(Golf V) Ruitewisserstress

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Jeanmarc
Type auto: Golf V GTI

(Golf V) Ruitewisserstress

Bericht door Jeanmarc »

Het regent weer flink en ik zit mijzelf weer te ergeren aan het functioneren van mijn regensensor.
Wat is het geval: bij regen zouden de wissers na een harde reset (eigenlijk direct al als intervalfunctie nog aanstaat) moeten starten met wissen.
Wat doen mijn wissers; wachten tot het ruit bijna ondoorzichtig is van de druppels en dan als een gek wissen om het ruit schoon te krijgen.
Verwacht dan niet dat de wissers rustig op de interval gaan wissen, nee, weer wachten tot de ruit vol met druppels is en dan, zelfs af en toe op dubbele snelheid, weer het ruit schoonwissen. :evil:
Na enige tijd bij constante regenval ontdekt de sensor de regelmaat en zal hij overgaan op rustig wissen met interval.
Laat het niet met tussenpozen hard en dan weer zacht regenen; dan wordt het echt een groot probleem voor hem.
Gevolg is dat ik de wissers continue aan het corrigeren ben met de regelschuif bovenop de hendel.

Ik weet dat het heel goed kan functioneren. Op mijn Leon had ik deze functie ook en werkte voorbeeldig.
Maarja, om dit bij dealer destijds in de garantieperiode duidelijk te krijgen is een ander verhaal. Volgens hun functioneert de sensor prima en kan er niets aan geprogrammeerd of ingesteld worden.
Dus berust je op een gegeven moment maar in je lot. :cry:

Misschien, nu op dit fantastische forum, zijn er mensen met dezelfde ervaring en ook een oplossing. (Middels VagCom misschien :?: :?: )
Ik ben benieuwd...
Gr. Marcel
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Re: (Golf V) Ruitewisserstress

Bericht door Wilcoos »

Heb ooit eens (niet vrijwillig) een 307 gereden waar het ook zo slecht gesteld was met de sensor. Daardoor expres niet besteld op de Leon omdat ik het zat was. Nu op de GTI zit het weer en bevalt het eigenlijk wel. Soms wacht de sensor iets te lang met starten vooral bij zachte regen, maar gaat dan niet als een gek wissen.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
wehoo

Bericht door wehoo »

@Jeanmarc.
Als ik mijn rainclosing wil testen en gooi een flesje water op de regensensor gebeurt er niets. 8-)
Sprenkel ik het water op de regensensor, wordt ie actief en sluiten de ramen. :lol:
(een regenbui begint ook met enkele druppels... :D )

VW (Elsa) geeft aan dat de regen/licht-sensor wel te coderen is binnen je boordcomputersysteem. (aanmelden).

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Jeanmarc

Bericht door Jeanmarc »

Ben benieuwd wat er dan aan te coderen is.
Volgens mij is het een gevoeligheidsinstelling die niet helemaal OK is.
De sensor start te traag en stopt te laat.
Wanneer de auto onder de carport sta blijven de wissers nog gewoon enkele seconden op de volle snelheid doorgaan. Lijkt mij ook niet zoals het hoort.

Als dit instelbaar is houd ik mij aanbevolen!!
Gr. Marcel
wehoo

Bericht door wehoo »

Coderen:

STG9 Subsystem:
voorbeeld:
Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%

(bron: Motortalk.de)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Bericht door Wilcoos »

Die is cool! b:d
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Jeanmarc

Bericht door Jeanmarc »

wehoo schreef:Coderen:

STG9 Subsystem:
voorbeeld:
Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%

(bron: Motortalk.de)
Ik maak hieruit op dat een correctiefactor in gevoerd kan worden?? Staat nu op 77%
Gr. Marcel
wehoo

Bericht door wehoo »

Byte 00: Rain Sensor Correction (Infrared Transperency at 880nm)

(Weliswaar Audi, maar komt ook uit het VAG concern).

Link Rosstech: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ght_Sensor

Kijk ook eens hier: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... sor-coding
The general idea of the RLS coding is to match the rain/light sensor to the windshield type.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Ik heb hetzelfde probleem met mijn V GTI gehad en heb de oplossing gevonden toen ik nauwkeurig naar mijn regensensor keek en deze vergeleek met de GTI van een vriend van me, die naast me stond.

Ik zag dat bij mijn regensensor kleine luchtbelletjes/witte onefenheden tussen het glas en de regensensor zaten en dit bij de regensensor op de andere GTI keurig 'één geheel' was. Dus geen lucht/oneffenheden ertussen.
Ik heb hem bij de dealer gebracht (voorkeursselectie garantie) en deze heeft een compleet nieuwe sensor geplaatst.
Waarom het een compleet nieuwe sensor is ipv de oude sensor opnieuw luchtdicht op de ruit te plakken weet ik niet, maar ik zie dat de nieuwe sensor intern (dus kijkende door de voorruit op de sensor) er net iets anders uit ziet. De sensoren die je dan ziet zitten zijn net iets anders qua vorm/locatie. Mogelijk dus een nieuw/nauwkeurig type.
Nu werkt alles weer perfect en wist hij keurig qua interval/snelheid/reactie/etc.

Mogelijk dat dit bij jou ook het probleem is?
wehoo

Bericht door wehoo »

De "pads" voor de regensensor zijn ook los te leveren. Alhoewel ik op het Duitse forum lees dat de dealers dat niet graag doen. Of ze worden compleet met een nieuwe regensensor geleverd. En die zijn vrij prijzig.
Ook is er sprake van dat Carglas ze levert. Maar alleen als je daar een nieuwe ruit laat plaatsen.
In de aftermarket-handel zijn ze wel leverbaar, is alleen de vraag: wat is dan origineel VW? (als al iets origineel VW is).

Afbeelding

Link: http://autoglas-tools.de/

VW geeft t.a.v. het plakken het volgende aan:

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Vandaar dus dat mijn dealer bij mij onder garantie een hele nieuwe plaatste :)
Jeanmarc

Bericht door Jeanmarc »

Garantie is bij mij niet meer van toepassing. Ik had gehoopt op een sw-matige oplossing. Die mogelijkheid is er, zij het beperkt. Mijn "probleem" is nu nog om deze aanpassingen gerealiseerd te krijgen.
Gr. Marcel
Dirk
Type auto: Golf MK5 GTI
Contacteer:

Bericht door Dirk »

een vriend van mij had hier ook veel last van met zijn golf 4 gti, het werkte of niet of heel snel. Auto is vaak terug naar de garage geweest en werd steeds niets gevonden... Toen viel zijn spiegel een keer van zijn ruit en wilde hij laten opplakken. Dat konden zij niet doen en alleen door een ruit vervangen kon de spiegel weer terug geplaatst worden. Dit vond hij zo'n grote kwats dat hij zelf met wat secondelijm zijn spiegel heeft geplakt en toen werkte zijn regensensor ineens weer.... Ik ga ervanuit dat dit niet het geval is bij je, maar je kan er eens naar kijken of je spiegel nog goed vast hangt.
Audi A4 1.8 TFSI
schaef
Type auto: GTI 7 Perfom

Bericht door schaef »

Ook ik heb het idee dat de regensenor van mijn Leon Fr beter werkte en ook de gevoeligheid van de verstelbare knop op de hendel werkte naar mijn idee beter. Nu lijkt het alsof hij altijd op de gevoeligste stand staat.

Is dit na te kijken, of gewoon testen tijdens een regenbui?
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

schaef schreef:Ook ik heb het idee dat de regensenor van mijn Leon Fr beter werkte en ook de gevoeligheid van de verstelbare knop op de hendel werkte naar mijn idee beter. Nu lijkt het alsof hij altijd op de gevoeligste stand staat.

Is dit na te kijken, of gewoon testen tijdens een regenbui?
Zelf testen. Niet tijdens een regenbui, maar door er zelf druppelsgewijs mee aan de slag te gaan. (licht/regensensor).
Ik merk in mijn MKV GTI dat er wel een groot verschil is qua gevoeligheid tussen de verschillende standen van het knopje op de hendel.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
iroc-dennis
Type auto: Golf VII GTI Perf.

Bericht door iroc-dennis »

de vorige eigenaar van mijn vw golf heeft er een sensor van een golf 6 opgeplakt.
deze schijnt beter te reageren en gevoeliger te zijn voor de druppels.

nou dat laatste klopt aardig,want bij de kleinste miezer regen die ik niet eens op mijn ruit kan waarnemen begint de interval al zijn werk te doen.
verder een prima systeem.

misschien iemand die het kan bevestigen dat de 6 een nieuw verbeterde regensensor heeft!
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”