controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Vandaag heb ik mijn winterbanden erop gezet (banden op de originele 17 inch omgezet) . Naar 1 km rijden gaat opeens het controlle lampje aan wat volgens mij voor de bandenspanning is . Maar de banden zijn gewoon vol en lekken niet .. En er zitten geen sensors in de velgen wat je normaal hebt bij zon controlle systeem . Ik had al eens op dat knopje geduwd bij de schakelpook daar staat het zelfde icoontje op maar dat hielp ook niet . Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik het lampje weer uit krijg ?
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Sensor in de velgen?
Nee de bandenspanningsmeter meet heel anders. Hij meet door de diameter van de wielen in de gaten te houden. Stel 1 band is lek en raakt leger, word de diameter kleinder. Dat resulteert dus dat de band harder gaat draaien. De sensor merkt dat op, en geeft een melding.
Je moet tijdens het rijden op een recht stuk, de bandenspanningsreset knop ingedrukt houden tot hij begint te piepen. Dan heb je hem gereset naar de huidige wielen.
Nee de bandenspanningsmeter meet heel anders. Hij meet door de diameter van de wielen in de gaten te houden. Stel 1 band is lek en raakt leger, word de diameter kleinder. Dat resulteert dus dat de band harder gaat draaien. De sensor merkt dat op, en geeft een melding.
Je moet tijdens het rijden op een recht stuk, de bandenspanningsreset knop ingedrukt houden tot hij begint te piepen. Dan heb je hem gereset naar de huidige wielen.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Heb je lang genoeg gedrukt op het knopje bij de pook? Dit moet je wat langer doen om zo het systeem te resetten. Dit systeem werkt met behulp van de ABS sensoren en heb je dus ook geen sensoren in je velgen.Chris5gti schreef:Vandaag heb ik mijn winterbanden erop gezet (banden op de originele 17 inch omgezet) . Naar 1 km rijden gaat opeens het controlle lampje aan wat volgens mij voor de bandenspanning is . Maar de banden zijn gewoon vol en lekken niet .. En er zitten geen sensors in de velgen wat je normaal hebt bij zon controlle systeem . Ik had al eens op dat knopje geduwd bij de schakelpook daar staat het zelfde icoontje op maar dat hielp ook niet . Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik het lampje weer uit krijg ?
Edit: hoeft volgens mij niet tijdens het rijden, lijkt mij niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door Edition30 op 02 nov 2011, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
oh ok dus hij geeft dus gewoon een signaal omdat de omtrek dan groter is geworden meschien door dat dikkere profiel van de winterbanden ??
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
als je deze een tijdje ingehouden heb gaat die niet meer aan omdat die de nieuwe maat dan gemeten heeft
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Dat kan, misschien heeft 1 band meer profiel als de ander. De auto staat nu nog te denken dat hij op zijn zomerwielen rijd, en snapt het allemaal niet meer
.

Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
@ edition 30 nee ik had maar heel effe op het knopje geduwd .. daarvoor zal hij het ook wel nog niet doen . Ik zal morgen dan eens het knopje vast houden .
En ja ik dacht altijd dat dat zo was als je vaker bij renault ziet ( sorry dat ik een gti met een fransoos vergelijk) Die hebben namelijk zon blokje aan het ventiel aan de binnekant zitten dat controleerd dan de spanning .
Wel fijn dat dit met de abs sensoren werkt . Is een stuk minder gevoelig denk ik die sensors gaan vaak kapot .
@golfL Maar het zijn wel 4 nieuwe banden .. dus zou eigenlijk geen verschil in profiel moeten zijn .
En ja ik dacht altijd dat dat zo was als je vaker bij renault ziet ( sorry dat ik een gti met een fransoos vergelijk) Die hebben namelijk zon blokje aan het ventiel aan de binnekant zitten dat controleerd dan de spanning .
Wel fijn dat dit met de abs sensoren werkt . Is een stuk minder gevoelig denk ik die sensors gaan vaak kapot .
@golfL Maar het zijn wel 4 nieuwe banden .. dus zou eigenlijk geen verschil in profiel moeten zijn .
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Alleen de US versies hebben sensoren. De EU versies werken (zoals al genoemd) via de ABS sensoren. Een andere omtrek, weerstand van een wiel t.o.v. de andere wielen wordt herkend en als fout aangegeven. Daarom weet je alleen dat er met minstens 1 wiel iets aan de hand is. Alleen zegt het systeem niet welk wiel.Chris5gti schreef:@ edition 30 nee ik had maar heel effe op het knopje geduwd .. daarvoor zal hij het ook wel nog niet doen . Ik zal morgen dan eens het knopje vast houden .
En ja ik dacht altijd dat dat zo was als je vaker bij renault ziet ( sorry dat ik een gti met een fransoos vergelijk) Die hebben namelijk zon blokje aan het ventiel aan de binnekant zitten dat controleerd dan de spanning .
Wel fijn dat dit met de abs sensoren werkt . Is een stuk minder gevoelig denk ik die sensors gaan vaak kapot .
@golfL Maar het zijn wel 4 nieuwe banden .. dus zou eigenlijk geen verschil in profiel moeten zijn .
Gr. Wehoo.


- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
@wehoo dan hoop ik dat het lampje uit blijft als ik morgen heb gereset .. maar zal toch wel .. zou wel minder zijn als ik verschillende banden heb gekocht 

- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Oh ik heb trouwens wel een velg van links voren naar rechts achter gewisseld omdat die meer onbalans had .. Maar dat zou voor de omtrek dan geen verschil moeten maken lijkt mij want de breedte van de velgen zijn ook het zelfde als ik het goed heb ..
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Systeem werkt vrij nauwkeurig (ervaring). Bandenspanning oké? Reset (inleren nieuwe waarde) d.m.v. knopje indrukken, piepje volgt vrijwel meteen. Je hoeft er inderdaad niet voor te rijden. Na het op spanning brengen van je banden is het aan te bevelen, het systeem te resetten, nieuwe waarden aanleren.
Gr. Wehoo.


- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Ja de banden spanning is rondom op 2,5 bar dus dat is goed .. hopelijk is het morgen goed als ik hem reset heb .. anders moet ik de hele winter met dat vervelende lampje rijden 
of een keer goed hard optrekken en een mm van het profiel af halen dan is het weer het zelfde

of een keer goed hard optrekken en een mm van het profiel af halen dan is het weer het zelfde

- MartijnGTI
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Gewoon morgen even resetten, knopje minimaal 3 seconden indrukken totdat er een piep klinkt. Ik had hetzelfde, maandag winterbanden en velgen eronder en het systeem gaf een foutmelding. Reset en niet weer gehad.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Overigens, een winterband moet 0.2 bar harder dan een zomerband, ik denk dat 2.7 bar bij een 17 inch winterband, iets geschikter is.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Ja daar had ik al een beetje rekening mee gehouden want origineel is de spanning 2,4 .. Maar ik zal morgen als ik een stuk heb gereden zowiezo nog effe de spanning controleren en de wielen na trekken .. is zon rare gewoonte van me sinds ik toen bij me g2 gti eens een wiel bijna los had onder het rijdenRace Eend schreef:Overigens, een winterband moet 0.2 bar harder dan een zomerband, ik denk dat 2.7 bar bij een 17 inch winterband, iets geschikter is.

- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Is geen rare gewoonte hoor, is heel verstandig!
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Race Eend en bij een 16 inch winterband dan ?
En hoeveel in een zomer trim 19 inch ?
En hoeveel in een zomer trim 19 inch ?
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Ik moest er altijd 2,8 in doen bij 19 inch omdat de band vrij plat is . Ligt er ook nog aan als je bijv een bredere velg pakt dan origineel en je pakt de originele 225 breedte van de band ,dan krijg je als resultaat dat de band een beetje getrokken op de velg staat(de wang staat schuin), en des te extremer je dit doet des te hoger de spanning ook moet . Ik had bijv. 9j achter op me golf 4 en dan moet je toch al wat meer spanning er in doen . Als je bijv 20 inch pakt met bijv 235/30/20 dan is de band zo plat dat de velgrand bijna op de grond staat en dan mag je ook wel 2,9 of 3,0 erin doen . Wel moet je bij dat soort maten dan de slijtage in het oog houden, gaat die in de midden te veel afslijten moet er 0,1 uit ...Roman77 schreef:Race Eend en bij een 16 inch winterband dan ?
En hoeveel in een zomer trim 19 inch ?
Bij 16 inch zou ik het antwoord van Race eend effe afwachten dat weet ik nu niet uit me hoofd welke spanning dat is ....
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Oh zoveel ik heb er maar 2.4 inzitten in me 19inch en vind het al een stuiterbak geworden maar ga ze morgen wel ff wat harder zetten dan.Chris5gti schreef:Ik moest er altijd 2,8 in doen bij 19 inch omdat de band vrij plat is . Ligt er ook nog aan als je bijv een bredere velg pakt dan origineel en je pakt de originele 225 breedte van de band ,dan krijg je als resultaat dat de band een beetje getrokken op de velg staat(de wang staat schuin), en des te extremer je dit doet des te hoger de spanning ook moet . Ik had bijv. 9j achter op me golf 4 en dan moet je toch al wat meer spanning er in doen . Als je bijv 20 inch pakt met bijv 235/30/20 dan is de band zo plat dat de velgrand bijna op de grond staat en dan mag je ook wel 2,9 of 3,0 erin doen . Wel moet je bij dat soort maten dan de slijtage in het oog houden, gaat die in de midden te veel afslijten moet er 0,1 uit ...Roman77 schreef:Race Eend en bij een 16 inch winterband dan ?
En hoeveel in een zomer trim 19 inch ?
Bij 16 inch zou ik het antwoord van Race eend effe afwachten dat weet ik nu niet uit me hoofd welke spanning dat is ....
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
je moet maar zo denken de wegen zijn niet overal even goed .. als je met een 225/45 door een kuil rijd heb je meer veerweg van de band dan met een 225/40 of 35 .. des te platter de band word des te minder plaats je hebt met inveren van de band want als je met 2,4 bar door een flinke kuil rijd heb je meschien onbalans al in je velg of een deuk erin in het ergste geval . Als je nu de spanning hoger zet in de band zal de band minder snel doorveren in een kuil zodat je minder snel je velg raakt .
Ik zou er bij een 19 inch zeker 2,7 in doen ( minstens ) beter 2,8
Ik zou er bij een 19 inch zeker 2,7 in doen ( minstens ) beter 2,8
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Mijn 16 inch winterband staat op 2.6-2.7 bar. Mijn 17 inch zomerbanden ook.Roman77 schreef:Race Eend en bij een 16 inch winterband dan ?
En hoeveel in een zomer trim 19 inch ?
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Ik heb vandaag de reset knop effe vastgehouden en na de piep was het lampje idd uit . En ik heb een half uur gereden maar het lampje is niet meer aan gegaan . gelukkig 

Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
Denk dat je piepertje kapot is!


Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: controlle lampje opeens aan , hoe en wat ?
haha
Ik heb voor de zekerheid net ook nog het profiel op me voorbanden effe gelijk gemaakt .Zodat er geen verschil is .. Het is mogelijk om dat met je rechter voet te doen 


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten