Nm - daily
Golf VII R 2.0 DSG '15 - 480pk & 570Nm - verkocht
Golf VI R 2.0 DSG '10 - 391pk & 534Nm - verkocht
Golf V R32 DSG '07 - 250pk & 320Nm - verkocht
Lars Niebeek

Mocht ik hem op mijn eigen naam verzekeren wat is dan het meest verstandigst om te doen? Alleen WA of allrisk? Met allrisk "zou" ik dan 200 euro in de maand kwijt zijn neem ik aan? Mocht ik hem op mijn ouders naam zetten wat voor gevaren brengt dat dan met zich me naast het feit dat ik geen schadevrije jaren verzamel?
Een maat van me zei dat je je ook kan inschrijven als bijrijder ofzo van je ouders en dan bouw je ook schadevrije jaren op?

Gr en bedankt.
SjoerdB
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Ik heb mijn MK5 WA+ (dus incl. diefstal, schade door overmacht, etc.) verzekerd. Ik vond het verschil met allrisk te groot. Betaal nu 60 euro per maand, allrisk zou ik 180 euro per maand kwijt zijn. Mocht ik dan een keer schade rijden, dan kan ik het geld wat ik overhoud aan de WA-verzekering, opmaken aan de schade. Oftewel, het ligt er gewoon aan hoe goed je kunt rijden. :roll:

Gewoon op je eigen naam zetten. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Heb ik ook gedaan, daarom betaal ik nu in verhouding zo weinig op mijn 23e (5 schadevrije jaren). Het kan natuurlijk zijn dat je financiële situatie dit nu niet toe laat, maar om eerlijk te zijn, dan moet je ook geen R32 willen rijden. Ben je er van bewust dat een dergelijke auto gewoon duur rijden is. Succes in ieder geval en wellicht dat we je hier terug zien met een dikke R32! :mrgreen:
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Nigel-R32
Type auto: AMG GT S en MK6 GTI
Contacteer:

Bericht door Nigel-R32 »

Zelf zou ik altijd voor verzekeren op eigen naam gaan, maar dat is misschien persoonlijk. Je bouwt gewoon zelf je schade vrije jaren op. En je kan geen eventuele problemen krijgen mocht er wat mis gaan ooit, al gaan we daar niet van uit! ;)

Welk type verzekering je moet kiezen is ook weer afhankelijk met wat je voor ogen hebt. Dit soort type auto's zijn helaas vaak doelwit van mensen die niet van andermans bezit af kunnen blijven, vanuit mijn kant adviseer ik dan ook dat je minimaal voor WA+ zou moeten gaan. Dan heb je diefstal en brandschade er al bij zitten.
AMG GT S '15 - 510pk & 650Nm - fun
Golf VI GTI 2.0 DSG '12 - 211pk & 280Nm - daily
Golf VII R 2.0 DSG '15 - 480pk & 570Nm - verkocht
Golf VI R 2.0 DSG '10 - 391pk & 534Nm - verkocht
Golf V R32 DSG '07 - 250pk & 320Nm - verkocht
wjb#222

Bericht door wjb#222 »

idd een gti of R nooit WA verzekeren
minimaal WA+

ik ben 25 en betaal voor allrisk 64 euro in de maand 8 schade vrije jaren (scooter ook direct op eigen naam gehad)

maar ga er maar vanuit dat je met 0 schade vrije jaren hem zo goed als niet op eigen naam kan verzekeren
dus ga dit eerst uit zoeken voor dat je hem koopt en dan pas er achter komt ;)

maar voor de rest zeg ik prima keus :mrgreen: ik heb me golf 6 gti weg gedaan voor mijn R32 :twisted:
Lars Niebeek

Ach, er zou vast wel een verzekering zijn die het wel zou willen doen, betaal dan waarschijnlijk wel het licht uit me ogen maargoed.. woon no thuis dus voorlopig neem ik dat dan maar even voor lief. ;)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF "R"”