Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door NICO! »

Hoorde het via via, hoop dat ze hier niet meelezen. Was het echt helemaal kapot?
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door staffpride »

Ja ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is?
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

Kettingspanner defect/problemen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door staffpride »

Ja ok, maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben is of de kettingspanner van het blok is losgebroken, wat wel eens gezegd wordt (preventief niks aan te doen dus) of zit het probleem in de spanner zelf ? (preventief vervangen voor een nieuwe "betere" kettingspanner)

Ik hoor/lees nou ondertussen zoveel verschillende verhalen over het probleem, maar de daadwerkelijke oorzaak van het probleem blijft vaag
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

Durf ik niet te zeggen, auto moest nog uit elkaar, maar moest eerst origineel en daarna naar de dealer voor garantie.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door golfruud »

Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)
Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.

De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Er32k
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:08

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Er32k »

Ik heb de laatste tijd ook veel gelezen over dit probleem en vind dat VW dit erg slecht oplost.Na de problemen die de 3.2 motoren gaven in de golf 4 en 5 en audi m.b.t. de distri-kettingen snap ik eigenlijk niet dat ze bij de TSI motoren toch weer voor een ketting zijn gegaan.Ondanks dat er met m'n Golf V R32 niks gebeurt is was ik er wel erg bang voor als je de verhalen zo leest.Als je op 'steuerkette' zoekt kom je een hoop narigheid tegen bij de Golf 6 GTI en dan lees je ook dat Audi een betere coulance regeling hanteert dan VW.Ik was op zoek naar een leuke 6 GTI maar durf het toch niet echt aan...misschien als er een bevestiging komt dat het bij andere bouwjaren(dan 2009 en 2010)niet meer voorkomt en opgelost is.Voor mijn gevoel zou een ketting een motor-leven lang mee moeten kunnen gaan en niet om de 100.000 a 150.000 km vervangen moeten worden,dan verkoop je naar mijn mening een slecht product en zou een riem beter geweest zijn.

Greetz Erik.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.

Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gengar
Berichten: 1322
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:25
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Gengar »

Race Eend schreef:Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.

Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
Hey Race Eend, Ik ken je nog van Seat-online, maar een vraagje. Moet ik me zorgen om maken van de ketting in mijn Golf 6 gti? Ik lees soms wel berichten, maar de ene zegt wel, en de andere zegt van niet.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door bzb »

Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel
Gengar
Berichten: 1322
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:25
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Gengar »

bzb schreef:Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel
Oh jee, de mijne is van september 2010 :shock:
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door golfruud »

Race Eend schreef:
golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)
Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.

De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.

Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:
Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door golfruud »

Race Eend schreef:
golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:
Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.
Klopt, dat zal niet voor niets zijn, dat de garantie dan vervalt.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.

Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.

Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door golfruud »

Race Eend schreef:Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.

Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.

Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Race Eend »

golfruud schreef:
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?
Heb je enig idee hoeveel zo'n reparatie kost als er een ketting knapt?

Ik schat snel een tuning of 6. (4500-5000 euro)

Kortom, je moet het echt gaan verzekeren. Dat is mogelijk via target-automotive. Maar kost snel 600 euro extra. Als een klant dat bereid is extra te betalen, dan is dit een mogelijkheid.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
RL1975
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 mei 2011, 22:34
Type auto: Golf mk5 GTI ED30

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door RL1975 »

Vw heeft bij de TSI motoren in de golf 7, de ketting vervangen voor een distributieriem! Geloof eerste controle rond de 300.000 km! :shock:
Edition 30 united grey, full milltek, S3 intercooler, carbon airintake, Fiscon tel/boordcomputer.
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door NICO! »

Waarom denk je dat Abt zo duur is met tuning? Daar zit die verzekeringspremie al in. Voor iedere 10 die niet kapot gaan, kan VW er 1 zonder bijkomende kosten repareren.
Groeten, Nico
Er32k
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:08

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Er32k »

Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.

Greetz Erik.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door HC1973 »

Er32k schreef:Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.

Greetz Erik.
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ben er een tijd terug nog proberen achter te komen via mijn dealer, maar die was op dat gebied niet scheutig met informatie. Immers aangeven dat bij de latere modellen van de GTI de ketting geen probleem meer is, is impliciet aangeven dat dit bij eerdere versies wel het geval is.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door bzb »

voor zover ik weet, maar dat is allemaal maar van horen zeggen e.d. hebben ze de kettingspanner veranderd, ik lees veel over kalenderweek 45 waarin het gebeurt is. als iemand het hele verhaal weet graag is dat ook weer geklaard.
Gengar
Berichten: 1322
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:25
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door Gengar »

Het is allemaal leuk en aardig, maar ik begin me nu wel zorgen om te maken, betreft het ketting verhaal. De mijne gti is van september 2010, en heeft nu bijna 23000 km gelopen. Maar de plaatselijke dealer bij mij begint nu ook langzaam te twijvelen.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Bericht door bzb »

Op de duitste fora staat een hoop info, in princiepe valt alles voor deze tijd in de risico groep al zijn er 'maar' 10 tallen defect op 10 duizenden motoren. Maar toch...
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten