Vorige week eindelijk even wat tijd gemaakt om de T-Roc wat liefde te geven, en een klein verslagje gemaakt.... Dus waarom niet hier even delen

De auto is nog geen 3 maanden oud, dus met de gedachte dit “wel even” te doen, vol goede moed aan deze klus begonnen. Al bleek dit later een klein beetje tegen te vallen.
Vooraf geen schokkende voor fotos. Voor het dramatische effect wat vogelpoep op de motorkap laten zitten. Al was dat niet het beste idee op een onbeschermde lak

Omdat er geen bescherming was die ontzien hoeft te worden, heb ik de auto eerst ingefoamed met Autogym TFR (1:10) en daar meteen over heen een foam van Kenotek (1:10)

En na de auto afgespoten te hebben, de auto ingesprayed met DDJ Ferrous Dueller. Nieuwe auto’s willen nog wel eens goed onder de spoorslag/ vliegroest zitten, maar dat viel 100% mee. Alleen op de achterbumper sloeg het echt paars uit.

Toen de auto naar binnen gereden, de kentekenplaten verwijderd, om hem daar te wassen met een shampoo van Obsession Wax. en daarna de auto gaan “kleien” met Supernatural clay en een clay lube van Chemical Guys. Hier ging het meeste tijd in zitten. Op mijn vrouw haar werk staan verschrikkelijk veel bomen, die nog wel eens een sapje los willen laten, en ook zat de auto onder spikkels witte verf. Ik denk dat dit afkomstig is van de weg markeringen die recentelijk zijn aangebracht hier in Den Helder. Dit ging er allemaal met pijn en moeite af met Valma harsverwijderaar, maar heeft echt een paar uur gekost.

Toen ik de lak eindelijk acceptabel was, de auto nog 1x snel gewassen en gedroogd, en hem afgeplakt om de volgende dag verder te gaan.

De volgende ochtend begonnen de lak te inspecteren met een D-Match. Vooral de motorkap was toch redelijk gehavend. een paar impressie shots op de foto hier onder. Met links onderin de vogelpoep van de eerste foto, die er dus aardig in was getrokken. rechts onderin een druppel van de wax/ fillers die de dealer heeft gebruikt. Dit was nog behoorlijk lastig te verwijderen. en bovenste 2 fotos zijn krassen die te voorschijn kwamen tijdens het cleanen van de lak.

Goed, tijd om te polijsten! de weapons of choice voor vandaag waren de Duetto, Mini en Nano. Voor de motorkap ben ik uitgeweken naar Scholl S3 op een paarse Scholl pad, en sommige plekjes moest ik nog lokaal roterend met de Nano aanpakken. De motorkap wel weer 100% strak gekregen. Bij de rest van de auto was Scholl S17 op een oranje Scholl pad voldoende.

Nou is de T-Roc geen kleine auto, en heb ik zelf op een trapje moeten staan om het dak te polijsten (met mn 1.96) maar door de lijnen, vouwen en bollingen kon ik zelfs met de Mini niet alles lekker raken. Zelf op de motorkap heb ik hiervoor de Nano erbij moeten pakken. En de voorbumper was echt de limit. Die heb ik volledig met de nano moeten polijsten. Dit eerst roterend gedaan met s17 op een medium pad, en daarna op de dual action stand met S30.

Nog aan de baas gevraagd of letters op de achterklep verwijderen mochten worden, maar dit verzoek werd vriendelijk afgewezen. Dus maar met de nano op en om de letters gepolijst.

Toen de hele auto afgewerkt was tot de S17, de ramen nog aangepakt. Hiervoor had ik de Sonax Glass Polish aangeschaft waar ik erg tevreden over ben. Ik vind het een stuk beter verwerken en vooral afnemen dan de Nanolex die ik voorhaan gebruikte. Dit in 2 stappen gedaan met de zelfde pasta, maar eerst roterend, and daarna DA afgewerkt met de Bigfoot 15.
(En ja! Ik werk op mijn blote voeten

Nadat ik de ruiten gepolijst had, had ik de auto op ass steunen gezet, en de velgen gedemonteerd.

En toen de auto ontvet met Nanolex pre-wash en Q2M Bathe.

En nadat ik de auto gedroogd had, was ik aan de velgen begonnen. Deze had ik nog niet schoon gemaakt bij het wassen.

Foto’s zien er erger uit dan het was, want in no-time waren ze schoon en klaar om gepolijst te worden. De buitenkant had ik gepolijst met de Nano en de binnenkant met de Rupes mini. Op velgen vind ik Monello Mezzo het altijd goed doen, dus ben ik hier voor gegaan.

Toen werden de sapjes uit de kast gehaald die we voor de deze detail gingen gebruiken.

En na het polijsten de velgen ontvet en in de Gyeon Rim gezet.

Ook de wielkasten werden niet vergeten. Deze gingen in de Q2M Trim, en ook de remklauwen kregen een laagje Rim.

En toen was het weer mooi geweest voor die dag. Voor het slapen geen de banden nog even lekker dik ingesmeerd met de Gyeon Tire, en niet afgenomen, zodat dit lekker kon intrekken.

De volgende ochtend… naja.. middag.. de velgen weer gemonteerd, en toen werd het tijd voor het laatste rondje polijsten. Dit heb ik gedaan met Gyeon Primer. Hiervoor wat meer de 21 gebruikt, omdat deze toch echt een mooiere finish na laat.

Ik ben toch echt verliefd op de glans die Gyeon Primer na laat. Na elk paneel die je finished zie je toch zo’n verschrikkelijk glans verschil. Prachtig gewoon. (orange peel nemen we voor lief)

En toen was het tijd om te coaten. Voor deze detail weer voor Prime gekozen. En zo lang ik deze kan kopen zal het mijn go-to coating blijven.

Voor de overgevoelige B stijlen heb ik Mohs gebruikt. Niet alleen voor de bescherming, maar vooral omdat dit veel makkelijker is om af te nemen. Ook de chrome lijsten zijn met Mohs beschermd, omdat ik slechte ervaring heb met dit soort lijsten van mijn vorige auto, dus alle bescherming is welkom.

En toen dit er opzat werd het toch even tijd voor een filmpje.
[MEDIA=youtube]Xwmp-lIkor8[/MEDIA]
Toen de rest van het kunststof ook gevoed met Q2M Trim. Normaal neem ik dit gewoon mee met de Cancoat, maar op deze auto zit zoveel kunststof dat een flesje Trim wel op zn plek was.

Alleen voor de ruiten gingen we even non-Gyeon, omdat ik de Nanolex hier simpelweg beter vind.

Ook de kleine dingen werden niet vergeten en gecoat met verschillende sapjes. (It’s in the details)

Als de kers op de glansende taart alles not afgetopt met een laagje Cancoat.

De volgende dag heb ik de auto nog een laagje Gyeon Cure gegeven en ben ik naar buiten gereden voor wat after shots.
De zon was niet ideaal, maar het gaat om het idee