Carbonio air intake: geluidstoename?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Floppie

Re: Carbonio air intake: geluidstoename?

Bericht door Floppie »

Ibiza_boy schreef:Ik vind het wel een pak mooier als je de motorkap opent dat je zo n mooi (duur) stuk carbon ziet steken.
Bij Jeffreyvdt hoef je daarvoor niet eens de motorkap te openen! 8-)
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Floppie

Bericht door Floppie »

Chris@XT Motorsport schreef:De buiten luchtdruk is gemiddeld 1 bar. Vacuum is minimaal 0 bar. (beter vacuum is er niet). Er is dus maximaal 1 bar drukverschil beschikbaar om lucht door het filter heen te trekken. Druk kan niet negatief (zie algemene gaswet) dus daaruit volgt een maximale airflow door het filter heen. Als je dit maximum bereikt heb kan je alleen een extra luchtfilter plaatsen om meer airflow mogelijk te maken.
Moet zeggen dat ik vind dat je dit en voorgaande heel knap hebt verwoord Chris, respect.
Mijn meester zei destijds tegen mij na een examen natuurkunde: "Weer een "0"! Iedereen is 10x beter dan jij!"
Toen ik daarop zei dat de uitkomst van 10x 0 gelijk was aan... stond ik inderdaad weer op de gang.

Maar ehhh... rekenkundig gezien kan druk idd niet negatief zijn, we spreken dan echter van onderdruk.
Luchtdruk is idd gemiddeld 1 bar (iets hoger op de Himalaya maar voor je zover bent is de GTI (daardoor) al afgeslagen)
Oh ja, en als de luchtdruk toch hoger is... Dan krijg je in ieder geval mooi weer! ;)
Grtz. Floppie

Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Bericht door Wilcoos »

Ik wil wel eens een keer met je mee rijden floppie. Ben wel benieuwd wat voor geluid de twintake nou produceert. Zou voor mij nog een overweging kunnen zijn om het 4 cilinder geluid kwijt te raken. ;) Heb momenteel de carbonio..
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Floppie

Bericht door Floppie »

Wilcoos schreef:Ik wil wel eens een keer met je mee rijden floppie. Ben wel benieuwd wat voor geluid de twintake nou produceert. Zou voor mij nog een overweging kunnen zijn om het 4 cilinder geluid kwijt te raken. ;) Heb momenteel de carbonio..
Geen probleem!! Hou me er maar aan bij een eerstvolgende (mini)meeting.
Grtz. Floppie

Edition30
Type auto: Edition 30

Bericht door Edition30 »

Floppie schreef:
Chris@XT Motorsport schreef:De buiten luchtdruk is gemiddeld 1 bar. Vacuum is minimaal 0 bar. (beter vacuum is er niet). Er is dus maximaal 1 bar drukverschil beschikbaar om lucht door het filter heen te trekken. Druk kan niet negatief (zie algemene gaswet) dus daaruit volgt een maximale airflow door het filter heen. Als je dit maximum bereikt heb kan je alleen een extra luchtfilter plaatsen om meer airflow mogelijk te maken.
Moet zeggen dat ik vind dat je dit en voorgaande heel knap hebt verwoord Chris, respect.
Mijn meester zei destijds tegen mij na een examen natuurkunde: "Weer een "0"! Iedereen is 10x beter dan jij!"
Toen ik daarop zei dat de uitkomst van 10x 0 gelijk was aan... stond ik inderdaad weer op de gang.

Maar ehhh... rekenkundig gezien kan druk idd niet negatief zijn, we spreken dan echter van onderdruk.
Luchtdruk is idd gemiddeld 1 bar (iets hoger op de Himalaya maar voor je zover bent is de GTI (daardoor) al afgeslagen)
Oh ja, en als de luchtdruk toch hoger is... Dan krijg je in ieder geval mooi weer! ;)
Van onderdruk is sprake als de druk lager is als b.v. de omgeving, dus als je gas loslaat en de gasklep sluit. Inderdaad kan druk niet lager worden dan nul, want lager dan het absolute vacuüm kan je niet bereiken (een absoluut vacuüm wordt eigenlijk ook nooit bereikt). Op zeeniveau is de druk 1 bar, of beter 100.000 Pa (Pascal).

Hoe hoger je komt hoe minder de druk zal zijn (rijden in de bergen met een turbo is dan ook ongunstig). In het water is het andersom, nl. elke 10 m. zal de druk met 1 bar toenemen. Op 10 km. diepte heerst dus een druk van 1.000 bar!

Wat betreft Darcy en de luchtfilters, dit heeft volgens mij ook veel te maken met de weerstand (doorlatendheid) en dus het debiet ervan. En dus hoe meer oppervlakte hoe beter.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Back@GTI
Type auto: ED35

Bericht door Back@GTI »

Even een vraagje aan de mensen die met een Carbonio rijden...
Hebben jullie er dan ook een ander luchtfilter in zitten van bijvoorbeeld K&N of is het puur
alleen de Carbonio die het extra vermogen levert?
Groeten Michel.

--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Is een pipercross inleg filter dacht ik. Carbonio zorgt voor de toevoer van de lucht.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Het mag duidelijk zijn dat bij mijn uitleg ik een aantal variabelen zoals atmosferische druk endergelijke heb we gelaten anders dan had nico's vrouw hem nu nog een het rebooten geweest van de blauwe schermen die hij kreeg en dan te bedenken dat hij een mac man is.

Maar als je het verschil puur tussen de carbonio en de twintake wil meten dan komen er veeeeeeeel meer variabelen om de hoek kijken.

Ik ben zelf ook van mening dat koude stilstaande lucht meer "potentie" heeft dan koude bewegende lucht.

Comptech heeft daar voor atmosferische motoren hele mooie airboxen voor. gesloten box met daarin een groot rondfilter. aanvoer langs de versnellingsbak en die zuigt de lucht aan...
Golf MK1 GTI
Back@GTI

Bericht door Back@GTI »

@Wilcoos

Bedoel je dat de Carbonio geleverd word incl. het pipercross filter?
Groeten Michel.

--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Ja als het goed is wel.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Floppie

Bericht door Floppie »

Back@GTI schreef:Bedoel je dat de Carbonio geleverd word incl. het pipercross filter?
Bij XT hebben ze mijn Carbonio vervangen voor de Forge Twinair en de Carbonio heb ik weer verkocht aan een mede-forumlid.
Maar ik heb er geen filter bij teruggekregen? en dus ook niet meegegeven bij de verkoop.
Ik weet niet beter dan dat het een mooi stuk carbon/plastic is...
Grtz. Floppie

Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Mooie theorie natuurlijk... échter... als het filter niet de beperking is, dan kan je wel 7 luchtfilters plaatsen, hij zal er geen pk extra mee doen.

Als de (ideale) turbodruk gehaald kan worden met het originele filter, dan kan je een groter filter plaatsen, maar zul je geen pk winnen, dit wordt immers door je motormanagement afgeregeld.

Haal het filter maar eens helemaal weg, bij een goed filter win je geen 1 pk door het verwijderen van het filter (soms verlies je zelfs omdat de luchtstroom door het filter beter is dan een open buis).

Als je op zoek bent naar veel geluid, dan is een twin-intake beter. De alu buis is goed te horen, ook bij afblazen etc. Je moet er van houden.
Voor de golf 6 gti is de carbonio heel anders dan in de golf 5, bij de golf 6 hoor je de carbonio bij volgas etc, daar zit het filter immers in de carbon box (bij de g5 gti hoor je niets extra).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
sitechris
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Ok, carbonio zit erop. Wat zijn de verschillen? Turbofluit hoor je iets beter, bij acceleratie hoor je dat er wat lucht ingezogen wordt, met name bij laag/midden RPM hoor je dat vrij goed. Bij hoog toerental wint motorgeluid. Bij gaslos hoor je nu meer een fluittoon. Best merkbare verschil is als je met je raam open gaat rijden en bij hoog RPM doorschakelt of gas lift. Dan hoor je een heerlijk subaru achtige puf (weet niet goed hoe ik dit eigenlijk moet omschrijven). Hoe hoger toerental de luider die klinkt. Erg cool.

Heeft de auto voelbare vermogenswinst? Hard to tell. Mijn gevoel zegt ja een beetje maar dat kan ook bedriegelijk zijn. Binnenkort maar eens laten rollen nadat mark ook nog even met mijn katalysator gaat knutselen.

Oh ja....zo'n carbonio ziet er ook echt cool uit.

Afbeelding
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Back@GTI

Bericht door Back@GTI »

Ziet er echt goed uit sitechris!

De meningen verschillen dus nogal of de Carbonio nu met of zonder filter geleverd word.
Groeten Michel.

Golf VI GTi Edition 35
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

MKV: Met inleg filter
MKVI: Met rond filter in de box zelf.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
BASK04

Bericht door BASK04 »

Dat je denkt dat je vermogenswinst heb zit voor 100% tussen je oren.
Zie het als een brommer met herrie of stil.
Geluid doet heel veel met jezelf.
Er is maar een manier om dat te weten,
en dat is idd ja meten.
Dan moet je voor de juiste meting toch echt naar lochem.
Dan doe je als jij dat wil 3 runs, orgineel , carbonio en dan de twinforge.
Wel even wachten tussen de runs ivm warmte.

Niet om de twinforge af te kraken maar hoe kan het dat die
oldtimer van mij als enige boven de 350 pk zit met een inlaat
van 20 euro?
Echter is het nu 360 pk en nog steeds met GEEN twinforge
sitechris
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Ik heb al eerder een run gedaan. Dus na de aanpassingen is het vrij gemakkelijk vergelijken (alhoewel omstandigheden als buitentemperatuur ook een rol spelen).
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

BASK04 schreef:Dat je denkt dat je vermogenswinst heb zit voor 100% tussen je oren.
Zie het als een brommer met herrie of stil.
Geluid doet heel veel met jezelf.
Er is maar een manier om dat te weten,
en dat is idd ja meten.
Dan moet je voor de juiste meting toch echt naar lochem.
Dan doe je als jij dat wil 3 runs, orgineel , carbonio en dan de twinforge.
Wel even wachten tussen de runs ivm warmte.

Niet om de twinforge af te kraken maar hoe kan het dat die
oldtimer van mij als enige boven de 350 pk zit met een inlaat
van 20 euro?
Echter is het nu 360 pk en nog steeds met GEEN twinforge
Waar zijn die laatste 10 pk dan?
Golf MK1 GTI
BASK04

Bericht door BASK04 »

het was 352,9
die laatste 7,1 zitter er nu bij.
Niet dat je het merkt
Zit nog steeds geen gang in vergeleken met rappe auto's
Sebster
Type auto: Edition 35

Bericht door Sebster »

Race Eend schreef:Mooie theorie natuurlijk... échter... als het filter niet de beperking is, dan kan je wel 7 luchtfilters plaatsen, hij zal er geen pk extra mee doen.

Als de (ideale) turbodruk gehaald kan worden met het originele filter, dan kan je een groter filter plaatsen, maar zul je geen pk winnen, dit wordt immers door je motormanagement afgeregeld.

Haal het filter maar eens helemaal weg, bij een goed filter win je geen 1 pk door het verwijderen van het filter (soms verlies je zelfs omdat de luchtstroom door het filter beter is dan een open buis).

Als je op zoek bent naar veel geluid, dan is een twin-intake beter. De alu buis is goed te horen, ook bij afblazen etc. Je moet er van houden.
Voor de golf 6 gti is de carbonio heel anders dan in de golf 5, bij de golf 6 hoor je de carbonio bij volgas etc, daar zit het filter immers in de carbon box (bij de g5 gti hoor je niets extra).
Hey, vraagje. Als ik een carbonio op mijn ED35 laat zetten (uiteraard icm een chip) zal deze dan ook afblaas/aanzuig geluid produceren?
Edition 35 - JD Stage 2+ & DSG Stage 2: 391 hp/504 nm
3" De-cat downpipe - Milltek 3'' non-resonated rear - LOBA HPFP - CTS Turbo Intake - GFB+
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Sebster schreef:
Hey, vraagje. Als ik een carbonio op mijn ED35 laat zetten (uiteraard icm een chip) zal deze dan ook afblaas/aanzuig geluid produceren?

De Golf 6 ED35 heeft de carbonio van de golf 5 en het filter in de motorafdekkingsplaat.

Je hoort dus vrijwel niets extra als je een carbonio plaatst.

Als je echt sound wilt, dan moet de luchtfilterbak verwijderd worden. En een buis rond het blok (en dan de golf 6 gti carbonio erop).

Echter dan ben je snel 550 euro bij elkaar kwijt.

Wel in de performance beter met een buis rond het blok, die standaard luchtfilters van de golf 6 ED35/R20 die houden toch wel wat tegen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
siepwokkel
Type auto: Scirocco R

Bericht door siepwokkel »

Ik heb de twintake erop en je hoort hem wat meer suizen. Herrie? Niet echt.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”