Verlagingsveren zelf monteren?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Golf88

Verlagingsveren zelf monteren?

Bericht door Golf88 »

Nadat ik afgelopen weekend een setje 19ers gemonteerd heb, wordt het nu tijd voor de volgende stap: verlagen. Ik ben alleen nog aan het twijfelen hoe ik dit moet gaan aanpakken. De auto hoeft voor mij absoluut niet plat komen te liggen, een verlaging van een cm of 3 lijkt mij voldoende. Nu heb ik van verschillende kanten af gehoord dat dit met veren prima te doen moet zijn, of denken jullie dat het toch beter is om voor een schroefset te gaan? Vooral de prijs van verlagingsveren is natuurlijk wel interessant t.o.v. een schroefset.

Stel ik ga voor een set verlagingsveren, kan dit zonder al te veel problemen thuis gemonteerd worden? Ik ben geen monteur maar zeker niet onhandig en heb het meeste gereedschap in huis wat hier voor nodig zal zijn (denk ik dan?). Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten als ik dit ga doen?

Gereedschap als een fatsoenlijke garage krik, verenklemmen en een gevulde gereedschapswagen zijn in bezit.
Glenne
Type auto: Golf VI GTI

Re: Verlagingsveren zelf monteren?

Bericht door Glenne »

Golf88 schreef:Nadat ik afgelopen weekend een setje 19ers gemonteerd heb, wordt het nu tijd voor de volgende stap: verlagen. Ik ben alleen nog aan het twijfelen hoe ik dit moet gaan aanpakken. De auto hoeft voor mij absoluut niet plat komen te liggen, een verlaging van een cm of 3 lijkt mij voldoende. Nu heb ik van verschillende kanten af gehoord dat dit met veren prima te doen moet zijn, of denken jullie dat het toch beter is om voor een schroefset te gaan? Vooral de prijs van verlagingsveren is natuurlijk wel interessant t.o.v. een schroefset.

Stel ik ga voor een set verlagingsveren, kan dit zonder al te veel problemen thuis gemonteerd worden? Ik ben geen monteur maar zeker niet onhandig en heb het meeste gereedschap in huis wat hier voor nodig zal zijn (denk ik dan?). Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten als ik dit ga doen?

Gereedschap als een fatsoenlijke garage krik, verenklemmen en een gevulde gereedschapswagen zijn in bezit.
je hebt ook een grote 12kant dop nodig (lijkt op een torx, maar dan met 12 ribben). de maat weet ik niet. mijn veren worden volgende week zaterdag gemonteerd.
ik kan je dus nog niet zeggen wat mijn ervaringen er mee zijn. een schroefset is altijd beter, maar voor wat hoort wat natuurlijk.
een AP set heb je voor +-550 euro en schijnt goed te zijn. verschillende mensen op het forum rijden er op.
natuurlijk mag je de kwaliteit van zo'n AP set niet gaan vergelijken met bv een bilstein set, maar dat snap je wel veronderstel ik.

zelf heb ik gekozen voor eibach sportline veren en die zouden de wagen +-2.5 à 3cm zakken. schijnt ook goed te rijden met de standaard schokdempers.
je kan eventueel later dan upgraden naar andere (bilstein) dempers mocht je merken dat de pompen door de jaren heen gaan lekken of je niet tevreden bent over het weggedrag.

ivm de montage: is goed zelf te doen als je het materiaal hebt (wat ik dus niet heb), maar wel handig om op een brug te kunnen werken, zodat je niet constant met je knieën op de grond moet zitten.

edit: ivm de 12kant dop: dit is zo bij een VI, maar denk dat dit bij een V niet anders zal zijn.

gr
Golf VI GTI
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Weet niet waar je woont? Maar ik zou het laten doen, zeker rechtsvoor bij een mk5 gaat niet vanzelf er tussen uit omdat de draagarm tegen de aandrijfas komt. De jongen waar ik altijd ga doet ze met hydropomp ertussen uit pompen op de brug. Vergeet na montage niet te laten uitlijnen.
Golf88

Bericht door Golf88 »

Glenne schreef:
Golf88 schreef:Nadat ik afgelopen weekend een setje 19ers gemonteerd heb, wordt het nu tijd voor de volgende stap: verlagen. Ik ben alleen nog aan het twijfelen hoe ik dit moet gaan aanpakken. De auto hoeft voor mij absoluut niet plat komen te liggen, een verlaging van een cm of 3 lijkt mij voldoende. Nu heb ik van verschillende kanten af gehoord dat dit met veren prima te doen moet zijn, of denken jullie dat het toch beter is om voor een schroefset te gaan? Vooral de prijs van verlagingsveren is natuurlijk wel interessant t.o.v. een schroefset.

je hebt ook een grote 12kant dop nodig (lijkt op een torx, maar dan met 12 ribben). de maat weet ik niet. mijn veren worden volgende week zaterdag gemonteerd.
ik kan je dus nog niet zeggen wat mijn ervaringen er mee zijn. een schroefset is altijd beter, maar voor wat hoort wat natuurlijk.
een AP set heb je voor +-550 euro en schijnt goed te zijn. verschillende mensen op het forum rijden er op.
natuurlijk mag je de kwaliteit van zo'n AP set niet gaan vergelijken met bv een bilstein set, maar dat snap je wel veronderstel ik.

zelf heb ik gekozen voor eibach sportline veren en die zouden de wagen +-2.5 à 3cm zakken. schijnt ook goed te rijden met de standaard schokdempers.
je kan eventueel later dan upgraden naar andere (bilstein) dempers mocht je merken dat de pompen door de jaren heen gaan lekken of je niet tevreden bent over het weggedrag.

ivm de montage: is goed zelf te doen als je het materiaal hebt (wat ik dus niet heb), maar wel handig om op een brug te kunnen werken, zodat je niet constant met je knieën op de grond moet zitten.

edit: ivm de 12kant dop: dit is zo bij een VI, maar denk dat dit bij een V niet anders zal zijn.

gr
Mag ik vragen wat zo'n setje ongeveer kost? Ik heb nu een veren set zien staan H&R na een tip van Pedro. Deze staan op eBay te koop voor € 170,- incl verzenden.

Waar kan ik deze bout vinden waar die veelkantdop voor nodig is? Zoals ik al aangaf is het gereedschap het probleem niet, alleen het ontbreken van een brug/hydropomp?

Hoe hoort de as rechtsvoor normaal gesproken losgehaald te worden dan? Ik wil er best wat voor betalen om het te laten doen, maar vind het ook leuk om zelf wat dingetjes te kunnen doen aan mijn auto :)

Bedankt iig voor jullie hulp so far!
jwbakkenes
Type auto: BMW 550i

Bericht door jwbakkenes »

Ik heb sinds een paar weken een Eibach veren set gemonteerd en die zakken ongeveer 3 cm, ik ben er tevreden over.
Ik ben zelf aan de klus begonnen en heb het een klein beetje onderschat, niet zozeer het niet hebben van het goede gereedschap maar wel de goede volgorde van lostrekken van de onderdelen.
Ik zou voordat je eraan begint je goed laten informeren, scheelt een hoop narigheid en tijd.

Het uitlijnen zou ik bij een goed bedrijf laten doen en zeker niet bij de Profile of Kwikfitprutsers, zij hanteren te ruime waardes die zij wel prima vinden!! Dat kost je op termijn veel banden!
Ik wee dat sommige dealers het goed kunnen maar die vragen daar wel 90 eurries voor............
Ik was klaar voor 50 euro!

Succes,

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Aandrijfas kan je losmaken op de bak met inbus, maar moeten ook weer vast op moment. Dan heb je nog wat ruimte.

Als je schroefset/veren besteld bij mark van lowering dan zet hij het eronder voor 75 euro. Normaal 125 euro maar is een actie deze maand :lol:
Heb zelf onder de cc H&R 40/40 veren en is toch een aardig stuk gezakt, met een schroefset had die wel meer gegaan maar het is voor mij prima zo.
Glenne
Type auto: Golf VI GTI

Bericht door Glenne »

Golf88 schreef:
Mag ik vragen wat zo'n setje ongeveer kost? Ik heb nu een veren set zien staan H&R na een tip van Pedro. Deze staan op eBay te koop voor € 170,- incl verzenden.

Waar kan ik deze bout vinden waar die veelkantdop voor nodig is? Zoals ik al aangaf is het gereedschap het probleem niet, alleen het ontbreken van een brug/hydropomp?

Hoe hoort de as rechtsvoor normaal gesproken losgehaald te worden dan? Ik wil er best wat voor betalen om het te laten doen, maar vind het ook leuk om zelf wat dingetjes te kunnen doen aan mijn auto :)

Bedankt iig voor jullie hulp so far!
ik heb voor mijn set eibach sportline veren 180 euro betaald. ik vermoed dat je in NL wat minder kwijt bent. in belgië heb je een montage attest nodig die je ook moet betalen (voor een stom a4 blaadje).
de bout dient om je schokdemper vast te klemmen. die kun je vinden onderaan je voorste schokdempers.
dergelijke zaken laat ik liever doen door mensen die het reeds gedaan hebben. ik ga er uiteraard aan meehelpen, maar ik zou het niet alleen doen.

edit: let er trouwens op dat je de juiste veren besteld. er is verschil tussen een manueel geschakelde wagen en een dsg bak. de dsg bak heeft een zwaardere voorste aslast.

gr
Golf VI GTI
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”