POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterbanden

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterbanden

Bericht door MartijnGTI »

Het gaat niet om mijn eigen auto maar de auto van mijn vriendin, zij heeft een Polo 1.4 TDI uit 2008. Deze auto is net een half jaar in bezit en de winterbanden die ze had, pasten niet en dus 3 weken geleden nieuwe aangeschaft. Vredestein Snowtrak 3 185/65/14 op stalen velg.

Dit alles is gemonteerd bij Profile, bij de terug rit naar huis trok de auto gelijk enorm naar rechts. Omdat we de zomerbanden mee hadden genomen (recent verhuisd, dus sla ze zelf op) kon ik zien dat die niet scheef afgesleten waren. De volgende dag gelijk teruggegaan en hebben ze de banden voor en achter omgewisseld, dit gaf een kleine verbetering maar nog steeds gaat de auto naar rechts.

Dit is voornamelijk merkbaar bij hogere snelheden, op de snelweg moet je eigenlijk constant naar links corrigeren en bij stuur loslaten gaat de auto binnen 100 meter snel naar rechts.

Week later is de auto weer terug geweest naar Profile en hebben ze hem op de uitlijnbank gehad maar daar was, zoals ik had verwacht, weinig geks uitgekomen en hadden ze het een en ander wel bijgesteld (0,02 graden wielvlucht....) maar dat hielp uiteraard niets. Toevallig moest de auto ook voor een kleine beurt en afgelopen dinsdag is de auto naar de TDI goeroe Jos geweest in Dieverbrug. Hele auto na gekeken uiteraard en aan de ophanging etc alles goed en hij heeft hem ook op de uitlijnbank gehad, alles staat perfect en zei gelijk dat het aan de banden moet liggen.

Gisteren stond alweer de 5e afspraak bij Profile en hebben ze de sporing weer iets verzet, *zucht*, met monteur een proefrit gemaakt met verhalen over bolle wegen, sporing, nieuwe banden, winterbanden ander profiel noem het maar op en dat ze het echt niet beter kunnen krijgen. De optie voor nieuwe banden heb ik hen nog niet in de mond horen nemen, alleen dat de sporing van de auto de oorzaak kan zijn. Terwijl twee! uitlijnbanken het tegendeel bewijzen.

Vanmorgen moest mijn vriendin weer een stuk A28 rijden en wat denk je...auto gaat naar rechts. Het is zelfs zo, dat wanneer je linkerbaan rijd en weer naar rechts wilt, je gewoon het stuur kunt loslaten en de auto vanzelf naar de rechterbaan gaat binnen de 100 meter. Dus het probleem is weer niet opgelost, wordt er nu toch wel een beetje moe van.

Wat kan dit nou zijn? Stalen velgen zijn origineel VW en komen van een Polo af, maar als deze krom zijn hadden ze dat bij balanceren al wel moeten merken, uitlijning is goed, dus blijven alleen de banden over?! Denken jullie hetzelfde?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterba

Bericht door Race Eend »

Denk echt de banden, anders wissel je ze even terug, is het probleem dan opgelost, dan zit het hem toch echt in de banden.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
gout
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2012, 19:41
Type auto: Golf VI Gti Bmw E61
Locatie: 'S Gravenhage

Re: POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterba

Bericht door gout »

Zou idd even de zomer banden terug zetten en kijken als het probleem dan weg is.

Even een hele stom/simpele vraag : banden spanning ?
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterba

Bericht door Chris5gti »

Waren de stalen velgen nieuw of gebruikt ? Heb ook al eens mee gemaakt dat door een hoogteslag in de velg /band de auto naar een kant blijft trekken . Maar dit hadden ze eigenlijk moeten zien met uitbalanceren . Je weet maar nooit natuurlijk .. Wat ook wel vaker voorkomt zijn draagarm rubbers als er eentje versleten is (niet altijd goed zichtbaar) trekt hij ook naar een kant en kun je uitlijnen zo vaak je wil .
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterba

Bericht door Schippersss »

Zitten de banden wel goed om de velg? Dus met de pijl naar voren en inside binnen in.
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: POLO: Auto trekt naar rechts na plaatsen nieuwe winterba

Bericht door MartijnGTI »

Banden zitten goed gemonteerd en de velgen zijn wel tweedehands maar waren zeer recent van een andere auto gedemonteerd. Ook bij balanceren moet een slag in de velg wel te vinden moeten zijn. Met de zomerbanden erop totaal geen last van scheef trekken of wat dan ook. Had Profile gisteren al gebeld dat ik er nu wel een beetje moe van wordt en dat er nieuwe banden op moeten en ze gingen zonder morren akkoord. Dus ik ben benieuwd...
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten