Plaats hier je rollenbank uitdraai!
- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!
Beste golf 6 gti tegen een iets lager dan gemiddelde ED30, dat komt aardig dicht bij elkaar.
Bleek ook al bij de auto van Vroem (huidige auto van superdave), een ED30 gechipt kon niet weglopen bij de gechipte gti. De demo golf R20 had gewoon het nakijken.
Als je een optimale ED30 voor elkaar wilt krijgen, dan zal er nog het eea meer aangepast/onderhouden moeten worden.
Lees: inlaat misschien opschonen, een systeem als twin intake monteren (of ander goede upgrade), verse bougietjes etc. Dan gewoon weer naar de bank en kijken waar je gekomen bent.
Bleek ook al bij de auto van Vroem (huidige auto van superdave), een ED30 gechipt kon niet weglopen bij de gechipte gti. De demo golf R20 had gewoon het nakijken.
Als je een optimale ED30 voor elkaar wilt krijgen, dan zal er nog het eea meer aangepast/onderhouden moeten worden.
Lees: inlaat misschien opschonen, een systeem als twin intake monteren (of ander goede upgrade), verse bougietjes etc. Dan gewoon weer naar de bank en kijken waar je gekomen bent.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Verlengsnoer
Ik concludeer uit wat je zegt dat ik een onder het gemiddelde ED30 heb.
Door het inlaat traject schoon te laten maken + nieuwe bouggies zou de wagen dus beter moeten presteren (minimaal gemiddeld). De wagen heeft nu 65K gelopen en heeft geen nieuwe bouggies gehad.
Ik weet wel dat de auto veel runs had gemaakt. Dit doordat met de standaard chip van JD de waarde van de pk's niet hoger dan 298 kwam. Na het vervangen van het luchtfiler in de bak had ik 320pk. Die K&N filter was geen slechte investering gezien de PK's die het opleverde.
Vind het wel jammer dat ik niet gelijk bij JD te horen heb gekregen dat mijn wagen onder gemiddeld presteerd en wat ik hier aan had/zou moeten doen om hem beter te laten presteren.
Door het inlaat traject schoon te laten maken + nieuwe bouggies zou de wagen dus beter moeten presteren (minimaal gemiddeld). De wagen heeft nu 65K gelopen en heeft geen nieuwe bouggies gehad.
Ik weet wel dat de auto veel runs had gemaakt. Dit doordat met de standaard chip van JD de waarde van de pk's niet hoger dan 298 kwam. Na het vervangen van het luchtfiler in de bak had ik 320pk. Die K&N filter was geen slechte investering gezien de PK's die het opleverde.
Vind het wel jammer dat ik niet gelijk bij JD te horen heb gekregen dat mijn wagen onder gemiddeld presteerd en wat ik hier aan had/zou moeten doen om hem beter te laten presteren.
Race Eend schreef:Beste golf 6 gti tegen een iets lager dan gemiddelde ED30, dat komt aardig dicht bij elkaar.
Volgens mij is 320pk meer dan een goede waarde, het enige wat Race Eend aangeeft is wat je moet doen om een optimale setup te krijgen. Dit betekent niet dat wanneer jij deze onderdelen niet hebt een ED30 rijd die onder de maat presteert.
Als je nog eens 500 euro wil (des)investeren kan je er dus misschien nog meer uithalen.
Als je nog eens 500 euro wil (des)investeren kan je er dus misschien nog meer uithalen.

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
-
- Type auto: Gti v 30edition
Ik denk had jd gezecht een forge twintake gaat je nog eens 15pk extra brengen.Wilcoos schreef:Volgens mij is 320pk meer dan een goede waarde, het enige wat Race Eend aangeeft is wat je moet doen om een optimale setup te krijgen. Dit betekent niet dat wanneer jij deze onderdelen niet hebt een ED30 rijd die onder de maat presteert.
Dat danial de 85e voor een k&n liever daar in had gestoken.
Maar voor nog eens 5 pk ga je niet ff 500e uit je zak trekken denk ik..
Het enigste wat ik raar vind.. En daar heb ik ook al eens me mening over gegeven.
Is dat zo wel ik als danial niet zulke hooge waardes haalde die dag zonder E85
En dat terwijl wij nog vrij redelijke km standen hebben.
In vergelijking met sommige.. Die dus waardes haalde waar wij e85 voor nodig hadden.
Waarom wij die dag dan toch minder haalde dan sommige hier???
Maar had dan wel meer uitleg/onderzoek verwacht!
Net wat danial al aangaf. Mischien is er iets niet helemaal oke met zijn auto??
Dat is nu precies de rede waarom wij voor opmaat gingen.
Zodat dat soort dingen werden uitgezocht.. En tegen betaling werden verholpen.
Het blijft in mijn ogen ook nog steeds een appart verhaal..
Maar wie weet gooie sommige mannen die naar jd gaan.
Er thuis al bioethanol in.. Tja dan kom je meteen met zulke waardes.
Zou mooi zijn als ze dan met een run.. Bij jd e85 toegevoegd krijgen.
En er dan geen winst meer is te behalen..
Afijn ik vind het wel mooi een gti6 met jelmer downpipe een super resuktaat neer zet..
Dat geeft dus duidelijk aan dat die gewoon top is!
-
Ps mijn getunde ed30 was (helaas) wel een stuk sneller dan de getunde gti6 van de politie lol
- Race Eend
- Contacteer:
Mackdennis schreef:Ik denk had jd gezecht een forge twintake gaat je nog eens 15pk extra brengen.Wilcoos schreef:Volgens mij is 320pk meer dan een goede waarde, het enige wat Race Eend aangeeft is wat je moet doen om een optimale setup te krijgen. Dit betekent niet dat wanneer jij deze onderdelen niet hebt een ED30 rijd die onder de maat presteert.
Dat danial de 85e voor een k&n liever daar in had gestoken.
Maar voor nog eens 5 pk ga je niet ff 500e uit je zak trekken denk ik..
Het enigste wat ik raar vind.. En daar heb ik ook al eens me mening over gegeven.
Is dat zo wel ik als danial niet zulke hooge waardes haalde die dag zonder E85
En dat terwijl wij nog vrij redelijke km standen hebben.
In vergelijking met sommige.. Die dus waardes haalde waar wij e85 voor nodig hadden.
Waarom wij die dag dan toch minder haalde dan sommige hier???
Maar had dan wel meer uitleg/onderzoek verwacht!
Net wat danial al aangaf. Mischien is er iets niet helemaal oke met zijn auto??
Dat is nu precies de rede waarom wij voor opmaat gingen.
Zodat dat soort dingen werden uitgezocht.. En tegen betaling werden verholpen.
Het blijft in mijn ogen ook nog steeds een appart verhaal..
Maar wie weet gooie sommige mannen die naar jd gaan.
Er thuis al bioethanol in.. Tja dan kom je meteen met zulke waardes.
Zou mooi zijn als ze dan met een run.. Bij jd e85 toegevoegd krijgen.
En er dan geen winst meer is te behalen..
Afijn ik vind het wel mooi een gti6 met jelmer downpipe een super resuktaat neer zet..
Dat geeft dus duidelijk aan dat die gewoon top is!
Dennis, nu gaan we die verschrikkelijk domme discussie weer starten?
Lees mijn posts nog eens even terug van een paar weken terug, daar heb je AL je antwoorden. Duidelijker kan ik niet zijn.
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... 160#p13268
Om nog maar eens antwoord te geven op je vragen.
Een motor heeft een aantal dingen nodig om optimaal vermogen te behalen.
1: brandstof: controleer lambda en inspuitcorrectie tijdens rollenbank: bij deze ed30 prima in orde. Ook brandstof pompdrukken niets mis mee.
Next:
2: Ontsteking: controleer op cilinderoverslag, niet aanwezig. Verloop is prima, echter auto mist nog wat vermogen.
3: Lucht, kortom, je controleert je turbodrukken etc. Conclusie, in eerste instantie: die is wat te laag.
Gevolg: kijken of er evt lekkages zijn op het eerste gezicht: nee: luchtfilter controleren.
Luchtfilter vervangen. gevolg: turbodruk dik in orde, vermogen ook flink beter.
4: ontstekingsmoment controleren: conclusie: pingelsensoren detecteren veel ruis: ontsteking staat hierdoor later dan gewenst in de software (gevolg: hogere EGT, minder vermogen, een paar graden meer voorontsteking kan 15pk schelen).
mogelijke oorzaken gevoeligheid pingelen:
- Slechte afvoer uitlaatgassen: probleem met de downpipe -> onwaarschijnlijk
- Carbon opbouw/vervuiling in de motor door korte stukken rijden etc, kleppen sluiten niet geheel af
- Slechte brandstof. Niet klopvast genoeg.
Wat wil je nu dan veranderen tijdens de chip op maat? Dit is niet in de software op te lossen!!!!!!!! Je kunt de ontsteking wel vroeger zetten, of de pingelsensoren uit zetten, dan weet je zeker dat de motor kapot loopt.
Even je kop van je motor optrekken (6 uur werk)? Terwijl er helemaal NIETS mis is met het vermogen wat er gehaald wordt, tuurlijk zijn er altijd mensen die meer halen. Maar er zijn ook genoeg golf 6 gti's die 290pk doen met een stage 2 set, is er dan wat mis met die motor, nee... de ene motor is gewoon wat beter dan de andere, inrijden ed heeft daar ook mee te maken.
Als je geen geld wilt uitgeven om het werkelijke 'probleem' te verhelpen dank tank je gewoon E85 erbij, of bio-ethanol van de action, daarmee verhoog je de klopvastheid van je brandstof aanzienlijk (hoger octaan getal), en daarmee is de motor minder gevoelig voor pingelen, staat de ontsteking vroeger en win je giga veel vermogen, door de lagere uitlaatgastemperatuur (EGT), belast je alle delen minder dan zonder dit te tanken.
Als je dat niet wilt, dan doe je het niet, maar ga dan niet keer op keer lopen zemeren op een forum, doe wat met de tips die ik je geef of niet...
Wat betreft de uitleg, die heb je allemaal gehad, tot 2-3 keer toe, maar uitleggen heeft niet altijd nut, als men er het van je aanneemt, dat je jarenlange ervaring snel tot de juiste conclusies kunt komen. En uiteraard dat je wat met de tips doet en het nog eens terug leest...
Bovendien 330pk+ is helemaal niet verkeerd, tuurlijk zijn er mensen die met twin-intakes/complete uitlaatsystemen/net even 'lossere' motoren, net even meer vermogen halen, maar betekend dit dat iedere auto dat kan halen.... nee.
JD beloofd 330pk, en dat doet 99.9% van de ED30's met een stage 2 pakket, alles boven de 330pk is mooi meegenomen, maar geen garantie.
- Verlengsnoer
Bedankt voor je uitleg Race Eend. Ik wist niet dat ik veel ruis had waardoor de ontsteking later dan gewenst in de software is geprogrameerd. Het zou kunnen dat de BP waar ik tank net wat mindere 98 heeft. Het scheelt bijna 10cent per liter met een BP in de buurt van mijn werk. Maar dat ter zijde.
Ik heb nog wel een vraag over "korte stukken". Wat houdt dit in. Wat zijn korte stukken. Ik heb de wagen nu 5 maanden in mijn bezit, hoe hij hiervoor behandeld is weet ik niet. Heeft een korte stuk te maken met het aantal toeren dat je maakt of de kilometers. VB: ik rij 16km heen en terug per dag. Is 16 kilometer kort of gaat het erom hoe ik de 16 km file rij (bijv van stoplicht tot stoplicht en niet meer dan 2.500 toeren)? Alvast bedankt!
Ik heb nog wel een vraag over "korte stukken". Wat houdt dit in. Wat zijn korte stukken. Ik heb de wagen nu 5 maanden in mijn bezit, hoe hij hiervoor behandeld is weet ik niet. Heeft een korte stuk te maken met het aantal toeren dat je maakt of de kilometers. VB: ik rij 16km heen en terug per dag. Is 16 kilometer kort of gaat het erom hoe ik de 16 km file rij (bijv van stoplicht tot stoplicht en niet meer dan 2.500 toeren)? Alvast bedankt!
Race Eend schreef: 4: ontstekingsmoment controleren: conclusie: pingelsensoren detecteren veel ruis: ontsteking staat hierdoor later dan gewenst in de software (gevolg: hogere EGT, minder vermogen, een paar graden meer voorontsteking kan 15pk schelen).
mogelijke oorzaken gevoeligheid pingelen:
- Slechte afvoer uitlaatgassen: probleem met de downpipe -> onwaarschijnlijk
- Carbon opbouw/vervuiling in de motor door korte stukken rijden etc, kleppen sluiten niet geheel af
- Slechte brandstof. Niet klopvast genoeg.
-
@race eend..
Hoho nu snap je niet wat ik bedoel... Deze tekst en uitleg had welkom geweest tijdens het chippen!
Dat jij dit achteraf hier op het forum meld is netjes.. En mij voor het grootste gedeelte duidelijk.
Echter waar ik op doelde is dat ik vermoed dat sommige mensen.
Die bij jullie chippen al ethanol in hun tank hebben.(buiten jullie weten om)
Want anders snap ik 1 ding niet.. Wat verhelpt ethanol precies..
Met andere woorden, wat is er mis dat je met het vermogen wel haalt met e85 en zonder niet?!
Enigste wat ik kan bedenken is een vervuilde inlaat.. Alleen zo heel extreem veel en of wienig hebben deze 2 ed 30 niet gelopen. Meen 55 en 73 duizend.
Lijkt mijn iemand met veel minder in die paar jaar.. Of met veel meer.
Toch ook meer aanslag zal hebben.
Klein bewijs voor jou dat ik wel degelijk iets doen met je tips.
Is dat ik zo ie zo me hele inlaat traject ga schoonmaken.
Er al verse orginele bougie's inzitten en gelijk ff beurtje..
En ik ook me pcv ga omleiden.. Dus geheel uit me inlaat haal.
Zo wel de pcv als de carter ventielatie aan de achterkant.
+ ik inderdaad ga kijken voor een ander luchtfilter.. Beetje jammer dat ik nu een kn mat heb gekocht.. Maar goed dat is achteraf.
nogmaals ben ik trouwens niet te beroerd om geld uit tegeven.
Echter ook zeker niet te beroerd om het uit te sparen.
Bv de uitlaat.. Bv de chip.. Bv me onderhoud bij vagtechniek.
Ga graag voor de beste keus voor een zo scherp mogelijke prijs!
Hoho nu snap je niet wat ik bedoel... Deze tekst en uitleg had welkom geweest tijdens het chippen!
Dat jij dit achteraf hier op het forum meld is netjes.. En mij voor het grootste gedeelte duidelijk.
Echter waar ik op doelde is dat ik vermoed dat sommige mensen.
Die bij jullie chippen al ethanol in hun tank hebben.(buiten jullie weten om)
Met andere woorden, wat is er mis dat je met het vermogen wel haalt met e85 en zonder niet?!
Enigste wat ik kan bedenken is een vervuilde inlaat.. Alleen zo heel extreem veel en of wienig hebben deze 2 ed 30 niet gelopen. Meen 55 en 73 duizend.
Lijkt mijn iemand met veel minder in die paar jaar.. Of met veel meer.
Toch ook meer aanslag zal hebben.
Klein bewijs voor jou dat ik wel degelijk iets doen met je tips.
Is dat ik zo ie zo me hele inlaat traject ga schoonmaken.
Er al verse orginele bougie's inzitten en gelijk ff beurtje..
En ik ook me pcv ga omleiden.. Dus geheel uit me inlaat haal.
Zo wel de pcv als de carter ventielatie aan de achterkant.
+ ik inderdaad ga kijken voor een ander luchtfilter.. Beetje jammer dat ik nu een kn mat heb gekocht.. Maar goed dat is achteraf.
nogmaals ben ik trouwens niet te beroerd om geld uit tegeven.
Echter ook zeker niet te beroerd om het uit te sparen.
Bv de uitlaat.. Bv de chip.. Bv me onderhoud bij vagtechniek.
Ga graag voor de beste keus voor een zo scherp mogelijke prijs!
Laatst gewijzigd door Mackdennis op 01 nov 2011, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
Mackdennis schreef:
tekst van race eend .. : Als je geen geld wilt uitgeven om het werkelijke 'probleem' te verhelpen dank tank je gewoon E85 erbij, of bio-ethanol van de action, daarmee verhoog je de klopvastheid van je brandstof aanzienlijk (hoger octaan getal), en daarmee is de motor minder gevoelig voor pingelen, staat de ontsteking vroeger en win je giga veel vermogen, door de lagere uitlaatgastemperatuur (EGT), belast je alle delen minder dan zonder dit te tanken.
meschien dat je er overheen hebt gelezen ? gebeurt iedereen wel eens na twaalf uur

-
Hmm ben ik dan echt zo stom of snap ik het nu nog steeds niet.
Wat is dan het werkelijke probleem?
Wat is dan het werkelijke probleem?
- Race Eend
- Contacteer:
Pingelen / detoneren is een ongecontroleerde verbranding en zeer schadelijk voor de zuigers, een moderne motor heeft pingel/knock sensoren om te voorkomen dat een motor gaat pingelen, om motorschade te voorkomen. Echter ingrijpen van de pingelsensoren kost je vermogen. Hij zal automatisch het ontstekingsmoment later zetten, waardoor de verbranding minder optimaal is.Verlengsnoer schreef:Bedankt voor je uitleg Race Eend. Ik wist niet dat ik veel ruis had waardoor de ontsteking later dan gewenst in de software is geprogrameerd. Het zou kunnen dat de BP waar ik tank net wat mindere 98 heeft. Het scheelt bijna 10cent per liter met een BP in de buurt van mijn werk. Maar dat ter zijde.
Dit is de perfecte uitleg:
http://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HE
Wat E85 doet is zorgen dat het mengsel stabieler wordt, E85 is octaan 107. Mengen met 95 of 98, zorgt ervoor dat je je octaan omhoog brengt en de ongecontroleerde verbranding kan voorkomen, hetzelfde als octaan 102 tanken in duitsland dus.
Waarom de motor dit detecteert kan verschillende oorzaken hebben:
- minder goede brandstof van de BP waar je tankt.
- vervuiling op de zuiger zoals in de video.
- vervuiling kleppen (carbon)
- slechte afvoer van uitlaatgassen
Een motor die minder goed is ingereden of een motor die veel vervuiling heeft, is gevoeliger voor pingelen en heeft daardoor vaak minder vermogen dan een hele frisse motor.
Een bewijs hiervoor is overigens zeer gemakkelijk te noemen.
Vele ED30's doen met de stage 2 mapping direct al 330-340pk, je kunt er dan met enige fijnafstelling nog een 10pk mee winnen, maar door de jarenlange ervaring is de basis stage 2 map al zeer optimaal, hoeft per auto misschien 1% aangepast te worden en soms geheel niet.
Doet je auto dus met dezelfde stage 2 map, nog geen 300pk, dan moet dit probleem , nog de oplossing, in de tuning gezocht worden, maar in de setup of de motor. Tijdens de afstelling doe je wat je kan, maar je kan niet toveren. Een goede 30pk extra 'vinden', is dan al een hele opgave.
Dennis, volgens mij is het al vaker gevraagd maar wil je echt het meeste vermogen hebben van iedereen
Maar even serieus, ik vraag mij af hoe het nu zit met de hele grote downpipe? Ik kan het zo snel niet terug vinden maar heb al een aantal keer gelezen dat mensen terug gingen naar het normale (3") formaat omdat het vermogen niet goed gehaald werd. Ook vraag ik mij af, stel dat een nog dikkere downpipe nog beter is. Waarom levert een Milltek, Fox, Supersprint enz. deze dan niet? Is er toch niet iets van tegendruk nodig zoals bij een atmosferische motor?

Maar even serieus, ik vraag mij af hoe het nu zit met de hele grote downpipe? Ik kan het zo snel niet terug vinden maar heb al een aantal keer gelezen dat mensen terug gingen naar het normale (3") formaat omdat het vermogen niet goed gehaald werd. Ook vraag ik mij af, stel dat een nog dikkere downpipe nog beter is. Waarom levert een Milltek, Fox, Supersprint enz. deze dan niet? Is er toch niet iets van tegendruk nodig zoals bij een atmosferische motor?
Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
- Race Eend
- Contacteer:
Ik denk niet dat het 'probleem' in de downpipe zit, gezien de golf 6 gti, die met dezelfde downpipe de hoogste results van alle golf 6 gti's neerzet.
Zo, moest even teruglezen.
Geen idee waarom het met stage2 bij mij wat hoger uitviel dan bij een ander. Ik kan in ieder geval wel melden dat ik geen e85 heb toegevoegd, ik tank altijd BP98. Vraag me ergens wel af wat een scheutje E85 met mijn paardjes zou doen, maar ben al meer dan tevreden met de resultaten op 98.
Overigens vind ik de resultaten van mackdennis en verlengsnoer met dezelfde downpipe helemaal niet misselijk! Tuurlijk, alles went en dan ga je je afvragen wat er nog meer mogelijk is, of waar er wat aan vermogen is blijven hangen, maar langzaam is het spul zoiezo niet
Geen idee waarom het met stage2 bij mij wat hoger uitviel dan bij een ander. Ik kan in ieder geval wel melden dat ik geen e85 heb toegevoegd, ik tank altijd BP98. Vraag me ergens wel af wat een scheutje E85 met mijn paardjes zou doen, maar ben al meer dan tevreden met de resultaten op 98.
Overigens vind ik de resultaten van mackdennis en verlengsnoer met dezelfde downpipe helemaal niet misselijk! Tuurlijk, alles went en dan ga je je afvragen wat er nog meer mogelijk is, of waar er wat aan vermogen is blijven hangen, maar langzaam is het spul zoiezo niet

Groet VDub.
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Lekker hoor! 100 pktjes erbij! Haast niet veel 

En als het ook over mijn uitdraai gaat... Ik heb GEEN E85 gebruikt, zelfs nog nooit in mijn tank geweest...
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
zou wel cool zijn om is een dyno te doen met E85. zou je toch raar staan te kijken als je ineens de 360 PK aantikt.GolfL schreef:En als het ook over mijn uitdraai gaat... Ik heb GEEN E85 gebruikt, zelfs nog nooit in mijn tank geweest...
fraai spul
Zou inderdaad wel leuk zijn inderdaad. Misschien iets voor als we een keer met het forum een Rollerbank meeting doen!.
Hebben we toch gedaan. Zoek de foto's maar eens van de vorige meeting 

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
Haha, owjaa! Nouja bij de VOLGENDE meeting dan 

Deze was leuk!

Je had ze moeten zien rennen naar dat scherm!

Je had ze moeten zien rennen naar dat scherm!

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
whaha. die flesjes! geweldig. je staat te lachen alsof er goud in je tank word gegooit 

Zo voelt het wel, ik doe het vrijwel altijd dus voor mij is de lol er wel een beetje af 

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/