Deze zomer was ik in amerika en heb ik seafoam meegebracht.
Zo maar iets erin kieperen is niet zo mijn ding.
Ik heb het volgende gedaan:
bezoekje gebracht aan ebay voor een endoscoop
via de iat kan je in het inlaatspruitstuk geraken en kan je toch al cylinders 2 en 3.
Dus ik heb al even gekeken in de 2 cylinders.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z9RDWXTIMG4[/youtube]
[youtube][/youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F9oqE_cwC2
Hebben dus redelijk wat carbon buildup!!
Deze zondag heb ik dan de seafoam cleaning uitgevoerd.
Fototje's tijdens de werkzaamheden:


Mijn gebruikte methode:
- motor op temperatuur brengen
- halve bus via intake laten opzuigen
- nadat alles is opgezogen, motor 5 min stilleggen, en terug starten
- nadien een "spirited" ritje gaan maken
Er was wel wat rook, maar niet echt overdreven zoals in de meeste filmpjes.
Enkel bij het wegrijden was er gedurende een 2-tal km redelijk wat rook te zien( net alsof je een lekke koppakking hebt).
Dan ongeveer een 30-tal km autostrade gedaan in 3e versnelling om het reinigingsproces wat te helpen, hierna een 20-tal km gereden om de motor te laten afkoelen.
Vandaag heb ik opnieuw eens gekeken, maar ik kon er geen degelijke filmpjes van maken.
Later deze week probeer ik het nog even opnieuw.
Vandaag heb ik nog even gekeken met de endoscoop maar kon er geen degelijke filmpjes van maken.
Ik ga later deze week nog eens proberen.
Wat zijn de resultaten:
- aanslag is verminderd, maar zeker niet weg.
- koppel lijkt wat teruggekomen te zijn.
Vandaag ook de rest van de bus in een lege tank gegoten en volgetankt.
Vraag me enkel af of het nuttig zou zijn om een 2de cleaning uit te voeren.
Volgende week gaat er nog andere olie en oliefilter op.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.