dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

Hoor zojuist een agent bij wegmisbruikers vertellen dat er een aparte code ("DRL") op het glas moet staan. Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Ook volgens de RDW is DRL in de mistverlichting toegestaan. (zoekfunctie op dit forum naar DRL en die uitdraai kom je wel tegen). Volgens mij heeft die agent het mis. :?: :?: :?:
(bij de wegmisbruikers uitzending was in de mistlampen een rijtje Leds gemonteerd, die wel volgens de juiste methode aangesloten en geschakeld werd).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door MartijnGTI »

Ik snapte dat ook al niet helemaal, volgens mij deed die mevrouw niets verkeerd. Ging uit wanneer zij de normale verlichting aandeed. Ze waren misschien niet zo heel fel, maar dat moet toch niet uitmaken?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

Knommelig was het wel om een rij ledjes in je mistlampen te "plakken". Maar volgens mij viel de agent daar niet over. Hij zei nadrukkelijk dat er DRL op het glas moest staan. De schakeling was verder in orde. Het gaat mij vooral over het feit dat er DRL op het glas moet staan. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen en staat ook niet op mijn mistlichten. Die overigens met een Xenonlook lamp er in zijn omgeschakeld naar DRL. Dus ook in overtreding? :lol: :lol: 8-)
(ik heb de RDW uitdraai in mijn dashboardkastje liggen, wil de confrontatie wel aangaan ;) )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door kevin78 »

Ben beetje de draad kwijt .. Gister reed er een golf 5 gti achter me en die had ze mistlampen aan plus stadslicht.. Mag dit nu tegenwoordig niet toch ??
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door MartijnGTI »

Nee dat mag niet, het is of alleen mistlampen (en dan geloof ik ook nog iets minder fel) en wanneer je stadlicht of dimlicht aan doet, dan moeten je dagrijlichten uitgaan. Met stadlicht en mistlicht aan kan iedereen wel doen, maar vind de politie vaak niet zo leuk.
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Jeanmarc »

Misschien hebben daarom sommige merken twee lichtunits in 1 armatuur zitten. DRL en mistlamp in 1 behuizing.
Kijk maar naar de nieuwe Passat, Polo en alle Skoda's.,
Ik denk dat deze agent wel een argument heeft. In de mistlampen staat een "F" van fog. Het zijn van oorsprong breedstralers die een ander lichtbeeld hebben dan dagrijverlichting.
In de bekende uitdraai van de RDW (zie Autoweek-forum staat hier trouwens niets over vermeld. Zij geven aan dat mistverlichting, als deze voldoet aan de opgegeven maten, als DRL gebruikt mag worden. Wel zonder stadsverlichting!

Heeft iemand al ervaring met de APK wanneer zijn mistlampen als DRL geschakeld zijn??
Laatst gewijzigd door Jeanmarc op 31 okt 2011, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Robbie
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 apr 2011, 01:25
Type auto: VW GOLF VI GTI DSG
Locatie: Rotterdam

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Robbie »

MartijnGTI schreef:Nee dat mag niet, het is of alleen mistlampen (en dan geloof ik ook nog iets minder fel) en wanneer je stadlicht of dimlicht aan doet, dan moeten je dagrijlichten uitgaan. Met stadlicht en mistlicht aan kan iedereen wel doen, maar vind de politie vaak niet zo leuk.

Als je stadslicht brandt,branden ook je achterlichten,dus de combinatie stadslicht/mistlamp is geen DRL ,DRL brandt dan geen achterlichten :mrgreen:
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door MartijnGTI »

Mee eens :)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

Jeanmarc schreef: Heeft iemand al ervaring met de APK wanneer zijn mistlampen als DRL geschakeld zijn??
Ja.... ook leden (dacht PK-GTI) van het AW forum. Kwam (dacht ik) zonder problemen door de APK.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Long »

dus wat ik onder me auto heb mag dat nou???

http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 3638_o.jpg
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

Long schreef:dus wat ik onder me auto heb mag dat nou???

http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 3638_o.jpg
Als je dit gebruikt (of beter gezegd als dit mistlichten zijn) als mistlichten, mag het. Het voeren van dimlicht hierbij is niet verplicht. Maar mistlichten zijn aan met de andere verlichting (uitgezonderd dimlicht) van je auto.

Gebruik je dit als DRL, dan mag het niet. Omdat in dit geval de andere verlichting van je auto uit moet zijn.

6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geïnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Jeanmarc »

wehoo schreef:De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd.
Dit zou dus kunnen betekenen dat de mistverlichting geprogrammeerd als DRL via VagCom niet voldoet aan de richtlijn waar deze zinssnede uit opgenomen is.
VagCom kan gezien worden als gereedsschap immers zonder deze "tool" kan de verlichting niet uitgezet worden.
Uit welke richtijn is dit artikel overgenomen?
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

@Jeanmarc.
Ik had deze zinssnede van een tuningsbedrijf (weet de naam, noch de site niet meer) van het wwweb geplukt. In de veronderstelling dat die overeenkomt met de tekst die ik m.b.v. een ex AWGTI-forumlid had gekregen. Het blijkt dus dat die tekst, afwijkt van hetgeen ik in geprinte vorm in mijn dashboardkastje heb liggen. (of er is in de loop van het jaar een wijziging in gekomen). De tekst zou dus van het RDW afkomstig zijn.
Onderstaande tekst is wel van het RDW afkomstig:

6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)


Waarschijnlijk heeft het bedrijf dat een gedeelte op hun site plaatste, bovenstaand gedeelte vereenvoudigd. ;)

En hier de volledige tekst, afkomstige van het RDW (en mijn geprinte hulp bij eventuele staandehouding --- zo heet dat toch :lol: ) :
------------------------------------------------------------------------

RDW Klantenservice
Geachte (vanwege privacyredenen verwijderd),

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over dagrijlichten. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Als de verlichting die u wilt gebruiken aan de eisen van dagrijlichten voldoen zou u de verlichting kunnen gebruiken als dagrijlichten.

Eisen van de dagrijlichten zijn:

De bijzondere bepalingen van VN/ECE Reglement nr. 48 voor dagrijlichten luiden:

"6.19. DAGRIJLICHT

6.19.1. Aanwezigheid

Facultatieve

6.19.2. Aantal

Twee.

5.15. Kleur

Wit.

6.19.3. Opstelling

Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats

6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm

6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5. Geometrische zichtbaarheid

Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.

Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

6.19.6. Richting

Naar voren.

6.19.7. Elektrische schakeling

De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)

6.19.8. Verklikkerlicht

Inschakelverklikkerlicht facultatief.

6.19.9. Andere voorschriften

Geen."

Voldoet uw verlichting aan deze bovenstaande eisen dan kan de mistlamp als dagrijlicht gezien worden.
Voldoet de mistlamp hier niet aan dan mag het niet gebruikt worden als dagrijlicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeanmarc
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
Type auto: Golf V GTI
Locatie: regio Amsterdam

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Jeanmarc »

Dan was mijn vermoeden toch juist. Ik dacht al dat dit een verkapte weergave was van de "RDW"-uitvoering
Ook ik heb deze tekst in mijn dashboardkastje liggen voor het geval dat...
Gr. Marcel
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Long »

Dus als het niet van de wetgeving mag, is het mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar??
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door wehoo »

Long schreef:Dus als het niet van de wetgeving mag, is het mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar??
Misschien even jouw zin omdraaien en iets bewerken:
Het is mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar, maar dit mag niet van de wetgever. ;)

artikel 6.19.7 Elektrische schakeling ---> "automatisch". En is te programmeren met Vagcom/vcds. 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Edition30 »

In het stukje van de RDW staat niks over de sterkte van de lamp. Ik zie vaak DRL`s die heel sterk zijn (en die vaak ook in combi met dimlicht mee blijven branden).

Mijn mistlampen zijn via VAG-COM geschakeld als DRL`s, maar als ik de mistlampen aandoe (ontsteek ...... :roll: ) schijnen ze feller. Volgens mij moeten juist de DRL`s toch feller zijn en als dit zo is, is dit dan in te stellen met VAG-COM?
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
adjego
Berichten: 236
Lid geworden op: 14 jun 2011, 20:20

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door adjego »

Ja die felheid is dan waarschijnlijk ingesteld voor jou mistlampen als ze fungeren als DRL's. Dit is aan te passen.
Vag-Com -> Eindhoven
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.

Bericht door Edition30 »

adjego schreef:Ja die felheid is dan waarschijnlijk ingesteld voor jou mistlampen als ze fungeren als DRL's. Dit is aan te passen.
Oké. Dus de sterkte van de DRL is aan te passen. Bedankt.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten