Haaienvin inplaats van een antenne

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Ron_VAG
Type auto: Up GTI

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Ron_VAG »

EJ5gti schreef: als ik het goed heb loopt deze vanaf de voet van de antenne recht naar achter en zit de connector net achter de airbag (tussen het dak en de airbag)
de connector is volgensmij wit
ik neem aan dat je ook de hemelbekleding aan de achterkant los hebt......??
De dakbekleding heb ik voor een deel los ja. De kabel vanaf de antenne gaat ineens achter de airbag langs, maar zie niet verder hoe hij loopt. Durf niet te wroeten, straks maak ik iets kapot of activeer ik iets...
Moet ik ook iets met die gele airbagconnector doen? Ik zie wel een witte connector ernaast...
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
EJ5gti
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door EJ5gti »

Massari schreef:
EJ5gti schreef: als ik het goed heb loopt deze vanaf de voet van de antenne recht naar achter en zit de connector net achter de airbag (tussen het dak en de airbag)
de connector is volgensmij wit
ik neem aan dat je ook de hemelbekleding aan de achterkant los hebt......??
De dakbekleding heb ik voor een deel los ja. De kabel vanaf de antenne gaat ineens achter de airbag langs, maar zie niet verder hoe hij loopt. Durf niet te wroeten, straks maak ik iets kapot of activeer ik iets...
Moet ik ook iets met die gele airbagconnector doen? Ik zie wel een witte connector ernaast...
de gele conector hoef je niks mee te doen de witte is van de antenne deze zit idd een beetje achter/over de airbag en moet je er tussendoor halen....
MKV GTI DSG (Klik) | Black Magic Pearl | 5 Deurs | Leder | Schuifdak | Milltek Turbo-back Non-Resonated | Forge Twintake + Catch Can | Eibach sportsline | Brembo 17Z 330mm | 18" Golf R wielen / Denver | JD Stage 2
Ron_VAG

Bericht door Ron_VAG »

Heb het al gevonden, bedankt voor je hulp!

Enfin, nieuw probleem; ik heb een haaienvinnetje van een forumlid gekregen. Hier zat alleen een paarse connector aan, de andere connector is afgebroken (waarschijnlijk een haaienvin voor FM/AM en telefoon, waarvan de paarse connector voor de telefoon is), dus balen... moet dus een haaienvin hebben voor enkel en alleen FM/AM, bestaat die?

Update: ik heb de how-to niet helemaal goed gelezen merkte ik zelf op. De paarse connector past dus niet in de witte connector. Ik heb de connector van de antennespriet omgewisseld tegen de paarse connector van de haaienvin, toen aangesloten, radio uitgetest en alles werkt. Ik heb met VAGCOM overigens de foutmelding wel even moeten wissen... maar het resultaat mag er zijn.

Al met al niet echt een moeilijke klus, alleen het vastdraaien van de ring om de haaienvin te vergrendelen was nogal een rotklus. Maar met een beetje geduld en een goede ratel kon de klus geklaard worden.
Laatst gewijzigd door Ron_VAG op 04 apr 2012, 19:04, 3 keer totaal gewijzigd.
2018 VW Up! GTI
V_UnitedGrey
Type auto: MK5 GTI

Bericht door V_UnitedGrey »

Heb helemaal geen haaienvin of antenne.. de man van wie ik de gti had gekocht heeft antenne via rns gedaan volgens mij. Of hier achter weggewerkt..
wehoo

Bericht door wehoo »

V_UnitedGrey schreef:Heb helemaal geen haaienvin of antenne.. de man van wie ik de gti had gekocht heeft antenne via rns gedaan volgens mij. Of hier achter weggewerkt..
Er zijn verschillende aansluitmogelijkheden afhankelijk van hetgeen bij je GTI oorspronkelijk affabriek werd geleverd. Zie vorige bladzijde. Waarschijnlijk zit je radio-antenne bij je achterruit verwerkt. En heb je een losse gps ontvanger in je dashboard verwerkt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

@Massari

ik wil ook van die lange spriet antenne af. alleen heb ik dus niet de kennis om het te doen :( mn fm/am werkt nu via de dak antenne. en dat werkt dus niet via de vin.

Ik snap uit je post dat jij het wel werkend heb gekregen? snap alleen niet echt goed hoe? Misschien dat iemand hier samen met mij tegen vergoeding een vin bij mij wil monteren? ben bang dat ik er in mn eentje niet uit kom :(
Ron_VAG

Bericht door Ron_VAG »

KlouxOne schreef:@Massari

ik wil ook van die lange spriet antenne af. alleen heb ik dus niet de kennis om het te doen :( mn fm/am werkt nu via de dak antenne. en dat werkt dus niet via de vin.

Ik snap uit je post dat jij het wel werkend heb gekregen? snap alleen niet echt goed hoe? Misschien dat iemand hier samen met mij tegen vergoeding een vin bij mij wil monteren? ben bang dat ik er in mn eentje niet uit kom :(
Waar woon je? Ik wil je best helpen... het is vrij simpel te doen, je moet alleen even klungelen met de montage van je haaienvin.

Wel is het zo, merkte ik ook vanochtend, dat de FM ontvangst beduidend minder is dan met een antennespriet...
2018 VW Up! GTI
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

Dat had ik dus al verwacht dat het signaal minder is. dat is eigenlijk ook iets wat je niet moet willen. daarom moet je eigenlijk ook je antenne verwerken in de achterruit. maar hoe? is de achterruit dan anders? of is het een kwestie van een kabeltje en antenne wegwerken in de achterklep.

Ik kom uit omgeving Dordrecht. Zou mooi zijn aangezien ik zelf niet weet hoe is de hemel bekleding loshaal etc. maar het is denk ik het beste om eerst even uit te zoeken wat we met de antenne moeten gaan doen. kunnen we dit eventueel ook gelijk bij jou oplossen.

:)
Ron_VAG

Bericht door Ron_VAG »

KlouxOne schreef:Dat had ik dus al verwacht dat het signaal minder is. dat is eigenlijk ook iets wat je niet moet willen. daarom moet je eigenlijk ook je antenne verwerken in de achterruit. maar hoe? is de achterruit dan anders? of is het een kwestie van een kabeltje en antenne wegwerken in de achterklep.

Ik kom uit omgeving Dordrecht. Zou mooi zijn aangezien ik zelf niet weet hoe is de hemel bekleding loshaal etc. maar het is denk ik het beste om eerst even uit te zoeken wat we met de antenne moeten gaan doen. kunnen we dit eventueel ook gelijk bij jou oplossen.

:)
Nou ja, het signaalverlies is nog wel behapbaar moet ik zeggen. Maar wel minder als met de originele antennespriet. Ik luister hoofdzakelijk toch CD's muziek.

Ik laat het nu voor wat het is.
2018 VW Up! GTI
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

Hoe merk jij dan dat het signaal minder is? af en toe ruis tussen door? lijkt mij persoonlijk best irritant. zoals het nu functioneert is het perfect! zou het zonde vinden als het ten kosten van de ontvangst gaat. is er echt geen manier op het op de achterruit te verbinden? of moet je dan ook een nieuwe achterruit?
Ron_VAG

Bericht door Ron_VAG »

Ik merk het dat het signaal niet op elke zender even sterk is, soms moet ik de volumeknop bijdraaien, lager of hoger. Daarnaast soms een klein beetje storing, maar ik vind het tot nu toe allemaal best meevallen.

Of je moet een antenne monteren voor GPS/telefoon zoals de nieuwe Polo dat ook heeft, misschien is die beter?
2018 VW Up! GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

KlouxOne schreef:Hoe merk jij dan dat het signaal minder is? af en toe ruis tussen door? lijkt mij persoonlijk best irritant. zoals het nu functioneert is het perfect! zou het zonde vinden als het ten kosten van de ontvangst gaat. is er echt geen manier op het op de achterruit te verbinden? of moet je dan ook een nieuwe achterruit?
Ik vermoed dat je bij de "fs"-gegevens de sterkte van het ontvangst (radio)signaal kunt aflezen.

Afbeelding

Afbeelding

En dit draadje:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=21&t=713
Laatst gewijzigd door wehoo op 05 apr 2012, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gies
Type auto: Golf VI GTI
Contacteer:

Bericht door Gies »

Zo'n antenne ziet er netjes uit, kan niet iedereen van z'n haaienvinnetje zeggen.

Afbeelding :lol: :lol: :lol:
Groeten, Gies.
Golf 6 GTI DSG, Stage 2, Carbonio air intake, Milltek 3 inch turbo-back exhaust >>> 306 Pk / 418 Nm
golf v r32
Type auto: golf v r32

Bericht door golf v r32 »

Timvgti schreef: 15 nov 2011, 17:05 Heren:

Op de Golf zijn 4 mogelijkheden qua gps/telefoon/radio ontvangst:

1: Je hebt enkel een los 'sprietje' op je dak: Dit is voor de radio ontvangst. Je hebt dan fabrieksaf geen navigatie in je golf geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
2: Je hebt een 'sprietje' en een 'haaienvinnetje' bij elkaar op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via je sprietje en fabrieksaf navigatie, welke zijn gps ontvanst via dat haaienvinnetje heeft
3: Je hebt helemaal niets op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je geen navigatie geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
4: Je hebt enkel de originele vw haaienvin op het dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je navigatie geleverd gekregen en de gps ontvangst gaat via de haaienvin op het dak.

Ik laat de telefoonontvangst hierin even buiten beschouwing. Als je fabrieksaf een telefoonvoorbereidingsset hebt, dan zijn er ook vw 'haaienvinnetjes' waar behalve de gps ontvanger ook een gsm antenne in verwerkt zit en de bekabeling hiervoor dus ook via de onderkant/dakhemel aangesloten kan worden.

Ikzelf heb NIETS op mijn dak en ben hier éééérg blij mee.
Waarom?
1: De looks. Het ziet er gewoon strak uit
2: De inbraakgevoeligheid! Ik heb nml weldegelijk een navigatiesysteem. Echter ligt de gps ontvanger hiervan in het dasbhboard. Ontvangst is perfect, maar je ziet niks. Inbrekers selecteren Audi's/Volkswagens/Seats/Skodas nml op hun haaienvinnetjes. Je kan daaraan makkelijk van een afstandje zien of er een origineel (mfd of rns) navigatiesysteem in zit en bewezen is dat deze voertuigen helaas vaker aan de beurt zijn qua inbraak/diefstal.
beste,
ik heb een golf 5 r32 met origineel rcd 500, stuur knoppen, telephoon (bleutooth) aansluiting...
Nu heb ik een rns 510 R versie gekocht... Ik heb standaard de VW haaienvin (zonder sprietje)
Maar mijn vraag is nu: heb ik al GPS ontvanger in mijn auto/antenne?
of moet ik nog een FAKRA GPS ontvanger kopen/ haaienvin met GPS ontvanger kopen?
alvast bedankt voor jullie hulp
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”