Gaat dit werken? (Subwoofer inbouwen)

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Gaat dit werken? (Subwoofer inbouwen)

Bericht door GolfL »

Beste mensen,

Ik wil graag een subwoofer in mijn auto hebben. Het geluid is niet erg naar mijn zin. Heb eerst gekeken naar een actieve subwoofer voor onder de stoel, een kant en klare. Maar dit heb ik beluisterd en valt niet in mijn wensen...

Nu wil ik dus gaan voor een losse 8" subwoofer(ivm inbouwruimte) met een versterker. De keuze van woofer is gevallen op:

Kicker: http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... bgroep=120
Rockford: http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... bgroep=120

Versterker ben ik nog aan het zoeken.

De achterbak is voorzien van een ophoging ivm airride. Hierop zit een 12mm MDF plaat, en alles is geisoleerd ivm geluid van compressor te verminderen. 1 zijkant is open, en een 80x80mm ventilator blaast hier lucht naar de compressor(koeling). Zoals de situatie er nu uit ziet lijkt het op een gepoorte kist (toch).

Qua inbouwen heb ik het al bekeken, de sub past er gewoon in, ook qua diepte/diameter.

Mijn vraag dus:
Gaat het werken om een sub in de achterbakophoging te hangen. En dan de reservewielruimte als kist gebruiken? Dus gewoon een gat zagen, en de sub erin hangen.

Zo wil ik dat het er ongeveer uitziet:
Afbeelding

Hier de huidige situatie onder de 12mm MDF plaat(die overigens ook geisoleerd is aan de onderkant). Bij de rode cirkel komt dus de subwoofer te hangen:
Afbeelding

Bedankt alvast,
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Chris5gti
Type auto: Golf 5 GTI

Re: Gaat dit werken? (Subwoofer inbouwen)

Bericht door Chris5gti »

Ik denk dat dit niet de ideale subwoofer klang kast is .. omdat er overal obstakels in de kast zitten waar het geluid omheen moet (of ik begrijp het verkeerd wat je bedoeling is ). Ook moet een kast op de box(inhoud) berekend worden om een optimaal geluid te krijgen . En qua merk kan ik je Rockford wel adviseren heb dit vaker bij bekenden in de auto gehoord en was wel ervan onder de indruk . Ik zelf heb toen Infinity gehad . Ook echt goede qualiteit (voor iets minder geld)
Its John
Type auto: Tiguan 4-Motion

Bericht door Its John »

Deze speelt ook goed http://www.autohifi.nl/index.php?page=p ... BZiLEKg3gI

En wat Chris zegt gaat nooit lekker spelen, een sub moet gewoon een bepaalde inhoud hebben om lekker te spelen.

Maak een vierkant kistje met de juiste inhoud voor de sub, en schroef deze aan de onderkant van je bovenafdekplaat en klaar ben je.
ook geen schuim in het kistje dat werkt ook niet altijd lekker.
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
GolfL

Bericht door GolfL »

Toppie, net de info die ik nodig heb.

Heb even zitten passen en meten en schuiven en doen. Heb gemeten dat er een kistje in past van 60x15x16cm. Dit is omgerekend zo'n 14.4liter inhoud, ik kan nog iets meer inhoud mee smokkelen als ik de bult eronder nog meeneem. Gok dat dit nog een liter of 4~5 scheelt.

Volgens de specs van de kicker is de minimale inhoud +- 11 liter, en maximale 50 liter.

Edit:
Wat misschien ook een uitkomst bied is de PIONEER TS-WX77A. Dit is de platte subwoofer van 100W rms. Dit scheelt een hoop inbouw werk. Wat zou beter spelen?
Laatst gewijzigd door GolfL op 30 jul 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris5gti

Bericht door Chris5gti »

Je moet alleen opletten dat je er een gat in maakt op de juiste plaats anders kan hij zijn druk niet kwijt . Het enige kleine minpuntje aan dit idee is meschien dat je een ventilator hebt onder in de kofferbak waar dan die kist in komt . Als je dus die bas volgas laat pompen zou het best eens het ventilatortje kunnen tegenwerken omdat dit weer de enige opening is in de onderste bak waar je airride delen in staan .Dus daar is weer de oplossing voor om een extra opening te maken zodat de druk weg kan en ook het geluid in je auto kan .
GolfL

Bericht door GolfL »

Ik denk dat we hier langs elkaar praten.

Op de 2e foto die ik heb geplaatst zie je een oranje hestje. Onder dit hestje zit mijn krik/etc. Als ik dit stuk schuim verplaats naar ergens anders (voorkant van de tank). Heb ik achter een ruimte over.

Hier wou ik een kist dan voor timmeren van 60x15x16CM. Deze kist monteer ik tegen de 12mm MDF plaat van de achterbakophoging, en hier de sub in monteren. De sub zal dan niet meer in de buitenlucht spelen, maar in een gesloten kist. De sub is dan vanaf bovenaf gemonteerd, dus speelt eigenlijk in de achterbak. (zoals op foto 1)

Dat is idee 1, idee 2 is gaan voor de pioneer.

Chris5gti

Bericht door Chris5gti »

ok ja dan gaat het wel natuurlijk , meschien voor het geluid het gat aan de boven kant maken en de middenarmsteun omlaag klappen . Dan krijg je geluid het beste in de auto verdeeld . ;-) Ben benieuwd hoe je het gaat maken . Maar dit zal altijd een beter geluid geven als eentje onder de stoel denk ik .
wehoo

Bericht door wehoo »

GolfL schreef:Heb even zitten passen en meten en schuiven en doen. Heb gemeten dat er een kistje in past van 60x15x16cm. Dit is omgerekend zo'n 14.4liter inhoud, ik kan nog iets meer inhoud mee smokkelen als ik de bult eronder nog meeneem. Gok dat dit nog een liter of 4~5 scheelt.

Volgens de specs van de kicker is de minimale inhoud +- 11 liter, en maximale 50 liter.
Dit hangt af van de grote en het vermogen van de basspeaker. En uiteraard het gebruikte systeem. Gebruik je een "gepoorte" kast (wat een naam voor een basreflexsysteem), heb je een zeer diepe bas. Je hebt dan echter wel een grote klankkast nodig.
Gebruik je een gesloten systeem, kun je een kleinere behuizing gebruiken, heb je minder bas maar een zwaardere versterker nodig. Het zogenaamde "open systeem" (free to air?) geeft geen goede resultaten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Its John

Bericht door Its John »

Mooiste is een gepoort kistje maken en de poort uitsluitend ook aan de bovenkant houden, 50 liter op een 8'' woofertje is veel te veel :roll:
ik zit met een 64 liter gepoort op een 12'' X-ion.

Weet niet of je specifieke gegevens heb van rockford sub.
Maar weet zeker als je een Audio System neemt en je belt Dave op (importeur Audio System) en je geef hem de maten die je kwijt kan.
die haalt hij door een programma, en je weet gelijk de exacte maten van de kist, en poort en op hoeveel HZ deze speelt.

Heb zeker geen aandelen in het merk, maar het is gewoon super spul + garantie + support

-edit-

Oja houd je er rekening mee als er staat 25 liter inhoud, dit is dus netto dus magneet inhoud eraf, eventuele poort inhoud eraf.
Back@GTI
Type auto: ED35

Bericht door Back@GTI »

Hey L, leuk idee om nog een subje te plaatsen.
Ik sluit me wat inbouwen betreft helemaal bij John aan. Gewoon een mdf-kistje maken met de ideale aantal liters van de sub.
Het liefst wel wat dikker als 12mm gebruiken. (18mm)
Dan kan je die kist in zijn geheel onder die 12mm kofferbakvloer schroeven.

Ik ben zelf ook nog wel aan het kijken naar een 8" subje. Ik heb er al een kistje voor van 11 liter onder de kofferbakvloer.
Mijn voorkeur gaat uit naar een van deze subwoofers, het betreft hier meer Sound Quality woofer als het echt harde stamp werk. :lol:

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... o-8w3v3-4/

http://www.acr-helmond.nl/shop/subwoofe ... 21_v2.html (fijne zaak trouwens http://www.acr-helmond.nl/shop/ )

Heb je nog wel een plekje over voor een versterker?

Succes!
Groeten Michel.

--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
GolfL

Bericht door GolfL »

Bedankt allemaal voor de info!

Ik heb alleen (positieve) ervaring met Kicker. Welliswaar een hele andere klasse (Solo baric L7 15" 1000wRMS). Vandaar dat mijn oog is gevallen op de Kicker CompVR 8", rockford hoor ik ook altijd goeie verhalen over. Dus vandaar ook de Rockford punch P1 8".

Kicker geeft op dat een gesloten kist(wil eigenlijk gesloten kist ivm muziekkeuze) tussen de 11.3 liter en de 51 liter moet zitten. Als ik een beetje een tussenweg neem van ongeveer 20 liter(met passen en meten, en ander 14liter) moet ik een heel eind zijn.

De Rockford heeft (als ik het hier goed lees http://www.rockfordfosgate.com/products ... 3#section3 en dan naar Boxadvisor ) 12 liter nodig. Aangezien ik ruimte heb voor 14 liter (met extra passen en meten zelfs 20 liter denk ik), moet dit ruim lukken.

Versterker wil ik monteren onder de (bestuurders) stoel, aangezien dit geen groot object is.

Maar wat zeggen jullie van de platte pioneer PIONEER TS-WX77A ? Wat zou harder/mooier/zuiverder spelen?

Its John

Bericht door Its John »

GolfL schreef:Maar wat zeggen jullie van de platte pioneer PIONEER TS-WX77A ? Wat zou harder/mooier/zuiverder spelen?
Pioneer is gepoort ;) maar speelt niet beter als een los woofertje
GolfL

Bericht door GolfL »

Nou dan laat ik de pioneer schieten.

Klopt het verder wel wat ik zeg?

Kicker +- een kist van 14 liter is voldoende
Rockford +- een kist van 12 liter

Dit betreft een gesloten kist.

staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Gesloten kist en inhouds volume aan de lage kant van de opgegeven marge houden klinkt strakker. (voor muziekkeuze a la Decibel :mrgreen:)

8'' klinkt sowieso al strakker als bv een 12'' woofer. Voor een beetje zwaardere bass, zou je voor het mooie 2 x 8'' moeten hebben.
MVG EMServices

Afbeelding
GolfL

Bericht door GolfL »

Misschien ooit Erwin, dat er een 2e bij komt :mrgreen: . Voorlopig zou ik nu al blij zijn als ik er 1 weggewerkt krijg.

Ik denk dat ik voor de rockford ga.

staffpride
Contacteer:

GolfL schreef:Misschien ooit Erwin, dat er een 2e bij komt :mrgreen: . Voorlopig zou ik nu al blij zijn als ik er 1 weggewerkt krijg.

Ik denk dat ik voor de rockford ga.
Kijk eens voor JL audio http://www.jlaudio.com/car-audio-subwoofer-drivers

zoveel strakker als rockford punch ;)
MVG EMServices

Afbeelding
GolfL

Bericht door GolfL »

Die vind ik in verhouding wel een stuk duurder, de Rockford Punch P1 8" kost 90 euro. De JL audio kost 160 euro.

Ik wil de kosten zo laag mogelijk houden. Versterker probeer ik namelijk 2e hands te kopen.

Is deze versterker voldoende om de Rockford aan te sturen? http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... erker.html

staffpride
Contacteer:

GolfL schreef:Die vind ik in verhouding wel een stuk duurder, de Rockford Punch P1 8" kost 90 euro. De JL audio kost 160 euro.

Ik wil de kosten zo laag mogelijk houden. Versterker probeer ik namelijk 2e hands te kopen.

Is deze versterker voldoende om de Rockford aan te sturen? http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... erker.html
Ja klopt, zijn wel een stuk duurder.

Maar als ik de specificaties van de subwoofer en versterker bekijk, past het precies bij elkaar die p1 is 200 watt rms en de versterker levert bridged ook 200 watt rms. Je versterker moet dan wel op zijn max presteren continu.
Ik heb persoonlijk altijd liever wat over. Maar in theorie past het perfect bij elkaar.

(Heb wel vaker gehad dat de voeding van de versterker steeds doorbranden, omdat hij op zijn max vermogen stond te leveren, dit heeft echter ook met de kwaliteit van de versterker/solderingen van de voeding te maken)
Laatst gewijzigd door staffpride op 30 jul 2012, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG EMServices

Afbeelding
GolfL

Bericht door GolfL »

Het is wel een mooie versterker voor een mooie prijs. Aan de prijs val ik geen buil.

staffpride
Contacteer:

Nee voor de prijs hoef je het idd niet te laten. Het zal best een stukkie beter klinken als het standaard spul :mrgreen:
MVG EMServices

Afbeelding
bzb

Bericht door bzb »

amp:

http://www.emperor-audio.nl/index.php?i ... 85&lang=NL

sub:

http://www.emperor-audio.nl/index.php?i ... 71&lang=NL

als ik weinig er voor over had is dit ruimschoots het beste pakketje, (zeg maar dat bzb je heeft gestuurd, kan er vast wel een sticker af :mrgreen: )

cornelis van emporor kan ook van alles berekenen voor het beste resultaat

eerder genoemde dave weet er ook alles van (www.hifimotive.nl) maar kost iets meer ping ping :)
Laatst gewijzigd door bzb op 30 jul 2012, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Ik blijf dit draadje ook volgen, daar bijna alle actieve subjes sowieso niet onder de bestuurdersstoel blijken te passen en ik dus ook voor losse amp en sub ga kijken.
Ik zit er ook aan te denken om de standaard voorspeakers versterkt aan te gaan sturen.
Daar lees ik érg veel goeds over op het Amerikaanse forum. Zou erg strak/zuiver gaan klinken.
Dan kan ik in de toekomst altijd nog zeer makkelijk een pasklare x-ion200 composet plaatsen. Geheel is dan toch al versterkt.
Tot hoeveel wattage zou dit op standaard speakers kunnen? Specificaties?
En kan iemand mij nog wat vertellen over of het "10 speaker" systeem in mijn golf v 5-deurs standaard is? Of is 10 speakers (voorin 3 per kant, achterin 2 per kant) een uitgebreider pakket?
GolfL

Bericht door GolfL »

Vandaag wezen rijden/shoppen.

In mijn bezit nu:

-Rockford P200.2 versterker (80,- euro heb ik hem meegekregen!)
-Rockford P1S4-8 inch (200wrms subwoofer)
-Rockford kabelset 10mm2
-Rockford Remote knop
-Caliber high/low converter.

Afbeelding

Heb ook aardig wat info gekregen van de zaak waar ik het spul heb gekocht!

Voor meer foto's zie mijn project pagina, daar ga ik weer het een en ander posten over de voortgang!

Timvgti

Bericht door Timvgti »

Mooie spullen kerel!
Ben benieuwd!
Hoe/waar ga je de high low converter aansluiten?
Weet je al hoe je je signaal en voedingskabel gaat trekken?
Waar ga je een remote (dat de versterker aan gaat met rns510) vandaan halen?
GolfL

Bericht door GolfL »

Thanks! Ben er ook blij mee

Mij is aangeraden om de high low converter (bijna) direct uit de RNS510 te solderen. Dit om storing/ruis te verminderen.
Voedingskabel trek ik door de (lege) plug bij de pedalen (heb een DSG) dit heb ik al eerder moeten doen met de airride kabels/slangen. Dus dit is geen probleem. Verder word het allemaal dorpelwerk.

Remote moet ik nog even kijken of er op de RNS510 iets bruikbaars zit. En anders tap ik hem gewoon van de sigarettenaansteker af. Mijn radio staat toch altijd aan namelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”