Carbonio air intake: geluidstoename?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
sitechris
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Carbonio air intake: geluidstoename?

Bericht door sitechris »

Vraagje die ik wellicht eerder had moeten stellen, maar hierbij alsnog. Voegt een Carbonio Air Intake wat toe aan het geluid van je auto? Maw.....is de Carbonio zijn centjes waard?
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Carbonio air intake: geluidstoename?

Bericht door GolfL »

Heb een soortgelijke intake, maar heb geen geluidsverschil gemerkt. Het is meer voor de looks. Het is zowiezo een verbetering tov origineel, qua looks als prestatie.

Wil je een intake die echt wat kan uitmaken is het de forge twintake.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Bericht door Wilcoos »

Carbonio niet, hooguit hoor je de turbo iets beter. Forge Twintake maakt wel meer geluid. Maar uhh, koop je de carbonio voor het geluid dan??
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Floppie

Bericht door Floppie »

GolfL schreef: Wil je een intake die echt wat kan uitmaken is het de forge twintake.
De Twintake maakt idd een (nog) wat rauwer geluid. Of je het moet doen voor de looks weet ik niet, tenzij de Wegenwacht geregeld onder je kap kijkt? :lol:
Geintje, ik vind het zelf erg mooi staan!

Afbeelding
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Newb mode aan: ik ging er vanuit dat er wel iets meer geluidstoename zou zijn (moet ook weer niet teveel zijn). Andere argumenten natuurlijk de looks onder de kap en extra paardjes
Floppie

Bericht door Floppie »

Newb mode ook aan: Ik heb ook eerst even bij Chris van XT staan luisteren en vond het zelf gelukkig niet al te overdreven.
Dacht ook eerst dat er misschien een halve Boeing langs zou komen met zo'n systeem en dan had ik het niet gedaan. Newb mode uit...
Grtz. Floppie

rabies

Bericht door rabies »

Floppie nette slangenset heb je ook hoor, past helemaal bij je autokleur. Dik!
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Floppie schreef:Newb mode ook aan: Ik heb ook eerst even bij Chris van XT staan luisteren en vond het zelf gelukkig niet al te overdreven.
Dacht ook eerst dat er misschien een halve Boeing langs zou komen met zo'n systeem en dan had ik het niet gedaan. Newb mode uit...
Conclusie die jij trekt is dus dat je met de Carbonio wel wat meer geluid hebt, maar niet teveel (precies wat ik wil eigenlijk)?
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Hou het maar gewoon op niets.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

@Wilcoos: wat zijn voor jou dan de voordelen?
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Niet het geluid in ieder geval. Inlaat doe je voor meer/betere koude lucht.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Twijfel twijfel. Veel gelezen en veel verschillende reacties. Wel algemene reactie dat je auto gewoon nog net wat lekkerder aan het gas hangt, net wat meer koppel. Meningen over geluid zijn verschillend, je bent niet de eerste die zegt dat het niets oplevert. Aan de andere kant zijn er ook mensen die wel aangeven dat het wat scheelt.

Deze is overigens wel weer aardig. http://www.youtube.com/watch?v=8xOWbNxbK2Y
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Bij de carbonio hoor je met een beetje geluk alleen de turbo iets beter. (fluit e.d.) De twintake van forge hoor je aanzuigen.

Qua rijden kan je het merken, icm met chip en uitlaat heb je de beste setup dan.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Ik zal morgen JD bellen voor een advies. Teveel geluid lijkt me ook niet prettig en het feit dat je auto lekkerder gaat rijden is al argument genoeg om paar euries kapot te slaan.
Floppie

Bericht door Floppie »

Plaats anders je auto eens naast die van mij of iemand met een Twinair en dan luisteren.
Geluid kun je je een beetje als volgt: voorstellen: doe je mond een beetje open en haal diep adem en doe hetzelfde met je mond wagenwijd open.
Je haalt meer lucht binnen en het klinkt gewoon een (klein) beetje zwaarder/dieper/rauwer...
Stationair bijna geen verschil.
Grtz. Floppie

Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

sitechris schreef:Ik zal morgen JD bellen voor een advies. Teveel geluid lijkt me ook niet prettig en het feit dat je auto lekkerder gaat rijden is al argument genoeg om paar euries kapot te slaan.
JD zal jouw de keus gevens ;) Qua rijden is er vrijwel geen verschil en levert hetzelfde op. Is puur een verschil in geluid. Heb het ook weleens gevraagd aan Race eend.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Twintake levert meer vermogen op dan een carbonio. Heel simpel de grootste restrictie in je inlaat traject is het filter. Door 2 filters te plaatsen halveer je deze restrictie. Carbonio doet nagenoeg niets qua geluid. Twintake praat wel een beetje meer. rustig rijden nagenoeg geen verschil op het moment dat je goed op het gas gaat hoor je meer luchtstroom maar het klinkt zeker niet als een open luchtfilter....
Golf MK1 GTI
NICO!
Forumeigenaar
Type auto: BMW iX3

Bericht door NICO! »

Chris@XT Motorsport schreef:Heel simpel de grootste restrictie in je inlaat traject is het filter. Door 2 filters te plaatsen halveer je deze restrictie.

Huh, 2 filters halveren de restrictie? Die moet je me eens uitleggen. Als je 1 filter vervangt door 2 filters, moet de lucht nog steeds door een filter, alleen op 2 verschillende plaatsen? Of de filters zijn 50% meer luchtdoorlatend, maar dan had je aan 1 filter ook genoeg gehad. Of komt er op deze manier 2 keer zoveel lucht binnen? Nee, volgens mij ook niet, want de buis is niet 2 keer zo dik........ Ik snap het niet meer, ben nu duizelig :mrgreen:
Of zie ik het nou helemaal verkeerd.
Groeten, Nico
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Chris@XT Motorsport schreef:Twintake levert meer vermogen op dan een carbonio. Heel simpel de grootste restrictie in je inlaat traject is het filter. Door 2 filters te plaatsen halveer je deze restrictie. Carbonio doet nagenoeg niets qua geluid. Twintake praat wel een beetje meer. rustig rijden nagenoeg geen verschil op het moment dat je goed op het gas gaat hoor je meer luchtstroom maar het klinkt zeker niet als een open luchtfilter....
Thanks. Ga er nog even over nadenken of ik alsnog voor de Twintake ga, of toch voor de Carbonio ga. De genoemde positieve eigenschappen die ik lees over de Carbonio als mede de looks zijn op zich al argumenten genoeg om toch gewoon ermee door te gaan. En de kosten zijn ook niet wereldschokkend voor zo'n unit.
Spuugemmer

Nico daar gaan we!!!!

300 pk heeft zeg 220 gram/slag lucht nodig bij zeg 6000 toeren = 1323,5 kg/min. soortelijk gewicht van zuurstof is 436,1 kg/m3 geeft dus 3,035 m3/min.

Dit gaat met een snelheid X door de inlaatbuis heen. Deze heeft een oppervlakte van totaal niet boeiend. Het gaat immers om de oppervlakte van het filter. het filter is opgebouwd uit een verzameling dunne buisjes. Voor deze buisjes geldt de Darcy-weisbach vergelijking.

Met de Darcy-Weisbach vergelijking kan het drukverlies als volgt worden berekend:
Afbeelding
waarbij:
ΔP = het drukverlies ten gevolge van wrijving, uitgedrukt in [Pa];
f = de dimensieloze Darcy-wrijvingscoëfficiënt;
ρ = de dichtheid van het fluïdum, [kg×m-3];
L = de lengte van de leiding, [m];
D = de hydraulische diameter van de leiding, [m];
V = de gemiddelde stroomsnelheid, [m×s-1];

Met 2 fiters halveer je de gemiddelde snelheid door het dunne buisje. Je ziet aan de formule dat de drukval over het dunne buisje 2x halveert.

Als je steeds meer vermogen in de auto wil hebben zul je steeds meer lucht moeten aan zuigen. De buiten luchtdruk is gemiddeld 1 bar. Vacuum is minimaal 0 bar. (beter vacuum is er niet). Er is dus maximaal 1 bar drukverschil beschikbaar om lucht door het filter heen te trekken. Druk kan niet negatief (zie algemene gaswet) dus daaruit volgt een maximale airflow door het filter heen. Als je dit maximum bereikt heb kan je alleen een extra luchtfilter plaatsen om meer airflow mogelijk te maken.
Golf MK1 GTI
NICO!
Forumeigenaar
Type auto: BMW iX3

Bericht door NICO! »

Tering, ook al zou het niet kloppen zou ik geen manier weten om het tegen te spreken :mrgreen:

Gemakshalve ga ik er nu dus vanuit dat je gelijk hebt, aangezien ik geen reden heb anders aan te nemen :mrgreen:
Groeten, Nico
Spuugemmer

Nee nico je vroeg om uitleg NU ga je het snappen ook. google bol.com en dan boek "eenvoudige" stromingsleer..... Over 3 weken heb je je eerste overhoring!
Golf MK1 GTI
Edition30
Type auto: Edition 30

Bericht door Edition30 »

Nico,

Je mag mijn boeken over vloeistofmechanica lenen hoor. Scheelt weer geld die dan weer in je GTI kan steken.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Ibiza_boy

Bericht door Ibiza_boy »

Heb deze ook steken op mijn GTI, ik vind er nu geen extra geluid uit voortkomen. Ik vind het wel een pak mooier als je de motorkap opent dat je zo n mooi (duur) stuk carbon ziet steken.

GRtz
Ibiza_boy
sitechris
Contacteer:

Bericht door sitechris »

Eens. Carbon is verreweg het mooist. Ik ga gewoon die carbonio laten installeren. Made up my mind :). En weer wat extra pferdchen onder de kap
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”