Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Het officieel: de Volkswagen Golf GTI Edition 35 is aanstaande! Volkswagen brengt deze speciale versie om het 35-jarig jubileum van de Golf GTI te vieren.
Allereerst krijgt de jubileum-GTI extra vermogen. Hij heeft de beschikking over 235 pk, tegenover de 210 pk van de standaard-GTI. Het blijft niet bij alleen extra vermogen, ook bij het in- en exterieur onderscheidt de auto zich. De GTI Edition 35 heeft bijvoorbeeld ander lichtmetaal en er zijn speciale ‘Edition 35’ badges op de zijschermen, de instaplijsten, de hoofdsteunen en de zitting van de stoel.
Volkswagen onthult de Golf GTI Edition 35 op het GTI-treffen bij de Oostenrijkse Wörthersee, dat van 1 tot en met 4 juni plaatsvindt. Het is niet voor het eerst dat Volkswagen een Edition-model van de Golf GTI brengt. Vijf jaar geleden was er de Golf GTI Edition 30 op basis van de Golf VGTI. Die had 230 pk tot z’n beschikking, 30 meer dan de standaard 200 pk om de 30-jubileumjaren luister bij te zetten. Die ‘jubileum-pk’s’ heeft de Edition 35 dus niet, want ditmaal blijft het extra vermogen beperkt tot 25 pk.
In Duitsland kost de Golf GTI Edition 35 30.425 euro. De gewone Golf GTI heeft in Duitsland een vanafprijs van 27.275 euro. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. Wel kan de importeur ons al melden dat er 35 exemplaren naar Nederland komen. Er komen drie lakkleuren beschikbaar in ons land.
Eindelijk de echte onthuld!
Vind hem optisch om eerlijk te zijn weinig anders dan een standaard gti (niet zoals de ed. 30 dat was althans), maar hopelijk zit er onder de motorkap dezelfde verrassing als 5jr geleden (lees: S3/Leon Cupra motor).
BMW 123d BY2010 @ 252pk/475Nm
Golf V GTI BY2007 @ 256pk/399Nm (2009-2012)
Het is tog wel weer een wanna have! zeker omdat het een gelimiteerde oplage is! Vind de velgen wel appart en denk dat als je die golf ook een cm of 4 laat zakken ze echt dik staan! Verders ben ik ook erg benieuwd naar de tuningsmogelijkheden! maar dat zien we in oostenrijk wel waar we hem irl kunnen bewonderen
Extra krachtig en compleet uitgevoerd model ter ere van 35 jaar Golf GTI
VOLKSWAGEN VIERT 35 JAAR GTI MET GOLF EDITION 35
Leusden, 10 mei 2011 – Met de introductie van de Golf GTI Edition 35 brengt Volkswagen een sportief eerbetoon aan ‘de moeder van alle hot hatches’. De Golf GTI Edition 35 levert een vermogen van 173 kW/235 pk en is extra compleet uitgevoerd. Zo is de pookknop in golfbaldesign een duidelijke verwijzing naar de oer-GTI. Helemaal van vandaag zijn Bi-xenonverlichting en LED- dagrijverlichting. Er komen 105 exemplaren van de Golf GTI Edition 35 naar Nederland: 35 van elk van de drie beschikbare lakkleuren.
In plaats van de 210 pk (155 kW) die de reguliere Golf GTI levert, bedraagt het topvermogen van Golf GTI Edition 35 een indrukwekkende 235 pk (173 kW). Het maximale koppel komt uit op 300 Nm (normale Golf GTI: 280 Nm). Daarmee is de Golf GTI Edition 35 goed voor een topsnelheid van 247 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar 6,6 seconden. Het gemiddelde verbruik met handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt 8,1 l/100 km (CO2: 189 g/km). De optionele DSG-transmissie verlaagt dit tot 8,0 l/100 km (CO2: 185 g/km).
Extra sportieve standaarduitrusting
Ook de standaarduitrusting staat in het teken van 35 jaar Golf GTI. Ten opzichte van de toch al compleet uitgeruste Golf GTI beschikt de Edition 35 standaard over de volgende extra’s: Bi-xenon verlichting met LED-dagrijverlichting, 18-inch lichtmetalen velgen, LED-achterlichten (van de Golf R), extra donker getinte achterruit en achterste zijruiten, aangepaste voor- en achterbumper, sideskirts als van de Golf R en zwart gelakte buitenspiegels. Het interieur kenmerkt zich door de decorlijsten (Black Array), de pooknop in golfbaldesign, en veiligheidsgordels en vloermatten met rode biezen. Het ‘35-logo’ komt terug op de voorspatschermen, in de hoofdsteunen van de voorstoelen en op de instaplijsten. Ook een speciale ‘35-sleutelhanger’ hoort tot de exclusieve jubileumuitrusting. De Golf GTI Edition 35 is er in drie klassieke GTI-kleuren: Deepblack pareleffect, Candy White en Tornadorood. In elke kleur bedraagt voor Nederland de oplage 35 exemplaren. De prijs voor de Golf GTI Edition 35 wordt in de aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.
De oer-GTI: populair sinds 1976
In 1976 kwam de Golf GTI op de markt. Volkswagen dacht aanvankelijk dat het bij een gelimiteerd aantal zou blijven. De markt reageerde echter dolenthousiast: de ‘hot hatch’ was geboren. Sinds 1976 is er van elke Golf-generatie ook een GTI-uitvoering geweest. De populariteit van de Golf GTI is vooral toe te schrijven aan de combinatie van hoge prestaties en maximaal gebruiksgemak. De Golf GTI van de eerste generatie is inmiddels een veelgezocht collectors item en de modelauto-uitvoering van die eerste Golf GTI één van de populairste Volkswagen-accessoires. Een Candy-witte Golf I GTI (schaal 1:43) is te koop bij de Volkswagen-dealer voor € 34,95
heb deze ook zien staan in meerdere kleuren en zowel 3 als 5 deurs. Ik vind hem nou niet zo speciaal en zou hem ook niet kopen. Het enige wat ik er leuk aan vond is uiteraard meer vermogen en de stoelen met honingraad bekleding!
Volgens mij heeft de 35 de "gewone" GTi motor. Ik zie nergens iets hierover staan tenminste, ook gezien de meerprijs lijkt mij het sterk. Niet erg, blijft de "30" tenminste iets exclusiever .
Qua vermogen heeft VW er maar een vreemde rekensom van gemaakt. Voor de Ed30 was het 200 + 30 = 230 pk, geen speld tussen te krijgen. Dan had het nu toch 210 + 35 = 245 pk moeten zijn toch? Ook het verschil tussen 210 en 235 is niet zo groot. Benieuwd hoeveel de motor echt levert, want een Ed30 doet ook al gauw 250 pk, althans nu is het alleen een software verhaal natuurlijk.
Is de rode kleur trouwens metalic? Die vind ik wel heel gaaf, jammer dat deze nooit eerder op een GTI is geleverd.
Yes....... However, Volkswagen says the engine is not an upgraded version of the standard GTI's unit but a detuned version of the AWD Golf R's four-pot, adapted for a FWD setup. With 25 more horsepower than the standard GTI and a power-to-weight ratio of 6 kg/hp, the Golf GTI Edition 35 reaches a top speed of 247 km/h (153 mph) and accelerates from 0 to 100 km/h (62 mph) in 6.6 seconds (gains of 7 km/h and 0.3 seconds respectively).
weil es für VW günstiger ist, beim EA113 aus dem Golf R die Leistung zu reduzieren, als den EA888 weiterzuentwickeln
Difference between EA888 and EA113 engines:
Both are 2-litre engines used in VW's Golf and Scirocco models, (as well as by the Audi A3, A4, A5, TT and other VW Group products). The EA888 is the latest of the two engines; it's used in the Golf GTI and develops 210 bhp. The EA113 is used in the Golf R and develops 270 bhp. The EA113 was previously used in the Mk 5 GTI and developed 200 bhp. The EA888 is more fuel efficient, with lower emissions and is apparently easier to build than the EA113. Given that the EA113 had already been tuned for service in the S3, it was easier and cheaper to simply stick this older lump in the R than develop the new EA888.
Tja het is allemaal extreem ingepakt tegenwoordig.
Het zou wel goed nieuws voor het latere tunen zijn lijkt me als er een teruggeschroefd blok in de ed35 ligt!
Is in het begin best wel vaag gelaten door VW, maar het is toch het blok van de S3 (, R, Edition 30,Cupra). JD heeft hem al in de prijslijst staan, € 790,00 en 310 pk.
De meerprijs a € 3.500 voor een 35 valt dus wel mee, want voor dat geld krijg je dus xenon, 18 inch, wat uiterlijke en innerlijke aanapssingen en dan natuurljk de "S3" motor. Half leder wat op de "Ed30" standaard was (en wat hem ook mede speciaal maakt) is dan weer een extra op de "35", dat is dan weer jammer.