Ervaringen met actieve subwoofer onder stoel?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Timvgti

Ervaringen met actieve subwoofer onder stoel?

Bericht door Timvgti »

Al geruime tijd wil ik een subwoofertje om de lage tonen wat aan te vullen.
Ik heb een RNS 510 met het passieve 10 speaker systeem (in voorste deuren 3 speakers per kant, in achterdeuren 2 speakers per kant, was dit standaard of is dit al een 'uitgebreider' systeem in de mk5 gti?)
Ik heb op dit moment (nog) geen behoefte om de standaard speakers te upgraden. Hoewel ik ergens wel graag een Focal of Audiosystem X-ion 200 pasklaar setje in de voordeuren wil, al dan niet versterkt aangestuurd. In vorige auto's ook Focal gehad en beviel bijzonder goed...

Ik wil beginnen met de uitbreiding van een subwoofer op het standaard systeem.
In Nederland zijn pasklare woofertjes/behuizingen voor in de achterbak (aan de zijkant) erg moeilijk te krijgen/erg duur.
Een bak maken in de vloer/reservewiel zie ik niet zo zitten en zodoende ben ik geïnteresseerd geraakt in de actieve woofertjes die onder de stoel(en) passen.

Er zijn tal van platte actieve subwoofers te koop, van goedkopere merken als Excalibur (X700.1USR) tot aan Focal(ibus 20).
Mijn vragen zijn:

- Wie heeft hier ervaring mee?
- Plaats je deze onder de bestuurders of de bijrijdersstoel?
(ik heb lederen stoelen welke niet electrisch verstelbaar zijn, behalve dan de lendesteunen. Ik heb geen extra opberglades onder de stoelen, ik heb geen carkit modules onder de passagiersstoel)
- Hoeveel plek / welke subwoofers passen?
- Hoe aan te sluiten op de rns 510? Liefst via high-input (dus een actieve woofer voorzien van high input)? Of rca/low input en dan daarvoor een high-low converter plaatsen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Timvgti

Re: Ervaringen met actieve subwoofer onder stoel?

Bericht door Timvgti »

Lijkt mij dat het aan de voorzijde van de opstaande rand kan, maar eventueel ook aan de achterzijde (zijde van matjes passagiers achterin), zie foto. Redelijk wat ruimte... (in dit geval met versterkers, maar ik ben dus benieuwd of een actieve platte woofer past en wat de ervaringen zijn):

Afbeelding
GTI-mkVII
Type auto: Golf GTI DSG VII pp

Bericht door GTI-mkVII »

Ik heb deze al een tijdje, dan wel in de kofferbak tegen rugleuning en ben er zeer tevreden over :D

Afbeelding

Crunch GP800 ACTIVE Subwoofer system

GP800 NEW
100 Watt RMS, 200 Watt max.
20cm Active-Subwoofer
LP 40-150 Hz, Subsonic 15-40 Hz
Phase Shift 0°/180°, Bass-EQ 0-12dB
Cinch Line Inputs, High Level Inputs
Bass Remote, 252x73x354mm
VW Golf GTI DSG MKVII :mrgreen:
Voorheen :
Passat B7 1.4 TSI DSG Variant
VW Golf GTI DSG MKV :mrgreen:
Saab Aero 9.5
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Bericht door GolfL »

Ik ben hier ook zeer geinteresseerd in, want ik mis "net" dat kleine beetje bass. Mijn bedoeling was ook om het onder de stoelen te monteren.

Zelf heb ik ook een paar vragen, als ik die ook hier mag stellen:

-Zijn de subwoofers al voorzien van een ingebouwde versterker? dus + en - er naartoe en de Remote, en audio signaal van de RNS en klaar?
-Hoe zit het met de bass regeling. Je kan niet op de RNS een HPF aanzetten zodat hij de bass niet/minder naar de deurspeakers stuurt toch? Blijven de speakers dan niet kraken zodra je het geluid opschroeft?

@GTI-mkv, hoe is het geluid nu? Trilt je binnenspiegel/ ramen echt, of valt dit reuze mee.
Laatst gewijzigd door GolfL op 22 jul 2012, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
GTI-mkVII
Type auto: Golf GTI DSG VII pp

Bericht door GTI-mkVII »

Ben eigenlijk zeer tevreden, wilde ook niet zo'n boem boem geluid, maar meer aanvulling op de 10 speakers waar weinig laag in zit. Vind het echt een super verbetering.
Zit een afstandsbediening bij, is bij mij gemonteerd onder dashboard, zodat je altijd tijdens het rijden de bijdrage van de subwoofer kunt wijzigen, per nummer verschilt de behoefte wel is. Maar als je um voluit draait dat trilt inderdaad alles :-)
Deze heeft ook ingebouwde versterker. Standaard speakers kraken niet hoor, doen ze normaal toch ook niet ?
VW Golf GTI DSG MKVII :mrgreen:
Voorheen :
Passat B7 1.4 TSI DSG Variant
VW Golf GTI DSG MKV :mrgreen:
Saab Aero 9.5
GolfL

Bericht door GolfL »

Kraken van de speakers is een groot woord inderdaad. Het is meer vervormen van het geluid als je de muziek harder zet. Dit komt natuurlijk omdat de speakers de bass dan niet aankan.

De bass die ik wil hoeft geen prijzen te winnen bij een decibelmeting. Maar ik wil het wel zodoende hebben dat ik het wel voel zegmaar. Ik zou het eigenlijk is een keer moeten horen hoe zo een "stoelsubwoofer" klinkt.

Renekesgti
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Bericht door Renekesgti »

@Wehoo, dat is wel een uitkomst! Ik zie wel staan dat er een remote opzit, maar niet op het plaatje. Enig idee?
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Alvast bedankt voor alle reacties.
Met mijn rns 510 zal ik id een high-los converter ertussen moeten gaan hangen op de quad-lock.
Zodoende creëer ik een rca uitgang, welke nodig is voor de actieve (onder de voorstoel) subwoofer. Dit is beter dan te gaan voor een high-input op de actieve sub (sommige actieve subs hebben deze aansluiting, maar schijnt qua signaal/geluid minder te zijn).

Ik ga vandaag eens de ruimte opmeten onder de stoelen. Dan kunnen we verder kijken welke actieve subjes passen.
Ik zoek sowieso eentje met een remote om de bass te regelen zoals in het voorbeeld van GTI-mkv.

De high low converter die wehoo linkt lijkt me prachtig! Gelijk een remote signaal erbij en plug and play. Deze laat alle speakers ook nog gewoon werken? Dus hij tapt het signaal
gewoon af van bijv de rechter achterspeaker/signaal draden?
Zie alleen dat vele pinnen in die quadlock niet bezet zijn en lees dat zaken als stuurwielbediening mogelijk niet werken met bovenstaande quadlock rca oplossing. Ook zie ik op de foto geen rca draadje erbij?
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Ok zojuist alle maten opgemeten. Als volgt:
B x D x H in centimeters

Bestuurderszijde voor de rand:
29,5 x 20 x 7,5

Bestuurderszijde achter de rand:
39 x 16 x 7,5

Bijrijderszijde voor de rand:
23 x 23 x 7,5

Bijrijderszijde achter de rand:
34 x 16 x 7,5

Bestuurderszijde maakt dus meeste kans.
Nu kijken welke actieve subwoofer past!
GolfL

Bericht door GolfL »

Heb jij al een voorkeur tot een van de subs Tim?

Ben al een tijdje aan rondkijken op het internet. Wat ik vind ik dat de meningen sterk verdeelt zijn. De een zegt dat het goed geluid geeft, de ander draait zijn hand er niet voor om. Ook lopen de prijzen flink uiteen inderdaad, van 100 euro tot wel 350 euro.

Eigenlijk moet ik het eerst is horen hoe het klinkt.

Timvgti

Bericht door Timvgti »

Ik heb zelf al vaker modellen zoals die van pioneer gehoord. Klinken echt keurig.
Vullen gewoon aan wat bij een standaard systeem mist en gaan dieper/strakker dan verwacht.
Je zal er echter nooit db (decibel) wedstrijden mee winnen. :D
Zie het als een actieve subwoofer van een gemiddelde home cinema set.
In die categorie moetje het zien.
Die presteren ook vaak erg keurig maar tippen nooit aan grote vloerstaande luidsprekers.
Een zelfbouw mfd kist, uitgemeten en al, met de juiste losse versterker en 10 of 12" kwaliteitswoofer zal ongetwijfeld dieper en gecontroleerder spelen..
Maar dat zoek en verwacht ik niet. De standaard 10 speakers ga ik nu (nog) nml niet versterkt aansturen/vervangen voor betere compo-sets.

Golfl: ik heb nog geen keus gemaakt. Ze lijken allemaal te groot tot nu toe. Mijn bovenstaande maten zijn 'veilige' maten. Dus kan mogelijk nog net wat groter. Zal een kartonnetje/doosje uitknippen en onder vestuurdersstoel passen om de echte max maten te weten te komen.
GolfL

Bericht door GolfL »

Sprak een kennis van mij en die heeft een Audi A4 gehad. Hij had de kenwood onder zijn stoel, en hij was er heel tevreden over zei die.

Ik ben opzich geinteresseerd in de Helix DB 8A. Vooral omdat dit pakket mij wel aantrekkelijk lijkt : http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... bgroep=354

Timvgti

Bericht door Timvgti »

@Golfl: die hertz set lijkt met niet echt te kloppen voor een golf v.
Ik heb een 5 deurs met 10 speaker. In voordeuren zit standaard een 3-weg composet met 20 cm slaglaag, 12 cm mid en 25 mm tweeter.
Achterdeuren zit een 2-weg composet. Maten weet ik niet zeker maar ik meen een 16.5cm en een 25mm tweeter.
Ook zijn de afmetingen van die sub te groot: (H x B x D) 85 x 265 x 250 mm
Its John
Type auto: Tiguan 4-Motion

Bericht door Its John »

Kraken van de speakers hoef niet te betekenen dat de speakers zwak zijn, 9 van de 10 keer ligt het gewoon aan de radio, bekabeling, etc.
plaatsen van een zwaardere composet zal niet veel uitmaken, tenzij je het versterkt gaat spelen dan heb je ook bijna geen sub meer nodig.

Had voorheen ook de Audio System X-ion 200 onversterkt spelen draaide wel iets beter, nu versterkt met dikkere kabels en je weet niet wat je hoort :D
heb specifiek voor AS gekozen omdat alle cross-over filter gesteld staan op het type auto, als je een "universeel" setje pakt heb je weer zoveel mogelijkheden
het de cross-over filter in te stellen, en voor je dat heb afgesteld :roll:

Trouwens de sub onder de stoel heeft dat niet belemmering op het klank van het geluid? omdat ze normaal achter in de kofferruimte zitten.
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
wehoo

Bericht door wehoo »

Its John schreef:Trouwens de sub onder de stoel heeft dat niet belemmering op het klank van het geluid? omdat ze normaal achter in de kofferruimte zitten.
Vergelijk het maar door een kussen op een speaker te leggen; dit dempt. De trillings(geluids-)golven moeten "weg" kunnen.
Als er maar genoeg ruimte boven de speaker over blijft. Een subwoofer, lage tonenspeaker is richtingongevoelig.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
GolfL

Bericht door GolfL »

Vandaag de mogelijkheid gehad om de Excalibur en de Crunch GP800 in het echt te beluisteren.
Welliswaar in een winkel op een toonbank(oftewel in de auto zal het iets beter klinken). Maar het is niet wat ik er van had verwacht, ik merkte eigenlijk zeer weinig van de bass.

Hij heeft mij daarna een 8" subwoofer laten luisteren met een losse versterker(en grotere kist). Dit speelde al veel beter, en is veel meer wat ik van mijn "bass" eis. Ik denk dat ik het nu anders doe:
-versterker onder de stoel
-subwoofer verzinken in mijn achterbak (aangezien deze toch al verhoogd is en van MDF)

Misschien dat ik nog iets anders vind, maar ik ga een beetje rondkijken. Haast heeft het allemaal niet, het is meer een gadget ;)

Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”