[III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratrod
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:03
Type auto: Golf 3 GTI 2.0 8v
Locatie: Westervoort

[III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door ratrod »

Mijn pas gekochte mk3 GTI heeft het volgende probleem:
Ik ga rijden en na pakweg 60 / 70 Km begint de auto in te houden en als je de auto dan aan de kant zet gaat het stationair toerental van pakweg bijna uitval tot normaal 800 / 1000.
Zet ik de auto uit voor een paar minuten, is er niets meer aan de hand (schijnbaar).
Rijd ik weer pakweg 60 / 70 Km, begint het gehele gezeur opnieuw.
Voor de rest loopt de motor als het zogenoemde naaimachientje.

Ben vanmiddag bij de DAGO in Duiven geweest en er staan geen fouten in het systeem.

Nu weet ik dat er onwijs veel mogelijkheden zijn die dit kunnen veroorzaken als ik het internet mag geloven.
Hoe ga ik nu systematisch te werk om het probleem te vinden.
Ik krijg helaas de vorige eigenaar niet meer te pakken om te weten of hij het ook gehad heeft (ik vermoed van wel)

Als mogelijke oorzaken heb ik al gelezen:
bobine
bougie (kabel)
temperatuursensor (thermoschakelaar??)
klopsensor (weet niet of dat de juiste benaming is)
lambda sonde
luchtmassameter (er zit een openluchtfilter onder de motorkap)
??

Zijn er zaken die snel te controleren zijn op de 1 of andere manier?
Mis ik in het bovenstaande rijtje nog een mogelijke oorzaak?

alvast bedankt voor de hulp.
Black & Red ugly as hell Golf 3 GTI......
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: [III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door Chris5gti »

als de auto inhoud hoor je plofjes of andere dingen die duiden op slechte ontsteking of is het gewoon alsof die afgeremd word terwijl je gas geeft ?
Gebruikersavatar
ratrod
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:03
Type auto: Golf 3 GTI 2.0 8v
Locatie: Westervoort

Re: [III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door ratrod »

het is een beetje 2ledig, het is bij stationair duidelijk aanwezig (de garage noemde het "zagen"), daarbij voel je het door het gas geven heen als je weg rij uit stilstand alsof ie iets inhoud voor ie gaat.
Als er dan eenmaal versnelling in zit gaat het wel, maar bij constante toeren voel je hem een beetje inhouden ("zagen") zou ik zeggen.

de ploffen zijn vnl. bij het gas los laten in hogere toeren. uitrollen naar een stoplicht bijv.

nadeel is dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb kwa goed lopende 8v GTI's
het omschrijven van wat je meemaak valt ook vies tegen, het filmpje op mijn telefoon heeft ook geen toegevoegde waarde, je hoort nl. niets....

Ik kreeg van de garage de opmerking mee, eerst maar eens het gasklephuis te reinigen.
Nu lees ik overal over zaken als opnieuw inleren van de gasklep, kan dat omzeilt worden?
het opnieuw inleren zal moeten gebeuren met software die ik iig niet heb neem ik aan.
Black & Red ugly as hell Golf 3 GTI......
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: [III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door Chris5gti »

Als je een gaskabel hebt is het makkelijk te reinigen . Haal je luchtfilter eraf (moter uitgeschakeld) draai aan het ronde deel waar je gaskabel inhangt zodat je gasklep helemaal open gaat en pak vervolgens een (katoenen)doek met wat remmenreiniger en maak daarmee het gasklephuis en de gasklep goed schoon vooral de rand waar hij afsluit als de klep dicht is . (geen papieren doek gebruiken anders hebt je alle snippers in je inlaat liggen erna )

Maar eigenlijk krijg je daarmee aleen schommelnd toerental bij stationeer .

Dit zagen begrijp ik niet goed wat ermee word bedoeld .. Als je een sport uitlaat hebt is het normaal dat hij ploft als je het gas los laat maar ik bedoelde bij accelereren of hij dan ploft . En bij stationeer zon plofjes .. Golf 3 heeft namelijk een kwaaltje dat altijd de bobines kapot gaan ..
Heb je trouwens de versie nog waar de gewone verdelerkap op zit (meestal rood met 2 klemmen tegenoverelkaar wat je los kunt klikken ) ??

Deze zou je ook kunnen controleren of er niet te veel aanslag op de contacten is , zonodig effe schoon krabben met een schroevendraaier . (als daarmee het probleem verholopen is toch een nieuwe erop zetten ) Ook effe aan de onderkant van de verdeler kijken daar zit een stekker van de Hal gever deze heeft ook nog wel een een los contact als je hiermee rammeld en hij begint raar te doen weet je waar het aan ligt .

En wanneer is de laatste beurt gedaan ? Bougies nog OK??
Gebruikersavatar
ratrod
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:03
Type auto: Golf 3 GTI 2.0 8v
Locatie: Westervoort

Re: [III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door ratrod »

Jep, ik het een gaskabel. Ik had gisteren al even snel gekeken tijdens de regen. Ik moet alleen even wat remmenreiniger halen bij de lokale remmenreiniger boer en contactspray bij de contactspray boer.

Met zagen bedoelde ik / de garage het continu wegzakken en weer oppakken van de toeren.
Bij acceleren ploft ie niet.
Voor wat betreft de bobines, bougies, kabels en verdelerkap, deze zijn als ik het goed onthouden heb uit de rekeningen van de vorige eigenaar nog geen anderhalf jaar oud en zien er zogoed als nieuw uit. (ik check vanavond even het binnenwerk en de Hallgever onder de verdeler)
De bougies checken duurt wat langer, de desbetreffende sleutel heb ik niet bijdehand, koffie met melk bruin was dat toch?

Al met al had ik er gisteren heel vlot last van toen ik tijdens de regen naar huis reed, ritje van nog geen 8 km.
Wagen stilgezet thuis, gegeten, naar de garage en toen tijdens het drogere weer ook minder last.... nu ik me bedenk.
Morgenavond met een maatje toch maar eens de plantenspuit methode toepassen, misschien zijn de kabels of aanverwante zaken niet zo goed als ik denk.

De laatste beurt durf ik eigenlijk niet te zeggen, jong was zelf monteur, maar deed volgens mij niet alles tegelijk.
Dan eens de olie en het filter dan weer wat anders.

In het kader van vocht en warmte onder de motorkap, zou een origineel luchtfilter niet veel beter zijn (al dan niet met een aftermarket filter erin)?

Ik heb trouwens maar meteen een haynes besteld, zijn er meer golf 3 gti technische boekwerken waar ik wat aan zou hebben?
Black & Red ugly as hell Golf 3 GTI......
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: [III] Schommelend toerental na pakweg 70 Km

Bericht door Chris5gti »

ja met de plantenspuit kun je idd wel effe proberen en ik denk als het met vochtig weer (regen ) erger is dan normaal duid het wel op een elektrisch probleem .Wat je ook nog kunt proberen : start je moter , moterkap open en spuit met een bus remmenreiniger (wel graag bij koude moter) op het inlaatspruitstuk en gasklephuis , als hij dan gaat schommelen in de toeren weet je dat hij valse lucht trekt . Ook dat kan het probleem veroorzaken . Maar ik denk toch ergens aan de ontsteking .
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 10 gasten