ronald81 schreef:Ik bedoelde het vergelijk tussen 95, 98 en de 102.
In ieder geval dus bewezen dat de competition 102 dus echt beter presteert dan de bp98.
Ik gok dat jij nog graag ziet hoe de competition 102 zich verhoudt tot bp98+bio?
Ik denk ook niet dat de hamvraag is of het beter presteert. Uit scheikundig en natuurkundig oogpunt heb je een brandstof met een hoger octaangetal, waardoor de klopvastheid van de brandstof ook hoger is. Dus een hogere samendrukbaarheid (hogere compressiewaarden) en dus een hogere temperatuur. Dus meer vermogen.
Zegt een octaangetal dan altijd alles? Nou LPG heeft bijvoorbeeld een nog hoger octaangetal van rond de 110. Krijg je meer vermogen? Jazeker, alleen het SFOC (Specific Fuel Oil Consumption) wordt echter wel verhoogd met zo'n 15%. Dus wel meer vermogen, maar een verlaagde actieradius
Vraagje voor mark van JD. Heb er laatst ook met je erover gehad per telefoon. Je software management herkent automatisch het octaan getal van de brandstof en past hierbij automatisch het moment van ontsteken aan, indien de motor gaat 'pingelen'? Wat voor waarden worden dan nog meer specifiek veranderd wanneer de auto's bij jullie geschreven worden op een RON98 of een RON102.
Het gaat er in mijn optiek alleen maar om, kan het financieel uit. Dus krijg je een hogere actieradius doordat je motor beter presteert (dus zuiniger) en weegt deze verhoogde actie radius op tegen de hogere prijs?