Kuhlmittel prufen! Stop!

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Ik kreeg zojuist deze melding na 100 meter rijden. De auto maar meteen terug geparkeerd en een andere auto gepakt.
Is dit grote paniek normaal gesproken of gewoon een geval koelvloeistof bijvullen? Ik heb het nog met geen andere auto eerder meegemaakt dat de koelvloeistof op is eigenlijk..
Het boekje heb ik nog niet in kunnen kijken dus daarom zet ik het maar ff hier neer dan kan ik onderweg eventueel wat regelen.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door Race Eend »

koelvloeistof even bijvullen.

In koudere tijden staat deze wel eens wat lager (koelmiddel is dan kouder). Bij aflevering staat ze tegenwoordig aardig minimaal valt me op (zal wel weer een besparing zijn).

Mocht hij het koelmiddel verbruiken (mag niet is een gesloten systeem), dan moet je ermee naar de dealer.

Hier moet roze G12+ in (kun je wel bij tankstation krijgen).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Neem aan dat dat g12+ gewoon op de verpakking staat dan?
Bedankt zover!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door Verlengsnoer »

Als ik mij niet vergis is G12 "roze" koelvloeistof en is G11 de blauwe...
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Staat inderdaad ook zo in het boekje. Weet goed welke het is maar had nog nooit van g12 gehoord.
Het niveau in het reservoir is zelfs een paar cm onder minimum dus de auto liegt niet!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Neem aan dat dat g12+ gewoon op de verpakking staat dan?
Bedankt zover!
Yep.
En staat ook op de tank van de koelvloeistof.

Afbeelding

Het is wel zaak om na tegaan waarom er minder is en deze melding komt. In een gesloten systeem zou dit niet moeten gebeuren, tenzij er te weinig is gevuld. (kritieke waarde). Indien er een lekkage is, kan die zowel naar binnen (motor) als naar buiten (buitenzijde zichtbaar door rode opgedroogde vloeistofaanslag) zijn. Lekkage naar binnen in de motor kan duiden op een kapotte koppakking. Olie zou in de vloeistof kunnen zitten, evt. zichtbaar in de vloeistoftank. Bij ernstige lekkage naar binnenzijde krijg je witte rook uit je uitlaat.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Waar zit aan de buitenkant normaal gezien de aanslag als hij daar lekt? Want dan zal ik morgen eens zoeken als het droog is. En binnenzijde lekkage is niet echt te herleiden zelf zonder iets uit elkaar te schroeven of wel?
Koppakking stuk, komt dat vaak voor?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Waar zit aan de buitenkant normaal gezien de aanslag als hij daar lekt? Want dan zal ik morgen eens zoeken als het droog is. En binnenzijde lekkage is niet echt te herleiden zelf zonder iets uit elkaar te schroeven of wel?
Koppakking stuk, komt dat vaak voor?
Buitenkant: koelvloeistofslangen, radiateur, kachelradiateur (geeft "vreemde" geur in je interieur).
Binnenkant: olieaanslag/resten in koelvloeistof.

Je merkt het snel, nadat je hebt bijgevuld en het vloeistofpeil staat binnen de kortste keren weer te laag. (motor op temperatuur laten komen, zodat de thermostaat opengaat).

Koppakking vaak stuk? Moeilijk te zeggen. Ik heb het tot 2 maal toe met een Honda Accord gehad (90.000 km en 120.000 km). En met een VW (no GTI) bij 130.000 km. Nee niet vaak dus, maar het kan wel.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

Elsa:

Afbeelding

Afbeelding

Etka:

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Ik heb hem vandaag bijgevult en een stuk gereden. Tot nog toe niks geks te zien en ook geen sporen aan de buitenkant te zien van lekkage oid.
De komende dagen eens kijken wat hij doet en het vloeistofpijl in de gaten houden!
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door GolfL »

Toevallig niet pas bij de garage geweest voor een beurt oid? Wellicht hebben ze daar iets gedaan aan het koelsysteem, waardoor er lucht in is gekomen?

Heb je je oliestok al nagekeken hoe deze eruit ziet? Grijsachtige olie? "drap" ?
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

GolfL schreef: Heb je je oliestok al nagekeken hoe deze eruit ziet? Grijsachtige olie? "drap" ?
Dan doel je op lekkage naar binnen, olie vermengd met koelvloeistof?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door GolfL »

Ja, door een of andere gekke manier. Je kan het wellicht checken om het uit te sluiten ;)
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

Aan de peilstok c.q. olie kun je dat niet zo goed zien. De vloeistof verdampt meteen En je rijdt rond met het Vaticaan achter je, een niet te overzien wit rookgordijn. :lol:
Je ziet het eerder aan olie die in het reservoir komt en drijft. En aan het snel dalen van je vloeistofpeil. Maar dan moet de lekkage wel erg groot zijn. Het kan een sluimerend proces zijn, waarbij je steeds een beetje moet bijvullen en je verder niets merkt. Je koppakking kan wel steeds verder scheuren/lekken.

Zo ernstig is het hier niet, dan was het meteen opgevallen. Gewoon peil in de gaten houden en bij koude motor kijken hoe de vloeistof in het reservoir er uit ziet.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Hij heeft een maand of 2 terug een beurt gehad dus wellicht dat daar wat is gebeurt inderdaad. In het reservoir van de koelvloeistof is niets te zien, die is netjes helder roze. Ook zit het Vaticaan ;) niet achter de auto dus dat is allemaal positief gelukkig!
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 979
Lid geworden op: 16 apr 2011, 22:25
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door Dirk »

oliedop los draaien en als je dan een soort mayo ziet is het ook foute boel :P maar het zal wel meevallen denk ik
Audi A4 1.8 TFSI
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

ZAl ik ook eens naar kijken Willem! Koude of warme motor maakt voor die mayo niet uit?
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

de olie aan de rand van de oliedop is wel wat witachtig op 1 plek, ongeveer een kwart van de rand zeg maar, niet helemaal rond.
Het is gewoon vloeibaar dus dat zal niks speciaals zijn lijkt me?
Aan de pijlstok is niks te zien.
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door GolfL »

Mwah, dit "sludge" is nou niet meteen gevaarlijk. En duid niet gelijk op KVS lekkage.

Dit is te wijten aan korte stukjes rijden + volsyntetische olie. Google maar is op "Sludge vorming"
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:de olie aan de rand van de oliedop is wel wat witachtig op 1 plek, ongeveer een kwart van de rand zeg maar, niet helemaal rond.
Het is gewoon vloeibaar dus dat zal niks speciaals zijn lijkt me?
Aan de pijlstok is niks te zien.
Dat is het mayonaise-achtige spul, sludge genaamd. Ontstaat door een menging van water en olie. Maar heeft niet direct iets ernstigs te betekenen. Bij korte ritten worden er minder hoge temperaturen gehaald, waardoor het water niet helemaal verdampt en zich kan mengen met de olie. Na een lange rit is dit verdwenen door verdamping van het water.
Dit duidt niet meteen op een lekke koppakking. Don't panic. 8-) :lol:
(en meteen al dubbelpost ;) )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door GolfL »

Nou, 2x hetzelfde antwoord. Kan dus niet anders dan dat het waar is :mrgreen:
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

75% van de ritten zijn inderdaad maar kort omdat mijn vriendin het te koUd vind om te fietsen ;)
Zij rijdt er dus dagelijks mee naar werk.
Bedankt weer!!
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door JonasV »

Nou dit is bijna 3 maanden geleden ondertussen maar vandaag weer de melding van het te lage koelvloeistof niveau en er zo'n 500ml bij gegooit zodat hij weer aan het max staat.
Iets is er dus niet helemaal in orde lijkt me?
Het eerste jaar waarin ik de auto had is dit nooit voorgekomen dus ik neem aan dat er ergens iets minimaal lekt over verbruikt.
Waar kan ik nou die zoektocht het beste gaan starten? En hoe schadelijk is het om er zo een tijd mee door te rijden?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Nou dit is bijna 3 maanden geleden ondertussen maar vandaag weer de melding van het te lage koelvloeistof niveau en er zo'n 500ml bij gegooit zodat hij weer aan het max staat.
Iets is er dus niet helemaal in orde lijkt me?
Het eerste jaar waarin ik de auto had is dit nooit voorgekomen dus ik neem aan dat er ergens iets minimaal lekt over verbruikt.
Waar kan ik nou die zoektocht het beste gaan starten? En hoe schadelijk is het om er zo een tijd mee door te rijden?
Lekkage naar de buitenkant laat een roze kleur achter. Lekkage naar de binnenkant kan olie in je koelvloeistofreservoir laten zien. Je kunt je koelsysteem in koude toestand onder druk (laten) zetten. Lekkages aan slangen kunnen dan zichtbaar worden.
Een ernstigere situatie is lekkage naar binnen, waardoor koelvloeistof in je motor komt en zich vermengt met de motorolie.
(sludge binnenkant olievuldop) Lekkage naar binnen kan duiden op een kapotte koppakking. De koelvloeistof verdampt snel en je ziet niet veel. (alleen daling van je peil). Indien de koppakkinglekkage ernstiger wordt (en koelvloeistofpeil snel daalt), merk je dat er witte rook uit je uitlaat komt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansR32
Berichten: 510
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:51
Type auto: Golf mk5 R32
Locatie: Friesland

Re: Kuhlmittel prufen! Stop!

Bericht door HansR32 »

Je moet er dus sowieso even naar laten kijken.
Kan een simpele slang lekkage zijn, maar ook een beginnende lekke kop.
Lekke waterpomp kan trouwens ook nog.
Heb je recentelijk de distributieriem laten vervangen ?

Als je een garage hebt die droog is zou je hem daar kunnen zetten om te
kijken of ie ergens lekt.

Vervelend probleempje, maar niet onoverkomelijk sterkte !!
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten