Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bouten?
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.
Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)
Ze hebben dus geen bouten gebruikt zoals ECS ze levert, maar gewoon nieuwe originele, bij mijn voertuig behorende rekbouten. Wel hebben ze de twee spacertjes als 'extra' ertussen geplaatst. Uiteraard hebben ze alles op het juiste aantal NM's aangehaald.
En nu het belangrijkste:
Mijn auto rijdt werkelijk gewéldig!!!!
Het 'clunk' geluid is weg, maar dat is niet alles, de auto rijdt in alle opzichten zóóó veel beter. Hij spoort letterlijk en figuurlijk weer aan alle kanten.
Het sturen is veel directer. Als ik over riggeltjes/heuveltjes/oneffenheden rij dan voelt hij veel strakker. Stuurbewegingen kloppen weer. Hij voelt als een kart in de positieve zin!!!
Wat een verschil, BiZaR!
Ik heb het vermoeden dat de laatste maanden het loszitten/de speling van het subframe er langzaam in is geslopen.
Hierdoor is dus geleidelijk aan het rijgedrag van mijn gti slechter geworden, maar dat merk je natuurlijk niet meteen.
Totdat ik de laatste week echt vrijwel continu het 'clunk' geluid ging horen en op onderzoek ben uitgegaan. Echter voor het continue 'clunk' geluid zat er dus al ongetwijfeld speling op mijn subframe.
Die speling (misschien maar een milimeter) heeft dus absoluut invloed gehad op het hele stuur/rijgedrag.
Ik ben zó blij dat het verholpen is. Hopen dat het nu zo blijft.
Ik heb er totaal, incl arbeid, 90,- euro voor betaald, wat ik een net bedrag vindt voor een vag-garage.
Als ik het zelf had gedaan, dan had het aan materiaal een paar tientjes gekost, maar had geen brug en momentsleutel.
Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)
Ze hebben dus geen bouten gebruikt zoals ECS ze levert, maar gewoon nieuwe originele, bij mijn voertuig behorende rekbouten. Wel hebben ze de twee spacertjes als 'extra' ertussen geplaatst. Uiteraard hebben ze alles op het juiste aantal NM's aangehaald.
En nu het belangrijkste:
Mijn auto rijdt werkelijk gewéldig!!!!
Het 'clunk' geluid is weg, maar dat is niet alles, de auto rijdt in alle opzichten zóóó veel beter. Hij spoort letterlijk en figuurlijk weer aan alle kanten.
Het sturen is veel directer. Als ik over riggeltjes/heuveltjes/oneffenheden rij dan voelt hij veel strakker. Stuurbewegingen kloppen weer. Hij voelt als een kart in de positieve zin!!!
Wat een verschil, BiZaR!
Ik heb het vermoeden dat de laatste maanden het loszitten/de speling van het subframe er langzaam in is geslopen.
Hierdoor is dus geleidelijk aan het rijgedrag van mijn gti slechter geworden, maar dat merk je natuurlijk niet meteen.
Totdat ik de laatste week echt vrijwel continu het 'clunk' geluid ging horen en op onderzoek ben uitgegaan. Echter voor het continue 'clunk' geluid zat er dus al ongetwijfeld speling op mijn subframe.
Die speling (misschien maar een milimeter) heeft dus absoluut invloed gehad op het hele stuur/rijgedrag.
Ik ben zó blij dat het verholpen is. Hopen dat het nu zo blijft.
Ik heb er totaal, incl arbeid, 90,- euro voor betaald, wat ik een net bedrag vindt voor een vag-garage.
Als ik het zelf had gedaan, dan had het aan materiaal een paar tientjes gekost, maar had geen brug en momentsleutel.
Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Rij tie nu ook harder met die lambo bouten hahaTimvgti schreef: Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)


Maar ff serieus, super dat het opgelost is

- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Zyl schrau dit zijn inderdaad 2 bouten M6 multitorx of 12-kant torx hoe je ze wilt noemen.Timvgti schreef:Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.
Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)
Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)
-edit-
Mooi dat het geluid weg is, en dat de auto weer strakker rijdt.
misschien wel een leuk klusje voor de zaterdag

Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
- Dumdum_Edition30
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
- Type auto: Golf 7R
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Waar heb je dat laten doen? Zou anders in dezelfde garage gaan, als die daar al ervaring meehebben.Timvgti schreef:Gisteren mijn Golf bij de Seat garage om de hoek gebracht, welke reeds de bouten en de spacers hadden besteld.
Ze hebben de volgende onderdelen vervangen:
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (geen idee wat dit is, twee moeren ofzo???)
Ze hebben dus geen bouten gebruikt zoals ECS ze levert, maar gewoon nieuwe originele, bij mijn voertuig behorende rekbouten. Wel hebben ze de twee spacertjes als 'extra' ertussen geplaatst. Uiteraard hebben ze alles op het juiste aantal NM's aangehaald.
En nu het belangrijkste:
Mijn auto rijdt werkelijk gewéldig!!!!
Het 'clunk' geluid is weg, maar dat is niet alles, de auto rijdt in alle opzichten zóóó veel beter. Hij spoort letterlijk en figuurlijk weer aan alle kanten.
Het sturen is veel directer. Als ik over riggeltjes/heuveltjes/oneffenheden rij dan voelt hij veel strakker. Stuurbewegingen kloppen weer. Hij voelt als een kart in de positieve zin!!!
Wat een verschil, BiZaR!
Ik heb het vermoeden dat de laatste maanden het loszitten/de speling van het subframe er langzaam in is geslopen.
Hierdoor is dus geleidelijk aan het rijgedrag van mijn gti slechter geworden, maar dat merk je natuurlijk niet meteen.
Totdat ik de laatste week echt vrijwel continu het 'clunk' geluid ging horen en op onderzoek ben uitgegaan. Echter voor het continue 'clunk' geluid zat er dus al ongetwijfeld speling op mijn subframe.
Die speling (misschien maar een milimeter) heeft dus absoluut invloed gehad op het hele stuur/rijgedrag.
Ik ben zó blij dat het verholpen is. Hopen dat het nu zo blijft.
Ik heb er totaal, incl arbeid, 90,- euro voor betaald, wat ik een net bedrag vindt voor een vag-garage.
Als ik het zelf had gedaan, dan had het aan materiaal een paar tientjes gekost, maar had geen brug en momentsleutel.
Wie weet wat 2x onderdeeltje 'N10709301' geweest zou kunnen zijn en waarom dit ook vervangen/gebruikt is? (Ik zie het zelf op google alleen terug als een onderdeel/bout/moer op vele type Lamborghini's)

- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
mijn auto schijnt hier ook last van te hebben .. maar bij mij is dit niet met sturen maar als ik snel optrek hoor ik sinds een paar dagen (niet altijd) zon KLAK .. heel raar als ik vervolgens iets sneller achteruit rijdt hoor ik het weer . Net alsof zich iets ''zet'' Ik denk dat ik die schroeven ook maar eens vervang .
@Tim weet je ook wat alleen de schroeven kosten (met die schijfjes erbij) . Denk dat ik ze dan gewoon zelf vervang en de bijbehorende aanhaalmomenten heb ik dan alleen nodig .. Maar die weet Wehoo meschien ?
Vandaag heb ik na het werk de auto effe op de brug gezet en alles na gekeken effe met het bandijzer alle scharnierpunten afgegaan maar nergens zit speling op .. Dus kan alleen maar zoiets als dit zijn lijkt me dan ..
@Tim weet je ook wat alleen de schroeven kosten (met die schijfjes erbij) . Denk dat ik ze dan gewoon zelf vervang en de bijbehorende aanhaalmomenten heb ik dan alleen nodig .. Maar die weet Wehoo meschien ?

Vandaag heb ik na het werk de auto effe op de brug gezet en alles na gekeken effe met het bandijzer alle scharnierpunten afgegaan maar nergens zit speling op .. Dus kan alleen maar zoiets als dit zijn lijkt me dan ..
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
@Chris: heb factuur niet bij me maar bouten kosten nog geen 5 euro per stuk. Allen moeten op 70 Nm + 1/4 slag aangehaald worden.
Bij jou kan het zeer zeker hetzelfde euvel zijn. Maar mogelijk ook de dogmount/motorsteun?!
Ze hebben bij mij ik meen 56 euro aan arbeid gerekend. Totaal 90,- kwijt. Dus rest is onderdelen. Valt dus reuze mee.
Bij jou kan het zeer zeker hetzelfde euvel zijn. Maar mogelijk ook de dogmount/motorsteun?!
Ze hebben bij mij ik meen 56 euro aan arbeid gerekend. Totaal 90,- kwijt. Dus rest is onderdelen. Valt dus reuze mee.
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
@Tim : ok bedankt ! Dat valt idd reuze mee dan vervang ik meteen alle 8 schroeven van het subframe denk ik .. Eens kijken wanneer ik tijd heb om effe bij de dealer langs te gaan .
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Ik heb Martin Schilder Alkmaar benaderd of ze dat voor mij kunnen uitvoeren (voor aankomend weekend
)

VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Specifiek aangegeven welke bouten vervangen moeten worden en eventueel de spacers erbij gevraagd?superdave schreef:Ik heb Martin Schilder Alkmaar benaderd of ze dat voor mij kunnen uitvoeren (voor aankomend weekend)
Ik hoop dat jullie problemen net als bij mij hierna verdwijnen en je er een keurig bizar strakker sturende auto voor terug krijgen!
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Martin Schilder Alkmaar gaat het morgen bij mij uitvoeren. Snellere service bestaat er niet.
Meteen uitlijnen, ben erg benieuwd.
Meteen uitlijnen, ben erg benieuwd.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Uitlijnen hoeft niet als hij het per bout doet!superdave schreef:Martin Schilder Alkmaar gaat het morgen bij mij uitvoeren. Snellere service bestaat er niet.
Meteen uitlijnen, ben erg benieuwd.
Tenzij je sowieso toch een uitlijning nodig had...
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Omdat ze al een keer zijn vervangen, niet goed blijkbaar en niet dezelfde set, even het zekere voor het onzeker liever neem.
Ga hem zo ophalen... kan het aankomende weekend mooi testen
Ga hem zo ophalen... kan het aankomende weekend mooi testen

VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Laat het ons weten!superdave schreef:Omdat ze al een keer zijn vervangen, niet goed blijkbaar en niet dezelfde set, even het zekere voor het onzeker liever neem.
Ga hem zo ophalen... kan het aankomende weekend mooi testen
Je hebt geen weekend nodig hoor, als het goed zit, dan voel je dat nu meteen bij de eerste rit.
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Net te horen gekregen dat er 4 tussen moeten, en er waren er maar 2 beschikbaar.
Dus nog even niet voor mij
Waar zijn bij jou die plaatjes geplaatst?
Dus nog even niet voor mij

Waar zijn bij jou die plaatjes geplaatst?
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Bekijk het ecs filmpje en de foto's ff in dit topic. Dan zie jet het zo.superdave schreef:
Waar zijn bij jou die plaatjes geplaatst?
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Ja maar daar plaatsen ze er toch 2? Martin schilder en jouw dealer plaatsen er 4.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
4 spacers? Nee hoor, ze hebben er twee geplaatst:superdave schreef:Ja maar daar plaatsen ze er toch 2? Martin schilder en jouw dealer plaatsen er 4.
2x 7M3499349A spacers (de VW modificatie spacers zoals ook bij ECS te verkrijgen)
2x N91039802 bouten (bouten in steunplaten, etka nr 33)
2x N10640301bouten (de binnenste bouten van subframe aan achterzijde, etka nr 35)
2x N10528602 bouten (de buitenste bouten van subframe aan voorzijde, etka nr 5)
2x N10709301 'zyl schrau' (dit blijken 2 M6 bouten te zijn)
- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Dat vraag ik me ook af, kun je er niet beter gelijk 4 van die spacers ertussen plaatsen?
of is juist de truuk dat door 2 spacers alles iets schuin staat, waardoor het moeilijke gaat wringen?
of is juist de truuk dat door 2 spacers alles iets schuin staat, waardoor het moeilijke gaat wringen?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Ik weet niet of 4 spacers 'beter' is.
Wel weet ik dat ECS 2 spacers adviseerd (en zelfs enkel maar de twee 'belangrijkste' rekbouten vervangt) en VW ze ook voor dit doel (ook bij de Passat) heeft gemaakt.
Ook weet ik dat bij mij op deze wijze het euvel 100% verholpen is
Dus waarom zou je 'anders/meer' willen?
Wel weet ik dat ECS 2 spacers adviseerd (en zelfs enkel maar de twee 'belangrijkste' rekbouten vervangt) en VW ze ook voor dit doel (ook bij de Passat) heeft gemaakt.
Ook weet ik dat bij mij op deze wijze het euvel 100% verholpen is
Dus waarom zou je 'anders/meer' willen?
- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Het ging meer om de gedachte, je staat al onder je auto de spacers kosten geen vermogen.
Dus waarom dan niet gelijk mee vervangen
Maar in dit geval is het dus gewoon ''Less is More''
Dus waarom dan niet gelijk mee vervangen

Maar in dit geval is het dus gewoon ''Less is More''
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Ik weet 't niet kerel. Als het het subframe persé op alle vier de hoeken even hoog zou moeten liggen, dan zou oa ECS en VW zelf ook wel vier spacers adviseren. Ze adviseren echter twee spacers dus misschien zorgt dat 'iets schuin' (hoewel hoe plat is zo'n spacertje? 0.5mm?) er wel juist voor dat het subframe (in de toekomst) niet meer verschuift en de betreffende bouten niet meer rekken. Zoals fabrieksaf dus klaarblijkelijk wel vaak gebeurt.Its John schreef:Het ging meer om de gedachte, je staat al onder je auto de spacers kosten geen vermogen.
Dus waarom dan niet gelijk mee vervangen![]()
Maar in dit geval is het dus gewoon ''Less is More''
Maar vier spacertjes zal ook vast werken.
Géén spacers waarschijnlijk ook.
Het belangrijkste zijn de nieuwe bouten die weer correct zijn aangehaald denk ik.
De spacertjes zullen meer zijn om het geheel een iets andere 'positie' te geven.
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
@Superdave: is het al gelukt? Of bestellen ze er eerst 2 spacers bij en gaan ze er dus vier tussen zetten? (wat mij dus niet nodig lijkt)
Er is nl zelfs een terugroepactie/technisch bulletin van VW over de spacers, zie de drie afbeeldingen/pfs's in oa dit topic: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -the-clock
Allen gebruiken 2 spacertjes en het werkt!
Er is nl zelfs een terugroepactie/technisch bulletin van VW over de spacers, zie de drie afbeeldingen/pfs's in oa dit topic: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -the-clock
Allen gebruiken 2 spacertjes en het werkt!
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
Als je spacers plaatst moet je ook nieuwe bouten plaatsen anders heeft het totaal geen zin zijn niet voor niets rek boutenTimvgti schreef:@Superdave: is het al gelukt? Of bestellen ze er eerst 2 spacers bij en gaan ze er dus vier tussen zetten? (wat mij dus niet nodig lijkt)
Er is nl zelfs een terugroepactie/technisch bulletin van VW over de spacers, zie de drie afbeeldingen/pfs's in oa dit topic: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -the-clock
Allen gebruiken 2 spacertjes en het werkt!
Als je ze 2e plaats heb je kans dat ze breken.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou
@Tonnie: dat wist Superdave al. Hij laat het maken bij garage Martin Schilder en die hadden alle, door mij in dit topic vermeldde bouten en 2 spacers besteld. Maar dachten later dat er 4 spacers tussen zouden moeten. Dus hebben ze het subframe kraakje van Superdave nog niet gefixed.
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten