Tips aanschaf Golf 5 GTI
Tips aanschaf Golf 5 GTI
Hallo,
Ik vroeg me af of jullie mijn misschien tips kunnen geven bij aanschaf van een golf 5?
Dit aangezien jullie als liefhebbers van deze auto er toch wat meer kennis en kijk op hebben.
Het is namelijk zo dat ik een Golf op het oog heb van het jaar 2008 met +/- 60.000 km op de teller.
Ik kan me voorstellen dat bijv. de onderhoudsboekjes in orde moeten zijn enz. echter technisch heb ik verder geen kennis van dit model.
Alvast bedankt voor de moeite, Groeten Bas
Ik vroeg me af of jullie mijn misschien tips kunnen geven bij aanschaf van een golf 5?
Dit aangezien jullie als liefhebbers van deze auto er toch wat meer kennis en kijk op hebben.
Het is namelijk zo dat ik een Golf op het oog heb van het jaar 2008 met +/- 60.000 km op de teller.
Ik kan me voorstellen dat bijv. de onderhoudsboekjes in orde moeten zijn enz. echter technisch heb ik verder geen kennis van dit model.
Alvast bedankt voor de moeite, Groeten Bas
Re: Tips aanschaf Golf 5 GTI
Hallo Bas,
Distributie moet om de 180.000 of 5 jaar dus ik zou kijken of dat al gebeurd is, 2008 - 2013 is 5 jaar, en dat is prijzig. Verder zou ik kijken of geen roest op de dorpels dan wel onder het voorscherm aan het einde van de dorpel aan de voorzijde zit, een plekje dat vaker voorkomt of er geen water onder de vloermat van de bestuurder ligt (afwatering niet goed). Dan het derde remlicht, hier zit vaak water in en dan stopt ie ermee. Tja verder zijn er wel dingen maar die spelen vaak wat later op, als de stand hoger is.
Een aankoopkeuring bij een goede tent laten doen zou ik zeker doen. 60K is best wel weinig, een aangezien je een stand tegenwoordig zo opkrikt. Tevens staat de GTI van Spuugemmer hier op het forum te koop, die al gezien ? Ik zou tevens snel veel gaan lezen hier, zodat je beslagen ten ijs komt. Controleer het aantal eigenaren, import e.d. zodat je enigszins weet wat je koopt. Misschien is het wel een bekende auto van een forum, is altijd mogelijk..
Distributie moet om de 180.000 of 5 jaar dus ik zou kijken of dat al gebeurd is, 2008 - 2013 is 5 jaar, en dat is prijzig. Verder zou ik kijken of geen roest op de dorpels dan wel onder het voorscherm aan het einde van de dorpel aan de voorzijde zit, een plekje dat vaker voorkomt of er geen water onder de vloermat van de bestuurder ligt (afwatering niet goed). Dan het derde remlicht, hier zit vaak water in en dan stopt ie ermee. Tja verder zijn er wel dingen maar die spelen vaak wat later op, als de stand hoger is.
Een aankoopkeuring bij een goede tent laten doen zou ik zeker doen. 60K is best wel weinig, een aangezien je een stand tegenwoordig zo opkrikt. Tevens staat de GTI van Spuugemmer hier op het forum te koop, die al gezien ? Ik zou tevens snel veel gaan lezen hier, zodat je beslagen ten ijs komt. Controleer het aantal eigenaren, import e.d. zodat je enigszins weet wat je koopt. Misschien is het wel een bekende auto van een forum, is altijd mogelijk..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
rabies schreef:Hallo Bas,
Kijk hier kan ik wat mee, bedankt Rabies!
Is er een indicatie te geven over wat vervanging van de riem zou kosten, ik bedoel hebben we het hier over €500,- of iets in die richting?
En ja ik heb de auto van spuugemmer hier op het forum gezien, echter ben ik op zoek naar een originele golf 5 GTI (misschien een keer stage 1 chip erin, maar "thats about it").
Bij 60.000 moeten je bougies ook weer gedaan worden.
En indien het een DSG is, mag de versnellingsbak ook weer een nieuwe slok olie.
Ik zou sowieso alle filter verversen. (Ook brandstoffilter
)
Staat hij bij een dealer of particulier te koop?
Even het kenteken bij de RDW-site en/of VWE-site intypen, om de historie en wat andere gegevens te achterhalen. (Aantal eigenaren, import ja of nee etc)
Staat van de huidige banden:
Zijn ze aan vervanging toe en of zijn ze vreemd gesleten?
Vreemd gesleten kan een afwijking van de ophanging zijn, uitlijning is dan noodzakelijk in minst erge scenario.
Kijk of de naden van de verschillende delen van de auto, gelijk en vlak zijn.
Ongelijkheid kan duiden op schade in het verleden.
En indien het een DSG is, mag de versnellingsbak ook weer een nieuwe slok olie.
Ik zou sowieso alle filter verversen. (Ook brandstoffilter

Staat hij bij een dealer of particulier te koop?
Even het kenteken bij de RDW-site en/of VWE-site intypen, om de historie en wat andere gegevens te achterhalen. (Aantal eigenaren, import ja of nee etc)
Staat van de huidige banden:
Zijn ze aan vervanging toe en of zijn ze vreemd gesleten?
Vreemd gesleten kan een afwijking van de ophanging zijn, uitlijning is dan noodzakelijk in minst erge scenario.
Kijk of de naden van de verschillende delen van de auto, gelijk en vlak zijn.
Ongelijkheid kan duiden op schade in het verleden.

Ik heb even zitten zoeken op die distributieriem, nu kwam ik op Wikipedia tegen dat er een ketting op zou moeten liggen bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n#2.0_TFSI ( dan even de 2.0 TFSI motor selecteren, rechts in de tabel).
Geldt dit dan niet voor alle 2.0 TFSI motoren ?
Groeten, Bas
Ok, schrap het bovenstaande maar, het is dus een ketting tussen de 2 nokkenassen als ik het nu goed begrijp.
Groeten, Bas
Ok, schrap het bovenstaande maar, het is dus een ketting tussen de 2 nokkenassen als ik het nu goed begrijp.

Het is echt een riem en kost je rond de 600 dacht ik. Ik zou het meenemen in de onderhandeling.. Tevens zou ik de auto opmeten met een meetlint, en dan de afstand tussen beide wielen aan beide kanten. Zo kan je zien of hij niet veel afwijking heeft, bijvoorbeeld door schade, en dit ook met de hoogte. Een beetje verschil is er altijd maar centimeters niet. Hoogte dan vanaf het scherm tot rand velg. Goed kijken naar lasnaden en kitwerk onder bij de positie van het reserve wiel en waar dan maar ook een prutsauto te voorkomen. Kijk goed of er geen blaasjes op de schermen zitten, toestand van de lak, kleurverschil op de paneeldelen. Alles controleren, elk lampje elke functie. Indien verwarmbare spiegels, controleren, doet het vaak niet. Rustig de tijd nemen, alle functies testen, alleen genoegen nemen met het beste, aanbod zat.
GTI Grsbk schreef: En ja ik heb de auto van spuugemmer hier op het forum gezien, echter ben ik op zoek naar een originele golf 5 GTI (misschien een keer stage 1 chip erin, maar "thats about it").
Dat zeg je nu, na 2 maanden begin je met een schroefkitje en dan volgt de rest. Kostentechnisch had ik liever een GTI gekocht ooit met bijvoorbeeld al grotere remmen e.d. dat had me veel geld gescheeld..
Juist, kijk maar hier: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... nas#p24543GTI Grsbk schreef:Ik heb even zitten zoeken op die distributieriem, nu kwam ik op Wikipedia tegen dat er een ketting op zou moeten liggen bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n#2.0_TFSI ( dan even de 2.0 TFSI motor selecteren, rechts in de tabel).
Groeten, Bas
En hier: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ibutieriem
p.s. bougies zitten bij een GTI op 90.000 km of 6 jaar.
Gr. Wehoo.

wehoo schreef:Juist, kijk maar hier: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... nas#p24543GTI Grsbk schreef:Ik heb even zitten zoeken op die distributieriem, nu kwam ik op Wikipedia tegen dat er een ketting op zou moeten liggen bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n#2.0_TFSI ( dan even de 2.0 TFSI motor selecteren, rechts in de tabel).
Groeten, Bas
En hier: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ibutieriem
p.s. bougies zitten bij een GTI op 90.000 km of 6 jaar.
Is het nu zo dat mits de auto (motor) de km stand van 180.000km bereikt heeft, dat dan de riem wordt gecheckt met de periodieke onderhoudt beurten. En dat dit dus niet per definitie betekend dat deze dan ook vervangen moet worden bij 5 jaar?
Nee... VW raadt aan om de riem na 5 jaar of 180.000 km te vervangen.
Gr. Wehoo.

Als een gti van 2008 ca 60.000 heeft gelopen. Gewoon lekker bougies vervangen.wehoo schreef:p.s. bougies zitten bij een GTI op 90.000 km of 6 jaar.
Zijn waarschijnlijk veel korte stukjes meegereden en kun je nu nog in je kooponderhandeling meenemen.

Die zal wel aardig dicht zitten met kool en sludge met maar 60.000 in 5 jaar. Gelijk grondig aanpakken. Aankoopkeuring, camera er in..
- Edition30
- Type auto: Edition 30
Wil je aan de veilige kant zitten, verwissel dan de distributieriem om de (max) 120.000 km. of 5 jaar.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Heren,
Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor jullie geleverde input, het heeft mij zeer geholpen
bij de aanschaf van een GTI. Inmiddels ben ik bij de auto wezen kijken, en de auto gekocht.
Echter nog een vraag, wat wordt er bedoeld met grondig aanpakken (met camera bedoel je een endoscoop?)
moet ik hier denken aan een grote beurt of iets in die richting, of bijv. (zoals ik volgens mijn heb gelezen op het forum)
het chemisch reinigen van het blok?
Groeten,
Bas
Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor jullie geleverde input, het heeft mij zeer geholpen
bij de aanschaf van een GTI. Inmiddels ben ik bij de auto wezen kijken, en de auto gekocht.
Echter nog een vraag, wat wordt er bedoeld met grondig aanpakken (met camera bedoel je een endoscoop?)
moet ik hier denken aan een grote beurt of iets in die richting, of bijv. (zoals ik volgens mijn heb gelezen op het forum)
het chemisch reinigen van het blok?
Groeten,
Bas
- jwbakkenes
- Type auto: BMW 550i
Ik zou, als dat nog kan, bedingen dat je 6 maanden garantie krijgt ipv de 3 maanden die vaak standaard is.
Jan Willem
Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Jan Willem
jwbakkenes schreef:Ik zou, als dat nog kan, bedingen dat je 6 maanden garantie krijgt ipv de 3 maanden die vaak standaard is.
Jan Willem
Ik heb er 6 maanden "Bovag" Garantie bij, Is het verstandig om de auto te laten uitlezen?
Ik bedoel de onderhoudshistorie is wel bekend bij de VW dealer (niet bij een VW dealer gekocht trouwens),
en is dit gewoon bij een dealer te doen of iets in die richting?
Groeten bas
Ik begrijp uit je verhaal dat je geen aankoopkeuring gedaan hebt.. Wel aan de te raden als je zoveel geld gaat uitgeven maar i.i.g. gefeliciteerd met je aankoop.
Kost je wat moeite en tijd, maar betaald zich vaak terug. Chemisch reinigen zou een goede zijn, maar wat heb je zo al met de adviezen van ons gedaan ? Zit er een nieuwe riem op? 60K beurt gehad?
Kost je wat moeite en tijd, maar betaald zich vaak terug. Chemisch reinigen zou een goede zijn, maar wat heb je zo al met de adviezen van ons gedaan ? Zit er een nieuwe riem op? 60K beurt gehad?
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Het is zeker verstandig de auto een keer te controleren op fout meldingen.
Ik weet niet zeker maar volgens mij staat GRSBK voor Groesbeek ik kom zelf uit Nijmegen dus zit nog geen 10min tussen.
Als je wilt kun je altijd even via een Pb contact met me opnemen ik ben zelf in bezit van een originele rosstech kabel.
En ik kan eventueel ook wat tweaks aanzetten.
Ik weet niet zeker maar volgens mij staat GRSBK voor Groesbeek ik kom zelf uit Nijmegen dus zit nog geen 10min tussen.
Als je wilt kun je altijd even via een Pb contact met me opnemen ik ben zelf in bezit van een originele rosstech kabel.
En ik kan eventueel ook wat tweaks aanzetten.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Wat heb je zo al met de adviezen van ons gedaan ? Ben benieuwd..