

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/24471/off ... met-300-pkHet zat er natuurlijk aan te komen: ook de zevende generatie van de Volkswagen Golf wordt uitgedost als gespierde R-uitvoering. Dit is 'm!
Om maar meteen met de harde cijfers te beginnen: de nieuwe Volkswagen Golf R sprint dankzij z'n 300 pk en 380 Nm aan koppel in 4,9 seconden naar de 100 km/h. De tweeliter TFSI-turbomotor is sterker dan z'n voorganger en brengt 30 pk en 30 Nm meer mee naar het strijdveld.
Verbruikt de nieuwe Duitse hot hatch dan ook meer brandstof? Dat dan weer niet. Met DSG-bak verbruikt-ie gemiddeld 6,9 l/100 km, 18 procent minder dan de vorige R. Met deze automatische transmissie weet Volkswagen een CO2-uitstoot van 159 g/km te realiseren. De versie met handgeschakelde zesbak gaat in 5,3 seconden naar de 100 km/h. Het verbruik van de handgeschakelde Golf R is vastgesteld op 7,1 l/100 km, wat neerkomt op een CO2 uitstoot van 165 g/km. Z'n voorganger dronk met 8,5 l/100 km behoorlijk wat meer. Beide versies sprinten door tot de 250 km/h op de klok staat.
Opnieuw geschiedt de aandrijving op alle vier de wielen via de laatste versie van Volkswagens 4Motion-systeem. Om de Golf R nét even strakker de bocht om te sturen wordt-ie 20 mm dichter boven het asfalt gelegd dan een standaard Golf en 5 mm lager dan een GTI. Bovendien krijgt-ie een progressief stuurmechanisme mee, dat nu is in te stellen in de stand ECS Sport. Het XDS+ elektronische sperdifferentieel tussen voor- en achteras zorgt voor goede krachtverdeling, het adaptieve dempersysteem DCC is optioneel. Dat DCC kent nu standje 'Race' van de zogenaamde Driving Profile Selector, waarmee je de meest heftig afgestemde Golf R krijgt.
De Volkswagen Golf R is standaard voorzien van 18-inch lichtmetalen wielen, bi-xenon verlichting en nieuwe U-vormige led-verlichting aan de voorzijde. Aan de achterkant zien we donkerrode led-verlichting en vier verchroomde uitlaatpijpjes. Vanbinnen wordt de über-Golf voorzien van lappen alcantara, een met leer afgewerkt stuurwiel en automatische klimaatregeling. Het topmodel van de Golf is zowel met twee als met vier portieren te bestellen.
De vorige Golf R stond voor 47.900 euro in de prijslijst. Wij vermoeden dat de nieuwste generatie door de lagere CO2-uitstoot voor iets minder mee naar huis mag. Op de IAA in Frankfurt kunnen we de opper-Golf voor het eerst in het echt bewonderen.