Grote beurt komt eraan!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
V_UnitedGrey
Type auto: MK5 GTI

Grote beurt komt eraan!

Bericht door V_UnitedGrey »

Voor de 1e keer komt de grote beurt eraan, sinds ik de GTI heb.
Maar wat word er nou eigenlijk allemaal bij zo'n grote beurt gedaan?

Ik heb ook veel gelezen over olie, vervangen ze deze ook? Zo ja, waar moet ik dan op letten?
En waarom stapt iedereen van de long life olie af.. heb geen idee wat er nu in zit :oops:

De auto geeft de melding SERVICE IN 1000KM.. das grote beurt toch? :lol:

Weet ook iemand wat je zoal kwijt bent? Normaal gesproken kan mijn pa alles wel doen, maar lijkt me toch verstandig om de auto dealer onderhouden te houden ivm verkoop ooit.
gerben302JD
Type auto: Golf VI GTI

Re: Grote beurt komt eraan!

Bericht door gerben302JD »

Goedemorgen,

Het kan ook de jaarlijkse servicebeurt betekenen.
Bij een beurt vervangen ze meestal wel de olie en filters en word
alles nagekeken op gebreken ed.
De prijs wat ik vorig jaar betaalde was €422,- en dan heb ik het nog
Niet over een grote beurt!

Gr. Gerben
Stage 2 JD 302 Pk / 426 Nm
JimmyGTI

Bericht door JimmyGTI »

gerben302JD schreef:Goedemorgen,

Het kan ook de jaarlijkse servicebeurt betekenen.
Bij een beurt vervangen ze meestal wel de olie en filters en word
alles nagekeken op gebreken ed.
De prijs wat ik vorig jaar betaalde was €422,- en dan heb ik het nog
Niet over een grote beurt!

Gr. Gerben
Sow!! €422 voor een kleine beurt, ik was 160€ kwijt voor en kleine beurt, wel eigen olie leveren. En met olie van de dealer zou het +/- €260 zijn! of is er bij jou meer gebeurt?
Gr Jimmy.

GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
rabies

Bericht door rabies »

Castrol kost je max 100 en een filter een tientje, zoveel arbeidsloon moet een oliewisseltje toch niet kosten...
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
V_UnitedGrey

€422 vind ik wel heeeel veel geld inderdaad!

Zal straks eens even de mapjes bekijken of het een grote of kleine beurt betreft ;)
RobvR
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35

Bericht door RobvR »

De longlife olie past eigenlijk niet goed bij het kleine dichtbevolkte Nederland. In Duitsland rijdt men veel meer lange afstanden. De snelweg kilometers zeg maar. In NL is het vaak kortere stukjes en er langer over doen. De motor en de olie hebben daardoor wat meer te lijden. De interval die er aan de longlife hangt is daardoor voor de gemiddelde NL-GTI TE lang. Daarom gaat men in NL vaak terug naar de normale (goede) olie die op tijd ververst wordt.
Groet RobvR
iroc-dennis
Type auto: Golf VII GTI Perf.

Bericht door iroc-dennis »

422 euro voor een grote beurt bij een vw dealer kan wel eens normaal zijn hoor.
het uurloon bij een dealer ligt al snel rond de 80 a 90 euro ex btw, en dat is geen grap.

buiten het feit om dat er mensen zijn die speciaal de stempel van de vw dealer erin willen hebben,
vind ik het onzin als ik zelf goed kan sleutelen en tevens dus ook een grootte beurt aan mijn eigen auto kan geven om dat door de dealer te laten doen vanwege een Stempel !!

ik weet niet zozeer of het een verkoop bevorderd ( Dealer onderhouden ) ,als liefhebber zijnde word dat al snel herkend door de koper als het hier ook om een liefhebber gaat in de verkopende partij.
als jij bijv alle rekeningen bewaard van alle aangekochte materialen en onderdelen en netjes je ondehouds boekje bijhoud, lijkt er mij verder ook geen probleem te zijn.

je bespaart jezelf wel snel een goeie 200 euro.

laat ik het zo zeggen, ik heb er nooit een auto om laten staan ( dealer onderhouden wel of niet )
je krijgt een goed gevoel bij de koop of niet.

succes met de grote beurt !
gerben302JD

avond,

Heb de rekening nog even opgezocht en sorry het was een iets lager bedrag maar nog geen cadeautje! ;)

Volkswagendealer noemde het vorig jaar een Longlife-servicebeurt!!

zal wel even de gedane werkzaamheden noemen.

oelfilter €15,10
filtereins €19,10
Longlife olie €94,00
plug! €1,68
ruitenspr vloeist €4,00
Grote beurt service €74,66
interval-service €113,64
gerbr.dianose-app+teststrook €6,13
interieurluchtfilter €8,30

klein materiaal €2,10
milieutoeslag €3,67

Totaal €342,38
Btw 19,00% €65,05

eind totaal €407,43 Kassa mag ik effe vange!

Deze maand moet ik voor de grote beurt,+ 2 nieuwe voorbanden maar dat gebeurt daar niet! ;)

Groet Gerben
JonasV
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door JonasV »

Het ligt er ook een beetje aan waar je gaat. Bij de VW dealer weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald voor bijvoorbeeld het uurloon.
Met een splinter nieuwe auto of een lease auto zou ik nog wel naar de dealer gaan maar na een jaar of 5-6 oud zou ik mooi naar een Bosch garage oid gaan.
Daar kom ik tegenwoordig, ze gebruiken dezelfde spullen als bij de VW en schelen een dikke 40 euro per uur aan loon alleen al.
gerben302JD

JonasV schreef:Het ligt er ook een beetje aan waar je gaat. Bij de VW dealer weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald voor bijvoorbeeld het uurloon.
Met een splinter nieuwe auto of een lease auto zou ik nog wel naar de dealer gaan maar na een jaar of 5-6 oud zou ik mooi naar een Bosch garage oid gaan.
Daar kom ik tegenwoordig, ze gebruiken dezelfde spullen als bij de VW en schelen een dikke 40 euro per uur aan loon alleen al.

Ja precies!

Heb de eerste beurt vorig jaar bij de dealer gedaan ook ivm met volkswagenhulp-service.

Ga nu gewoon weer naar mijn vertrouwde monteur toe die ook samen werkt met de volkswagen dealer
Al zijn bestelde materialen en olie en dergelijke komen van de dealer
Alleen zijn arbeidsuren zijn vele malen lager + de kosten van de materialen wat hij in rekening brengt.

Heb hem de rekening ook laten zien vorig jaar, en hij beweerde dat de prijzen voor de beurten allemaal standaard prijzen zijn bij VW
waar je ook naar toe gaat in nederland.

Sorry mannen maar ik had hiervoor een peugeot 207 :D

En was met een servicebeurt ongeveer rond de €150,- kwijt
komt wel bij dat in de gti meer olie moet

Maar het verschil blijft toch te groot

Groet Gerben
V_UnitedGrey

Oohww hihi.. was een service interval beurtje! :oops:
Over 14.000 km hoeft de grote beurt pas

Nja dan breng ik hhem wel gewoon naar de dealer. Volgens mij vervangen ze dan de olie en een interieurfiltertje ofso. Na wat ik gelezen heb ;)

Kzie ook dat deze beurt soms met een kleine onderhoudsbeurt word gecombineerd, weet iemand hoe dat precies zit?

Sorryy allemaal, ik ben nog niet met de beurten e.d.
wehoo

Bericht door wehoo »

V_UnitedGrey schreef:Kzie ook dat deze beurt soms met een kleine onderhoudsbeurt word gecombineerd, weet iemand hoe dat precies zit?
Afhankelijk van hetgeen je kiest: Longlife service (verlengde onderhoudsbeurten) of 'reguliere' jaarlijkse beurten.
(in te (laten) stellen in je boordcomputer).

VW:
Welk onderhoud past bij mij?
Uw Volkswagen-dealer biedt verschillende vormen van onderhoud voor uw Volkswagen. Al dan niet in combinatie met APK of andere werkzaamheden. Uw wensen en rijgedrag bepalen welke vorm van onderhoud het beste is voor uw Volkswagen. En voor uw portemonnee! Rijdt u meer dan 15.000 kilometer per jaar dan is onderhoud volgens verlengde intervallen het voordeligst. Blijft u binnen die 15.000 kilometer dan bent u voordeliger uit met onderhoud volgens vaste intervallen.
Onderhoud volgens vaste intervallen
Bij vaste onderhoudsintervallen ligt het onderhoudsmoment vast op 15.000 kilometer of één jaar. Afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Rijdt u meer dan 15.000 kilometer per jaar dan wisselt u een kleine beurt af met een grote beurt. Als u minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, maar wel behoefte heeft aan jaarlijkse zekerheid, kunt er ook voor kiezen om elk jaar rond dezelfde periode een jaarbeurt te laten uitvoeren.

Onderhoud volgens variabele intervallen
Heeft u een Volkswagen uit 2001* of later dan rijdt u standaard op verlengde onderhoudsintervallen. Op basis van uw rijgedrag bepaalt de boardcomputer het onderhoudsmoment. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar (welke van de twee het eerst bereikt wordt). Afhankelijk van de geconstateerde slijtage worden onderdelen vervangen en vloeistoffen ververst. Zo’n Long Life onderhoudsbeurt is uitgebreider dan de traditionele grote beurt omdat uw auto er opnieuw tot 30.000 kilometer (of twee jaar) tegenaan moet kunnen.

http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rij ... urten.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
V_UnitedGrey

Ik rij ongeveer 15.000 km per jaar.. mijn auto moet nu voor de interval service. Dus dan is mij het beste om gewoon om de 15.000km zo'n interval service te doen dus?

Hoe zit het dan met kleine en grote beurt, wanneer moeten die?
V_UnitedGrey

&als ik de standaard verlengde onderhoudsintervallen hanteer... wanneer komen de interval services dan en de kleine beurt?
wehoo

Bericht door wehoo »

V_UnitedGrey schreef:&als ik de standaard verlengde onderhoudsintervallen hanteer... wanneer komen de interval services dan en de kleine beurt?
Ik heb het nu niet digitaal bij de hand, maar e.e.a. staat in je serviceplan. (boekje met stempels).
Bij >/= 15000km heb je meer aan een vaste serviceinterval. T.a.v. je boordcomputer, die staat, als er niets is veranderd, op longlifeservice. Via vagcom/vcds is dit aan te passen naar vaste serviceinterval. Je krijgt dan uiteraard de servicemelding op een ander tijdstip.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Als je je service interval reset via je boordcomputer (handmatig dus) dan komt hij automatisch op vaste intervallen van 15.000 km of 372 dagen te staan.

Wil je op long life service blijven staan, moet je het door de dealer of eventueel zelf met vcds (als je dat hebt) resetten.
Dan komt de volgende beurt aan de hand van je rijstijl.
Er zitten namelijk een aantal sensoren in je auto die oa de rijstijl registreren en de roetdeeltjes in je olie.
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Waarvan is de "service now" melding afhankelijk:
(zelf even vertalen)

Information zum Longlife-Service

Zur Ermittlung des Wartungsintervalles werden folgende Meßwerte verwendet:

•Öltemperatur
•Motordrehzahl
•Motorlast
•Fahrstrecke
Diese Eingangsgrößen werden mit Kennfeldern abgeglichen, die im Motorsteuergerät abgelegt sind.
Die Kennfelder sind:
•Thermische Ölbelastung (Eingangsgrößen Öltemperatur + Motordrehzahl)
•Rußbelastung des Öls (Eingangsgrößen: Motordrehzahl + Motorlast)
Übrig bleiben 3 Werte (Verschleiß, Ruß, Fahrtstrecke) die jede Sekunde in einem Speicher aufsummiert werden. Ist ein bestimmter Summenwert erreicht, erfolgt die Anzeige Service in...

Zur Wartungintervallverlängerung werden folgende Elemente verwendet:
•Thermogeber für Ölstand
•Geber für Geschwindigkeitsmesser
•Geber für Nadelhub
•Geber für Motordrehzahl
•Motorhaubenkontakt
•Bremsverschleißanzeige
•wartungsfreie Pb-Ca-Batterie

Afbeelding

Weer gevonden (op dit forum):
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ervice+now
Gr. Wehoo.
Afbeelding
V_UnitedGrey

okeee thanks, nu snap ik het :mrgreen:

Of het is elk jaar een kleine beurt/ of je doet het volgens interval serivce.
Hierbij komt de grote beurt nog bij om de 2 jaar of 60.000 km en remmerij.
Duidelijk! :mrgreen: Ik ga volgende week de service interval laten doen bij de dealer en dan laat ik hem hier gewoon op staan.

zo zeg ik het goed toch? :geek:
V_UnitedGrey

Zojuist bij de dealer geweest om een afspraak te maken voor een beurt.

Ik wou het doen via de service interval ( om de 30.000km of 2 jaar ) maar dan MOET hij er 5w30 longlife olie op doen..

Heb onderzocht wat nu goede olie is en heb gekozen voor ''5w40 castrol edge turbo diesel''. Als ik deze olie wil gaan gebruiken dan moet een kleine onderhoudsbeurt worden afgewisseld met een grote beurt, omdat als er geen longlifeolie is gebruikt hij dat moet veranderen in de computer en dan geeft de auto aan dat hij elk jaar of om de 15.000km een beurt moet hebben en om de 30.000 een grote beurt.

Is dit normaal of zeggen ze maar wat? Hoe hebben jullie het geregeld?
wehoo

Bericht door wehoo »

V_UnitedGrey schreef:Zojuist bij de dealer geweest om een afspraak te maken voor een beurt.

Ik wou het doen via de service interval ( om de 30.000km of 2 jaar ) maar dan MOET hij er 5w30 longlife olie op doen..

Heb onderzocht wat nu goede olie is en heb gekozen voor ''5w40 castrol edge turbo diesel''. Als ik deze olie wil gaan gebruiken dan moet een kleine onderhoudsbeurt worden afgewisseld met een grote beurt, omdat als er geen longlifeolie is gebruikt hij dat moet veranderen in de computer en dan geeft de auto aan dat hij elk jaar of om de 15.000km een beurt moet hebben en om de 30.000 een grote beurt.

Is dit normaal of zeggen ze maar wat? Hoe hebben jullie het geregeld?
Ik gebruik zelf 5w30 Castrol olie. En koop hem bij De Kruiberg Olie (http://www.dekruibergolie.com/index.php/?___store=nl ). De GTI is in onderhoud bij de VW dealer en ik mag deze olie (VW specificatie) zelf aanleveren. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. (4,6 liter).
De verandering van codering in de boordcomputer is juist. Zie onderstaand plaatje:

Afbeelding

(QG1 en QG0 of QG2). Dit staat ook vermeld op de sticker in je kofferbak, waar alle afleveringsonderdelen/specificaties staan genoteerd. Standaard staat de GTI op longlifeservice. (QG1)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
V_UnitedGrey

Thnx wehoo!

Ik ga hem om het jaar of 15000km onderhouden. Dus ik ga voor de 5w40 ;)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”