Ook al zijn er een paar storende elementen:
- Je kan de sleutel niet uit het contact halen als de auto niet in 'P' staat (DSG). Ook als je het contact hebt stilgelegd en daarna pas de pook in 'P' zet.
- De ruitenwisser 'reset' zichzelf bij het uitschakelen van het contact. Dus als je hem op automatisch zet en je legt de auto stil, heb ik de indruk dat hij even uit en terug aan gezet moet worden voor hij terug in werking treedt. Dus zogezegd 'vergeet' dat hij op automatisch staat.
- Front assist grijpt bruusk in tijdens cruise control. Dit is mijn eerste auto met cruise controle. Lekker makkelijk en gebruiksvriendelijk om in te stellen. Regelt netjes de afstand en snelheid met de voorligger, tot er iemand op de snelweg even voor je invoegt. Dan lijkt het net of hij op de rem gaat. De eerste keer was schrikken en al bij al reed er niemand achter me.
- De deuren en koffer opendoen bij regen of wassen. Als de auto nat is en je wilt de deuren of het koffer opendoen, druppelt er altijd wel water op het interieur. Niet zo een grote ramp. Maar zelfs mijn Golf 1 had hier geen last van, dus vind ik een irritant puntje.
Maar dan:
- Ik heb al wat meerder wagens gehad die in de 2.0 turbo categorie vallen en alhoewel dit geen rasechte sportwagen is, zijn de prestaties toch wel geslaagd. Koppel komt snel opzetten en met de DSG gaat hij goed van zijn plek als het nodig is.
En als de 4motion even bijspringt, merk je daar niks van.
- Het interieur is degelijk en praktisch. De houder voor de zonnebril is gewoon fantastisch, het voorste opbergvakje met klep kan je kleine spullen in kwijt en het opbergvakje onder de armleuning is makkelijk voor de iets grotere spullen. Enig nadeel is dat het tellerpartij en middenconsole mooi blinken en je er dus alles op ziet. En in sommige gevallen weerkaatst de zon erop en dat is minder prettig.
De standard stoelen zijn comfortabel en geven toch een geode ondersteuning tijden het betere bochtenwerk.
- Het infotainement is in mijn ogen zeker voldoende. Ik heb alleen de composition media maar de kwaliteit is zeker goed te noemen. Makkelijk aanraakscherm, zuiver geluid. Alleen mis ik een USB'tje en dat had er wel in mgen zitten voor die prijs.
- Kortom, ik vind de 'R' een erg veelzijdige auto. Als het moet kan je zelfs 600 km uit een bak halen. Wat ik met geen 1 van mijn Impreza's hebben kunnen doen. De achterbank zit in een mum van tijd mooi gelijk met de koffer en je hebt een zee van ruimte.
Ik kan er ook rustig mee cruisen en mij zelfs in veel gevallen aan de maximum snelheid houden. Ik rij rustiger door het verkeer dan met mijn vriendin haar 1000cc corsa. Omdat als het moet, ik gewoon op het gas kan gaan zonder dat ik eerst 400 meter verder moet kijken naar een tegenligger.
Tot nu toe toch de beste/leukste auto die ik heb gehad.
Zo zit je de ene dag op een Trackday:

En zo kan je de andere dag even naar de Gamma om wat bij te gaan halen:

Ik ben echt eens benieuwd naar het resultaat als hij eens een anabolenkuurtje krijgt