Wat denk je zelf?
Door de fabrikanten wordt gezegd dat winterbanden vanaf +7c eronder mogen, waarbij vanaf dat moment de voordelen van winterbanden zwaarder wegen dan de nadelen van de winterbanden. Dwz als je weet dat het kouder gaat worden mag de winterset eronder vanaf +7c. De winterbanden slijten dan wel, maar de kans op oververhitting is eigenlijk 0. (In de zomer wil je niet op een wintersetje naar zuid Frankrijk knallen)
Het is dus niet zo dat winterbanden vanaf + 7c ( en kouder) per definitie beter zijn dan zomerbanden. Ikzelf plaats de winterset eronder als ik denk dat het niet warmer gaat worden dan +5c.
Zomerbanden hebben meer rubber in het contract met het wegdek, zijn van een hardere samenstelling en geven zo beter grip. Nadeel is dat zomerbanden minder goed rommel kunnen verwerken en zo bij veel sneeuw en modder minder makkelijk contact kunnen maken met het wegdek.
Tja ik ben geen Piet Paulusma (sbs6 alert hier), maar ik verwacht niet dat het nog vaak (ver) onder de +7c zal worden, laat staan dat ik verwacht dat het nog gaat sneeuwen. De keuze is aan jou, maar ik zou heel snel de betere en mooiere zomerset eronder plaatsen.