Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
GTI Racer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2015, 09:38
Type auto: Golf V GTI

Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door GTI Racer »

Sinds kort ben ik eigenaar van een Golf V GTI +/- 43.000Km. De vorige eigenaar tankte regelmatig Euro 95 of 98. Ik rijd nu al ondertussen met de derde tank Euro 95 Ongelood. Wat ik de afgelopen dagen merk, als de motor warm is (90 Graden) en stationair loopt hoor je soort tikkend geluid. Heeft dit met de verbanding van Euro 95 te maken (Pingelen)? Als de motor namelijk koud is, hoor je geen getik en is hij lekker rustig. In de tankklep staat in het groot 95, maar aangezien ik al in meerdere topics gezien heb, is het toch beter 98 te tanken? In het service boekje staat geen informatie vermeld over de 147Kw motor, de informatie gaat maar tot de 125Kw motor. Hierbij wordt geadviseerd 98 of 95 te tanken met een uitzondering bij 95. De uitzondering weet ik niet uit mijn hoofd, boekje ligt thuis.
Daarnaast heb ik in verschillende topics gelezen dat de kwaliteit over 98 verschilt. Aangezien ik altijd in België ga tanken, heb ik niets kunnen vinden over de Superplus 98 van Lukoil. Wat is jullie mening/ervaring hiervoor?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door wehoo »

Het advies voor de Golf V GTI is qua brandstof hetzelfde als voor de andere VW benzine-verbrandingsmotoren. RON95.
In het boekje of bij de tankklep staat dit aangegeven.
Maar er staat ook ergens aangegeven dat de prestaties van de GTI-motor niet gehaald worden met RON95.
Om de prestaties van de GTI-motor goed te kunnen benutten is RON98 nodig. Dit gaat enkel over de prestaties.
Pingelen kan daardoor niet ontstaan. Het motormanagement regelt de afstelling voor de brandstof. Deze afstelling gaat maar tot RON98; alle hogere RON-waarden worden niet gezien door het motormanagement.

Een GTI V maakt een "nagelend", dieselachtig geluid bij stationair draaien. Dit is normaal.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
GTI Racer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2015, 09:38
Type auto: Golf V GTI

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door GTI Racer »

Op het gebied van auto's moet ik nog veel leren :geek: , vroeger met scooters (injector/ditech) begreep ik er alles van ;)
Dus als ik het goed begrijp is het geluid wat je dan hoort eigenlijk de verstuiver (injectoren) naalden en niet de ketting van de nokkenassen? In de auto zelf hoor je het geluid niet. Ik kan eventueel eens een filmpje maken.

Ik citeer wat bij 95 RON vermeldt staat in het boekje "Met licht vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik en licht kloppende motorgeluiden tot de pingelregeling ingrijpt".

Ik ga gewoon eens binnenkort de tank vol gooien met 98 RON en dan kijk ik eens of ik verschil merk of dat dit zo minimaal is dat het niet loont.
Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2014, 09:31
Type auto: Mk7 R Lapiz Blue
Contacteer:

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door Timmy »

Ik tank standaard 98. Na het chippen sowieso, maar daarvoor ook al.
Mk7 R - Lapiz Blue - 19 inch Cadiz - DSG

www.tymenhart.com
walend
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2012, 21:13
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door walend »

in je tankklep staat normaal 'MIN(imum) 95' dus altijd 98 is geen enkel probleem .... dus moest het bestaan is 96 of 97 ook goed :-) of hoger


qua prestaties vind ik het verschil echt voelbaar tussen 95 en 98 ...

Wel lijkt mij het geluid mooier bij 95.... dit laatste kan ook gewoon tussen mijn oren zitten :-)
VW Bora 1.9 TDI (chipped)
VW Golf 5 GTI DSG
Ed30
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mar 2015, 21:54
Type auto: Mk5ED30

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door Ed30 »

bij mij staat juist 98 groot en slash 95 klein (98/95) 98 in het groot.

GR,Ekrem
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ik tankte altijd ultimate 98 maar sinds ze hier de bp hebben weggehaald shell 95 en merk totaal geen verschil hij is ook wel origineel.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door ferry »

GTI Racer schreef:Op het gebied van auto's moet ik nog veel leren :geek: , vroeger met scooters (injector/ditech) begreep ik er alles van ;)
Dus als ik het goed begrijp is het geluid wat je dan hoort eigenlijk de verstuiver (injectoren) naalden en niet de ketting van de nokkenassen? In de auto zelf hoor je het geluid niet. Ik kan eventueel eens een filmpje maken.

Ik citeer wat bij 95 RON vermeldt staat in het boekje "Met licht vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik en licht kloppende motorgeluiden tot de pingelregeling ingrijpt".

Ik ga gewoon eens binnenkort de tank vol gooien met 98 RON en dan kijk ik eens of ik verschil merk of dat dit zo minimaal is dat het niet loont.
Hier ook overgestapt van 95 naar 98. Uit ervaring bij mij auto is er geen merkbaar motorgeluid verschil. Daar zal het vast niet mee weg te helpen zijn. Zoals wehoo aan het begin van het topic al zei is dat
De gti een nagelend dieselachtig geluid maakt.

En zonder een chiptuning is er gewoon goed met 95 te rijden Punt.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
robskie
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 mar 2015, 02:31
Type auto: mk5gti

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor

Bericht door robskie »

ik heb die editie 30 chip, en nu moet ik toch wel eerlijk toegeven dat de auto veel beter met 98 loopt.
als ik 95 tank loopt hij ook nog mooi en netjes,maar merk wel dat ik niet het vermogen meer heb als dat ik met 98 in de tank heb.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 10 gasten