Hoge km-stand een te groot risico?
- NICO!
- Forumeigenaar
- Type auto: BMW iX3
Hoge km-stand een te groot risico?
Vraagje voor een kennis.
Hij kan redelijk voordelig aan een Tiguan komen uit augustus 2010. Alle toeters en bellen behalve navi en xenon, maar wel leer etc.
De auto is ex-lease, volledig dealer onderhouden en ooit is de turbo vervangen, verder nooit grote problemen gehad (bevestigd door dealer)
De auto heeft 83000 km gelopen en is van een vrouw op middelbare leeftijd geweest.
Wat zijn de risico's of heb je dezelfde risico's als bij een auto met een lagere km-stand?
Hij kan redelijk voordelig aan een Tiguan komen uit augustus 2010. Alle toeters en bellen behalve navi en xenon, maar wel leer etc.
De auto is ex-lease, volledig dealer onderhouden en ooit is de turbo vervangen, verder nooit grote problemen gehad (bevestigd door dealer)
De auto heeft 83000 km gelopen en is van een vrouw op middelbare leeftijd geweest.
Wat zijn de risico's of heb je dezelfde risico's als bij een auto met een lagere km-stand?
Groeten, Nico
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Welke motor?
En is het een Automaat?
En is het een Automaat?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- sitechris
- Type auto: BMW 330i Touring
- Contacteer:
Hangt af van gebruik. Een lage km stand is niet zaligmakend. Wat als de auto alleen maar voor korte stukjes is gebruikt? Kinderen ophalen, boodschappen etc. Dan is de auto nooit lekker warmgereden en is de slijtage relatief gezien groot.
En aan de andere kant.....als je een eerste auto hebt met heel veel lange snelwegkilometers, dan kun je van slijtage toch nauwelijks spreken. Motor altijd lekker warm, lange stukken, lage belasting.
Dus nee.....voor een wat hogere km stand hoef je niet weg te lopen.
En aan de andere kant.....als je een eerste auto hebt met heel veel lange snelwegkilometers, dan kun je van slijtage toch nauwelijks spreken. Motor altijd lekker warm, lange stukken, lage belasting.
Dus nee.....voor een wat hogere km stand hoef je niet weg te lopen.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
- NICO!
- Forumeigenaar
1.4TSI 150 pk handgeschakeldMkVI Nmgn schreef:Welke motor?
En is het een Automaat?
Groeten, Nico
Tiguan problemen:
Fazit Dauertest VW Tiguan
So überzeugend viele Tiguan-Qualitäten sein mögen, fünf Werkstattstopps, Motorenprobleme, Detailmängel und ein Komplettausfall sind inakzeptabel. Der SUV belegt im Mängelindex den letzten Platz seiner Klasse und kann den Premiumanspruch von VW nicht erfüllen.
Minuspunkte VW Tiguan im Dauertest
- inhomogene Leistungsentfaltung
- geringe Durchzugskraft
- hoher Verbrauch
- langsam ansprechende Heizung
- störanfällige Feststellbremse
- Wind- und Knarzgeräusche am Schiebedach
- gegen Testende hakelige Schaltung
- vergleichsweise kleiner Standardkofferraum
Beim Testwagen verursacht der im Abgaskrümmer integrierte Turbo zwei ungeplante Stopps: Bei Kilometer 57.059 reißt der Krümmer. Auch dieses Problem des Tiguan 1.4 TSI ist bei VW bekannt, und es gibt früher eine Lösung: Eine geänderte Dichtung soll die Rissbildung verhindern und wird an rund 1.500 Autos montiert – am Testwagen allerdings mit zu hohem Anzugsmoment. Die Folge: Bei 81.715 km reißt auch der neue Krümmer des VW Tiguan. Die Kosten der Schäden, 1.273 und 1.311 Euro, gehen auf Garantie. Treten sie außerhalb davon auf, entscheidet VW im Einzelfall über Kulanz.
Bei einer durchschnittlichen Fahrleistung, also 15.000 Kilometer pro Jahr, wären die Krümmerdefekte am VW Tiguan wie alle Mängel weit außerhalb der Garantie aufgetreten und hätten 4.083 Euro Reparaturkosten verursacht. Weil der Testwagen seine 100.000 Kilometer aber binnen zwei Jahren schafft, sind auch der Ersatz des dauerlaufenden Motorlüfters bei 45.038 km und der defekten Zündspule bei 58.289 km sowie die überraschend aufwendige Prüfung und Reinigung der Massepunkte im Motorraum bei Kilometer 87.207 über die Garantie abgedeckt. Letzteres ist nötig, weil sich beim Entriegeln des schneebedeckten Tiguan wegen eines Elektrikfehlers alle Fenster und das Panoramaglasdach öffnen.
(Auto Motor und Sport)
Fazit Dauertest VW Tiguan
So überzeugend viele Tiguan-Qualitäten sein mögen, fünf Werkstattstopps, Motorenprobleme, Detailmängel und ein Komplettausfall sind inakzeptabel. Der SUV belegt im Mängelindex den letzten Platz seiner Klasse und kann den Premiumanspruch von VW nicht erfüllen.
Minuspunkte VW Tiguan im Dauertest
- inhomogene Leistungsentfaltung
- geringe Durchzugskraft
- hoher Verbrauch
- langsam ansprechende Heizung
- störanfällige Feststellbremse
- Wind- und Knarzgeräusche am Schiebedach
- gegen Testende hakelige Schaltung
- vergleichsweise kleiner Standardkofferraum
Beim Testwagen verursacht der im Abgaskrümmer integrierte Turbo zwei ungeplante Stopps: Bei Kilometer 57.059 reißt der Krümmer. Auch dieses Problem des Tiguan 1.4 TSI ist bei VW bekannt, und es gibt früher eine Lösung: Eine geänderte Dichtung soll die Rissbildung verhindern und wird an rund 1.500 Autos montiert – am Testwagen allerdings mit zu hohem Anzugsmoment. Die Folge: Bei 81.715 km reißt auch der neue Krümmer des VW Tiguan. Die Kosten der Schäden, 1.273 und 1.311 Euro, gehen auf Garantie. Treten sie außerhalb davon auf, entscheidet VW im Einzelfall über Kulanz.
Bei einer durchschnittlichen Fahrleistung, also 15.000 Kilometer pro Jahr, wären die Krümmerdefekte am VW Tiguan wie alle Mängel weit außerhalb der Garantie aufgetreten und hätten 4.083 Euro Reparaturkosten verursacht. Weil der Testwagen seine 100.000 Kilometer aber binnen zwei Jahren schafft, sind auch der Ersatz des dauerlaufenden Motorlüfters bei 45.038 km und der defekten Zündspule bei 58.289 km sowie die überraschend aufwendige Prüfung und Reinigung der Massepunkte im Motorraum bei Kilometer 87.207 über die Garantie abgedeckt. Letzteres ist nötig, weil sich beim Entriegeln des schneebedeckten Tiguan wegen eines Elektrikfehlers alle Fenster und das Panoramaglasdach öffnen.
(Auto Motor und Sport)
Gr. Wehoo.

- Edition30
- Type auto: Edition 30
Ik zou de Tiguan lekker laten staan en gewoon weer een GTI nemen Nico

Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Sinds 2010 83000km dan is de auto niet voor alleen maar korte stukjes gebruikt.
Zo'n kilometerstand vind ik absoluut niet hoog en het is alleen maar gunstig dat de auto langere stukken gereden heeft dat voorkomt veel vervuiling in de motor.
Vreemd dat de turbo al vervangen is , maar mooi dat dat al gedaan is.
Met meer kilometers loop je wel sneller tegen nieuwe remmen en banden aan , maarja das onderhoud.
Ik zou zeggen aankoopkeuring doen , mits daar niets geks uitkomt gewoon kopen met 1 jaartje garantie erbij.
Grt Yal
Zo'n kilometerstand vind ik absoluut niet hoog en het is alleen maar gunstig dat de auto langere stukken gereden heeft dat voorkomt veel vervuiling in de motor.
Vreemd dat de turbo al vervangen is , maar mooi dat dat al gedaan is.
Met meer kilometers loop je wel sneller tegen nieuwe remmen en banden aan , maarja das onderhoud.
Ik zou zeggen aankoopkeuring doen , mits daar niets geks uitkomt gewoon kopen met 1 jaartje garantie erbij.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
- MkVI Nmgn
En even kijken of deze motor niet voor de ketting in aanmerking komt
Groetjes Tonnie
Niets mis mee, gewoon grote beurt bij aflevering en klaar. Chip erin, 210pk en klaar.
Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
- NICO!
- Forumeigenaar
Ok, iedereen had wel door dat het voor mezelf was, lol , heb de auto gekocht. Kwam uit de lease en alle nodige zaken en onderhoud waren netjes op tijd gedaan. Wat heeft de auto niet? Navi, telefoon, xenon en panoramadak, verder alles wel.
Zal vanavond wat foto's plaatsen van de proefrit.
Zal vanavond wat foto's plaatsen van de proefrit.
Groeten, Nico
Navi en telefoon inbouwen heb ik ervaring mee 

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
- NICO!
- Forumeigenaar
Ik koop wel een TomTom en bellen in de auto doe ik zelden, het is wel goed zo.Wilcoos schreef:Navi en telefoon inbouwen heb ik ervaring mee
Groeten, Nico
- MkVI Nmgn
Uit betrouwbare bronnen komt er vandaag of morgen misschien een Rns315 te koop aangeboden hier op het forum.
Groetjes Tonnie
-
- Type auto: Passat CC TSI
Vind het geen hoge km stand, als dit al hoge km stand is dan zeg dat veel over de bouwkwaliteiten van vw. Vind persoonlijk de tiguan mooie wagen, zelfde achterlichten als de cc.
- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Had dat eerder gezegd...Race Eend schreef:Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
- jwbakkenes
- Type auto: BMW 550i
Ben wel benieuwd naar de foto's.
Jan Willem
Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Jan Willem
- Race Eend
- Contacteer:
Wilcoos schreef:Had dat eerder gezegd...Race Eend schreef:Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.
Tja.. 90% van de 1.4 tsi's zijn prima, echter je zal die 10% maar hebben... (zie het verhaal van Chris hier op het forum met de maandag-morgen polo gti)...
Als je toch voor de keuze staat, koos ik wat anders met deze voorkennis.
Helaas is dat momenteel bij alle eco meuk motoren zo volgens mij.
Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
Volgens mij ook, mijn vader met z`n Skoda Fabia combi greenline 1.2 tdi haalt verbruikcijfers waar je niet blij van wordt. 1:17/18 doet hij gemiddeld, dat is toch heel wat anders dan de fabrieksopgave van 1:29..........
En nee mijn vader is absoluut geen racer, eerder een hele rustige rijder. Maar om gewoon een beetje snelheid uit die auto te halen zit je gewoon steeds te planken. Ik had hem dus al eens aangeraden om bij JD langs te gaan voor tuning, misschien dat de auto daar wat zuiniger van gaat worden.
Daarom voor mij maar een Bmw 3 liter 6 cilinder diesel, geen downsizing, rijd toch wat prettiger
En nee mijn vader is absoluut geen racer, eerder een hele rustige rijder. Maar om gewoon een beetje snelheid uit die auto te halen zit je gewoon steeds te planken. Ik had hem dus al eens aangeraden om bij JD langs te gaan voor tuning, misschien dat de auto daar wat zuiniger van gaat worden.
Daarom voor mij maar een Bmw 3 liter 6 cilinder diesel, geen downsizing, rijd toch wat prettiger

Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
- Race Eend
- Contacteer:
Klopt, maar als het verbruik veel slechter is dan men opgeeft, zal de uitstoot ook wel een stuk slechter zijn in de praktijk...
1.6 TDI doet het goed (enig probleem is dat de EGR koeler wel eens stuk gaat)
1.8 TFSI is een goede motor (ketting problemen komen wel eens voor, maar niet veel, met als bij de 2.0 TSI G6 gti motor).
1.2 TSI (mits ketting in orde) is een fijne motorWilcoos schreef:Helaas is dat momenteel bij alle eco meuk motoren zo volgens mij.
1.6 TDI doet het goed (enig probleem is dat de EGR koeler wel eens stuk gaat)
1.8 TFSI is een goede motor (ketting problemen komen wel eens voor, maar niet veel, met als bij de 2.0 TSI G6 gti motor).
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Van die laatste heb ik hier een mooie garantie factuur liggen. 1 maal verse motor à 9200euro.
Is iig beter dat de Polo waarbij ze het probleem niet konden oplossen.
Is iig beter dat de Polo waarbij ze het probleem niet konden oplossen.
Golf MK1 GTI