[Golf 3] Relais 30 ECU

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
mastahoizo

[Golf 3] Relais 30 ECU

Bericht door mastahoizo »

Toen ik mijn GTI kocht was er iets mis met de ontsteking en ik dacht in eerste instantie bougies of de kabels maar deze waren nog splinternieuw net als de verdeelkap. Mijn vermoeden was dat de vorige eigenaar dit ook vervangen heeft maar de oplossing niet kon vinden.
Nou heb ik rondgezocht en het probleem gevonden. Het lag aan relais 30. ECU relais. Ik heb toen een nieuwe gekocht en deze aangesloten alleen toen werkte hij nog steeds niet!!(bleef inhouden en stotteren tussen de 2500 en 3400 rpm) Ik heb toen de relais doorgeschakeld dus hij had eigenlijk geen functie meer. De auto rijd perfect! Echter is het niet de bedoeling dat hij zo blijft rijden want hij staat continu geschakeld en trekt dus continu stroom. Dit heb ik vanochtend ondervonden want mijn accu was leeg.

Nou komt het probleem. Mijn relais 30 hangt los uit me dashboard aan de kabels en zit niet 'geklikt' op mijn zekeringkast. Ik wil mijn relais 30 weer op de goede manier aansluiten alleen de manier waarop heb ik geen idee! Ik kan nergens een schakelschema vinden! Er is een zwarte kabel met aan beide zijden een schoentje alleen die hing 'onaangesloten' in mijn dashboard. Een zijde schuift over een pin van de relais en de andere zijde heb ik geen idee waar deze naar toe zou moeten gaan. Heeft iemand een idee?? Ik ben een beetje ten einde raad namelijk!

Wat mij ook opviel was dat er een rood doosje boven mijn zekeringkast ligt. Deze zit los en voelt best zwaar aan. Ik kan er alleen niet bij nu omdat mijn dashboard ervoor zit maar ik kan hem wel zien. Hij heeft een afmeting van ongeveer 20cm lang, 10cm breed en 3 cm dik.
mastahoizo

Re: [Golf 3] Relais 30 ECU

Ik heb hier voor het idee wat foto's toegevoegd. Wellicht dat het jullie misschien bekend voorkomt.
Zoals te zien hangt relais 30 gewoon los en loopt er een blauwe draad met een zekering ertussen waarvan ik ook zoiets heb van volgens mij zou die origineel niet zo moeten lopen :-P en dan is er dat rode doosje waarvan ik geen idee het wat het is.. Jullie een idee?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Relais 30 is je ECU-relais en zit op de 3e plaats (zie verder overzicht). Maar zoals je al schrijft is je ECU doorverbonden en werkt die dus op continu-stroom. En niet meer via de zekeringskast. Op de foto zie ik ook een extra zekeringhouder op de voorgrond van je zekeringskast. Zie onderstaand schema voor de aansluitingen van een zekeringskast in de Golf MK 3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
mastahoizo

Bedankt wehoo!

Dat rode doosje zou inderdaad mijn ECU kunnen zijn ja. Omdat relais 30 doorgeschakeld is zal ik moeten weten hoe ik het weer zo kan maken dat het via de zekeringkast loopt. Op dit moment is het geheel continu geactiveerd want als de auto lang heeft gestaan dan wordt mijn accu leger. Vanochtend was hij helemaal dood!
Heeft iemand een mogelijke oplossing voor mij? Of wellicht is iemand heel erg bedreven hiermee en weet precies welk draadje waar komt..??
wehoo

Bericht door wehoo »

Ik ben niet helemaal zeker van het artikelnr. van je ecu (motormanagement). Je hebt een 16v en ik kan niet zien of er verschil is tussen de ecu van een 16v en een 8v. Verwacht het niet. Dan is het artikelnummer: 037 906 025 H. Dat moet er dan op staan.
En volgens mij is die ecu niet op die plaats gezet.
T.a.v. de bedrading: is nogal lastig te zien wat er allemaal is veranderd en van de zekeringskast is losgehaald.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
mastahoizo

wehoo schreef:Ik ben niet helemaal zeker van het artikelnr. van je ecu (motormanagement). Je hebt een 16v en ik kan niet zien of er verschil is tussen de ecu van een 16v en een 8v. Verwacht het niet. Dan is het artikelnummer: 037 906 025 H. Dat moet er dan op staan.
En volgens mij is die ecu niet op die plaats gezet.
T.a.v. de bedrading: is nogal lastig te zien wat er allemaal is veranderd en van de zekeringskast is losgehaald.

Afbeelding
Ik zal vanavond even checken wat het artikelnummer is van mijn ecu. Ik heb ook geen idee of er verschil in zit nee. Ja softwarematig wel maar het zal t zelfde ding zijn. Ja ik snap het ook niet want dat rode doosje ligt er ook gewoon los in. Volgens mij is het opgegeven en afgeraffeld en dichtgeschroefd.

Ik zal vanavond ook de zekeringkast loshalen om te kijken of ik het beter kan zien wat er ontbreekt.
Bedankt!
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Las in je andere Topic dat het probleem verholpen is Super!
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”