HELP, ontsteking MK3 gti 8v 2E

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
JBM
Type auto: MK3 GTI 8v

HELP, ontsteking MK3 gti 8v 2E

Bericht door JBM »

Beste leden,

Ik zal mij binnenkort even voorstellen op dit forum, wel zo netjes! :D

Echter kamp ik momenteel met een probleem:

Al een redelijke tijd bezit ik een Golf 3 Gti uit 1992 2.0 8V met 2E motorcode (Naar mijn weten het eerste type 8v 2.0 voor de gti).
De wagen was niet zo goed onderhouden maar de basis was wel nog erg goed (Blok liep erg rustig + versnellingsbak in orde).
De Golf heeft nu 195*** op de teller.

De afgelopen tijd al erg veel zelf vervangen aan de golf en er was toch meer mis mee dan ik dacht. Na al wat belangrijke onderdelen vervangen te hebben had ik 2 weken geleden werkelijk alles opgelost na het plaatsen van een nieuwe brandstofpomp, benzinedrukregelaar, gaskleppositiesensor + nieuwe rotor en verdelerkap. (De rest had ik al eerder vervangen van relais tot bougiekabels/bobine).

De wagen reed echt helemaal super :D Geen last meer van inhouden zowel koud als warm en ik had het vermogen terug dat de auto normaal hoort te hebben. Super blij tot op het volgende: (De wagen liep dus echt helemaal perfect)

Aangezien de rotor en verdelerkap vrij snel slijtage vertoonde leek het mij met deze km stand een goed idee om preventief ook maar de ontstekingsunit te vervangen (Complete ontsteking incl. wormwiel speciaal voor de 2e motor, OEM nummers komen overeen). zo gezegd, zo gedaan en maar meteen mee besteld uit Duitsland voor een leuke prijs.

Oude ontsteking netjes afgetekend en eruit getikt vanaf de onderkant. (Deze zat muurvast, maar was ook niet meer verdraaibaar).
Nieuwe ontstekings unit geplaatst (zie foto hieronder)

Afbeelding

Deze zo goed mogelijk proberen terug te plaatsen en dat was gelukt: Wagen gestart en de ontsteking op de 'oude' stand gezet en toen liep deze best redelijk op het gehoor. Wel viel mij meteen op dat stationair de toerenteller ging dansen (Wat je normaal krijgt als de hallsensor aan het overlijden is zeg maar) Motortoerental veranderde niet, alleen de teller deed opeens raar na het plaatsen van de nieuwe ontstekingsunit.

Heel kort wat testritjes gedaan en besloten om niet teveel met de wagen te rijden tot dat de ontsteking helemaal perfect stond zoals het zou moeten. (Wagen liep oke, maar niet helemaal zoals vanouds). Ik hoorde van een andere vw fanaat dat de 2E bij gesteld moest worden met vagcom en dat afstellen met een strobo niet heel veel zin had omdat de ecu zich zelf constant bij zou regelen.

Naar mijn weten heeft de 2E geen krukassensor en correspondeert de ECU alleen maar met: Hallsensor (in de ontstekingsunit dus), luchtmassameter, kvs tempsensor en uiteindelijk de lambdasonde om de boel te corrigeren waar nodig... Vrij simpel zou je zeggen.

Na wat rond bellen bleek dat niemand meer de 'apparatuur' had om mijn oudere golfje te kunnen uitlezen en kwam ik terecht bij een bedrijf wat dit wel kon.. Wilde het toch zeker weten dat alles in orde was en zo gezegd de auto langs gebracht.

Wagen opgehaald en de ontsteking zou goed moeten staan: M'n Golfje reed totaal niet zoals het zou moeten... Stationair blijft hij nu hangen na het gas los laten in de vrij + bokken in de lagere toeren + ik krijg een vrij heftige schok zodra ik het gas los laat tijdens het uitrollen (alsof de motorsteunen gaar zijn, deze heb ik ook allemaal nieuw geplaatst al een tijdje terug).

Ik heb dus het idee dat er niet veel van klopt (aangezien de wagen eerst helemaal perfect reed totdat ik dit onderdeel had vervangen). De toerentaller danst ook nog steeds in het rond... Deellast en vollast doet de wagen het redelijk, maar ook niet meer optimaal zoals het zou moeten. Ik baal echt als een stekker en had gehoopt dat ik nu eindelijk veilige km's kon maken voor een lange tijd zonder gezeik :|

Ik heb dus het idee dat of de ontsteking niet meer klopt, of dat er iets opnieuw ingeleerd moet worden.. Het lijkt wel alsof de wagen z'n basisstanden niet meer kan herkennen ofzo naar mijn gevoel. Terug gaan naar het bedrijf zie ik ook niet zitten aangezien het een tijdje terug is en ik sowiso het vertrouwen wel ben verloren. (Er werd mij wijs gemaakt dat het slechte lopen lag aan de spruitstukpakking van de uitlaat= bullshit, deze is potdicht. Lekker makkelijk..

Helaas beschik ik zelf niet over vag com of iets dergelijks.. Ook het afstellen van ontstekingen ben ik niet heel ervaren in.

Zijn er hier mensen die mij de goede weg op kunnen zetten? Ik zou echt enorm dankbaar zijn aangezien ik anders geen steek verder kom en in mijn achterhoofd weet dat het niet aan de wagen ligt maar iets met de ontsteking...

Sowiso ben ik wel benieuwd wat nu eigenlijk de correcte procedure is om een 2E ontsteking af te stellen..

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Joris

Edit

We gaan dit eens proberen: Weet ik tenminste dat ie redelijk goed staat. De ABA is niet veel anders dan een 2E geloof ik.

https://www.youtube.com/watch?v=ygRQlWbcf3g
JBM
Type auto: MK3 GTI 8v

Re: HELP, ontsteking MK3 gti 8v 2E

Bericht door JBM »

Niemand?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”