Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volgden!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volgden!

Bericht door Carbonsteel »

Hoi allemaal,

Sinds vanochtend start mijn rns 510 niet meer op! Althans, ik krijg welcome to volkswagen te zien en dan gaat ie uit en weer aan en weer uit etc. Ik naar de dealer, stond daar een andere 6 gti met..exact hetzelfde probleem! Nu hadden ze geen monteurs voorhanden en de eigenaar van de dealer ( vd Velden) zei dat het hoogstwaarschijnlijk door de kou kwam of anders een software update en maandag terugkomen. Warm rijden was het advies, maar naar 2 uur rijden nog steeds niets. Later op de dag nogbeven gebeld met VW Kamsteeg en Vd Velden en daar zeiden ze dat er nog meer gevallen waren. hoe dan ook, niets doet het, alleen het geluid van de pdc..

Nu lees ik op diverse oudere forums veel over firmware maar ook over vervanging (dat ie dus stuk is)

Ieman ervaring met dit probleem?? En hopelijk een oplossing? Ik wou een reset doen ( accu 10min eraf halen) maar dan krijg ik waarschijnlijk de vraag om een code in te toetsen en die heeft alleen VW Dealer. Erg irritant dat ik dus vrijwel geen keuze heb dan op een werkdag maar vrij te nemen zodat zij m kunnen nakijken. O ja, auto is net buiten garantietermijn..


Bedankt alvast voor jullie hulp!!
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door NICO! »

Ik zal morgen eens kijken, ben vandaag de deur niet uit geweest.
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door wehoo »

Carbonsteel schreef:Hoi allemaal,

Sinds vanochtend start mijn rns 510 niet meer op! Althans, ik krijg welcome to volkswagen te zien en dan gaat ie uit en weer aan en weer uit etc. Ik naar de dealer, stond daar een andere 6 gti met..exact hetzelfde probleem! Nu hadden ze geen monteurs voorhanden en de eigenaar van de dealer ( vd Velden) zei dat het hoogstwaarschijnlijk door de kou kwam of anders een software update en maandag terugkomen. Warm rijden was het advies, maar naar 2 uur rijden nog steeds niets. Later op de dag nogbeven gebeld met VW Kamsteeg en Vd Velden en daar zeiden ze dat er nog meer gevallen waren. hoe dan ook, niets doet het, alleen het geluid van de pdc..

Nu lees ik op diverse oudere forums veel over firmware maar ook over vervanging (dat ie dus stuk is)

Ieman ervaring met dit probleem?? En hopelijk een oplossing? Ik wou een reset doen ( accu 10min eraf halen) maar dan krijg ik waarschijnlijk de vraag om een code in te toetsen en die heeft alleen VW Dealer. Erg irritant dat ik dus vrijwel geen keuze heb dan op een werkdag maar vrij te nemen zodat zij m kunnen nakijken. O ja, auto is net buiten garantietermijn..


Bedankt alvast voor jullie hulp!!
Voor een reset hoef je de accu niet los te koppelen. Op die manier voer je geen reset uit. Een reset krijg je door een bepaalde toetscombinatie in te drukken, zie afbeelding.

Loshalen van de accu heeft geen invloed op de codering van je RNS510. De code wordt ingegeven bij de eerste plaatsing in het voertuig. Dan wordt de RNS510 gekoppeld aan dat voertuig. De 'gekoppelde gegevens' worden in het geheugen van de RNS510 opgeslagen. Ook na een reset blijft dit gehandhaafd. Pas bij het plaatsen van de RNS510 in een ander voertuig, wordt de code gevraagd.

Er doen veel verhalen over de RNS510 de ronde. Ook t.a.v. firmware die wel of niet werkt. Firmware (SWversies) worden door VW (en Continental, als fabrikant) gekoppeld aan de hardwareversies (HW) en apparaatversies (A, B, C, D, E en F) van de RNS510. In de "vrije wereld" en dit is soms/meestal niet de "ideale wereld" worden de verschillende SW-, HW- en apparaatversies door elkaar gebruikt. Soms gaat dit goed, maar als het fout gaat zijn de nadelen uiteraard voor de persoon zelf.

Reset:

Afbeelding

Het kan natuurlijk door de kou komen. Elektronica is daar altijd gevoelig voor. Het feit dat je een welkomstscherm ziet, betekent dat je scherm in ieder geval niet stuk is. Die onderdelen zijn namelijk niet goedkoop. Het kan er eerder op duiden dat de gegevens niet geladen worden van je harde schijf. Probeer maar eens de reset uit te voeren.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door wehoo »

RNS'en moeten ook met deze koude temperaturen werken. Hier is het tussen de -12 en -15 's nachts en 's ochtends start hij gewoon op (afkloppen). Indien van je RNS510 het hiddenmenu is vrijgeschakeld, kun je de bedrijfstemperatuur van de verschillende onderdelen oproepen en zien.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Bedankt voor jullie reacties zover.

@ wehoo; de reset zoals jij m beschreef heb ik gedaan maar bood geen oplossing helaas. Nou is mijn duits niet goed, ik begrijp uit het verhaal dat je de auto niet aan moet hebben staan gedurende 10 minuten?? En die getoonde knopjes kan ik niet allemaal thuisbrengen, kan het zijn dat twee ervan niet op de rns zelf zitten maar op plafond bij de spiegel?

Het gaat overigens over een af fabriek systeem, ik heb er nooit upgrades oid mee uitgevoerd. Doet de dealer dat zelf bij een onderhoudsbeurt (of motorwissel zoals ik die helaas heb moeten meemaken..)?

Ik blijf het vreeemd vinden dat ze zonder er naar tenkijken zeggen dat het waarschijnlijk de kou is. Ik kon het me al niet voorstellen aangezien ik wel steeds startupscherm krijg.

Ik ga straks nog wel paar keer resetten en lukt het niet wat moeten ze dan doen bij de dealer (aangezien ze vaak zelf ook niet weten wat te doen..)
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Ik krijg overigens niet die rode balkmeldingen onder en boven het scherm, enkel welcome to volkswagen.

Zojuist de reset gedaan, het systeem blijft continue opstarten. Zodra hij "uitvalt" en dan weer opstart dan hoor je telkens de cd lader voor korte tijd geluid maken. Alsof hij iets wilt inlezen zeg maar.

Ik hoop echt dat het gefixed kan worden door software update oid zoals de dealer zei ("het komt vast door de kou waardoor ie in zijn beveiliging is gegaan.."). Ik blijf het vreemd verhaal vinden, aan de andere kant stond er hetzelfde moment ook een 6 gti uit 2009 met hetzelfde probleem.

Als iemand van jullie nog wondermiddel heeft dan hoor ik het uiteraard graag! Als ik m vandaag nog aan de praat krijg zou dat top zijn! ( en morgen wellicht onnodig veel tijd besparen)
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Zojuist boodschappen wezen en kwam vd Velden senior tegen (die eerder zei dat het door de kou kwam..) Ik sprak m aan en zei dat warm rijden geen oplossing was, en dat ik morgenochtend wel langs rij. Toen zei hij, dat heeft geen zin want we hebben geen soft of firmware liggen, dit gaat enkel online. Hij moet eerst bellen met Pon blablabla en dit kan best wel een dag in beslag nemen. Dit geloof je toch niet?? Of ben ik nou achterlijk? Bloeddruk is weer gestegen...
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door wehoo »

De genoemde toetsen in het voorbeeld zijn of-of toetsen, afhankelijk van het model RNS510 dat je hebt. De rechtertoets kan een andere afbeelding hebben, vandaar deze keuzes.
Het 10 minuten verhaal is betrekkelijk want het kan ook langer duren, tot zelfs 20 minuten. Maar dit is geen reset, het zet de RNS510 alleen maar uit. En dat ook alleen maar in combinatie met de juiste gateway. (powerdrainproblem).

Reset toetscombinatie:

Afbeelding

Een slechte zaak dat een (grote) VW-dealer geen SW-versie kan bieden en dit eerst moet halen/vragen/checken bij Pon. Ik neem aan dat je de GTI ook daar gekocht hebt en dan is het niet meer dan een kwestie van service. SWupdates gebeuren normaliter niet bij servicebeurten of als er nieuwe SW is. (op de RNS510 wordt 2 jaar garantie gegeven).
Ik zou bijna zeggen: "pluk" de SWversie van het internet (er circuleert genoeg), maar het is natuurlijk sterk afhankelijk van je hardware, welke SW je dan nodig hebt. Om zondermeer met een versie te gaan experimenteren is niet de juiste weg. Let trouwens bij het uitbouwen van de RNS510 (bij je dealer) op de stickers: dan heb je de SW- en HW-versie meteen).
Wat doet ie trouwens met een audiocd (geen mp3)? Blijft de RNS510 dan wegvallen/opstarten?
In dat geval zou ik toch eerder denken aan een HDD probleem.
Indien er een SW-probleem is, meldt je RNS510 dit. Zie de rode balken in het opstartscherm.

Succes, maar raadpleeg eens een andere VW dealer in je omgeving. :idea:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Hoi wehoo, dank opnieuw voor je reactie.

Cd wil die wel lezen maar stopt er dan uiteindelijk mee. Ik heb wel het idee dat iets wilt lezen oid. Hij blijft echter, zodra motor aanstaat of contact aan staat, opstarten en dan met eenzacht plop in de speakers hoor je m weer uitgaan.

Ja inderdaad vreemd van vw zoetermeer, ik ga er ook liever niet naar toe. Ik ga morgenvroeg langs Kamsteeg, daar heb ik m ook gekocht en zij zijn veel meer service gericht heb ik het idee.

Ja dat van dat van internet zou ik graag willen doen maar ben beetje een leek op dat gebied. Stiekem hoop ik dat iemand op dit forum er een had liggen die ik kan gebruiken.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door wehoo »

Carbonsteel schreef:... Ja dat van dat van internet zou ik graag willen doen maar ben beetje een leek op dat gebied. Stiekem hoop ik dat iemand op dit forum er een had liggen die ik kan gebruiken.
Het punt hierbij is je HW versie en RNS510 apparaat.
Zie overzicht:
(link + scroll): http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... cht#p17899

De leveringsdatum van je GTI zegt hier niet voldoende over. Het staat op de sticker van je RNS510.

(mocht je er niet uitkomen met je dealer, is je RNS510 hardwarematig stuk, wil je dealer de RNS510 opsturen, waarbij de kosten voor jou zijn (nogal prijzig): dan is er in Eindhoven een (legaal) adres waar o.a. de RNS510 gerepareerd kan worden.)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door MkVI Nmgn »

Carbonsteel schreef:Hoi wehoo, dank opnieuw voor je reactie.

Cd wil die wel lezen maar stopt er dan uiteindelijk mee. Ik heb wel het idee dat iets wilt lezen oid. Hij blijft echter, zodra motor aanstaat of contact aan staat, opstarten en dan met eenzacht plop in de speakers hoor je m weer uitgaan.

Ja inderdaad vreemd van vw zoetermeer, ik ga er ook liever niet naar toe. Ik ga morgenvroeg langs Kamsteeg, daar heb ik m ook gekocht en zij zijn veel meer service gericht heb ik het idee.

Ja dat van dat van internet zou ik graag willen doen maar ben beetje een leek op dat gebied. Stiekem hoop ik dat iemand op dit forum er een had liggen die ik kan gebruiken.

Wat je nu vertelt met die *Plop* geluid heb ik eerder mee gemaakt,
Had toen de stekker eraf gehaald weer aangesloten was het probleem opgelost en speelde de radio na behoren
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door NICO! »

Mijne deed het gewoon normaal.
Groeten, Nico
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Hoi Tonnie,

Had jij toen ook dat ie telkens opstartte maar niet verder dan het welkomscherm kwam?

En, welke stekker? Accu? Of achter de rns?
Gebruikersavatar
Back@GTI
Berichten: 336
Lid geworden op: 31 jul 2011, 21:12
Type auto: ED35

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Back@GTI »

Die van ons deed het ook gewoon vanmorgen (met -13)

Succes Carbonsteel, en houd ons op de hoogte.
Groeten Michel.


--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik haalde de stekker achter van de Rns510 af plus minus 15min
Daarna deed die het weer.
En kwam wel verder als opstart scherm maar elke keer met muziek luisteren viel die in 1x uit
En ook die *plop*
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Werner
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:53
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Arnhem

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Werner »

Hier ook bij koude starts tussen -5 en -14 geen problemen (tot nog toe) gehad met de RNS510.
Benieuwd wat het is..
BMW 123d BY2010 @ 252pk/475Nm
Golf V GTI BY2007 @ 256pk/399Nm (2009-2012)
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Zojuist bij Kamsteeg geweest, ze hebben m uitgelezen en zeggen dat ie de meest recente software heeft. Van wanneer konden ze niet zeggen. Ze houden de richtlijnen van Pon aan en hebben nu de data naar Pon gemaild. Buiten kwam ik de monteur tegen en die zei alleen dat hij denkt dat ie stuk is en dis vervangen moet worden..

Ik kan het moeilijk bevatten dit. Je kan ze ook niet aansturen om bij wijze van proberen het geheel te resetten naar fw 1200 wat ik veel heb gelezen of de minstens net zo veel besproken recovery cd oid. "nee we houden de richtlijnen van Pon aan". En laat de garantie nou net november verstreken zijn.
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door NICO! »

Dus de reactie bij Van der Velden was ook niet raar, gezien de reactie van Kamsteeg. VdV doet dus precies wat ze moeten doen? Snap dan niet de meteen negatieve reactie van jouw kand naar VdV, terwijl Kamsteeg nu hetzelfde doet en dan is het goed?
Groeten, Nico
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Hoi Nico, bij vdV zeggen ze zonder er maar 1 sec naar te kijken dat het de kou of een software update die nodig is. Daar ben ik dan niet over te spreken.

Voorop, ik ben niet blij met Kamsteeg vanochtend. Mijn verzoek om het apparaat te flashen of andere manier te resetten negeren ze. En je leest toch veel over te snelle beslissingen om het maar te vervangen..

Ben je toevallig een van de zonen van vd Velden? Die heet Nico namelijk..
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Verlengsnoer »

Ik begrijp je reactie wel.

Als je bij een dealer komt en ze niet de tijd nemen om ernaar te kijken en ze niet met een pragmatische oplossing komen dan zou mijn bloeddruk ook stijgen.

Ik blijf erbij dat grote dealers uren fabrieken zijn en gewoon draaien en doen. Dit is dan ook te wijten aan de lease rijders. Ik had hiervoor 5 jaar een lease wagen gereden en heb geen 1 keer gevraagd wat er was of wat ze gedaan hebben. Sleutel inleveren, leen auto mee, na het belletje erheen, krabbeltje zetten en weer richting huis met de leasehok!

Op z'n minst hadden ze de RNS kunnen uitlezen, of zelfs gewoon de software (indien laatste versie) opnieuw erop kunnen zetten. Helpt dit niet dan hebben ze hun best gedaan en kan hij alsnog aangemeld worden ter reparatie.
Carbonsteel
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2012, 22:22
Type auto: Golf VI GTI ABT260

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Carbonsteel »

Precies! Ik ben nu bij VW te Soest en daar doen ze nu een poging m te flashen. Ben erg benieuwd, en dan door naar werk!
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door NICO! »

Carbonsteel schreef:Hoi Nico, bij vdV zeggen ze zonder er maar 1 sec naar te kijken dat het de kou of een software update die nodig is. Daar ben ik dan niet over te spreken.

Voorop, ik ben niet blij met Kamsteeg vanochtend. Mijn verzoek om het apparaat te flashen of andere manier te resetten negeren ze. En je leest toch veel over te snelle beslissingen om het maar te vervangen..

Ben je toevallig een van de zonen van vd Velden? Die heet Nico namelijk..
Geen familie, wel al jaren tevreden klant.
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door GolfL »

Mijn RNS510 werkt nog zonder problemen, start gewoon normaal op etc.

Enige wat er is:
Bij een koude auto is de Text op de MFA+ ontzettent traag bij het zappen tussen de BC opties. Er zit zegmaar een soort van "lag" in de letters/scherm.

Kwestie van koude electronica/display waarschijnlijk. Het is ook weg als het wat warmer is in de auto.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door wehoo »

@Carbonsteel.
Ik ben benieuwd wat men bij die VW dealer onder 'flashen' verstaat. Indien het apparaat opgestuurd moet worden naar de leverancier (Continental in Tsjechië), maak vooraf duidelijke prijsafspraken en spreek over coulance regeling. Zeker als je garantietermijn amper 3 maanden is verlopen.

@GolfL.
Het traag zichtbaar worden van de letters/cijfers in de MFA+ doet zich hier ook voor bij deze extreme kou. Dit hoort bij dit type scherm.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Rns 510 sinds vandaag niet meer werkend en vele die volg

Bericht door Wilcoos »

Als we eens goed de eerste post lezen, van !zaterdag! dan staat er helemaal niets raars in. En is er ook niets VdV te verwijten, zoals je zelf aangeeft heeft iemand daar gezegd wat het misschien kan zijn, MAAR er is geen monteur beschikbaar op zaterdag. Of je dus maandag terug wil komen. Dus die ene seconde om ernaar te kijken had niets uitgemaakt... Hij was immers geen monteur...

Toevallig weet ik dat ze bij VdV zoetermeer een express service hebben, waar je direct geholpen kan worden. (zijn beste service dinges ook nog volgens mij) Ook is dit een van de weinige dealers waar iemand met kennis van VCDS e.d. rond loopt. Vind het dus wel een beetje overdreven. En nee ik ben geen Zoon, heb mijn auto daar niet gekocht, en heb ook geen aandelen ;)
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 117 gasten