Downpipe met of zonder kat

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Manuel_GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2013, 21:13
Type auto: Golf 6 GTI

Downpipe met of zonder kat

Bericht door Manuel_GTI »

Ik ben benieuwd of er nadelige gevolgen aan vast zitten om een downpipe te nemen zonder racekat, zonder kat is bekend dat je niet door de APK keuring heen komt en dat er een motormanagement lampje gaat branden die weggeschreven kan worden.
De foutmelding wil ik eventueel na het monteren direct weg laten schrijven i.c.m. stage 2 tuning, de auto hoeft pas in Juli 2015 gekeurd te worden en ik heb de mogelijkheid om tussendoor de orginele downpipe terug te plaatsen voor de APK.

Het enige wat bij mij van belang is zijn de prestaties en uiteraard de financiën.
Een downpipe met 200 cells katalysator is circa. 650 euro en zonder katalysator 350 euro.

Mocht het van belang zijn het gaat om een Golf VI GTI.
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door KnuffelTurk »

Manuel_GTI schreef:Ik ben benieuwd of er nadelige gevolgen aan vast zitten om een downpipe te nemen zonder racekat, zonder kat is bekend dat je niet door de APK keuring heen komt en dat er een motormanagement lampje gaat branden die weggeschreven kan worden.
De foutmelding wil ik eventueel na het monteren direct weg laten schrijven i.c.m. stage 2 tuning, de auto hoeft pas in Juli 2015 gekeurd te worden en ik heb de mogelijkheid om tussendoor de orginele downpipe terug te plaatsen voor de APK.

Het enige wat bij mij van belang is zijn de prestaties en uiteraard de financiën.
Een downpipe met 200 cells katalysator is circa. 650 euro en zonder katalysator 350 euro.

Mocht het van belang zijn het gaat om een Golf VI GTI.
Volgens mij kom je gewoon door de keuring hoor. En het motormanagement lampje heb ik nog geen last van gehad. Het is niet zo dat die gelijk gaat branden maar er is een kleine kans dat die met koud weer gaat branden.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Manuel_GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2013, 21:13
Type auto: Golf 6 GTI

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Manuel_GTI »

Hetzelfde verhaal wat jij nu verteld had ik bij mijn vorige auto, hierbij was alleen de voorste kat verwijderd een foutmelding heb ik nooit gehad dit kwam mede doordat de auto nog nooit < 0 graden celcius meegemaakt :).
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Edition30 »

Manuel vraagt of hij kan rijden zonder een kat. Dit is wat anders dan een kat-mod (dus bij een standaard down-pipe alleen de eerste kat verwijderen).

Alleen waarom zou je dit willen (nog even los van het milieu vraagstuk), straks moet je alsnog weer een kat monteren om aan de emissie eisen te voldoen.
Laatst gewijzigd door Edition30 op 18 nov 2013, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Manuel_GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2013, 21:13
Type auto: Golf 6 GTI

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Manuel_GTI »

Buiten het forum om ook aan diverse mensen gevraagd en die raden me een downpipe met 200 cells sportkatalysator aan, meerendeels voor het gemak en de zekerheid.

Ik heb nog een aanvullende vraag, past een downpipe van een Golf V GTI ook op een golf VI GTI?
Diverse sites bieden ze enkel voor V GTI, A3 en Leon aan en sommige bieden dezelfde uitlaat ook aan voor de VI GTI.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Race Eend »

Je kunt gewoon zonder kat rijden.

Voordelen:
Max vermogen
Goedkoop
meer uitlaatsound!?

Nadelen:
stank uit uitlaat
4 gasmeting slaagt niet
te veel geluid!?


Downpipe van de golf 5 en golf 6 zijn gelijk.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Manuel_GTI
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 mar 2013, 21:13
Type auto: Golf 6 GTI

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Manuel_GTI »

Thanx Race eend, dat zijn alle antwoorden die ik zocht.

Dan gaan we hoogstwaarschijnlijk voor de "goedkope" oplossing zonder kat, het enige bijkomende nadeel is dat deze oplossing dus voor teveel dB kan zorgen.

Iig tot snel ;)
Paulgti
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jun 2016, 19:25
Type auto: Golf

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Paulgti »

Hoe erg is de stank met een katloze downpipe?
Ik zit ook heel erg te twijfelen tussen katmod of helemaal geen kat.

Als je auto een beetje stinkt dan neem ik het wel voor lief maar als je helemaal vergast wordt dan hoeft het van mij niet meer.
Ilhan28
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 jun 2014, 18:53
Type auto: Golf 5 R32 3.2 v6

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Ilhan28 »

Paulgti schreef:Hoe erg is de stank met een katloze downpipe?
Ik zit ook heel erg te twijfelen tussen katmod of helemaal geen kat.

Als je auto een beetje stinkt dan neem ik het wel voor lief maar als je helemaal vergast wordt dan hoeft het van mij niet meer.

Stankt valt reuzen mee,

Me broer rijdt gti zonder kat en middendemper, als ik er achter rijd ruik je egt heel weinig, roken doet die ook amper
Ex: Golf MK5 R32 3.2 v6 2006
Ex: Golf MK4 R32 3.2 v6 2002
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Verlengsnoer »

Ik vind mijn wagen echt wel meuren zonder cat! Mogelijk omdat er veel aan veranderd is!

En voor de apk moet er een cat (zichtbaar) aanwezig zijn! Ik rij Catloos maar heb een lege cat omhulsel op de plek waar hij hoort om de downpipe laten lassen.
Gebruikersavatar
FGT
Berichten: 1356
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:07
Type auto: 7R Lapiz Blue
Locatie: Den Haag

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door FGT »

Ik heb laatst achter een Golf 7 R en een 6 R gereden allebei zonder cat en je ruikt het wel tijdens het rijden(als je er achter rijd), maar er werd ook wel flink "getrapt", dus ik weet niet in hoevere dat meespeelt qua geur.
Golf 7R DSG Lapiz Blue
Gebruikersavatar
Nigel-R32
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 jan 2015, 13:23
Type auto: AMG GT S en MK6 GTI
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Nigel-R32 »

FGT schreef:Ik heb laatst achter een Golf 7 R en een 6 R gereden allebei zonder cat en je ruikt het wel tijdens het rijden(als je er achter rijd), maar er werd ook wel flink "getrapt", dus ik weet niet in hoevere dat meespeelt qua geur.
Heb je hier geen medische klachten aan over gehouden? Anders weet ik namelijk van niks.. :lol:

Maar het klopt inderdaad dat je het absoluut ruikt als je er achter rijdt, oftewel in dat opzicht heb ik er zelf nooit last van. Wel ruik ik het heel soms als ik de auto heb geparkeerd en uitstap, maar ik vind het nog niet eens zo heel verkeerd ruiken eigenlijk! :oops: En ik moet zeggen, zolang er auto's rijden die letterlijk olie uitspuiten d.m.v. onder andere dikke blauwe rook en ook echt stinken dan moet dit ook kunnen toch?!
AMG GT S '15 - 510pk & 650Nm - fun
Golf VI GTI 2.0 DSG '12 - 211pk & 280Nm - daily
Golf VII R 2.0 DSG '15 - 480pk & 570Nm - verkocht
Golf VI R 2.0 DSG '10 - 391pk & 534Nm - verkocht
Golf V R32 DSG '07 - 250pk & 320Nm - verkocht
Gebruikersavatar
FGT
Berichten: 1356
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:07
Type auto: 7R Lapiz Blue
Locatie: Den Haag

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door FGT »

Nou je het zegt. Ik heb sinds een kleine 2,5 week wel last van hoofdpijn. Ik stuur je wel een voorstel per App en verhaal de rest wel bij Ronny :mrgreen:

Ik zou gewoon rijden zonder cat. Ik reed vanmiddag nog achter iemand die sla olie gebruikt heeft(denk ik). Allemaal blauwe rook en de lucht van een frituurpan. Is hier trouwens meer regel dan uitzondering(randstad/Den Haag) ;)
Golf 7R DSG Lapiz Blue
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door RonnyR20 »

FGT schreef:Nou je het zegt. Ik heb sinds een kleine 2,5 week wel last van hoofdpijn. Ik stuur je wel een voorstel per App en verhaal de rest wel bij Ronny :mrgreen:
Van een kale kip kun je niet plukken he Fabian :mrgreen:
Gebruikersavatar
FGT
Berichten: 1356
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:07
Type auto: 7R Lapiz Blue
Locatie: Den Haag

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door FGT »

Hahaha :mrgreen:

Trakteer jij volgende week maar op een bakkie. Mats ik je :mrgreen: ;)
Golf 7R DSG Lapiz Blue
R400
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 feb 2015, 18:11
Type auto: R400

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door R400 »

RonnyR20 schreef:
FGT schreef:Nou je het zegt. Ik heb sinds een kleine 2,5 week wel last van hoofdpijn. Ik stuur je wel een voorstel per App en verhaal de rest wel bij Ronny :mrgreen:
Van een kale kip kun je niet plukken he Fabian :mrgreen:

Zo kaal ben je niet Ronny hahahaha
Gebruikersavatar
Nigel-R32
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 jan 2015, 13:23
Type auto: AMG GT S en MK6 GTI
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door Nigel-R32 »

FGT schreef:Nou je het zegt. Ik heb sinds een kleine 2,5 week wel last van hoofdpijn. Ik stuur je wel een voorstel per App en verhaal de rest wel bij Ronny :mrgreen:

Ik zou gewoon rijden zonder cat. Ik reed vanmiddag nog achter iemand die sla olie gebruikt heeft(denk ik). Allemaal blauwe rook en de lucht van een frituurpan. Is hier trouwens meer regel dan uitzondering(randstad/Den Haag) ;)
Ah hoofdpijn, daar heb ik wel een verklaring voor. Ligt gewoon aan het feit dat er een aantal een vrij luide uitlaat hadden :roll: Volgende keer zal ik uit veiligheidsoverwegingen van die oordoppen meenemen voor je :lol:
AMG GT S '15 - 510pk & 650Nm - fun
Golf VI GTI 2.0 DSG '12 - 211pk & 280Nm - daily
Golf VII R 2.0 DSG '15 - 480pk & 570Nm - verkocht
Golf VI R 2.0 DSG '10 - 391pk & 534Nm - verkocht
Golf V R32 DSG '07 - 250pk & 320Nm - verkocht
kgroot.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 sep 2016, 15:40
Type auto: Golf GTI Clubsport

Re: Downpipe met of zonder kat

Bericht door kgroot.nl »

Ik rij met de Ibiza ook zonder cat en dempers. Vind hem niet enorm luid. Enige is dat je met APK altijd je downpipe moet wisselen
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten