Golf mk5 GTI advies gevraagd, kopen?

Hier kan je alle gesloten onderwerpen vinden. Vaak staan er in gesloten onderwerpen nuttige zaken en deze blijven op deze manier beschikbaar. Forum is alleen lezen.
Gesloten
jan874
Type auto: -

Golf mk5 GTI advies gevraagd, kopen?

Bericht door jan874 »

Hallo allemaal,

Als jullie nog niet weten wie ik ben, zojuist heb ik mezelf voorgesteld onder het kopje 'voorstellen'.

Ik ben opzoek naar een golf mk5 GTI (of eventueel R32). De laatste tijd heb ik mezelf een hoop ingelezen op aanschaf van 2ehands auto's en dan in het bijzonder golfjes.

Wat mij duidelijk werd
- Liefst geen imports, omdat daar moeilijker te controleren is of er met de kilometerstand gefraudeerd is e.d.
- Als het toch een import is, kijk altijd naar de bpm. Als deze absurd laag is, is het een schadeauto
- Let op ratelen van de motor, dat duidt erop dat de distributieriem aan vervanging toe is en dat kost al gauw >€500
- Liefst onderhoudshistorie bekend
- Bij aankoop vragen of je eerst een (ANWB) aankoopkeuring mag laten doen, als ze dit niet willen zal er waarschijnlijk wat mis zijn...

Nu kwam ik van de week deze advertentie tegen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279253563 . €7200 voor een mk5 GTI met 147k km en uit februari 2005 :mrgreen:
Als ik dit vergelijk met de andere advertenties lijkt dit erg goedkoop. Kunnen jullie mij misschien helpen met waar ik op moet letten en welke vragen ik moet stellen e.d. :?:

Ik heb geen vast budget, maar ik probeer uiteraard de beste prijs/kwaliteit auto te vinden. Als jullie aanbevelingen hebben hoor ik het graag!

Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag (of als ik op de verkeerde manier post oid, ben hier nieuw)! ;)

Alvast bedankt

Edit: Auto wordt echt als hobby gebruikt. Zal er maximaal een paar duizend kilometer per jaar mee rijden (verwacht ik).
Laatst gewijzigd door jan874 op 14 nov 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
MK5GTI
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Golf mk5 GTI advies gevraagd, kopen?

Bericht door MK5GTI »

Wat betreft jou lijstje; een distributieriem ratelt niet.

Een mk5 gti heeft een distributieriem die volgens VW specificaties elke 180.000 km vervangen moet worden.
Echter word aangeraden deze elke +/- 5 jaar en/of 100.000 km te vervangen.

Het ratelen wat jij bedoeld is de nokkenasketting, deze kan inderdaad lawaai maken, vooral bij koude start, dit kost een paar honderd euro om te laten repareren... maargoed, als je een gti koopt moet je sws rekening houden met duurdere onderhoudskosten.

Wat betreft de advertentie, die auto is 10, bijna 11 jaar oud, 1 van de eerste mk5 gti's, dus zo erg gek is die prijs niet...

Op 1 van de foto's lijkt het of er kleurverschil zit tussen de linker deur en het achterscherm, maar dit is via een foto altijd lastig te beoordelen.
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
wehoo

Bericht door wehoo »

De prijs is zelfs aan de hoge kant: het is wat de een vraagt en de ander geeft.
Xenon met dagrijverlichting is aftermarket. (bijbehorende koplampsproeiers en hoogteregeling?)
Redelijk "kale" uitvoering: boordcomputer is MFA (geen MFA+), geen multifunctioneel stuurwiel.
AXX-motor.

(het is geen VW advies om de getande riem (distributie) om de 100.000 km te vervangen. Ook bij de AXX-motor is dit 180.000 km of 5 jaar, hetgeen zich het eerste voordoet).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
MK5GTI

Bericht door MK5GTI »

Ik zeg ook nergens dat dit een advies van VW is :)
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
jan874

Bericht door jan874 »

MK5GTI schreef:Wat betreft jou lijstje; een distributieriem ratelt niet.

Een mk5 gti heeft een distributieriem die volgens VW specificaties elke 180.000 km vervangen moet worden.
Echter word aangeraden deze elke +/- 5 jaar en/of 100.000 km te vervangen.

Het ratelen wat jij bedoeld is de nokkenasketting, deze kan inderdaad lawaai maken, vooral bij koude start, dit kost een paar honderd euro om te laten repareren... maargoed, als je een gti koopt moet je sws rekening houden met duurdere onderhoudskosten.

Wat betreft de advertentie, die auto is 10, bijna 11 jaar oud, 1 van de eerste mk5 gti's, dus zo erg gek is die prijs niet...

Op 1 van de foto's lijkt het of er kleurverschil zit tussen de linker deur en het achterscherm, maar dit is via een foto altijd lastig te beoordelen.
Dankjewel voor je reactie, ik zal even navragen of een deel vd wagen is overgespoten oid.
Ik eigenlijk 0 verstand van motoren, dus bedankt voor de les ;) Hoe merk je of de distributieriem aan vervanging toe is?

wehoo schreef:De prijs is zelfs aan de hoge kant: het is wat de een vraagt en de ander geeft.
Xenon met dagrijverlichting is aftermarket. (bijbehorende koplampsproeiers en hoogteregeling?)
Redelijk "kale" uitvoering: boordcomputer is MFA (geen MFA+), geen multifunctioneel stuurwiel.
AXX-motor.

(het is geen VW advies om de getande riem (distributie) om de 100.000 km te vervangen. Ook bij de AXX-motor is dit 180.000 km of 5 jaar, hetgeen zich het eerste voordoet).
Dankjewel voor je reactie.
Is het hebben van de 'oude' gti5 motor een nadeel? (sorry dat ik me niet goed ingelezen heb)

Omdat ik nog nooit een (tweedehands) auto heb gekocht weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten. Vaak kom ik geimporteerde auto's tegen die bijvoorbeeld in 5 jaar tijd al een stuk of 4 eigenaars hebben gehad, zoveel eigenaars is toch eigenlijk nooit een goed teken?

Mijn gevoel zegt dat ik beter bij een dealer een auto kan kopen ipv bij een particulier ivm betrouwbaarheid, is dit echt zo of valt dat wel mee?

Budget is ca €10k, wat meer uitgeven vind ik opzich niet erg als het zich maar 'terugverdiend'. Wil ook geen goedkopere auto, waarbij ik bijvoorbeeld ieder jaar een paar duizend euro aan kwijt ben. Dan betaal ik liever wat meer bij de aanschaf :D

Is mijn budget uberhaupt reeel voor een goede mk5 GTI? :roll:

De auto wordt een hobby en eigenlijk niet gebruikt voor woon/werk-verkeer. Ik verwacht per jaar maximaal een paar duizend kilometer te rijden.

Sorry voor het lange verhaal en vele vragen 8-)
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

AXX motor is geleverd tot eind 2005. Vanaf begin 2006 heeft de BWA motor zijn intrede gedaan.
AXX heeft in zijn algemeen meer problemen met de nokkenasketting gehad. Heeft een andere benzinepomp (minder druk), een andere ECU en een andere compressie.

Een gebroken distributieriem (mits vervangen binnen onderhoudsschema) komt niet vaak voor.
Nokkenaskettingproblemen zijn hoorbaar door een luid ratelen van de ketting (alhoewel elke GTI "nagelt" als een diesel).

Het voordeel van een dealer t.o.v. een particulier is het garantieverhaal. Alhoewel er ook dealers en handelaren zijn, die zich extra laten betalen voor garantie. (garantievormen tegen bijbetaling). Nadeel is: je betaalt ervoor.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
jan874

Bericht door jan874 »

wehoo schreef:AXX motor is geleverd tot eind 2005. Vanaf begin 2006 heeft de BWA motor zijn intrede gedaan.
AXX heeft in zijn algemeen meer problemen met de nokkenasketting gehad. Heeft een andere benzinepomp (minder druk), een andere ECU en een andere compressie.

Een gebroken distributieriem (mits vervangen binnen onderhoudsschema) komt niet vaak voor.
Nokkenaskettingproblemen zijn hoorbaar door een luid ratelen van de ketting (alhoewel elke GTI "nagelt" als een diesel).

Het voordeel van een dealer t.o.v. een particulier is het garantieverhaal. Alhoewel er ook dealers en handelaren zijn, die zich extra laten betalen voor garantie. (garantievormen tegen bijbetaling). Nadeel is: je betaalt ervoor.

Als je van tevoren duidelijk afspreekt dat er eerst een aankoopkeuring gedaan wordt en eventuele kosten voor de verkoper zijn. Dan kun je er toch vanuit gaan dat je auto tiptop in orde is?
En garantie bij de dealer zal vast maar een paar maanden zijn.

(heb geen ervaring met auto's kopen vandaar de vele vragen)

Grts
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
jan874

Bericht door jan874 »

(Sorry voor de spam)

Wat heeft eigenlijk bij jullie de voorkeur? Een auto mk5 uit 2005 met bijv 140dkm of uit 2008 en 180dkm?

Maken het aantal kilometers eigenlijk wel uit als altijd alle beurten zijn uitgevoerd e.d? :)

Alvast bedankt
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
MK5GTI

Bericht door MK5GTI »

Een jongere auto met 'veel' km's zal over het algemeen veel snelwegkilometers gemaakt hebben (minder slijtage aan koppeling, turbo etc)

Een oudere auto met 'weinig' km's zal over het algemeen altijd kleine stukjes gereden hebben (motor niet altijd op bedrijfstemperatuur, meer slijtage aan koppeling door vaak optrekken etc)

En over het algemeen is een jongere auto iets meer waard, ookal heeft deze een paar duizend meer gelopen.

Maar als ik jou verhaal zo lees, wil ik je het volgende advies geven: Google even een middagje op tips voor een mk5 gti, is zat over te vinden, en neem een automonteur mee als je ergens gaat kijken.
MK5benGTI
Type auto: Golf MK 5 GTI

Bericht door MK5benGTI »

Ik heb ook eens zoiets hier gevraagd. Zie hier voor de resultaten..

http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =12&t=7198
Gesloten

Terug naar “ARCHIEF”