Bi-xenon in een MKV

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Bi-xenon in een MKV

Bericht door GolfL »

Beste,

Pas vroeg ik me af, waar zit nou het verschil tussen de OEM bi-xenon en de "gewone" xenon.

Nu blijkt hier dus geen verschil in de units te zitten (toch?), maar enkel in de software. Dus is het een kwestie van Bi-xenon activeren mbv vcds?
Want wat de lamp dan doet is toch gewoon de lens elektronisch omhoog bewegen, zodat de straal verder komt? En de halogenen blijven dan uit.

De halogenen gaan alleen aan als je de xenon units helemaal uit heb staan. Zie dit filmpje:




Mijn vraag dus, is dit te activeren via vcds?

Gr,

GolfL
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door superdave »

Alle OEM xenon lampen van een MK5 hebben bi-xenon, het kan alleen aan of uitgezet worden met VCDS (VAGCOM)
Bij grootlicht klapt er een plaatje om die dan al het xenon licht doorlaat, hierbij gaan standaard ook de halogeen grootlichten aan.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Edition30 »

Volgens mij is het verhaal achter de Bi-xenon dat dit is gedaan om te voorkomen dat er even geen licht. Xenon is trager bij het schakelen en dus zal bij een normale schakeling het grootlicht uitgaan en de Xenon vertraagd aangaan. Dit mag dus niet en daarom is er Bi-Xenon, het dimlicht blijft dus aan.

PS er komt wel een heleboel licht als je grootlicht gebruikt.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door superdave »

Rens, je hebt de klok horen luiden.... ;)

Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Edition30 »

superdave schreef:Rens, je hebt de klok horen luiden.... ;)

Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
Ja, maar de xenon blijft branden en daar ging het volgens mij om bij de regelgeving.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door wehoo »

superdave schreef:Rens, je hebt de klok horen luiden.... ;)

Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
Bi-Xenon Headlights

The Bi-Xenon headlight is a special version of the xenon headlight and allows a single headlight to generate both high and low beam. When low beam is selected, the light beam is partially shielded by a moving shutter. To switch to high beam, an electromagnet moves the shutter out of the light beam's path.
Bron: volkswagen.co.uk.

Afbeelding

Verschil tussen xenon en bi-xenon

Normale xenon lampen zijn over het algemeen lampen met een normaal reflector glas, bi-xenon lampen hebben daarentegen altijd helder glas en een projector als lens. Het dimlicht wordt bij beide systemen verzorgd door een xenon lamp (D2R bij reflector lampen of D2S bij projector lampen) en het groot licht wordt bij beide systemen verzorgd door een halogeen lamp. De bi-xenon lampen hebben ten opzichte van de normale xenonverlichting een afdekplaat tussen de lens en de reflector van de projector, die plaat wordt naar beneden geklapt wanneer groot licht wordt ingeschakeld. Het brandpunt wordt dus als het ware verlegd, waardoor er nog meer xenonlicht door de projector naar buiten schijnt. Dit licht is dus nog steeds afkomstig van hetzelfde lampje wat ook het dimlicht verzorgd. Hier ontstaat vaak dezelfde fout bij de meeste mensen, aangezien er vaak gedacht wordt dat het om 2 verschillende xenonlampen gaat.

Op de foto kunt u het verschil zien, wij hebben als voorbeeld een H4 lamp genomen, dit is tevens 1 van de meest verkochte lampen. Bij een 'gewone' H4 lamp blijft grootlicht gewoon halogeen, bij bi-xenon heeft u een telescopische lamp. Zodra die dekplaat naar beneden wordt geklapt wordt er overgeschakeld naar grootlicht en verandert de lamp van brandpunt. Bi-xenon is alleen leverbaar voor de volgende fittingen: H4, HB5/9007, HB1/9004 en H13. Mocht u een andere fitting hebben dan de hierboven genoemde, dan dient u 2 x bi-xenon kits te installeren.

Bron: xenon.nl
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door GolfL »

Oftewel, ik heb "gewoon" xenon. Dus ik heb niet de mogelijkheid om het te activeren? Want ik heb geen Bi-xenon pitten.



Offtopic,

Zie btw de MFA in het filmpje, hij heeft een Witte MFA (uit een MKVI?) ipv de rode!)
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door superdave »

Ook dit is helemaal niet van toepassing bij veel originele koplampen.
Telescopic bi-xenon is vooral bij aftermarket xenon, bijvoorbeeld H4.

Bij OEM xenon is het alleen een flap die omklapt of inschuift *ZUCHT*, wie is hier nou de 'xenonspecialist' ;) (grapje)
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door wehoo »

@Superdave.
Wat klopt er dan niet?

The Golf Mark V came with a number of different headlights from the factory, generally a chrome H7 reflector unit for the base models, a black H7 reflector model for GT/GT Sport/GTI and a Bi-Xenon fitted to some GTI and R32 models either optional or standard which was also available on some other models (depending on the country and spec).

Link voor de verschillende modellen:
http://www.my-gti.com/2850/volkswagen-g ... -and-xenon

In o.a. mijn GTI uitvoering:

Afbeelding

Werking:
Dimlicht via gasontlading (D2S) "bulb". Grootlicht (en knippergrootlicht) via gasontlading (D2S) "bulb" met verschuiving van de "shutter" en toevoeging van de binnenste halogeenlampen. In Etka respectievelijk nr. 14 en nr. 13.
Bi-xenon vanwege het feit dat zowel dimlicht als grootlicht ook via gasontlading (D2S) "bulb" gaan.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door wehoo »

GolfL schreef:Zie btw de MFA in het filmpje, hij heeft een Witte MFA (uit een MKVI?) ipv de rode!)
Het lijkt erop alsof dit filmpje, evenals de andere (3) filmpjes van digitalextremes uit een 2010 Jetta komen.
Kijk ook maar bij een ander filmpje van hen naar de airco-knoppen. ;)
digitalextremes on youtube: http://www.youtube.com/user/digitalextr ... YzGZIBVAJY

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Edition30 »

:?: :?: ......... er komt in ieder geval een boel licht uit ........ :roll:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door GolfL »

Maar al met al, is het dus mogelijk om met mijn Xenon-unit het zo te verkrijgen als in het filmpje door middel van VCDS?
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door superdave »

@Wehoo, trust me... ik heb ook nog Audi koplampen los liggen, dus als ik er aan toe kom maak ik even een foto.
De lamp van OEM xenon beweegt niet, er is een klepje dat zorgt voor de lijn op de weg, als die wegklapt (shutter) dan is er een volledige lichtbundel.
Zie hier de willekeurige shutter;




Bewegende lampen (telescopic BiXenon) wordt toegepast bij bijvoorbeeld Aftermarkt H4, die normaal gesproken 1 lamp heeft voor groot en normaal licht.
Hier de aftermarket telescopic:



Begrijpen jullie het nu :mrgreen: ?
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door wehoo »

@Superdave.
Ik weet niet wat ik er nu 'anders' aan moet begrijpen.
In mijn eerste bericht in dit topic haal ik al het volgende aan:

The Bi-Xenon headlight is a special version of the xenon headlight and allows a single headlight to generate both high and low beam. When low beam is selected, the light beam is partially shielded by a moving shutter. To switch to high beam, an electromagnet moves the shutter out of the light beam's path.

In bovenstaande post stond al dat er bij mij OEM Bi-Xenon inzit, zoals aangegeven in de Etka afbeelding. (buitenzijde van de units hebben Bi-xenon, binnenzijde van de units hebben Halogeen lampen.) Bij grootlicht en knippergrootlicht gaat de shutter moven en komt de volle onafgedekte gasontladingslichtbundel. (scrabble).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door superdave »

Ik denk dat je telescopic plaatje voor wat verwarring zorgde. Whatever, we weten nu hoe het zit.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door rabies »

Dit is een oud onderwerp, ik weet het, maar ik zat net een oud topic te lezen op MKV en ik wil nog een bepaalde modificatie indien mogelijk uitvoeren. Bij mijn V is het namelijk zo dat als ik grootlicht inschakel, en geen halogeen aangaat, maar Xenon grootlicht, waar Dave en Wehoo over spraken. Is het mogelijk, op een of andere manier, om de binnenste lampen (die bij mij dus op geen enkele manier aan gaan/kunnen) om te 'bouwen/coderen' naar stadlichten ? Op dit moment funguren de leds onder de lampen als stadlicht, DRL heb ik niet aangeschakeld, mistlampen zijn dus in gebruik als mistlampen. Wat mij mooi lijkt is om de binnenste lampen zodanig te veranderen dat er niet al te fel net licht (in een kleur die ik nog ga bepalen) en te gebruiken als stadlicht, zonder toevoegingen van andere lampen (cfm regels)

Het moet dus niet zoals die amerikanen van MKV forum worden, die zowel xenon grootlicht hebben en die binnenste halogeen..
Afbeelding
Alleen de binnenste halogeen moet branden. Als ik de stekkers uit deze lampen trek geeft mijn boordcomputer ook geen storing, ik denk dus zelf dat ze uitgecodeerd staan.
Als het mogelijk is dit als DRL te coderen zouden ze dus uitgaan zodra ik de verlichtingschakelaar aanzet, en dan zou op stand 1 de leds gaan branden en op 2 de xenon, dat zou mooi zijn.
Ik vraag me ook af of deze verlichting H7 niet te fel is als stadslicht, indien ze bedoeld zijn als grootlicht dan wel, dus ze moeten ook gedimd worden..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 305
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:57
Type auto: Golf 7 GTI TCR
Locatie: N-H

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Raymond »

Ikzelf heb achteraf xenon ingebouwd met org. koplampen, ik heb ook geen xenon grootlicht.
Hiervoor moest een extra kabel aangesloten worden, ik heb dit niet gedaan.
Misschien dat je daarom geen xenon grootlicht heb?
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door rabies »

Ik heb wel xenon grootlicht, maar dat is ook niet de modificatie die ik wil..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Chris5gti »

GolfL schreef:Maar al met al, is het dus mogelijk om met mijn Xenon-unit het zo te verkrijgen als in het filmpje door middel van VCDS?
nee als het goed is moet er een extra kabel voor aangesloten worden op je boordcomputer. En dan idd nog de instelling met vdsc
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Its John »

Ik lees overal ''even draden naar de boordnet' leggen'' dus dan is mijn vraag:

Wat de pinbezetting en op welke stekker moeten deze dan?

Bij mij liggen ze al een geruime tijd in de motoruimte, maar binnenkort moet de accu er even uit.
Dan kunnen ze gelijk naar binnen, maar dan moet ik wel weten waar ze moeten komen op de boordnet.

Iemand een idee?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door staffpride »

Its John schreef:Ik lees overal ''even draden naar de boordnet' leggen'' dus dan is mijn vraag:

Wat de pinbezetting en op welke stekker moeten deze dan?

Bij mij liggen ze al een geruime tijd in de motoruimte, maar binnenkort moet de accu er even uit.
Dan kunnen ze gelijk naar binnen, maar dan moet ik wel weten waar ze moeten komen op de boordnet.

Iemand een idee?
Het is de geel/beige stekker in je module, de pinbezetting weet ik even niet uit mijn hoofd

Als er in je wagen origineel halogeen heeft gezeten zal je je boordnetmodule moeten vervangen, omdat er op jouw module dan geen pinbezetting zit voor de xenon shutters. (stekkers op de module zijn overigens wel hetzelfde)
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Its John »

Vreemd want kan wel de functie aanzetten in VCDS, dan zou die bezetting er toch ook wel opzitten?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door staffpride »

Its John schreef:Vreemd want kan wel de functie aanzetten in VCDS, dan zou die bezetting er toch ook wel opzitten?
Hoeft niet perse, zijn wel meerdere functies die vagcom aangeeft maar je auto niet ondersteund.

Lees ff je art nr van je bordnetmodule uit (module 9 in vagcom), dan kan je zo zien welke je hebt.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Its John
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
Type auto: Tiguan 4-Motion
Locatie: Midden Nederland

Re: Bi-xenon in een MKV

Bericht door Its John »

Bron VWvortex:

The kit from Kufatec had the cables and instructions. I had to connect a cable that says "lights-on" to the A connector of the CECM pin number 2 and i hat to solder it. Then i connect pin 11 from one headlight to connector A pin 5 (should be empty so just plug it in) and then from the other headlight pin 11 to connector D of the CECM pin number 6 (this also is empty). To provide the extra voltage i had to go to SC5 (fuse at the fusebox) and plug a pin there too (and used a 10A mini fuse). I had to connect the ground point at block A of the car (just use a silver screw that is left of the fuse box. Finally i had to connect a can high wire to pin 16 on the gateway (solder it) and a can low on pin number 6 on the gateway. As you know the xenon headlight uses 12 pins (actually 11) and the halogen lights use 10 pins (actually uses just 6), pin number 11 from each headlight connects directly to the CECM. The rest of the pins (4 pins for xenon from each connector, connect to the control module).

Dus als ik het goed lees gaan de 2 draden naar

Stekker A pin 5
Stekker D pin 6

Ga het morgen even proberen als het droog is.
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten