DIN meting rollerbank, of anders ?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Edition30
Type auto: Edition 30

Re: DIN meting rollerbank, of anders ?

Bericht door Edition30 »

wehoo schreef:
Edition30 schreef: Ik heb toch gelijk ;)
Dan stopt deze "discussie", vanwege het feit dat er niets meer te discussieren is.
Nee, niet stoppen omdat ik dit zeg. Ik mag toch zeggen, op de dag van de persvrijheid, dat ik gelijk heb. Je mag pas stoppen als ik je heb overtuigd of jij mij.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
theo
Global Moderator
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15

Bericht door theo »

Green Hornet schreef:Heerlijk! Is het al vrijdagmiddag ?!
Dat doen we toch alleen op het Motorforum (met overstekende gieter) :)

Voor de mensen hierboven:
Jullie zijn aan het "stoeien" met het verschil tussen massa en gewicht:

Massa geeft de hoeveelheid materie weer. Hoe groter de massa van een voorwerp, hoe meer de zwaartekracht eraan trekt. Massa wordt gemeten in de eenheid 'kilogram'.

Massa is een grootheid.
Symbool: m.
Standaardeenheid: kilogram (kg).

Gewicht
Het gewicht van een voorwerp is de kracht die dat voorwerp op zijn ondergrond uitoefent. Als het voorwerp in rus is of zich met een constante snelheid voortbeweegt, is het gewicht gelijk aan de zwaartekracht. Als een voorwerp in rust is, dan wordt het op zijn plek gehouden door de tegenwerkende normaalkracht.

Gewicht is een grootheid.
Symbool: F.
Standaardeenheid: Newton (N).

De formule om het gewicht van iets te berekenen:
Afbeelding

Fg: het gewicht in Newton.
m: de massa in kilogram.
g: de valversnelling in m/s2. Op aarde in Nederland ongeveer 9,81 m/s2.

Verschil
In het dagelijks taalgebruik worden de begrippen gewicht en massa door elkaar gebruikt, maar natuurkundig gezien mag dit niet. Het gewicht is het gevolg van de combinatie van massa, zwaartekracht en de aanwezigheid van een ondergrond die dingen tegenhoudt. Gewicht wordt uitgedrukt in Newton, de eenheid van kracht, terwijl massa wordt uitgedrukt in kilogram. Een weegschaal geeft eigenlijk niet de massa aan, maar het gewicht (de kracht die de persoon erop uitoefent), uitgedrukt als de hoeveelheid massa die in stilstand op aarde dat gewicht heeft. Op aarde hebben mensen dezelfde massa als op de maan, maar hun gewicht is anders.
wehoo

Bericht door wehoo »

@Edition30. Op de dag van de persvrijheid mag iedereen zeggen wat hij/zij wil. Hier ook neem ik aan. En ja... je krijgt gelijk.
Theo gaat er nog eens "overheen" om dit te bevestigen. Maar ik denk dat die discussie, waar dit topic niet over ging, wel is afgelopen, omdat nu alles (nogeens) is gezegd.

@theo. Welk motorforum (met overstekende gieter)? Ben nieuwsgierig.

@Green Hornet. Voor vrijdagmiddag is je vraag toch wel beantwoord?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Edition30

Bericht door Edition30 »

Theo,

Voor de goede orde, ik ben er niet mee aan het stoeien (lees mijn tekst maar na). Ben alleen een beetje aan het sparren met Wehoo.

Overigens wordt er in je stukje (ik weet niet waar je het vandaan hebt) gesproken over zwaartekracht. Beter is het, om te spreken van valversnelling (staat er ook in, maar dan wordt er later weer gesproken over zwaartekracht). Einde LOI / NCOI / ENZ

En Theo, daar het morgen vrijdag is, wil ik wel even weten wat er is met die "overstekende gieter" ;)
Laatst gewijzigd door Edition30 op 03 mei 2012, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco

Green Hornet
Type auto: Audi S3 Limousine

Bericht door Green Hornet »

Sorry heren,

Zit weer op het Duitse forum, daar kan ik ze wel verstaan :-) , na de eerste formule ben ik afgehaakt (net zo als op school overigens)

En ja vraag is beantwoord, is netzo als je weegschaal, als je die op -5 kg kalibreert weeg je ook ineens een stuk lichter, of als je net een "grote boodschap" hebt gedaan, of met één hand nog op de wasbak leunt ...

Hoop overigens ergens in 2014 mijn R zo getuned te hebben dat ik ermee naar de maan kan vliegen, volgens mij zijn er hier genoeg geleerden die me van te voren kunnen vertellen hoeveel pk ik daarvoor nodig zou moeten hebben DIN of EWG ....
Audi S3 Limousine JDE Powered 523pk - 615nm
TTE 525R | HGP DSG | LOBA HPFP | Full Milltek Turbo Back Exhaust | Wagner Intercooler | VWR 600 Intake | VWR 6 Piston BBK | Eibach Pro

Golf R DSG 378pk/500nm M.I.A. (16-04-2014)
"Money won't buy you happiness, but it will pay for the search"
theo
Global Moderator

Bericht door theo »

Op het motorforum heeft ooit een topic gestaan waarbij een motorrijder door een buurtbewoner is "gestraf"t voor te hard rijden. Die bewoner gooide een gieter voor zijn klep. Dat is er altijd ingebleven en bij gevaarlijke situaties op filmpjes werd "er zal maar een kind oversteken" veranderd in "er zal maar een gieter oversteken".
Bij ellelange/onzin discussies wordt er (na een onzintopic op vrijdagmiddag jaren geleden) altijd wel gevraagd of het al vrijdag middag is. De volgende pakt alvast de chips en het bier en gaat eens lekker voor zitten.

Ach ja, specifieke forumhumor met een korrel zout die je begrijpt als je wat langer meeloopt op zo'n forum. Kom je er net bij dan snap je er de ballen van en krijg je de vragen zoals jij die stelt. En wat dat weer uitlokt...

[einde erg off topic]

Maar Wehoo,

jouw lijstje had je dus zo moeten schrijven:

Ik maak de berekening in N. (dan is het juist en geef ik je gelijk).
Een persoon heeft een massa van 80 kg op aarde. En heeft daardoor een gewicht van 874 N.
Op de maan heeft diezelfde persoon ook een massa van 80 kg. Maar daar is zijn gewicht 128 N.

@Edition30; wist niet zo snel een politiek correct woord te vinden, vandaar tussen "".
Maar het verhaal is hetzelfde als van jou idd.
Edition30

Bericht door Edition30 »

Green Hornet schreef:Sorry heren,

Zit weer op het Duitse forum, daar kan ik ze wel verstaan :-) , na de eerste formule ben ik afgehaakt (net zo als op school overigens)

En ja vraag is beantwoord, is netzo als je weegschaal, als je die op -5 kg kalibreert weeg je ook ineens een stuk lichter, of als je net een "grote boodschap" hebt gedaan, of met één hand nog op de wasbak leunt ...

Hoop overigens ergens in 2014 mijn R zo getuned te hebben dat ik ermee naar de maan kan vliegen, volgens mij zijn er hier genoeg geleerden die me van te voren kunnen vertellen hoeveel pk ik daarvoor nodig zou moeten hebben DIN of EWG ....
Als je naar de maan wilt met je R, moet je niet denken in pk`s (DIN of EWG), maar in zoveel ton stuwdruk. Auto is hiervoor niet bepalend, maar de hoeveelheid brandstof die je meeneemt in je brandstoftanks. Misschien dat JD die weet, maar raketwetenschap gaat mijn pet te boven. :lol:
Gr. Renco

Green Hornet
Type auto: Audi S3 Limousine

Bericht door Green Hornet »

@ Theo Mijn vraag is beantwoord, refereer alleen aan eerdere opmerkingen ....... misschien verstandig om het hierbij maar te laten voordat het echt vrijdagmiddag is ?
Audi S3 Limousine JDE Powered 523pk - 615nm
TTE 525R | HGP DSG | LOBA HPFP | Full Milltek Turbo Back Exhaust | Wagner Intercooler | VWR 600 Intake | VWR 6 Piston BBK | Eibach Pro

Golf R DSG 378pk/500nm M.I.A. (16-04-2014)
"Money won't buy you happiness, but it will pay for the search"
Edition30

Bericht door Edition30 »

Doe er dan maar snel een slotje op, voordat we straks weer verder gaan met vrijdagmiddag geleuter!

PS Heeft wel vlaai opgeleverd op de volgende meeting van Wehoo! Lijkt mij eigenlijk toch wel een zinvol resultaat :D Nu stop ik!
Gr. Renco

theo
Global Moderator

Bericht door theo »

Voor de goede orde; ik heb geprobeerd korte uitleg te geven wat de gieter en vrijdagmiddag op het MF betekent. Geen aanval richting wie dan ook hier. Als dat zo overkomt excuus.
wehoo

Bericht door wehoo »

Green Hornet schreef:En ja vraag is beantwoord, is netzo als je weegschaal, als je die op -5 kg kalibreert weeg je ook ineens een stuk lichter, of als je net een "grote boodschap" hebt gedaan, of met één hand nog op de wasbak leunt ...
Dat was eigenlijk een bijkomstig verhaal bij het EWG en DIN verhaal. Daar hoor ik overigens niets meer over.
Opper dat maar eens op het Duitse R forum maar zeg niet waar je het van hebt. :lol:
(ik rij MKV en geen R ;) )

@theo. Ooit eens een docent gehad die je de uitkomsten en de berekeningen liet verklaren. Als je dan de berekening en uitkomst goed had, pakte die je op de juiste benaming.
Lees zojuist nog het laatste berichtje van je. Nee.... niets komt over als een aanval. Gewoon leuke inhoudelijke discussie.

@Edition30. Om met vlaai naar Zoetermeer te rijden is niet zinvol voor mij. Als ik al die afstand rij wil ik op een meeting meer dan alleen maar staan en praten. (niet verkeerd bedoeld naar deze meetings.... voordat hier misverstanden over ontstaan).
Mocht de meeting dichterbij zijn een andere inhoud hebben; eventueel Ringrit, die nog "openstaat", mag je me aan de "vlaai-belofte" houden.

(Jammer dat ik bij een aantal forumleden, die ik waarschijnlijk wel eens ontmoet heb, de gezichten vergeten ben. )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
theo
Global Moderator

Bericht door theo »

Nog even terug naar de TS;

Een EWG meting moet als volgt worden uitgevoerd: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 067:NL:PDF
(zie vanaf 5.2 voor de referentiewaarden en berekening correctiefactoren)

Hoe een DIN 70020 meting wordt gecorrigeerd zie je in dit document: http://www.scielo.br/pdf/jbsmse/v25n3/a10v25n3.pdf

(en ook andere meetmethoden).

Tot slot vond ik dit stukje nog op de UK site van dynamometerinfo:
There is more than one correction factor! None are perfect. All are a simplistic compromise. But its the best we have! In my own software, I have a choice of four different ones that are commonly used, and uncorrected for raw data or electric vehicles:

SAE-J1349 the one that seems to work best! And is used by lots of dyno companies as default

DIN 70020 Also popular, and used by people who like bigger numbers! In a lot of conditions it gives figures a few percent higher than the rest.

EEC 80/1269

ISO 1585

Uncorrected

If you choose a run and display a power curve in your own dyno software you can choose from these 5 options to see how it effects the measured power. They are all different, but all are correct! This is where a lot of the "disagreements" about power figures arise!
Voor de duidelijkheid; ik doe geen waardeoordeel over meetmethoden en/of wat hierboven achter de methoden staat geschreven want ik heb er niet genoeg verstand van.

Ik kan wel wat vertellen over mijn ervaringen met mijn motorfietsje.
- Hoe lager de luchtdruk, hoe slechter de motor presteert;
- Hoe lager de temperatuur hoe beter de motor presteert.

Bij de DIN wordt gecorrigeerd naar een luchtdruk van 1.01325 bar en temperatuur van 19.9 C.
Bij de EWG wordt gecorrigeerd naar een luchtdruk van 0.99000 bar en temperatuur van 25.0 C.

Uitgaande van mijn ervaringen en de gehanteerde correctiefactoren lijkt het plausibel dat een DIN meting in de meeste omstandigheden een hogere waarde geeft omdat EWG corrigeert naar "slechtere" atmosferische omstandigheden.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Er is een groot probleem met al die cijfertjes. Ze zijn leuk voor op een verjaardag en verder zeggen ze helemaal geen ene niks!

De vermogensmetingen zijn van zo verschrikkelijk veel factoren afhankelijk. Even ene klein lijstje:
- Merk bank
- Model bank
- Type bank
- Manier van meten (wielen,assen, direct op het vliegwiel)
- Hoe de auto op de bank vast gezet staat.
- Welke versnelling de run is gedaan
- Omgevings temperatuur
- Koeling (van alles, uitlaat inlaattraject, motor, intercooler, radiateur, bak, olie enzovoorts)
- Inlaat temperatuur
- Hoeveelste run het achter elkaar is.
- Enzovoorts enzovoorts

En dan om al het bovenstaande nog vager te maken een correctie factor in welke vorm dan ook!
Golf MK1 GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

Spuugemmer schreef:Er is een groot probleem met al die cijfertjes. Ze zijn leuk voor op een verjaardag en verder zeggen ze helemaal geen ene niks!
How....... dit is de .......

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Chris5gti
Type auto: Golf 5 GTI

Bericht door Chris5gti »

pk / nm gemeten in din of wat dan ook .... snel is als je onder de 10 sec op de 1/4 mile bent 8-)
theo
Global Moderator

Bericht door theo »

Helemaal mee eens hoor. Zoals ik eerder schreef, er is maar 1 manier om er achter te komen wie de snelste is...
wehoo

Bericht door wehoo »

theo schreef:Helemaal mee eens hoor. Zoals ik eerder schreef, er is maar 1 manier om er achter te komen wie de snelste is...
Wie? The driver or the car. (en het gaat maar door........ )

".... and Michael Schumacher says that the best drivers have got a feeling for the car and they can feel this change in the attitude angle of the car and transfer that into the control movements, as the steeringwheel movement or a change of the throttle.
They control the car and it gives them instant feedback."

One of the fastest drivers on the Nürburgring:

Gr. Wehoo.
Afbeelding
Edition30

Bericht door Edition30 »

@Theo
Heb het ook niet als een aanval ervaren hoor (dan had je het wel gehoord), dus non taken ;)

@Wehoo
Als jij niet naar het westen komt, komen wij toch naar jou, of je geeft de vlaai af bij Rob, komt het ook wel goed (niet dat hij het dan opeet, maar meeneemt naar ergens waar ik dan ook ben ;) ).

On topic,
Een rollenbank meting wordt gedaan op basis van het koppel (lelijk woord in dit geval voor draaimoment), op basis hiervan wordt dit vertaald naar pk`s aan de wielen en op basis van het vermogensverlies weer naar pk`s aan de krukas toch?

Wordt er dan rekening gehouden met het type auto en de versnelling dan. Want van krukas via de versnellingsbak, eindoverbrenging en de wielen (inch en banden maat) zijn dat allemaal overbrengingsverhoudingen die het draaimoment beinvloeden (kracht x arm)?
Gr. Renco

wehoo

Bericht door wehoo »

Edition30 schreef: @Wehoo
Als jij niet naar het westen komt, komen wij toch naar jou, of je geeft de vlaai af bij Rob, komt het ook wel goed (niet dat hij het dan opeet, maar meeneemt naar ergens waar ik dan ook ben ;) ).

On topic,
Een rollenbank meting wordt gedaan op basis van het koppel (lelijk woord in dit geval voor draaimoment), op basis hiervan wordt dit vertaald naar pk`s aan de wielen en op basis van het vermogensverlies weer naar pk`s aan de krukas toch?

Wordt er dan rekening gehouden met het type auto en de versnelling dan. Want van krukas via de versnellingsbak, eindoverbrenging en de wielen (inch en banden maat) zijn dat allemaal overbrengingsverhoudingen die het draaimoment beinvloeden (kracht x arm)?
Naar de Rampstad, Rob als koerier? No way, not done. Limbabwe staat bekend om zijn Bourgondische gastvrijheid en de daarbij behorende gezelligheid. Dus verplaatsen en afzakken naar het altijd zonnige zuiden.

Topic's:
Zomaar tunerinfo, terwijl ik dat niet eens ben

And what to think about the promised power and torque ?

First you have to see the unit of the promised gain. Is the increased power in kW , hp, bph, SAE, DIN or EWG, before you can compare. The Torque maybe in Nm (also DIN or EWG) ,in kgm or in Lbft.

* Some tuners give directly the maximum achieved power and torque at a certain Rpm
* Some tuners give only the gain of power and torque, this can be done in different ways :
* Or the tuner gives the difference at the maximum power- and torque points on a certain RPM
* Or the tuner gives you the maximum difference independent of the RPM

So for example, it is possible that a tuning give maybe an extra 10 hp at the point of maximum power, but gives you maybe 15 extra hp in the midrange of rpm. So for the same conversion, one tuner speaks about +10hp and another of +15hp. This is a very important point to know before we choose one or another tuner.

Which type of dyno can I trust ?

First off all, the dyno must be calibrated, to give correct measurements.

A real engine dyno is a normally a correct tool, but You can not take always the engine out to let measure Your power and torque.

A chassis dyno can also do the job, but very important now adays is that for the newer cars You let run it on a 4WD dyno where the 4 wheels turn always at the same speed even if you have a 2WD FWD or RWD car, like on the Superflow SF880E.The reason is that speed is now also a very important entry for the ECU. If the ECU misses the speed signal it goes often in another part of the program than normal and power measurement is not correct.

Even when traction control is disabled and all the fuses are taken out from ABS etc.. , some cars still go in another part of the program and don't give full power. The only way to maybe measure correct on a 2WD dyno or a not 4 wheel driven 4WD dyno, is to go first to the official dealer and let put the dyno mode on the car. If this is not done, the power measurement on this type of dyno's is not correct.

Another point is also that chassis dyno's measure wheel power. Only sophisitcated dyno's have a program to measure correctly transmission losses. If this is done correctly, than wheel power + transmission losses = engine power.

Some tuners add a fix percent to the wheel power to know the engine power. This is not correct, because it differs from car to car. The only way to know the real transmission losses is to measure them in the same gear as the wheel power measurement.

Comparing wheel power from one dyno to another is not possible for the follwing reasons : the transmission losses are influenced by the tyre pressure and how the car is tighten on the dyno. Lower tyre pressure give more losses, a harder tighten car give also more losses. So the only way is to measure exactly the transmission losses each time You want to measure the wheel power again.

@de geleerde tuners en anderen.
Wat houdt de dynomode in en hoe krijgt de dealer (of iemand anders) het voertuig daarin?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Green Hornet schreef:De vraag is ontstaan doordat ik op het Duitse forum mijn resultaten heb gepost 330 pk 445 nm met alleen chip op maat + sportfilter.
Daar zijn er gasten die R's rijden met complete Milltek, Carbonio etc en dit resultaat niet halen. Dus .... ongeloof.

Laat de grafiek dan eens zien ... gedaan ... ohh DIN PK's .... das iets heel anders .......!
Het is vrijdagmiddag.......... (en we gaan nog steeds door). :lol: :lol: :lol:

Het viel toch wel mee met de reacties van de Duitsers? Het is nog een wat minder kritisch forum. Gooi dit balletje maar op, op deze fora:
http://www.golf5gti.com/
http://www.golfvigti.com/
Natuurlijk (veel) meer leden waardoor het er (waarschijnlijk) directer aan toegaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Leuk zo'n forum post, maar op die manier krijg je natuurlijk allemaal huilie huilie als ze 320-325pk doen met dezelfde set, terwijl dat dikke prima is.
Een (vrijwel) nieuwe, niet verkoolde TFSI, doet gewoon meer dan een TFSI die al 50 tot 100k gelopen heeft en al wat carbon opbouw krijgt.

310-315pk haal je altijd, meer dan dat is mooi meegenomen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
wehoo

Bericht door wehoo »

@Green Hornet.
Dit zijn o. a. de tuners die op de Duitse fora worden aangehaald en daar ook actief zijn. De foto's zijn van de Auto Motor Show in Essen, december 2011.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Jongens voor we verdergaan...... Mag ik me knuppel terug? :D

@wehoo of groene hornet :D

Drop even mijn dyno bij die duitsers dan raken ze helemaal in paniek! Uiteraard niet te veel er over zeggen. Je kan hooguit zeggen dat de brandstof voorziening is aangepast.

Afbeelding
Golf MK1 GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

Spuugemmer schreef:@wehoo of groene hornet :D

Drop even mijn dyno bij die duitsers dan raken ze helemaal in paniek! Uiteraard niet te veel er over zeggen. Je kan hooguit zeggen dat de brandstof voorziening is aangepast.
Nou.... nee hoor ga daar niet lopen stangen. Maar ik zal de uitdraai (als ik er dan nog aan denk) meenemen naar de Auto Motor Show te Essen in december 2012. Misschien dat ze hem aan hun stand voor de show ophangen. Moet ik het bedrijfslogo nog veranderen? (als er ABT opstaat, barst de discussie echt los, anders ben je maar de "kaaskop" uit Nederland, die altijd links rijdt en het verkeer ophoudt met zijn sleurhut).

Maar je mag hem daar t.z.t. ook zelf afgeven als je er komt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Renekesgti
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Bericht door Renekesgti »

Haha, waarom niet? Dat is toch echt om je een scheur te lachen... Wie kann dass denn Sein???? aaaaaah... :)
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”