Waarom geen olietemperatuur meter?
Waarom geen olietemperatuur meter?
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen olietemperatuurmeter in de V zit?
Lijkt me toch een niet onbelangrijk gegeven. Ik dacht dat er in oudere MK's wel een meter in zat (of ik moet me vergissen).
Is het dan zo dat je nog een Kufatec E MFA module in kan bouwen (of is dit een softwarematig aanpassing en geen fysiek apparaat) en zo ja hoe gaat dat in zijn werk en wat kost het ongeveer. Moet er dan nog een sensor geplaatst worden of werkt dat anders?
Lijkt me toch een niet onbelangrijk gegeven. Ik dacht dat er in oudere MK's wel een meter in zat (of ik moet me vergissen).
Is het dan zo dat je nog een Kufatec E MFA module in kan bouwen (of is dit een softwarematig aanpassing en geen fysiek apparaat) en zo ja hoe gaat dat in zijn werk en wat kost het ongeveer. Moet er dan nog een sensor geplaatst worden of werkt dat anders?
- Edition30
- Type auto: Edition 30
Re: Waarom geen olietemperatuur meter?
Ja in de GTI I zaten onderin twee metertjes (een optie?) In de V dus niet en ja je kan een Kufatec inbouwen, maar dan moet je dus een Boardcomputer+ hebben (dus met groot display) en die heb ik niet
. Toch wil ik een olietemperatuurmeter en een oliedrukmeter hebben. Dus ergens inbouwen. XT heeft een mogelijkheid om ipv de luchtuitstroomopening op je dashboard te vervangen door een houder voor drie meters. Of anders heb je een "Osir" oplossing onder in de middenconsole.

Laatst gewijzigd door Edition30 op 08 sep 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
De Kufatec E-MFA werkt alleen als je een MFA+ hebt. Misschien zit die in je LE 240, maar is niet per definitie standaard op een LE 240. De Kufatec E-MFA geeft behalve olietemp., ook de watertemp. (beiden in graden Celsius). Daarnaast ook een exactere snelheidsweergave, tankinhoud in liters (niet meer dan 52 liter) toerental en laadstroom. Geen turbodrukweergave.240 schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom er geen olietemperatuurmeter in de V zit?
Aansluiting gebeurt door een quadlockstekker achter je radiostekker te plaatsen. (doorlus). Ook bij een aangesloten Pioneer f900bt. Werkt allemaal via plug en play. Aparte sensoren voor dit alles is niet nodig; gegevens worden uit de CANbus gehaald.
Plaatsing van de module met quadlockstekker is zeer eenvoudig.
Link Kufatec: http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Tacho.html
Gr. Wehoo.

Thx! Hoe weet ik of ik MFA+ heb, kan ik dat ergens uitlezen? Volgens mij staat er nu gewoon MFA bovenin het schermpje (kan even niet checken, auto wordt momenteel uitgelaten
)
Volgens mij ben ik in de war met de 205 gti, daar zaten volgens mij wel olietemp. meters ed. op.

Volgens mij ben ik in de war met de 205 gti, daar zaten volgens mij wel olietemp. meters ed. op.
MFA+ is een groot scherm tussen je klokken :

MFA is een klein scherm tussen je klokken:

MFA is een klein scherm tussen je klokken:

Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Aha, heb een groot scherm, dus die kufatec gaat op de wensenlijst!
Dat is mooi, heb er ook een (Kufatec premium plus bluetooth en E-MFA) en ben er zeer tevreden over! Olietemperatuur is toch wel een belangrijk iets om in de gaten te kunnen houden. Eigenlijk zou voor het mooie ook nog Oliedruk en turbodruk aanwezig moeten zijn. Dan is het helemaal compleet!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
En destijds (GTI 1 tijdperk) kon je aftermarket olietemp. inbouwen met een sensor in de oliepeilstok.Edition30 schreef:Ja in de GTI I zaten onderin twee metertjes (een optie?) In de V dus niet en ja je kan een Kufatec inbouwen, maar dan moet je dus een Boardcomputer+ hebben (dus met groot display) en die heb ik niet. Toch wil ik een olietemperatuurmeter en een oliedrukmeter hebben. Dus ergens inbouwen. XT heeft een mogelijkheid om ipv de luchtuitstroomopening op je dashboard te vervangen door een houder voor drie meters. Of anders heb je een "Osir" oplossing onder in de middenconsole.

Ik zou niet gaan voor een metersetje op de luchtstroomopening bovenop de middenconsole. Daar zit ook de aircosensor.
Osir is een mooie, wel prijzige oplossing.
Gr. Wehoo.

Ik heb ook al een paar maanden de kufatec erin en heb m er altijd opstaan.
Vooral mooi om te zien hoe onlogisch de temperatuurmeter van de auto is.
en hoelang het duurt voor je olie echt warm is
Vooral mooi om te zien hoe onlogisch de temperatuurmeter van de auto is.
en hoelang het duurt voor je olie echt warm is
- Edition30
[quote="wehoo
Ik zou niet gaan voor een metersetje op de luchtstroomopening bovenop de middenconsole. Daar zit ook de aircosensor.
Osir is een mooie, wel prijzige oplossing.[/quote]
Bovenop, is het qua zicht (op je meters!) wel mooi, maar ik vind het ook wel een beetje een "A-stijl" look hebben. Daarbij komt dat juist dit rooster zorgt voor een bijna onmerkbare luchtstroom in de auto. Dus inderdaad ga ik denk ik voor de Osir oplossing (of is er iets anders te vinden voor deze plek). Btw ik wil niet de carbon versie hebben maar de gewone kunstof versie, deze is wel minder kostbaar (ca. € 50,00).
http://www.osirusa.com/mm5/merchant.mvc ... ode=VGTIIA
Osir is een mooie, wel prijzige oplossing.[/quote]
Bovenop, is het qua zicht (op je meters!) wel mooi, maar ik vind het ook wel een beetje een "A-stijl" look hebben. Daarbij komt dat juist dit rooster zorgt voor een bijna onmerkbare luchtstroom in de auto. Dus inderdaad ga ik denk ik voor de Osir oplossing (of is er iets anders te vinden voor deze plek). Btw ik wil niet de carbon versie hebben maar de gewone kunstof versie, deze is wel minder kostbaar (ca. € 50,00).
http://www.osirusa.com/mm5/merchant.mvc ... ode=VGTIIA
Gr. Renco
Wat kun je eigenlijk aflezen aan de turbodruk dan?
De druk die door de turbo wordt geleverd.240 schreef:Wat kun je eigenlijk aflezen aan de turbodruk dan?
Om het vermogen te vergroten is het dus niet voldoende om alleen maar meer brandstof te geven maar ook om de hiervoor benodigde zuurstof aan te voeren. Dit aanvoeren zal dan moeten gebeuren onder een hogere luchtdruk dan de atmosferische druk. Dit kan door middel van turbocharging en supercharging.
Door de toepassing van turbodrukvulling stijgt het vermogen van de motor. Tegenwoordig is de trend in autoland het zogenaamde 'downsizen' van motoren; het volume van de motor verkleinen en dus het gewicht verkleinen. Om tot dit resultaat te komen zonder iets af te doen aan vermogen en souplesse van de motor, wordt vaak een turbo toegepast. Door de hogere druk komt er meer lucht in de motor en verbetert de verhouding lucht/brandstof mengsel waardoor de verbranding verbetert en dus ook het rendement. De verhouding vermogen/mechanische verliezen stijgt waardoor nogmaals het rendement verbetert.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader
Voorbeeld van een turbodrukmeter in de Golf GT sport (kleine meter links):
Voorbeeld van de turbodrukweergave in een Kufatec in een Touran:
Gr. Wehoo.

Ja okee, maar je kunt door die meter toch alleen aflezen of de druk goed is?
Ik bedoel, je kan deze toch niet beinvloeden?
Klopt, via de meter kun je de druk niet beïnvloeden. Daarbij is nog maar de vraag hoe exact is de weergave van de meter.240 schreef:Ja okee, maar je kunt door die meter toch alleen aflezen of de druk goed is?
Ik zie het meer als een leuke gadget.

Gr. Wehoo.

- Edition30
Tuurlijk kan je deze beinvloeden. Daar heb je toch je gaspedaal voor240 schreef:Ja okee, maar je kunt door die meter toch alleen aflezen of de druk goed is?

Gr. Renco
-
- Type auto: GOLF MK5 GTI 2007
nog een vraag vanuit mijn kant. Kun je wel gewoon op de golf mkv gti de olietemperatuur via VAGCOM uitlezen ? Of is het zo dat er helemaal geen standaard sensor voor de olietemp aanwezig is in de golf mkv 5 gti ?
Ik neem aan dat je via de canbus met vagcom wel olie temp info moet kunnen ontvangen toch ?
Want dan kun je een OBD2 oplossing gebruiken met de app Torque Pro voor android. Moet je wel een android radio in je auto hebben. Ik krijg namelijk de olie temp niet in de app aan de praat. turbudruk wel...... etc....
Ik neem aan dat je via de canbus met vagcom wel olie temp info moet kunnen ontvangen toch ?
Want dan kun je een OBD2 oplossing gebruiken met de app Torque Pro voor android. Moet je wel een android radio in je auto hebben. Ik krijg namelijk de olie temp niet in de app aan de praat. turbudruk wel...... etc....
Olietemp is aanwezig op de canbus. Turbodruk ligt niet vrij op de canbus. Hetgeen in de app wordt weergegeven is een uit verschillende componenten berekende waarde, die als turbodruk wordt aangenomen.
Gr. Wehoo.

- ronald81
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Naast de Kufatec heb je ook de PolarFIS die volgens mij meer mogelijkheden heeft qua weergave;

complete optie lijst:
http://www.auto-polar.com/forum/forum/a ... -functions

complete optie lijst:
http://www.auto-polar.com/forum/forum/a ... -functions
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=2159
Ook de Polar Fis haalt de turbodruk van de canbus en de turbodruk ligt bij een GTI niet vrij op de canbus.
Ook de Polar Fis haalt de turbodruk van de canbus en de turbodruk ligt bij een GTI niet vrij op de canbus.
Gr. Wehoo.