ferry schreef:Race Eend schreef:ferry schreef:Zit er dan niet een tuning op voor ongelood 95.
Of kan de tuner(dvx) zien aan de vooronsteking en andere waarden dat er wel goede brandstof in zit. Misschien heeft dvx er een antwoord op? Is er een negatief effect geweest door niet de goede brandstof door te geven.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het wel een belangrijk iets is om aan te geven voor de tuning.
Dat is zeker belangrijk om toe te voegen.
Als jij als tuner denkt dat hij op RON95 staat en je ziet dat de ontsteking 4-5 graden gaat terug regelen, dan weet je als tuner dat er niets aan de hand is (slechter dan 95 kun je niet krijgen, dus dat is veilig). Tankt iemand RON98 of hoger dan zal de motor niets meer weg regelen.
Als er dan blijkt dat er 102 in zat en dat de klant dit lang niet altijd tankt, en hij zou op 102 al 4-5 graden wegregelen (bv omdat de katalysator te klein is of dat de inlaat te vervuild is), dan gaat hij bij RON95 echt 10-12 graden wegregelen en dan kan het wel eens gevaarlijk worden.
Dat zal in dit geval niet zo zijn gebeurd, men zal dit wel goed gecontroleerd hebben (pingelregeling was mogelijk nog geheel inactief). Maar in algemene zin is het belangrijk om je tuner te melden wat je op dat moment getankt hebt, zodat je als tuner ook goed in kan schatten hoe de auto ervoor staat (en welke adviezen je moet geven, bv laat je motor reinigen, of vervang je slechte sportkat door een goede....).
Duidelijk!
Maar bij dit verhaal zal het geen negatief effect hebben gehad voor de tuning? Of het vermogen dat er gehaald is.
Pingelregeling is volledig actief, je kan eigenlijk nooit echt 100% inschatten wat die auto van ontsteking kan draaien op andere benzine, er is altijd een hoeveelheid giswerk bij (en vooral ervaring). Als ik naar de logs kijk dan regelt die auto maximaal 1.5-2° onsteking weg.
Het heeft zeker geen negatief effect gehad op de tuning, ik doe ze bijna dagelijks dus ik weet ook hoeveel ontsteking dergelijke auto met zo'een setup kan hebben.
Er is het maximale betrouwbare uit deze motor gehaald, met de benzine die er toen in zat en de hardware die er toen op zat. Dus als die auto getuned geweest is met 102oct in de tank, dan adviseer ik om toch met 102oct te blijven rijden. Wil de klant dit echt niet, dan kan ik zonder problemen een paar graadjes ontsteking minder gaan, maar dan moet uiteraard de ecu herschreven worden.
Ik persoonlijk twijfel er een beetje aan of er 102oct in zat... misschien niet echt hele goeie 102oct geweest, of misschien zat er nog heel veel 95oct in de tank, want goeie 102oct dat merk je gewoon enorm.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
VW golf mk6 R20 DSG @ 460pk 515nm.
VW transporter T5 2.0TDI edition 25 @ 180pk 400nm.
VW golf 5 TDI endurance trackday tool.
