Preventief onderhoud
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:36
- Type auto: Golf 5 GTI DSG
- Locatie: Omgeving Nijmegen
Preventief onderhoud
Mijn Golf 5 GTI gaat richting de 2 ton dus ik wil haar gaan verwennen met wat preventief onderhoud.
Nu wil ik sowieso de oliezeef schoonmaken maar ik zat ook te denken aan de PCV en de DV.
Is er hier ervaring met de GFB DV+ en de Forge PCV oplossing? Alles is nu nog origineel maar als het toegevoegde waarde heeft of een duidelijke verbetering is op het originele ontwerp dan ga ik die vervangen voor genoemde versies.
Graag jullie mening.
Nu wil ik sowieso de oliezeef schoonmaken maar ik zat ook te denken aan de PCV en de DV.
Is er hier ervaring met de GFB DV+ en de Forge PCV oplossing? Alles is nu nog origineel maar als het toegevoegde waarde heeft of een duidelijke verbetering is op het originele ontwerp dan ga ik die vervangen voor genoemde versies.
Graag jullie mening.
2018 Up! GTI
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.

- NielsED30
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Preventief onderhoud
GFB DV+ is sowieso goed om te doen, en ik heb op meerdere auto's een PCV Delete Plate gemonteerd van Forge. Nooit klachten gehad. Dus die 2 dingen zijn prima om te doen.
Zijn je nokkenasketting + spanner en nokvolger van de HPFP al eens vervangen? Zo nee, zou ik dat ook preventief meenemen.
Zijn je nokkenasketting + spanner en nokvolger van de HPFP al eens vervangen? Zo nee, zou ik dat ook preventief meenemen.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:36
- Type auto: Golf 5 GTI DSG
- Locatie: Omgeving Nijmegen
Re: Preventief onderhoud
Bedankt voor je info Niels!
De ketting, spanner en nokvolger staat ook op het programma. Ik rijd pas ca. 10.000km met de auto, de distributie is ruim daarvoor gedaan. Ik heb dan ook geen idee of ze die toen ook vervangen hebben. Dit ga ik aankomend voorjaar doen als ik het zakelijk wat rustiger krijg. Ik doe er dan ook direct weer een nieuwe distributieset op. Zijn de kosten ook niet als je alles toch al los hebt liggen...
Verder nog belangrijke dingen die ik mogelijk over het hoofd zie?
Enig idee trouwens of ik met vcds uit kan lezen welke softwareversie er in mijn dsg bak zit? Dit in verband met soms wat raar gekozen schakelmomenten. Bak functioneert verder perfect.
De ketting, spanner en nokvolger staat ook op het programma. Ik rijd pas ca. 10.000km met de auto, de distributie is ruim daarvoor gedaan. Ik heb dan ook geen idee of ze die toen ook vervangen hebben. Dit ga ik aankomend voorjaar doen als ik het zakelijk wat rustiger krijg. Ik doe er dan ook direct weer een nieuwe distributieset op. Zijn de kosten ook niet als je alles toch al los hebt liggen...
Verder nog belangrijke dingen die ik mogelijk over het hoofd zie?
Enig idee trouwens of ik met vcds uit kan lezen welke softwareversie er in mijn dsg bak zit? Dit in verband met soms wat raar gekozen schakelmomenten. Bak functioneert verder perfect.
2018 Up! GTI
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.

- NielsED30
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Preventief onderhoud
Om je ketting te vervangen hoeft je distributieriem niet los hoor. Kom je niet eens bij in de buurt. Tenzij iemand je heeft wijs gemaakt dat je ook je nokkenassen los moet halen.. Dit hoeft niet mits je het gereedschap ervoor heb (speciaal gereedschap wat bij een automaterialenzaak ook besteld kan worden).
Als het goed is kan je bij Identificatie met VCDS alle gegevens uitlezen, dus ook softwareversie etc.
Als het goed is kan je bij Identificatie met VCDS alle gegevens uitlezen, dus ook softwareversie etc.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:36
- Type auto: Golf 5 GTI DSG
- Locatie: Omgeving Nijmegen
Re: Preventief onderhoud
Hallo Niels,
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat de nokkenassen ook los moesten. Heb je meer info over het speciale gereedschap en/of een Elsa uitdraai van de procedure?
Wat betreft chippen van de motor en dsg; waar kan ik daar het beste voor terecht? JD ken ik van vroeger nog van de G60; altijd top. DVX komt ook veel voorbij... ik hoef geen maximaal vermogen, liever een prettig koppelverloop. Ik heb al een CTS Turbo luchfilterkit en er komt nog een mooie uitlaat onder met race-kat, ik ga daarna pas chippen.
De Forge PCV is inmiddels binnen, de GFB DV+ ook en de nokvolger heb ik ook al liggen. Nu de rest nog
Ik was inderdaad in de veronderstelling dat de nokkenassen ook los moesten. Heb je meer info over het speciale gereedschap en/of een Elsa uitdraai van de procedure?
Wat betreft chippen van de motor en dsg; waar kan ik daar het beste voor terecht? JD ken ik van vroeger nog van de G60; altijd top. DVX komt ook veel voorbij... ik hoef geen maximaal vermogen, liever een prettig koppelverloop. Ik heb al een CTS Turbo luchfilterkit en er komt nog een mooie uitlaat onder met race-kat, ik ga daarna pas chippen.
De Forge PCV is inmiddels binnen, de GFB DV+ ook en de nokvolger heb ik ook al liggen. Nu de rest nog

2018 Up! GTI
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG
Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof.

- NielsED30
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Preventief onderhoud
Je hebt zo'n set nodig om je nokkenassen te blokkeren. Als je ze kan blokkeren weet je ook dat ze nagenoeg op tijd staan (kan altijd 1 tand verschillen, afhankelijk van de tolerantie van je gereedschap).

Dan heb je nog een dop nodig voor de bout van je nokkenasversteller, dit is het enige punt wat je niet fout moet doen. De kop van de bout is niet zo diep, en hij zit heel erg vast, dus kan je de kop dol draaien als je 1x je dop eruit laat schieten. Het kan de beste overkomen, en het is gewoon pech. Je moet dus je kop erbij houden als je hem los draait. Ik heb het ook een keer gehad, en toen heb ik de kop uitgeboord. Toen kon ik de versteller eraf schuiven en het tapeind eruit draaien (zat niet meer vast, de spanning was eraf). Maargoed, je bent dan zo weer een uur verder.
Ik heb je ook even een PB gestuurd!

Dan heb je nog een dop nodig voor de bout van je nokkenasversteller, dit is het enige punt wat je niet fout moet doen. De kop van de bout is niet zo diep, en hij zit heel erg vast, dus kan je de kop dol draaien als je 1x je dop eruit laat schieten. Het kan de beste overkomen, en het is gewoon pech. Je moet dus je kop erbij houden als je hem los draait. Ik heb het ook een keer gehad, en toen heb ik de kop uitgeboord. Toen kon ik de versteller eraf schuiven en het tapeind eruit draaien (zat niet meer vast, de spanning was eraf). Maargoed, je bent dan zo weer een uur verder.
Ik heb je ook even een PB gestuurd!
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten